Mclaren 2019: Alonson kädenjälki

Joel Hallikainen

Well-known member
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
612
Noh noh poikaseni. Sullahan tässä meinaa selvästi hermo mennä. Ei mun päivää pilaa alonson menestys tai menestymättömyys eikä edes hän loverpoikien menestys tai menestymättömyys. Turhaa yrität laittaa sanoja mun suuhun.

Nyt sanot, että antaa krediittiä mm Alonsolle. Juu, se pitää kyllä paikkansa, mutta ihan aluksi, kuten topikin otsikkokin sinun jäljiltäsi kertoo, halusit antaa kaiken kunnian alonsolle ja senhän me jo yhdessä todistimme vääräksi. Edellis kauden kuskit ovat osoittaneet oikeaa suuntaa auton kehitykselle ja kunnia heille siitä, mutta vasta viimeiset päivitykset ovat antaneet näkyvän loikan suorituskyvyssä suhteessa muihin. Jos ne olisivat alonson viime vuonna tekemiä, niin kaippa ne olisivat olleet autossa jo kauden alusta asti. Alonso on vain yksi tekijä ollut suuressa sopassa ja mun mielestä nostat häntä yksin ihan turhaan liian korkeaan asemaan. Mutta kaippa se himofanille on ihan normaalia... :rolleyes:
Vandoornen osallisuudesta autonkehitykseen vaikea sanoa, ei tuntunut tietävän ollenkaan miten työkalullaan oikeen ajetaan, niin kuinka suuri panos hänellä oikeastaan mahtoi autonkehityksessä olla kun kahtena vuotena vaikutti ihan turistilta. Valitteli usein että auto ei sopinut hänen hanskaan ollenkaan eli todennäköisesti enemmän Alonson käsialaa. Toki voi ajatella Vandoornella olleen suurikin panos vaikka näytöt muuta näytti, koska tallipäällikkö hänet mainitsikin... ehkä säälistä sanon minä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
372
Sijainti
EP
Vandoornen osallisuudesta autonkehitykseen vaikea sanoa, ei tuntunut tietävän ollenkaan miten työkalullaan oikeen ajetaan, niin kuinka suuri panos hänellä oikeastaan mahtoi autonkehityksessä olla kun kahtena vuotena vaikutti ihan turistilta. Valitteli usein että auto ei sopinut hänen hanskaan ollenkaan eli todennäköisesti enemmän Alonson käsialaa. Toki voi ajatella Vandoornella olleen suurikin panos vaikka näytöt muuta näytti, koska tallipäällikkö hänet mainitsikin... ehkä säälistä sanon minä.
Se ettei auto sovi Alonson jäljiltä toisen hanskaan ei ole mikään uutinen. Taitaapi olla Alonson ajotyyli niin erilainen muihin verrattuna eli, jos auton rakennuksessa painotetaan hänen mielihaluja, niin muilla voi olla vaikeaa. Ei Vandoorne mikään onneton lapanen kuitenkaan ollut ajotaidoiltaan ja olisi saattanut tehdä ihan kelvollista jälkeä jossain toisessa tallissa. Sun kirjoitusten perusteella hän kuuluu samaan kastiin jonkun Paul Belmondon kanssa, mutta minä ja aivan varmasti joku muukin on asiasta eri mieltä.
 

Joel Hallikainen

Well-known member
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
612
Se ettei auto sovi Alonson jäljiltä toisen hanskaan ei ole mikään uutinen. Taitaapi olla Alonson ajotyyli niin erilainen muihin verrattuna eli, jos auton rakennuksessa painotetaan hänen mielihaluja, niin muilla voi olla vaikeaa. Ei Vandoorne mikään onneton lapanen kuitenkaan ollut ajotaidoiltaan ja olisi saattanut tehdä ihan kelvollista jälkeä jossain toisessa tallissa. Sun kirjoitusten perusteella hän kuuluu samaan kastiin jonkun Paul Belmondon kanssa, mutta minä ja aivan varmasti joku muukin on asiasta eri mieltä.
Veteli mestaruuksia vaikka yhdellä kädellä aiemmissa luokissa, niin odotuksiin nähden teki erittäin surkeaa jälkeä eikä pikkuluokkien meriitit auta ykkösissä. Vaikka kyseessä oli superlahjakkuus niin kukaan muukaan talli ei ollut kiinnostunut nappaamaan tätä riveihinsä. Mitä ykkösiin tulee niin kyllä, Vandoorne on lapanen, 2000-luvun yksi (ellei jopa pahin) pahimmista flopeista.

