Melart iltiksessä Schumacherin motivaatiosta ja pari ajutusta aiheesta

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Juhani Melart iltalehdessä kirjoittaa että Michael Schumacher olisi "motivaatioihme" -Häntä kuulemma motivoi itse ajaminen.
-En ole aivan samaa mieltä. On hän toki motivaatioihme sinänsä, mutta ei verrattaen muihin ammatikseen urheiliviin. Melart vertaa Tommi Mäkisen motivaatiota Michael Schumacherin motivaatioon päätyen ihan eri tuloksiin vaikka käytännössä ne ovat täysin samoja. On toki totta että Schumacher tekee fyysisen kuntonsa eteen, tiimiin "sisälle pääsemiseen" jne (kyllä te tiedätte) enemmän töitä, mutta loppujenlopuksi urheilullista motivaatiota ei kummallakaan ole ollut moniin vuosiin. Mäkisellä se on ollut, nyt rallin kaupallistuttua rahan kerääminen, Schumacherilla jo vuosia sama. Sanoisin että Schumacherin urheilullinen motivaatio loppui kauden 95 jälkeen jolloin tilalle astui Ferrarin kuopasta nostmaisen motivaatio. Olettaen että tämä päättyi viimeistään vuoteen 2000 Schumacherilla ei ole ollut enää motivaatiota kuin oman työnsä mahdollisimman hyvin tekeminen ja omaisuutensa kartuttaminen.
On kyllä totta että Schumacher on poikkeuksellinen lahjakkuus mutta että kestävä motivoituneisuus? -Se ei ole mielestäni motivoituneisuutta että tekee sitä mitä on tehnyt koko ikänsä ammatikseen. Onhan Schumacher todella "ammattimies", hoitaa fyysisen kuntonsa paremmin kuin oikeastaan kukaan moottoriurheilija ja keskittyy kisoihinsa ihailtavalla tavalla. -Ja kyllä, oman työnsä tekeminen mahdollisimman hyvin kertoo nimenomaan hyvästä motivaatiosta mutta kun kirjoitus on Iltalehden URHEILU-palstalla ja siinä verrataan Formula ykkösiä nyrkkeilyyn tai golffiin jotka eivät ole välineurheiluita kuin moottoriurheilu. En nyt puhu fykkösten historiasta mutta lapsikin tietää että fykköset ovat tänäpäivänä mitä suurimmissamäärin lajineurheilua, jos eivät jopa kulje ennalta sovitun kaavan mukaisesti.

