Lotus F1 Team 2014: Huipulta pohjalle?

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Ei ihme, että Grosjeankin oli epävarma jatkostaan ensi kaudella heti Brasilian GP:n keskeytyksen jälkeen, vaikka hänen pestinsä tallissa pitäisi olla liki varma. Mutta jos tallia ei ole, niin ei ole ajopaikkaakaan.

Huonosti ovat kyllä asiat, jos 100 milliä on velkaa. Vaikka Quantumilta 120 milliä tulisikin, jäisi tuosta vaan 20 milliä ensi kauden autoon ja tuskin sitäkään, kun palkatkin pitäisi maksaa... Ja jos Quantum-kauppa toteutuisi, PDVSA-diili saattaisi tyrehtyä taas siihen. Mahtaako Quantum-diilin toteutumiseen vaikuttaa Hülkin meno Force Indialle? Vai onko kyseistä siirtoa vielä edes vahvistettu?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Ei taida enää kukaan liputtaa sen puolesta että Räikkösen olisi kannattanut jatkaa Lotuksella. Kai niitäkin joitain oli jossain.

Millä helvetillä ne edes suunnittelee auton loppuun, kun onko niillä tosiaan taida olla edes moottoria saati kohta työntekijöitäkään?

Eihän sitä toivo mutta liekö peli seis. Grossua varmaan joku talli jo venaa Total-rahoineen.
Genii Capital on pistänyt talliin sen verran omaa rahaansa, että se summa vastannee näiden kahden kauden osalta yhden kilpakauden budjettia. Kyseisellä lafkalla olisi varmasti pistää lisääkin pätäkkää, mutta kun he haluavat tehdä tallilla "tulosta" (rahaa) eivätkä vain hyviä kisatuloksia. Näen asian niin, että jos Kimi olisi jatkanut tallissa, niin Genii olisi jatkanut tallin tekohengitystä vielä jonkin aikaa. Tarkoitushan on pitää talli kilpailukykyisenä, jotta isot sijoittajat kiinnostuisivat.

Geniin pisnesideahan on ollut se, että omat rahat laitetaan talliin pääomalainoina, jolloin tallin pitää muodollisesti maksaa ne takaisin. Jos talli säilyy Geniin omistuksessa, niin lainoilla ei ole mitään merkitystä, mutta jos joku ostaa tallin pois, niin se ostaja joutuu myös kuittamaan velat Geniille takaisin. Ongelma on nyt vain se, ettei todellisia sijoittajia ole näköpiirissä, joten jossain vaiheessa Geniin pitää vain viheltää peli poikki - eli ajaa talli konkurssiin.

Nyt kun Kimi lähti, niin kaikesta päätellen myös Genii-pomojen usko on alkanut rakoilla isosti. Legendahan kertoo, että Lotus olisi palkannut jonkun toisen kuskin kaudelle 2012, mutta Geniin pääpomo Lopez vaati Räikköstä. "Selkeästi" taustalla on ollut jonkinlainen pr:ään perustuva motivaattori, joka kenties onnistui yli odotusten. Sekään ei vain riittänyt.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Nyt kun Kimi lähti, niin kaikesta päätellen myös Genii-pomojen usko on alkanut rakoilla isosti. Legendahan kertoo, että Lotus olisi palkannut jonkun toisen kuskin kaudelle 2012, mutta Geniin pääpomo Lopez vaati Räikköstä. "Selkeästi" taustalla on ollut jonkinlainen pr:ään perustuva motivaattori, joka kenties onnistui yli odotusten. Sekään ei vain riittänyt.
Sijoittajien valinta oli aivan loistava. Ja vauhtiahan Kimi esitti jo talvitesteissä. Missä olisi talli nyt, jos olisi ajettu kaksi kautta ilman Kimiä? Eikä kaudelle 2012 ollut muistaakseni yhtään yhtä kovatasoista kuskia tarjolla. Ja tämä viesti yleisenä heittona tallia kohtaan, ei kritiikkinä sinun postaukseesi.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Miten niin ei pitänyt ? Talvitesteissä näytti, että odotettavissa olis jopa parempaa mitä lopulta tuli.
Ennen talvitestejä aika moni, mm minä, kuvitteli että kun säännöt ei merkittävästi muutu niin ero Lotuksen ja rahakkaampien tallien välillä kasvaa rahan tehdessä tehtävänsä. Oli niitä huhuja aika lailla talousvaikeuksista ja palkanmaksuongelmista jo viime kaudellakin.