Edit:

Bulleron mukaan Tohveli ei vain koskaan omaksunut formuloiden vaatimaa muuntautumiskykyä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mclarenin-superlahjakkuus-ollut-paha-pettymys-tallipaallikko-loysi-syyn-vaisuudelle/6463182#gs.niysa8
Boullierin mielestä Monacon tasonnosto oli seurausta keskustelusta, jonka tallijohto kävi kuljettajansa kanssa Espanjan GP:n jälkeen.

- Pienemmissä luokissa auto on kaikilla samanlainen, joten kuski muokkaa ajotyyliään autolle sopivaksi. F1:ssä tilanne on puolestaan erilainen, sillä auto muuttuu joka kisan välillä. Formuloissa aiemmista luokista opittu ajotapa ei enää toimi. Kuljettajan täytyy olla näiden autojen kanssa joustavampi, Boullier toteaa Autosportille.

Talli ja kuljettaja ovat tehneet kovasti töitä, jotta Vandoorne pääsisi paremmin sinuiksi autonsa kanssa. Boullier uskoo sen auttavan kuljettajaa osoittamaan todellisen lahjakkuutensa.

- Hän oppii koko ajan. Tallin täytyy muokata autoa ja säätöjä siihen suuntaan, että ne vastaavat hänen luontaista ajotyyliään. Mutta hänen on myös opittava samalla ajamaan laajemmalla vaatimustasolla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
Olipa Oviedon Ohjuksen kädenjälkeä tämän vuoden formula-autojen nk. Big Macissa tai ei näin leikkisästi sanottuna niin tällä kaudella ainakin alkaa olla vauhtia silloin tällöin aika-ajoissa ja on ainakin aika usein ollut jo ihan kisoissakin.:)

Ensi vuosi tosin on kysymysmerkki, mutta niin on tietysti monelle muullekin kun vieläkin on kysymysmerkkinä mahdollinen Alonson paluu talliin tai lajiin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Mäkkärin vauhti on parantunut loppukaudesta. Eli puheet Alonsosta positiivisessa mielessä voi unohtaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
Mäkkärin vauhti on parantunut loppukaudesta. Eli puheet Alonsosta positiivisessa mielessä voi unohtaa.
Niinpä kai.

Etenkin kun kyllähän Carlos Sainz Juniorkin on oikeastaan välillä aika hyvinkin jo ajanut McLarenilla vaikka on uhannut ehkä vähän jäädä nuoren Lando Norrisin varjoon.

Ja kun on sitä vanhempaa keskikastin säännöllisen estelijän tai osumien järjestäjän mainettakin.:dunno:
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
289
Niinpä kai.

Etenkin kun kyllähän Carlos Sainz Juniorkin on oikeastaan välillä aika hyvinkin jo ajanut McLarenilla vaikka on uhannut ehkä vähän jäädä nuoren Lando Norrisin varjoon.]

No nyt on melkoista liioittelua ja vähättelyä. Jos Lando on parhaimmillaan ihan lupaavasti ajanutkin, niin pisteet on Carlosille 76-35. Ja aika paljonhan nimenomaan Sainzin otteita on mediassakin kehuttu, eli ei voi mielestäni perustellusti sanoa että olisi mitenkään varjoon jäänyt ja on ajanut aika hyvin muutenkin kuin välillä.

[Ja kun on sitä vanhempaa keskikastin säännöllisen estelijän tai osumien järjestäjän mainettakin.:dunno:
Kukapa kuski ei ensimmäisillä kausillaan joskus kolaroisi, oleellista on se, kypsyykö kuski siitä yli. Mielestäni Sainz on ajanut varsin kypsästi tällä kaudella, että jos näin jatkuu niin tuskinpa vanhoja kohelluksiaan kukaan enää muistelee.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
516
Sijainti
Turku
Niinpä kai.

Etenkin kun kyllähän Carlos Sainz Juniorkin on oikeastaan välillä aika hyvinkin jo ajanut McLarenilla vaikka on uhannut ehkä vähän jäädä nuoren Lando Norrisin varjoon.
Rohkenen olla eri mieltä. Norris on ylihypetetty tai ehkä vain osaa tuoda itsensä paremmin esille mediassa. Vähän niinkuin Ricciardo, sellainen vitsiniekka. Sainz on tehnyt ratin takana todella vakuuttavaa jälkeä tänä vuonna, mutta on kai jotenkin vähemmän esillä.