Mutta jos Schumi YHDEN asian haluaa tehdä selväksi, pitäisi jo tajuta että se ei todennäköisesti ole tämä: "En tarvitse mestaruustittelin kanltaisia tavoitteita motivoidakseni itseni. Minua motivoi itse ajaminen; se tunne, jonka kokee istuessaan autossa punaisten valojen sammuessa"
-tuo on todennäköisesti sponsorien tai kattojärjestön toivomaa silkkaa paskanjauhantaa jos ei jopa valhetta, myytin lietsontaa. -Ainakin se on itsestäänselvyys sillä jokaista moottoriurheilijaahan motivoi sama juttu, eivätkä he siihen Formula 1 maailmanmestaruutta tarvitse. Luulisi että jos Schumia kiinnostaisivat urheilulliset, kilpautoilulliset tai moottoriurheilulliset asiat ajamisessa hän olisi jo parikin vuotta sitten hylännyt ei vain ylivoimaisen auton mutta myös ylivertaisen asemansa tallikaveriin nähden, ja siirtynyt muihin moottoriurheilu-luokkiin. Luulisi oikeasti jo kaiken mahdollisen rahan kerännyttä ja kaiken todistanutta moottoriurheilijaa kiinnostavan palata takaisin urheiluautoihin, okei, C-ryhmää ei enää ole mutta ALMS-sarja on. Tai jos on mukavuuden haluinen eikä halua muuttaa amerikkaan niin kerätä vähän lisää kokemusta vakioauto sarjoista; DTM varmaan loogisimpana vaihtoehtona. Sitäpaitsi luulisi samojen ratojen tahkoamisen vuodesta toiseen jo kyllästyttävän.
Yhdessä asiassa taidan olla Juhani Melartin kanssa samaa mieltä: (vaikka hänen kanssa en varsinaisesti eri mieltä olekkaan, onhan Schumi "motivaatioihme" omalla tavallaan) "Hän ei tyydy tasapeliin".
Senhän osoittaa jo historiakin. Sitten Nelson Piquetin aikojen 1991 Schumin ei ole tarvinnut tyytyä tai ei ole tyytynyt tasapeliin joka tässä tapauksessa tarkoittaisi TASAVERTAISTA kilpailukalustoa, joka on ratkaisevaa moottoriurheilussa (nyrkkeilystä tai golffista en tiedä) verrattaen tallikaveriin.
Michael Schumacherin motivaatiota on turha etsiä kilpailullisin perustein jos mietitään että F1-sarja on ihan eri sarja kuin mitä se oli hänen tullessaan sarjaan 1991. Periaatteet ovat samat mutta panokset ovat kasvaneet kymmenenkertaisiksi. Poissa ovat yksityistiimit jotka muodostivat kilpailulliset perusteet sarjaaan joka valmistaa itse omat runkonsa. Luulenpa että Schummelin motivaatio on yksinkertaisesti raha. Minkä kerääminen pois sellaisilta yhtiöiltä kuin Fiat, Shell tai Marlboro ei ole maailman tyhmin idea mutta heidän mainosmannekiinina oleminen ei toisaalta ole maailman järkevinkään teko varsinkaan jos erään tuotemerkin mainonta keskittyy yhä enemmän ja enemmän köyhiin ja kouluttamattomiin maihin. Tai toisen jonka toimesta on suoralta kädeltä tukahdettu lakkoja konetuliaseita käyttäen. Kertooko Michael Schumacherin motivaatio enemmänkin rahan ahneudesta, asennevammaisuudesta vai kilpailullisisesta motivaatiosta tai "rakkaudesta" moottoriurheiluun? Enpäs tiedä. Schumilta tähän lienee vastausta turha udella sillä luultavasti sieltä tulisi samaa "mouth full of shit" linjaa kuin turhan monelta formula 1 kuljettajalta näinä päivänä.

Sinänsä on silti turha syyttää Schumia valehtulusta kun hän sanoo että itse ajamien motivoi.
Kyllähän itse autolla ajamien voi olla jollekkin motivoiva asia, onko sitä pakko tehdä autourheilussa varsinkaan tuolla omaisuudella on eri asia. Ehkä Schumi viittaa kilpailemiseen kun viittaa punaisten valojen sammumiseen. Ehkä! Ehkä ei, sillä tuonhan autoileva ihminen kokee monestikkin päivässä. Jos viittaa niin ihmettelempä mitä motivaatiota saa ylivoimaisella aitolla kilpailemisesta muihin kanssakilpailijoihin verrattaen (ehkä pitäis kysyä Kuismaselta?). Kyllähän "itse ajaminen" varmastikkin motivoi, kun motivoi niin monia muitakin moottoriurheilijoita, eikä varmasti enää kuusinkertaisen maailmanmestarin tarvitse motivoida itseään enää maailmanmestaruuksilla. Shummeli varmasti itsekkin tietää että hänen mestaruuksiensa arvo alusta loppua kohden himmenevät vain koska ne on otettu ylivoimaisella kalustolla jopa tallitoveriin nähden. Eihän kukaan toki kiistä Schumacherin "auton kehitys taitoja", taito mitä Jacques Villeneuvella ei esimerkiksi ole. Mutta esimerksiksi Jackie Stewart voitettuaan kolme mestaruutta ei enää jatkanut ammatikseen moottoriurheilimista. Emersson Fittipaldi haki haasteita "aloittamalla tyhjästä" kun oli todennut itselleen olevansa seitkytluvunpuolessavälissä maailanparas kilpaautoilija. Ja myöhemmin myös siirtymällä USA:n ovaaleita kiertämään. Tajuskohan se missään vaiheessa että paljon parempiakin kuskeja on? Jokatapauksessa tätämenoa Schumi ei ainakaan sitä tule tajuamaan. Toisaalta katsoen Shumin uraa hänen pyrkimyksensä on ollutkin tämän seikan kieltäminen tai unohtaminen. Hänen motivaationsa voi tukeutua myös tähän asiaan. Mutta tuokaan ei ole urheilullinen motivaatio. Tuo on todennäköisen asian kieltämistä. Ja sitä että haluaa pitää tuon päänsisäisen kuvan/myytin mahdollisimman realistisena yhdessä maailman seuratuimmista urheilulajeista, varmasti ainakin yksi maailman seuratuimmista moottoriurheilulajeista, vertaus kai pitäisi tehdä Nascaariin?
Shumacherin motivaatio voi myös perustua siihen "harhakuvaan" että "minä olen paras" jota välineurheilussa on vaikea todistaa. Varsinkin Fykkösissä. Tuon todistamisessahan Pedro Paolo Dinizkin epäonnistui vaikka kantoi mittavia summia kaikkiin F1-tiimeihinsä (no hei! KAIKKIIN tiimeihinsä) lopulta lopettaen moottoriurheilu uransa. Sama homma motivoi kenties Schumacheria jatkamaan moottoriurheilun parissa kuin mikä motivoi Diniziä lopettamaan. Mutta pöinvastoin. Shumi haluaa kerätä rahaa kun taas Peedro ei halunnut enää menettää sitä enempää. Vaikka saattoihan tuo Dinizin "pappa-betalar" ura olla Parmalatille voittoisaakin mainontaa. F1-uran jatkaminen ainakin nykyisellä työnantajalla Shumille ainakin on.