Muuten noin yleensäkin tykkään tehdä arvelut ensikaudesta ennen kuin on itseasiassa jo selvää miten ne voimasuhteet menee.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Geniin pisnesideahan on ollut se, että omat rahat laitetaan talliin pääomalainoina, jolloin tallin pitää muodollisesti maksaa ne takaisin. Jos talli säilyy Geniin omistuksessa, niin lainoilla ei ole mitään merkitystä, mutta jos joku ostaa tallin pois, niin se ostaja joutuu myös kuittamaan velat Geniille takaisin. Ongelma on nyt vain se, ettei todellisia sijoittajia ole näköpiirissä, joten jossain vaiheessa Geniin pitää vain viheltää peli poikki - eli ajaa talli konkurssiin.
Sitä on mahdotonta tietää, onko Genii pumpannut rahaa ulos pääomalainojen korkoina. Lotuksen omistajien olisikin pitänyt keskittyä kilpa-autoilun lisäksi hakemaan sponsoreita, eikä pääomasijoittajia.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ennen talvitestejä aika moni, mm minä, kuvitteli että kun säännöt ei merkittävästi muutu niin ero Lotuksen ja rahakkaampien tallien välillä kasvaa rahan tehdessä tehtävänsä.
Toi menee juurikin toisinpäin, kun säännöt ei muutu, niin homma tasoittuu.
 

hevonen

Well-known member
Liittynyt
16.4.2013
Viestit
152
Toi menee juurikin toisinpäin, kun säännöt ei muutu, niin homma tasoittuu.
Jep, silloin kun säännöt muuttuu, niin tulee alkuun hieman arpapeliä, jonka jälkeen isot korjaavat suurella panostuksella mahdolliset virheensä ja ottavat pienemmistä kaulaa. Sitten mitä pitemmälle mennään samoilla säännöillä, niin sitä enemmän pienemmät saa isoja kiinni, koska mitä lähemmäs optimia päästään, sitä pienempiä parannukset ovat.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jep, silloin kun säännöt muuttuu, niin tulee alkuun hieman arpapeliä, jonka jälkeen isot korjaavat suurella panostuksella mahdolliset virheensä ja ottavat pienemmistä kaulaa. Sitten mitä pitemmälle mennään samoilla säännöillä, niin sitä enemmän pienemmät saa isoja kiinni, koska mitä lähemmäs optimia päästään, sitä pienempiä parannukset ovat.
Toissakautena esim nähtiin kuinka Lotus tippui kehityksen kyydistä. Miksei siis ois voinu olettaa, että ku säännöt pysyy samana, sama tahti jatkuis? Sehän menee juurikin niin, että sitä enempi maksaa mitä pidemmälle kehitys menee. Ainaki jos lasketaan eurot/kymmenyksen parannus.

Tuo optimin(edit: tarkoitan nyt, että heillä on hommat siinä vaiheessa, että halvalla lähtee kymmenyksiä ajasta) hakeminen on lähinnä häntäpään tallien hommaa.. kärjessä kehityksessä puhuttaneen sadasosista ja kymmenys on jo hiton iso matka kärjessä. Jos ei oo fyffeä, nii tauon jälkeen voi jäädä nuoleen näppejä..
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Toisaalta Lotus laittoi kaudella 2011 koko kehityksensä kahville jo hyvissä ajoin silmälläpitäen juurikin kautta 2012 missä sitten onnistuttiin kaikista vaikeuksista huolimatta.

Tuolloinkin talli kärsi jo talousvaikeuksista, mutta niistä oikeastaan melkein täysin vaiettiin mediassa ja lähinnä kuljettajat ja muutama tallin tärkeä taktinen henkilö sai syyt niskaansa huonosti menneistä kisoista sen kauden loppuosalla vaikka hyvin tiedettiin, että tallin kehitystyö oli jo pysähdyksissä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5717
Osin kehityksen jäädyttäminen taisi olla kaudella 2011 aiheellista siksikin, että auton poikkeava pakoputkisto ei ns. skaalautunut ja väitetysti myös vaikeutti tehokasta kehitystyötä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Toissakautena esim nähtiin kuinka Lotus tippui kehityksen kyydistä. Miksei siis ois voinu olettaa, että ku säännöt pysyy samana, sama tahti jatkuis? Sehän menee juurikin niin, että sitä enempi maksaa mitä pidemmälle kehitys menee. Ainaki jos lasketaan eurot/kymmenyksen parannus.
Lotukselta sanottii jo ennen kauden alkua, että he käyttävät tänä vuonna enemmän rahaa kauden aikana tapahtuvaan kehitykseen kuin viime vuonna. Niin ilmeisesti myös tehtiin ja tunnetuin seurauksin. Viime vuonna Lotus jäi coanda-putkiston kehityksessä jälkeen, kun sen perkeleen DRD:n kans viilattiin aivan liikaa. He valitsivat siis väärän suunnan kehityksessä.

Mitä pidemmällä kehitys on, pystyy myös köyhemmät tallit kopioimaan muilta ja näin pääsemään lähemmäs. Lotus oli ottanut viime vuoden Red Bullista aika paljon ideoita tämän vuoden autoon. James Allison sanoi tämän vuoden alussa, että hyvän auton saaminen kauden alkuun on kalleinta, mutta kauden aikana tapahtuva kehitys ei ole niin kallista.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Lotukselta sanottii jo ennen kauden alkua, että he käyttävät tänä vuonna enemmän rahaa kauden aikana tapahtuvaan kehitykseen kuin viime vuonna. Niin ilmeisesti myös tehtiin ja tunnetuin seurauksin. Viime vuonna Lotus jäi coanda-putkiston kehityksessä jälkeen, kun sen perkeleen DRD:n kans viilattiin aivan liikaa. He valitsivat siis väärän suunnan kehityksessä.

Mitä pidemmällä kehitys on, pystyy myös köyhemmät tallit kopioimaan muilta ja näin pääsemään lähemmäs. Lotus oli ottanut viime vuoden Red Bullista aika paljon ideoita tämän vuoden autoon. James Allison sanoi tämän vuoden alussa, että hyvän auton saaminen kauden alkuun on kalleinta, mutta kauden aikana tapahtuva kehitys ei ole niin kallista.
No mut, jos fyffeä (ja muita resursseja sitäkautta) ois ollu enempi, nii oisko tuon DRD:n kans jauhettu niin kauaa? Paremmat simulaattorit ja tuulitunnelit, avot.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
On jotenkin hullunkurista, että talli, jolla muuten löytyy sponsoreita läjäpäin meinaa kaatua nimenomaan pääsponsorin puutteeseen. :rolleyes:
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Toi menee juurikin toisinpäin, kun säännöt ei muutu, niin homma tasoittuu.
Vai meniskö sittenkin niin että kun säännöt muuttuvat niin pikkubudjetillakin voi olla kärjessä, jos on hokannut jotain muuta kuin kilpakumppanit. Kun säännöt ei muutu niin auttamattomasti iso budjetit jyräävät kärkitaistoon kun niillä on varaa kehittää kaikkia osa-alueita ja kopioida nämä muiden innovaatiot.
 
Ylös