Maamiinat

Suomen maamiinat

• Kyllä

Äänet: 45 88,2%
  • Ei

Äänet: 6 11,8%

• Äänestäjiä yhteensä
    51

Ace17

Acenteella
Mun mielestä koko Suomen armeija pitäisi lakkauttaa, koska tositilanteessa toimimaan pystyviä miehiä ei enää ole.

312T4

Lehtori
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ace17 sanoi:
Mun mielestä koko Suomen armeija pitäisi lakkauttaa, koska tositilanteessa toimimaan pystyviä miehiä ei enää ole.
Se on muuten valitettava tosiasia! Armeijan kouluttajien mielestä hyvää ainesta tulee enää Pohjois-Suomesta! Näin ovat monet kouluttajat sanoneet minulle! No; talvellapa saadaan lisätietoa tilanteesta, kun lähden taas kertaamaan!

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
jaska sanoi:
No tänään oli IL:n pääkirjotuksessa (tai jossain muussa artikkelissa) tämmönen teksti:

Vaikka edelleen, kun Lipponen oli Washingtonissa, oli voimassa YK:n päätöslause, jonka mukaan Irakiin saa hyökätä, jos on näyttöä sen joukkotuhoaseista. Tällöin Ranska ja Saksakin oli Suomen linjoilla. Ett silleen!!!!!!!!!
Missäs YK:n päätöslauselmassa tuollainen hyökkäyslupa on annettu, jos massatuhoaseita löytyy ? Itse muistan, että Irakia uhattiin vakavilla seurauksilla, mikäli Irak ei noudata sille asetettuja määräyksiä.

Mistään hyökkäysluvasta ei puhuttu mitään vaan vakavista seurauksista. Seurauksista, jotka piti tarkentaa vasta siinä vaiheessa kun oli päästy yksimielisyyteen siitä, että Iraki rikkoi sille asetettuja määräyksiä. Americaanot ja uskollinen Puudeli kieltämättä hienosti saivartelivat oikeutuksen omalle agressiolleen tuosta määrittelemättömästä vakavista seurauksista.

gnz

Well-known member
Sijainti
espoo
Jr- sanoi:
Hankkiiko Suomi nyt esim. tykistöammuksilla levitettäviä siroitemiinoja (mahdollisesti älymiinoja) joiden tarkkuus on mitä on, käsittääkseni Venäjän armeijalla on näitä miinoja vaikka kuinka paljon. Täältä löytyy lisäinfoa siroitemiinoista http://www2.mil.fi/paaesikunta/paaesikunta/sotatalous/tiedostot/ii_03_09_05.htm
Miten teet selosteen sirotemiinoitteesta jos et tiedä tarkalleen missä se on? Eli noiden "löytyminen" metsästä kriisin päätyttyä aiheuttaa aivan samanlaisia ongelmia täällä suomessa kuin jossain keski-afrikassa. Ok, se katkennut jalka tai murskana oleva jalkapöytä on aika hyvä indikaattori. Tietenkään sirotemiinaa ei voi ilmalevitteisenä naamioida ollenkaan, joten se auttaa jonkinverran löytämistä.

Suomessa on jo käsittääkseni sirotteita varastossa, joten niitä tuskin hankitaan vuosittain lisää muutakuin vanhentuneiden tilalle.

Eli minun mielestä tuota ei voida pitää minään "seuraavan sukupolven" miinoiteratkaisuna mitä tässä nyt ollaan hakemassa JV-miinojen korvaajaksi.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
No onhan tuo sirotemiinoite jonkinlainen korvaava menetelmä jv-miinoille. Siis jonkinlainen hätäapu.

Viimeksi muokattu:

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
Mitenkäs tuo sirotemiinoite eroaa tavallisista miinoista ? Jos ne kielletään niin luulisi, että vastaavalla tavalla kielletään siroteversiot.

Niin tai näin. Olisi mukava kuulla mikä on nyt se korvaavaa järjestelmä. En oikein ymmärrä, mitä muutenkaan tällä miinoitekiellolla ajetaan takaa. Eihän täällä nytkään ole mitään miinakenttiä johon onnettomat turistit voisivat kävellä.