<small>[ 18-10-2003, 17:52: Message edited by: CaPtEeNi ]</small>
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Kyllä Schumi edelleen motivoitunut on, ei hän muuten enää ykkösissä ajaisi.

Schumin jatkuvan motivaation uskoisin tulevan näiden kolmen asian yhdistelmästä: 1) F1-auton ajaminen on helvetin siistiä hommaa 2) Saa ajaa F1-sarjan parhaimmalla autolla 3) Tienaa älyttömän korkeaa palkkaa.

Tässä vaiheessa kun saavutettavaa ei enää suuremmin ole, luulisin suurimman motivaation tulevan tuosta ykköskohdasta eli ajamisesta. Tietysti Schumin kohdalla ajamisesta tuleva motivaatio kaipaa myös tuekseen sen, että nuo kakkos- ja kolmoskohdat ovat kunnossa, eli kalusto ja palkka. Schumia tuskin suuremmin enää motivoisi keskikastin autolla kilpaileminen, enkä uskoisi hänen enää tässä vaiheessa vaarantavan terveyttään mikäli hänelle ei maksettaisi työstään kunnon korvausta.

Mutta kyllähän F1-kuljettajan elämä silti raskasta on, vaikka kalusto- ja palkka-asiat ovat kunnossa. Kovia paineita, matkustelua, PR-tilaisuuksia, matkustelua, paskapuheiden lukemista lehdistä, matkustelua, paskapuheiden oikomista, matkustelua ja vielä lisää matkustelua. Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan Schumi tuota vielä jaksaa.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
No olipas taas vaihteeksi juttua, joka sisälsi korillisen epäloogisuuksia ja turhia pointteja, joilla yritettiin painaa Ferrarin nykyistä luottomiestä alaspäin. Puhuttiin taas vaihteeksi ennalta laadituista tuloksista (salaliittojahan täällä ei yleensä mainita) sekä moraalittomasta rahankeräilystä.

En ymmärrä, että mitä tälläisilla kommenteilla haetaan takaa?

