Mazda 787B

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eipä näytä porukkaa kiinnostavan tämä Wanker-moottorinen "hirviö". Taitavat olla enempi innostuneita tuosta Lancia Deltan huikeasta nopeudesta.

No itse en tätä Matsdaa järin korkealle arvosta, vaikka voittikin 91´ LeMansin. Auto oli kuitenkin kiistatta hitaampi kuin Mersat, Jagget ja Pösöt. Vielä kun huomioi, että ORECA:n tiimi panosti vain LeMansiin muiden miettiessä myös C-ryhmän MM:ää, niin eipä se voitto mikään "Greatest ever" juttu ollut. Sauber-Mercedesin junioritiimin voitto karkasi muistaakseni kannentiivisteen kärähtämiseen aamupäivän tunteina. Ei se matalalta kiertävä tuplaturbo V8 järin rumaääninen ollut sekään.

Sinänsä kun tuota 787B:tä katsoo, niin hetihän siitä näkee että auto on "valovuosia" TWR-Jaguarin ja Pösö 905:n perässä. C-ryhmäläisenä tuo oli auttamattoman hidas, mutta voitto tuli kestävyyskisan luonteen mukaisesti.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
pmv:

Sinänsä kun tuota 787B:tä katsoo, niin hetihän siitä näkee että auto on "valovuosia" TWR-Jaguarin ja Pösö 905:n perässä. C-ryhmäläisenä tuo oli auttamattoman hidas, mutta voitto tuli kestävyyskisan luonteen mukaisesti.
Ei tuo nyt niin kauheasti lentävältä tiiliseinältä vaikuta verrattuna esim Mersun "hopeanuoleen". Täytyy kuitenkin muistaa että tuo Maksalaatikko oli ns. pikkuluokan auto !! Pösön 905 taas oli vallan mullistavaa muotoilua (joskin kauneudesta voidaan olla vähintäinkin kahta mieltä)
 

Flying Finn

Well-known member
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
720
Sijainti
Bliss
Volker Weidler kuulemma sai autolla ajamisesta jonkun epätasapainon korviinsa eikä ole sen koommin kilpaillut.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Jaa-a. Ainakin mun korvaan kuulosti rumalta toi moottori.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin siis Wolker Weidler rupesi kilpa-ajaja uransa loppupuolella kärsimään tinnituksesta ja lopetti ajamisen siksi. Voisi kuvitella, että toi Mazda olisi ollut osasyy. Toki täytyy sanoa, että aika moni kilpa-ajaja varmaankin kärsii tinnituksesta, mutta ilmeisesti kokevat että se on nautinnon hinta. Vähän niinkuin rockmuusikot.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Hiukan rosoinen oli kyllä käynti "tyhjänä". Voi voi, kun en ole päässyt livenä kuulemaan moisia ja veto päällä.

<small>[ 29-09-2003, 13:25: Message edited by: Norman ]</small>
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No eikai tuo Mazda nyt ihan budjetiltaan ole samassa sarjassa pyörinytkään Saubereitten, Pösöjen, Jaggejen tai muiden kanssa... Todennäköisesti rahavarannot on olleet niin vähissä, ettei (muutenkin liian) kallista MM-sarjaa ole ollut varaa kiertää. Siksi myös auto ei ollut ihan viimeisintä huutoa ulkonäkönsä osalta. Muistaakseni oli kehitelmä aiemmista autoista... Tiesti hieman ihme homma tuo ulkonäkö jos Le Mans muka oli ainoa kilpailu -olisi kyllä mahdollistanut suuremman optimoinnin vrt. "maailmanennätys Pösöt".

Pienellä budjetilla ajavia talleja pitää aina kannustaa, ja siten kyllä itse nostaisin tämän voiton erääksi Le Mansin historian hienoimmaksi!! Nissanilta ja Toyotalta voitaisiin mennä kysymään paljonko siihen Le Mansin voittamiseen tarvitaan rahaa... :D Le Mansin voitto ei ole useinkaan ollut niin kiinni rahasta kuin muissa luokissa. Rahaa kuin voi käyttää niin monella tavalla ja Le Mansissa jos missä se pitää kohdistaa oikein. Hienoin autokilpailu maailmassa -ja ehkä yksittäisistä kisoista teknisesti yleishyödyttävin.

Mutta edelleen parhaat tiedot näistä autoista löytyvät Mulsanne Miken sivuilta. Menkää katsomaan!

