Lotus 107c (ex Salo?) huutokaupataan.

Jiitek

Member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
6
Laitetaanpa tällekin palstalle:

Mikähän tappaus se tämä on? Onko pyörinyt Suomessa kuinka kauan ja mitä tällä on tehty vuoden -94 jälkeen? Forumilaisilla on varmasti tietoa jos toki aikansa nettiä selaamalla autosta ja huutokauppasivuston tiedoista voisi jotain varmistuakin.

Äkkiseltään kuvien perusteella ei ole kyllä saanut formula ykkösen arvoista kohtelua säilytyksen suhteen.

Kymppitonni pohjahintana...

http://www.huutokaupat.com/fi/v/60265

 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
10000...Vaikka hinta nyt tuosta huimasti varmaan nouseekin, nii tuskin silti mitään Schumin mestaruusauton hintoihin...:D
 

Jiitek

Member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
6
Vähän mitä googlettelin, vaikuttais kyllä, että Salo ei tällä yksilöllä ole kilpaa ajanut. Käytössä oli Australiassa ja Japanissa jo aikaa sitten olleet 109:t mut pala F1-historiaa tämäkin.
Voineepa jopa sanoa, että tuon ajan Lotuksessa on pala Colin Chapmanin henkeä jäljellä. :wink:
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Numeron ja mallin perusteella tuota Lotusta on ajanut kuolinpesän tiedoista poiketen Johnny Herbert, koska hän ajoi Lotuksella numerolla 12 ja 107c oli käytössä vuonna 1994 kauden alussa ja kaiken lisäksi Salo ajoi numerolla 11 kyseisen kauden viimeiset kisat.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5724
Minusta tuo näyttää piraatilta. Kisakuviin verrattuna autosta puuttuu hyvin paljon sponsoritarroja. Lisäksi kyse on tosiaan vanhasta mallista mutta tuollaista väritystä on kuvien mukaan käytetty vain uudemman 109:n kanssa. Kyse voisi olla vielä Lotuksen oman konkurssipesän kasaamasta pr-kappaleesta pakkohuutokauppaan, mutta kun Tommy Hilfigerin ja Mobil 1:n logot ovat karkeita väärennöksiä. :(
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kai noissa jotkut plakaatit ohjaamossa on? Olisivat saaneet ottaa kuvan, minkä jälkeen internetin ihmemaa olisi varmaankin antanut vastauksia.
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Tosiaan vähän epämääräiseltä vaikuttaa kuvien perusteella. Kuten aikaisemmin epäiltiin voi olla että kyseessä on 107c joka on maalattu suomessa Salon autoksi jotain sponssitapahtumaa varten. Tai sitten kyseessä on joku lasikuituinen malli joka on maalattu Salon autoksi.

Kuvassa 24. näkyy muuten ratin takana jokin lätkä joka näyttää samalta kuin tässä Ferrarissa
. Kyseessä lienee FIA hyväksyntälätkä(samalla puolella kuin nykyautoissa):



Tietenkin moottorikatteen alta olisi hyvä olla kuvia. Veikkaan että siellä on jokin metallikehikko yhdistämässä runkoa ja takajousitusta.

EDIT: Eh, tuossa Ferrarin lätkässähän on selvä hevonen. Ja Lotuksen lätkässä on Lotuksen logo eikä FIA:n. Koetanpa etsiä jotain toista kuvaa. Tarkoitus olisi siis löytää todiste että hökötys on FIA:n hyväksymä koska se varmaan vaikuttaa siihen että pääseekö tuolla mihinkään historic kisaan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

PitteVerre

Hanaa hanaa...
Liittynyt
7.12.2011
Viestit
78
Tarkoitus olisi siis löytää todiste että hökötys on FIA:n hyväksymä koska se varmaan vaikuttaa siihen että pääseekö tuolla mihinkään historic kisaan mukaan.

Millaista moottoria historic kisoissa vaaditaan?
 

hhanhi

Hei vaan kaikki :)
Liittynyt
8.1.2005
Viestit
234
Sijainti
Oolu
Millaista moottoria historic kisoissa vaaditaan?
Tutkin asiaa vähän tarkemmin ja FIA Masters Historic Formula One Championshipissa on vuosimallirajana 1985. Joissain lähteissä sanotaan että takarajana on alkuperäinen 3.0 litraisten koneiden aika(66-88). Näissä ohjeissa sanotaan että komponenttien on oltava aikakauden mukaisia.

Eli kannattaa ostaa tuo auto ja odotella se parikymmentä vuotta kunnes se on tarpeeksi historiallinen että määräykset muuttuu. Sitä odotellessa voit käydä näyttelemässä sitä moottoriurheiluaiheisissa kissanristiäisissä.