Hyvä kuskikaksikko joka tapauksessa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2330
Joo, ei Norris ole osoittanut yhtään mitään. Hän on toisaalta ollut ehkäpä rehellinen heikkouksistaan eli tiedostaa ne kyllä. F2-sarjassa hän oli huono aika-ajaja ja hänen suorituskykynsä tuppasi heikentymään myös kisan loppua kohti. Tällä kaudella Sainz, jota en itse aiemmin arvostanut, on pyöritellyt Norrisia ihan mennen tullen. Katsoin nopeasti viimeisimpien kisojen aika-ajojen tulokset ja Sainz oli vienyt 5–0. Ero Norrisiin yleensä useita sekunnin kymmenyksiä. Kisatilanteessa Sainz on kärsinyt ricciardollisesta kohtalosta eli aika usein auto leviää ja se verottaa kokonaiskertymää. Onhan noita tiettävästi Norrisillekin sattunut mutta tällä hetkellä MM-pisteissä Sainzilla on yhteensä 80 ja Norrisilla vain 41 pistettä.

Mikäli tulokset eivät tästä parane, niin McLarenille lienee ensi kesänä kova paikka potkia erittäin miellyttävä juniorinsa kuutamolle – jälleen kerran. Tallin suorituskyky on tällä hetkellä sellainen, että sinne lienee pitkästä aikaa tunkua useilta eri tahoilta.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
286
Kyllä omaan silmään Norris on suoriutunut varsin kohtuullisesti. Kumminkin ensimmäinen kausi menossa ja nuori kaveri, kehitys vasta alussa. Sainz on toki dominoinut varsinkin pisteiden valossa, mutta tuolla keskikastissa sattuu ja tapahtuu niin paljon, että ei tuo koko totuutta kerro varmasti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
Kyllä omaan silmään Norris on suoriutunut varsin kohtuullisesti. Kumminkin ensimmäinen kausi menossa ja nuori kaveri, kehitys vasta alussa. Sainz on toki dominoinut varsinkin pisteiden valossa, mutta tuolla keskikastissa sattuu ja tapahtuu niin paljon, että ei tuo koko totuutta kerro varmasti.
Ja kun Sainz Juniorillakin alkaa olla jo aika monta ajovuotta lajissa ja hieman jo sitä ikääkin niin siitä tulee sitten sitä ainakin nykyisessä mediailmapiirissä mielestäni aika paljon toisinaan tarpeetonta miinusta.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Kukapa kuski ei ensimmäisillä kausillaan joskus kolaroisi, oleellista on se, kypsyykö kuski siitä yli. Mielestäni Sainz on ajanut varsin kypsästi tällä kaudella, että jos näin jatkuu niin tuskinpa vanhoja kohelluksiaan kukaan enää muistelee.
Täytyy kyllä myöntää, että Sainzilta on jäänyt aiemmilta kausilta tuttu koheltaminen hyvin vähälle. Ehkä tallikaverin vaihdos on tehnyt tässäkin suhteessa hyvää. Verstappenin kanssa ollut vissiin yliyrittämistä? Josko muutenkin kemiat toimii hyvin Landon kanssa? Joka taasen vaikuttaa olevan aikasen hauska kaveri. Ilmapiiri kunnossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
Siinä missä Mexico Cityssä tuntui useammalla tallilla olevan varikkotaktiikoissa hakemista tai liikaa mentiin panikoivien tallien pillin mukaan niin Austinissa McLarenilla olivat sitten omat vaikeutensa ainakin Lando Norrisin stopin kanssa.

Pysähdysaika tietysti menee niille rajoille, että oliko huono vai ei kun ne jotkut ihan nopeimmat mahdolliset pysähdykset ovat melkein mahdottomuutta hipovia ja sitten kun sellaiset onnistuvat tai vielä sitäkin varmemmin epäonnistuvat niin sitten tietysti nähdään siitä seurauksena niitä irtorenkaita ja rangaistuksia tallille ja kuskille.:frank:

Siten ehkä Norrisin paremman kisan kannalta olisi ollut järkevintä pysähtyä 2-3 kierrosta, mutta enintään 5 kierrosta aiemmin kuin pysähdyttiin jolloin sillä ratavauhdilla kun ajettiin niin Norris olisi ollut viides.

Muutoin tietysti McLaren oli kyllä Norriksen pysähdyksen kanssa vähän pakkoraossa kun mahdollista varikkopysähdystä nyt varman miehistön rauhoittumisen nimissä olisi voinut lykätä ihan enintään 2 kierrosta ja muutoin vain kierroksen mikäli ratataistelu olisi ollut liian kova tai etumatka riittämätön toisin kuin mitä laskettiin.

Toisin sanoen hyvin meni, mutta toteutus jäi McLarenilta puolitiehen kisassa jossa ei edes oltu missään Mexico Cityn paniikkistoppien kisan kaltaisessa tilassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
McLarenilla tosiaan erääseen aikaan viime vuosina auton ajoittain järkyttävästä huonoudesta piittaamatta on ollut hyviä varikkostoppeja joten siinä mielessä ihan viime aikojen varikkostoppien tason pieni huonontuminen on ollut yllätys.

Tai mikäli nyt taso ei ole huono niin niiden toteutus suhteessa kilpailijoiden vastaaviin nähden ei ole aina ollut kovin onnistunut.

Carlos Sainz Juniorilla ovat ajot menneet menettelevän hyvin kun koheltaminen tai keskikastin ongelmien järjestämiset ovat jääneet taakse tai vähiin aiempiin vuosiin verrattuna, mutta Sainz Juniorilla on kuitenkin ollut rengaskulutuksen kanssa ongelmia.

Kun siinä missä useimmat keskikastin sankarit ovat kyenneet ajamaan kisansa yhdellä stopilla melko helpostikin niin Sainz Junior on useinkin joutunut tällä kaudella melkein hakeutumaan kahden stopin pakotettuun taktiikkaan ja kun ei ole joko omasta halustaan tai tallin kieltäytyessä ottamasta häntä sisään kauden ajan kisoissa niin siitä sitten on ollut ennen ruutulippua melkoinen kärsimysnäytelmä kuluneiden renkaiden muodossa.

Tiedä sitten todella, että onko kyse vain Sainz Juniorin ongelma vai kuluttaako automalli tänä vuonna McLarenilla ensi kertaa vähän aikaan melko paljonkin renkaita?

Etenkin kun ihan kauden loppua kohti muutenkin näytettäneen kisoissa siirtyneen niihin noin kahden stopin kisoihin kauden alun vain selvääkin selvempien yhden stopin kisojen sijaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
McLarenin tämän kauden autokin on siitä erikoinen, että mitä enemmän radoilla on hitaampia mutkia niin auto ei silloin ole kovin hyvä.

Lisäksi kisavauhdin suhde aika-ajon vauhtiin ei ole ollut kovinkaan hyvä.

Viimeksi ihan ennen viime kisoja Spa-Francorchampsissa pystyttiin ajamaan suhteessa yhtä hyvää tai parempaa kisatason nopeutta kuin aika-ajon vauhtia.

McLarenilla on kuitenkin nyt Interlagosissa mahdollisuus varmistaa valmistajien nelostila, mutta se edellyttää ainakin 7 pisteen etumatkaa Renaultiin täysin ja mielellään tietysti pisteitä saisi olla enemmän.

Jäännöspisteitä huonoimmillaan ei tietysti jaeta paljonkaan jolloin kisa saattaa vielä hyvinkin siirtyä ratkaisultaan Abu Dhabiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
McLaren on tällä kaudella myös vain kyennyt Renaultiin verrattuna vähän parempaan pistekeskiarvoon vaikka joskus esitykset Renaultiin nähden ovat vähän jättäneetkin kylmäksi.

Tosin lähinnä vain mikäli Renault unohtaa typerät sisäiset ongelmansa ja saa vain muutoin pakkansa kasaan.

Muussa tapauksessa McLaren on kyllä vienyt peliä tällä kaudella kun pistekeskiarvon osalta se on McLarenilla 8,06 pistettä per kilpailu ja Renaultilla vain 6,91 pistettä per kilpailu.

Ja kun vielä muistaa, että Renaultin McLarenin edelle päästäkseen täytyisi mieluusti saavuttaa mukava pistepotti ihan molemmistakin jäljellä olevista kilpailuista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
Carlos Sainz Juniorillakin on ollut tosiaan melkoinen ura kaikkiaan kun ei ole hirvittävästi vieläkään kausia takana, mutta kauden päätteeksi niitäkin on jo 5 kappaletta ja 102 starttia kun nyt on tasan 100 starttia.

Paljon tosiaan aiemmin on ollut niitä keskikastin ongelmia tai siellä sitten itse ikävyyksien järjestäjän mainetta, mutta tällä kaudella ilman myös Lando Norrisille tapahtunutta epäonnea Sainz Junior olisi edelleen kyllä Lando Norrisin edellä kuten on.

Ei tosin välttämättä liian paljon.

Varmaankin sen 15-20 pistettä, mutta todennäköisesti ehkä vähemmänkin ja ei missään tapauksessa enempää kuin 35 pistettä.

Tällä hetkellä kun Sainz Juniorilla on 80 pistettä ja Norriksella on pisteitä 41 kappaletta.

Välillä epäonnen tilanne Norrisilla on kuin Sainz Juniorilla juurikin Toro Rosson vuosilta Max Verstappenia vastaan.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
516
Sijainti
Turku
En tiedä olenko niin paljon sua nuorempi vai mistä johtuu, mutta tuo Sainz Junior kuulostaa jotenkin oudolta. Ehkä silloin ymmärtäisi jos hän olisi isänsä tapaan rallikuski, mutta formuloissa ei ole ennen ajanut Carlos Sainz nimistä kuskia.

Tosiaan suurimmat koheltamiset ovat jääneet ja on ajanut vahvan kauden. Sainz ei äkkiseltään vaikuta yhtä herkältä kuin vaikkapa Kvyat tai aikoinaan Massa, mutta ehkä tallin ilmapiiri vaikuttaa paljonkin myös hänen tekemisiin radalla. Toro Rossolla oli samassa talossa töissä herrat Marko ja Verstappen ja Renaultin tallipäällikkö nyt on vähintäänkin outo.

Niin paljon kun arvostan Alonsoa kuskina ja Dennisiä vahvasta johtamisesta aikoinaan, niin McLarenilla taitaa nyt olla pitkästä aikaa hyvä henki tiimin sisällä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13080
En tiedä olenko niin paljon sua nuorempi vai mistä johtuu, mutta tuo Sainz Junior kuulostaa jotenkin oudolta. Ehkä silloin ymmärtäisi jos hän olisi isänsä tapaan rallikuski, mutta formuloissa ei ole ennen ajanut Carlos Sainz nimistä kuskia.

Tosiaan suurimmat koheltamiset ovat jääneet ja on ajanut vahvan kauden. Sainz ei äkkiseltään vaikuta yhtä herkältä kuin vaikkapa Kvyat tai aikoinaan Massa, mutta ehkä tallin ilmapiiri vaikuttaa paljonkin myös hänen tekemisiin radalla. Toro Rossolla oli samassa talossa töissä herrat Marko ja Verstappen ja Renaultin tallipäällikkö nyt on vähintäänkin outo.

Niin paljon kun arvostan Alonsoa kuskina ja Dennisiä vahvasta johtamisesta aikoinaan, niin McLarenilla taitaa nyt olla pitkästä aikaa hyvä henki tiimin sisällä.
Toisaalta isä-Carlos on vieläkin julkisuuden henkilö ja elossa niin osin siksikin käytän tuota erotusta ainakin vielä jonkin aikaa kunnes isä-Carlos ihan vetäytyy kunnolla julkisuudesta tai huonoimmassa tapauksessa poissa keskuudestamme.

Itse asiassa vanhempi Carlos on ajanut myös urallaan mikroautopuolella ja Espanjan Formula Fordeja ja oli hakeutua Espanjan F3-sarjaan ennen kuin ralli vei voiton tietenkin halvempana kilpailuluokkana tuolloin.

Myöskin tietenkin kun ei parempiin tai kuuluisimpiin F3-sarjoihin asiaa ollut hänellä.

Tuohon aikaan vanhempi Carlos tuntui Espanjassa varsinaiselta moottoriurheilun luonnonlahjakkuudelta erittäin nuoreen ikäänsä nähden, mutta valitettavasti Espanjan Autoliitto näin ratapuolella ummisti silmänsä kun katsoi kortit toisin.

Carloksista nuorempi on syntynyt 1994.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
En tiedä olenko niin paljon sua nuorempi vai mistä johtuu, mutta tuo Sainz Junior kuulostaa jotenkin oudolta.
Joo, samaa mieltä. Carlson Sainz on sopiva nimi. Isänsä ei ole ajamassa, joten miksi erotella isää ja poikaa. Vain kuuno voi sekoittaa nämä keskenään, jos formuloista puhutaan.
 
Ylös