Ja vielä, on niitä kireitä wankeleita ajellut Suomessakin kisaa usean kauden ajan. Ääni on hieno, mutta vaatisi kuulosuojaimet ainakin Kemoran katsomossa... Kivasti kaikuu ja kovaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja todennäköisesti tuolla voitolla saatiin hyvin perusteltua jenien käyttö Nissanin ja Toyotan myöhemmille Le Mans -ohjelmille. Joten Le Mansia ajatellen, todella tärkeä voitto.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kiistattahan Zep on oikeassa päättelyineen. Mutta itse kun on vähän tällainen anti-japani ihminen ainakin autojen osalta, niin pakko on vähän dissata.

Se on muuten tosi, että Le Mansissa ollaan pärjätty monestikin hyvin pienillä jutuilla oikein komeasti. Ja sitten sekin on totta, että aivan järjettömät satsaukset on kuivuneet kasaan. Ensin mainituista hyvä esimerkki on mun mielestä Mclaren-BMW:n voitto 95. Sen tiimin organisaatio oli järjettömän pieni, sekin vähä oli koottu vain tuota kisaa varten. Sitten vaan Jykä antoi BMW:n 12 pyttyiselle lyijykenkää synkässä sateessa uhmaten fysiikan lakeja ja autourheilun jumalia. Ei nimittäin ollut kovin kevyt vastus siellä peileissä loimuamassa. Bob Wollek ja Mario Andretti Porschen proton ratissa pelästyttäisi kenet tahansa LeMansiin viimeisen 40 vuoden aikana osallistuneen kuljettan. Mutta ei Jyrkiä.

Toisaalta kovatkin tsemppaukset ovat kuivuneet kasaan milloin mistäkin syystä. Urheiluautojen suuri klassikko Ford GT40 rakennettiin juuri LeMansin valloittamista varten, mutta senkin tielle tuli monta mutkaa. Mielestäni LeMansin luonnetta kuvaa hyvin vuoden 1967 LeMansissa sattunut onnettomuus. Siinä kolme Holman&Moodyn Ford GT 40 autoa katosi kisasta yhden mekaanikon virheen takia. Mario Andrettin(Kukakapa muukaan!) autoon jarrupala oli laitettu väärin päin ja kun mies lähti varikolta auto karkasi ekassa jarrutuksesta käsistä. Mukaansa Marion Gt40 otti kaksi muuta saman tallin autoa.

Porschen 917 on ja tulee iankaikkisesti olemaan suurin yksittäinen satsaus tehtaalta LeMansia varten. Sillä saatiin oikea lopputuloskin aikaiseksi, vaikka ei se helppoa ollut.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Mikä on todennäköisyys, että kolme saman tiimin autoa on edes samassa kohtaa rataa? Aivan uskomatonta vai vale? wink
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep:
Ja vielä, on niitä kireitä wankeleita ajellut Suomessakin kisaa usean kauden ajan. Ääni on hieno, mutta vaatisi kuulosuojaimet ainakin Kemoran katsomossa... Kivasti kaikuu ja kovaa.
Joo, älkääkä unohtako Sillankorvan Minnan RX7:aa jolla on ajettu enempi Suomessa kilpailukilometrejä kuin noilla ratapeleillä. Ja helppo oli mettässä tunnistaa äänestä että nyt on Minna tulossa...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei unohdeta, ei. Minna Sillankorvan ansioita ei yksi topikki riitä kuvaamaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Herätelläämpä otsikko hieman jos joillakin olisi vielä lisää kommentoitavaa tai hyviä linkkejä aihetta käsitteleville sivuille. :)

Siis kiertomäntämottoria lähinnä.. :cool:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Nythän sitä taas liikkuu huhuja, että Mazda tulis takas urheiluautoihin. Toivottavasti prototyypillä, jos sais Audille vähän lisää vastusta.
 
Liittynyt
26.12.2000
Viestit
16
Sijainti
Kiuruvesi
Tietoja Wankelista ite ainakin kahtelin silloin, kun eniten tarvihin niitä muutama vuos sitten sivulta www.monito.com/wankel/
Sieltä löytyy tietoa ja siellä on linkki mazda rotary webringille, jonka kautta voi löytyä kaikenlaista, lähinnä kyllä mazdan omistajien kotisivuja. Aika suuri wankelin osien myyjä on jenkeissä www.mazdatrix.com
Tässä aluksi mitä minä oon käyttäny.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jossain saitilla törmäsin linkkiin jossa muutama jenkkikundi polttaa loppuun jonkun Mazdan pyörivän. Taisi kestää kymmenisen minuuttia n9000rpm ja olikohan vielä ilman vesiä. Kuka tietää linkin. Sopisi (kenties) tähän.
 
Ylös