Mosleyn saavutukset ovat vahvasti dualistiset.
Positiiviseksi näen sen, että mies on johtanut FIA:aa vahvalla kädellä. Vaikka Mosley on profiloitunut f1:n kautta, niin haluaisin korostaa miehen saavutuksia kuluttajien asian ajajana. Pienemmälle huomiolle on jäänyt se seikka, että Mosley on luonut EuroNCAP kolaritestit kaikille Euroopassa myytäville autoille. Nämä testit ovat nostaneet kaikkien autojen turvallisuutta merkittävällä tavalla ja hyötyjänähän ovat kuluttajat ja koko yhteiskunta. Sinänsä mielenkiintoista että EuroNCAP testien juuret johtaa Ayrton Sennan kuolemaan. Tuohon aikaan f1:n turvallisuus oli kyseenalainen ja Mosley tutki(tutti) josko siviililiikenteen puolelta olisi jotain opittavaa. Paljastui että Euroopassa ei ollut minkäänlaisia vaatimuksia autojen kolariturvallisuudesta. Tässä kohtaa Mosley on tehnyt uskomattoman hyvää työtä ja hänet tullaan muistamaan merkittävänä hahmona.
Toinen merkittävä Mosleyn saavutus on siinä, että hänen aikana f1 on ottanut todella merkittävän rooliin kansainvälisenä urheilulajina. F1:stä on tullut Mosleyn aikana turvallisempaa. Tässä suhteessa Mosley jatkoi edeltäjänsä Jean-Marie Balestren linjaa, sillä erotuksella että Mosley ei missään vaiheessa syyllistynyt liialliseen hyvänolontunteeseen. F1:ssä käyttöön otetut turvallisuusstandardit levisivät myös muihin luokkiin. Vahvana erona Balestreen on se, että Mosley hyväksyi FIA:n ulkopuolisen toiminnan. Arvostus esim. CART sarjaa kohtaan oli aivan toista kuin Balestren aikana. Mosleyn aikana mm. kiihdytysautoilusta tuli euroopassakin hovikelpoinen laji, josta ajetaan EM-sarjaa.
Mosley on jaksanut kantaa aidosti huolta niin autourheilusta kuin siviililiikenteestä. Tietysti hän on ollut vaikutuksille ja lobbaukselle altis, mutta olen vahvasti sitä mieltä että huonompiakin johtajia olisi löytynyt viimeiselle 13:lle vuodelle.
Mosleyn suurimmat synnit löytyvät sitten autourheilun puolelta. FIA:n johtajana hän käytti mielestäni liian suurta valtaa siinä, mitkä autourheiluluokat säilyvät hengissä ja mitkä eivät. Mosleyn saavutuksiin kuuluu mm. Urheiluautojen MM-sarjan tappaminen sekä DTM:n lopettaminen. Vaikka Rallin MM-sarja on siinä tilassa missä se nyt on, niin Mosley hoiti mielestäni WRC-formaatin melkoisen hyvin. Ilman sitä olisi ralli näivettynyt muutamassa vuodessa melkoisen heikkoon kuntoon. Mosley uskalsi aikanaan antaa viestikapulan David Richardsille, joka yrittää nyt tehdä rallista isoa lajia. Valitettavasti Mosley ei viime vuosina ole ollut asiassaan kovin pätevä, vaan on ollut helposti johdateltavissa. Rallin jatkuvat muutokset viime vuosina ovat heikentäneet lajin imagoa ja haluttavuutta. Ei ole aivan poissuljettu ajatus että taustalla olisi f1-piirien oman edun tavoittelu.
Kaiken kaikkiaan Mosleyn jatkajan työ on vähintäänkin epämiellyttävä homma. Paskaa sataa niskaa joka suunnasta ja mitään konkreettista ei saa päätettyä. Savotta alkaa paisumaan käsistä. Tulevaisuuden kannalta olisi varmaan viisasta jakaa tehtäviä eri osa-alueiden kesken.
EDIT: Sen verran vielä Mosleystä, että miehen uraa on koko ajan varjostaneet viime hetken muutokset. Hyvä esimerkki on vaikkapa juuri tuo rallin MM-sarja. Jossain välissä oli varmaa että nelivetokalusto poistuu MM-tasolta. Sitten yht´äkkiä jostain tuli tämä WRC-luokitus ja nelivetokalusto poistui kansallisella tasolla.
Onhan se hyvä, että mielipidettä uskaltaa vaihtaa, mutta välillä näistä aikomuksista ja päätöksistä on todella vaikea pysyä perillä.