Lisäksi alkuperäisen moottorin lisäksi pitää tietenkin hankkia alkuperäiset 20 vuotta vanhat tietokonejärjestelmät että auton saa käyntiin ja liikkeelle. Onneksi tuossa ei ole aktiivijousitusta tai ajoapuja koska niille olisi varmaan omat tietokoneet vielä lisäksi.

http://www.themastersseries.com/race-series/item/4-fia-historic-formula-one
 

Jiitek

Member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
6
Käytännössähän tuon auton alkuperäiseksi saattaminen maksaa tavallisen tallaajan mittapuun mukaan hirveesti ja moninverroin(monikymmenverroin?) sen mitä itse kopan arvo nyt on.

Ja se joka sen urakan mahdollisesti tekisi, ei tekisi sitä tietenkään itse vaan teettäisi sen joillain Mäkelän pojilla tms. joka tarkoittaa =>hintaX2

Ja mitä sillä saisi? No ainakin aidon F1:n jota voisi(joku joka sopisi ohjaamoon) käydä kurmuuttamassa ratapäivillä, firman pr-tilaisuuksissa, messuilla jne. Ja sittenkin se olisi "vain" Herbertin vanha kilpuri, tai kenen lie kun tietoa ei muuta ole kuin malli ja päätylevyn kilpailunumero.

Historic-formulan aikaraja näkyy selvästi rajatun helpommin ylläpidettävän tekniikan ja vaparicossun poisjäännin rajapintaan.
 
Viimeksi muokattu:

PitteVerre

Hanaa hanaa...
Liittynyt
7.12.2011
Viestit
78
Ja tais mennä hintaan 18600e. Mielenkiintoinen aine kaikenkaikkiaan. Historic formulat, ja muukin historic ratakilvanajo...
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Tutkin asiaa vähän tarkemmin ja FIA Masters Historic Formula One Championshipissa on vuosimallirajana 1985. Joissain lähteissä sanotaan että takarajana on alkuperäinen 3.0 litraisten koneiden aika(66-88). Näissä ohjeissa sanotaan että komponenttien on oltava aikakauden mukaisia.

Eli kannattaa ostaa tuo auto ja odotella se parikymmentä vuotta kunnes se on tarpeeksi historiallinen että määräykset muuttuu. Sitä odotellessa voit käydä näyttelemässä sitä moottoriurheiluaiheisissa kissanristiäisissä.

Lisäksi alkuperäisen moottorin lisäksi pitää tietenkin hankkia alkuperäiset 20 vuotta vanhat tietokonejärjestelmät että auton saa käyntiin ja liikkeelle. Onneksi tuossa ei ole aktiivijousitusta tai ajoapuja koska niille olisi varmaan omat tietokoneet vielä lisäksi.

http://www.themastersseries.com/race-series/item/4-fia-historic-formula-one
BOSS GP olis varmaan tuolle autolle oikea sarja.
 

Jiitek

Member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
6
Eihän tuosta autosta ollut kuin kuoret?
Kuvista päätellen oli kyllä paljon muutakin mutta niiden perusteella ei kyllä voi sanoa mitä katteiden alta sitten puuttui?

Esim. täydellinen entisöinti taitaisi vaatia melkoisen määrän osien uudelleenvalmistusta.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Kuvista päätellen oli kyllä paljon muutakin mutta niiden perusteella ei kyllä voi sanoa mitä katteiden alta sitten puuttui?

Esim. täydellinen entisöinti taitaisi vaatia melkoisen määrän osien uudelleenvalmistusta.
Niin, eikai F1-autoa saa 18000€ jos siinä olisi kaikki.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Kyllähän tuolla on nuo "not runner" autot halpoja, mutta sitten oikea ja toimiva onkin noin 200 000€.

E. Mikäs helvetin peukku tonne tuli.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Kuvista päätellen oli kyllä paljon muutakin mutta niiden perusteella ei kyllä voi sanoa mitä katteiden alta sitten puuttui?

Esim. täydellinen entisöinti taitaisi vaatia melkoisen määrän osien uudelleenvalmistusta.
Ainakin moottori on pakko hankkia erikseen, koska tuossa autossa ei ole moottoria ja se tarkoittaa sitä, että jos tuon auton haluaa ajokuntoiseksi ostajalta on löydyttävä jonkinverran rahaa etenkin jos hän mielii löytää autoon aidon F1-moottorin.
 

Jiitek

Member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
6
Ainakin moottori on pakko hankkia erikseen
Tottakait ja paljon muuta... Ja mitään et voi suoraan ostaa mistään. Nykyomistajan mietteitä voi vain arvailla mutta jotenkin voisin kuvitella, että tuo auto päätyy vielä jossain välissä varaosakäyttöön jonkin kokonaisen 107:n tueksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös