Muistan junnuna aina koulupäivän jälkeen innoissani menneeni F1-sivustoille etsimään uusia kuvia ja uutisia tästä kilpurista – kyllähän se tulisi kisakäyttöön ehkä jo seuraavaan kilpailuun! Se on jäänyt mieleen minullekin, että autolla oli pitkään ongelmia päästä törmäystesteistä läpi ja senkin jälkeen se oli jopa teinin vähäisen ymmärryksen perusteella erittäin epäluotettava.
Kauden 2004 auto oli kuljettajien mukaan lähes sama kuin MP4/18, joskin tällä kertaa sitä kutsuttiin MP4/18D:n sijaan MP4/19:ksi. Talvitesteissä McLarenin tilanteesta alettiin kuiskutella mm. sen vuoksi, että talli ajoi itsepintaisesti testejä edellisvuoden takasiivellä. Kaudelle 2004 sääntöjä muutettiin niin, että siivessä sai olla vain yksi elementti yläosassa ja edellisvuoden siivessä niitä oli peräti kolme. Tästä pääteltiin, että McLarenin uusi auto olisi aerodynaamisesti huono. Ja olihan auto oli täysi susi. Kuljettajat keskeyttivät suurimman osan ajamistaan kilpailuista. Bahrainin kilpailussa Räikkösen moottori räjähti jättimäisiin liekkeihin ja myöhemmin mediassa supateltiin, että Räkä olisi tahallaan pitänyt kaasun pohjassa moottorin jo hajottua, koska halusi osoittaa mieltään auton epäluotettavuuden vuoksi.
McLaren rakensikin kesken kauden vielä uuden auton, jonka nimeksi annettiin MP4/19B. Räikkönen otti paalupaikan ja podiumin heti kehitysmallin toisessa kilpailussa Silverstonessa, ja onnistui voittamaankin yhden kerran.
Sattumalta joku on kirjoittanut artikkelin MP4/18:n kootuista seikkailuista myös englanniksi aivan hetki sitten.
https://the-race.com/formula-1/the-most-famous-unraced-car-in-f1-history/