Eikös tilanne ole nyt niin, että sodan tai sellaisen uhatessa miinat kaivetaan varastosta ja asetetaan maahan. Tuskin ne miinat siellä varastossa ketään vahingoittavat.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
holvius sanoi:
Mitenkäs tuo sirotemiinoite eroaa tavallisista miinoista ? Jos ne kielletään niin luulisi, että vastaavalla tavalla kielletään siroteversiot.
Siroitemiinoja ei saa "piiloon" käsittääkseni nuo siroitemiinat ovat erittäin pieniä ja niitä on erilaisia erilaisiin maastoihin (naamiointi).

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Sirotemiinat eivät tietääkseni kuulu Ottawan sopimukseen, joten siitä voi pitää hallussaan niinkuin ennenkin.

On ihan naiivia alkaa vouhottamaan jostain jalkaväkimiinoista, kun samaan aikaan ydinaseita pidetään ihan luonnollisena arsenaalina. Minua myös kiinnostaisi muutenkin tarkemmin tietää se imagohaitta, joka Suomelle tulee ollessaan Ottawan sopimuksen ulkopuolella. Ja jos vaikka imagohaittaa olisikin, niin sen pitäisi minun mielestäni olla toissijaista verrattuna puolustukseen.

Ja Kokoomuksen on aika turha meuhkata noista miinoista, koska oli itse hyväksymässä 1990-luvun lopulla niistä luopumista. Tämä hallitus olisi nostanut pisteitään minun silmissäni, jos olisi hylännyt koko aikataulun, mutta sen nyt tiesi olevan täyttä utopiaa.

Off-Topic

Well-known member
Ilmiselvä kansanäänestyksen paikka. Taitaa enemmistöllä olla sellanen kuvitelma, että maamiinoista luopuminen tarkoittaa vain pelkkää luopumista. Mitään takeitahan siitä ei ole, että korvaavat järjestelmät olis jotenkin "turvallisempia", ehkä jopa päinvastoin. Puhumattakaan siitä, että en olis ilmasia, mutta auto ja bensaveroa nostamallahan siitä murheesta selvitään. Suomihan on käyttänyt miinoitusta äärimmäisen vastuullisesti ja dokumentoidusti, sellaisella käytöllä myös miiinakenttien purkaminen onnistuu jos sille tarvetta ilmenee. On se Hägglund viisas mies, eikä mikään sosiaalitantta.

300 SLR

Well-known member
Sijainti
Oulu
Täytyy näin pioneerina sanoa, että sirotemiinat on kylla niin vittumainen keksintö, ettei tavallinen jalkaväkimiinoite pääse lähellekkään. Sirotteissa kun on ylesesti se periaate, ettei niitä poisteta muuten kuin räjäyttämällä. Normaali sakaramiina on suhteellisen helppo tapaus(miinaharavan kanssa raivatessa) purkaa ja poistaa maastosta. Sirotteissa on elohopeakytkimiä tai lankoihin tms perustuvia herätteitä. Ei niitä voi raivata muuta kuin koneellisesti, paitsi ehkä venäläisten perhosia, joissa on elohopealla toimiva kääntökytkin.Lisäksi tosiaan niitä ei merkitä karttoihin samaan tapaan kuin normaali miinoite. No toisaalta nykyään on kai olemassa aikalaukaisimella olevia sirotemiinoja, joten ehkä siinä on ratkaisu miinotteiden "unohtamiseen" maastoon.

Viimeksi muokattu:

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Ekoversio

Vaihtoehtoisia ratkaisuja löytyy, jos vain halutaan niitä hakea. Kalevan Jari on kehitellyt uuden tieliikenteestäkin tutun korvaavan järjestelmän.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Re: Ekoversio

Olga sanoi:
Vaihtoehtoisia ratkaisuja löytyy, jos vain halutaan niitä hakea. Kalevan Jari on kehitellyt uuden tieliikenteestäkin tutun korvaavan järjestelmän.

Näin itärajan lähellä asuneena tuo piirros kolahti hyvin:D

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Tolta tädiltä puuttuu kukkahattu.