Minkä kerääminen pois sellaisilta yhtiöiltä kuin Fiat, Shell tai Marlboro ei ole maailman tyhmin idea mutta heidän mainosmannekiinina oleminen ei toisaalta ole maailman järkevinkään teko varsinkaan jos erään tuotemerkin mainonta keskittyy yhä enemmän ja enemmän köyhiin ja kouluttamattomiin maihin. Tai toisen jonka toimesta on suoralta kädeltä tukahdettu lakkoja konetuliaseita käyttäen. Kertooko Michael Schumacherin motivaatio enemmänkin rahan ahneudesta, asennevammaisuudesta vai kilpailullisisesta motivaatiosta tai "rakkaudesta" moottoriurheiluun? Enpäs tiedä. Schumilta tähän lienee vastausta turha udella sillä luultavasti sieltä tulisi samaa "mouth full of shit" linjaa
Ainakin allekirjoittaneella tuli ensimmäisenä kateellisuus mieleen tuosta sitaatista. Tuntuu juuri siltä suomalaiselta tyyliltä, jossa kritisoidaan korkeata palkkaa nauttivia henkilöitä, moralisoimalla työnantajien ilkeyttä tahi ilkeätä päämäärää (aka Jorma Ollila, jonka matkapuhelimet tuottaa syöpää eikä mies taida maksaa edes verojaan). Jos lähdetään kritisoimaan ihmisiä tällaisilla perusteilla niin tulilinjalle joutuisi loputon määrä julkisuuden henkilöitä - Westiä mainostaneen Kimin ja Häkkisen ohella.

Ja mikä harhakuva se on, että Schumacher olisi paras? Hänhän on tilastojen hallitsija, johon nykyiset kuskit eivät - yhteenlaskettunakaan - millään yllä. Vaikka F1 on välineurheilua, mitä suurimmissa määrin ,niin tällaisella logiikalla on turha edes jakaa kuskien mm-titteliä vuosittain.

On lopulta aivan turha jauhaa, että mistä se Schumacherin motivaatio tulee. Rahan ansaitseminen on varmasti yksi syy. Onko tässä kenties jotain tuomittavaa? Vai minkätakia liitit asennevammaisuuden mahdollisiin syihin? Menisitkö sinä rakastamaasi työpaikkaan, jos et saisi siitä ansaitsemaasi vastinetta - mansikoita/hilloa/hunajaa/rahisevaa/mammonaa tässä tapauksessa? Myös kilpaileminen itsessään on takuuvarmasti yksi seikoista, jonka takia näemme Schumin yhä radalla. Mies rakastaa edelleen voittamisen huumaa, hyppyä palkintopallilla, onnistunutta aika-ajoa tahi vastustajan ohitusyrityksen estämistä. Kiroaa mikrofoniin tilannetta, jossa lähtö epäonnistuu, rengas räjähtää tai vastustaja onnistuu ohituksessaan, kilkaten hänet hiekalle.

Mielestäni Schumacheria ajavat eteenpäin monet seikat, joista ei pahemmin löydy tuomittavaa. Todetaan loppuun, että jos Schumacher haluaisi ansaita vain rahaa niin mies voisi lyödä hanskat naulaan ja elellä leveästi pankkikoroilla, tehden samaan aikaan mammonaa legendaarisuudellaan. Ei siihen enää ajamista tarvita.

<small>[ 18-10-2003, 19:31: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Raha MS:n jatkamisen motiivina voidaan varmasti unohtaa, sitä hän kykenee ansaitsemaan jatkossa aivan riittävästi paljon helpommallakin kuin ajamalla. Lisäksi tuota omaisuutta on jo nyt niin paljon ettei Schumi tai hänen jälkeläisensä muutamassa alenevassa polvessa kykene sitä elämänsä aikana tuhlaamaan.

Kyllä tärkein motiivi täytyy olla rakkaus ajamiseen, muuten on vaikea perustella miehen pitkää uraa. Yksi vaikutin saattaa tietysti halu olla julkisuuden valokeilassa vuodesta toiseen. Vaikka olisitkin moninkertainen maailmanmestari, lopetettuasi et ole päivittäin otsikoissa samalla tavalla kuin aktiiviaikoinasi.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
No miksi Schumi ei aja ilmaiseksi :confused: kun tiedetään FIAT:in "raha vaikeudet" tai leikkauksista :confused:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
On sinisilmäistä olettaa ettei raha olisi ainakaan tässä vaiheessa Sumin uraa pääasia schufosien päinvastaisista vakuutteluista huolimatta. Paljastuihan Ferrari-siirron taustatkin juuri ja paljastivat kyynisen kuljettajan joka on vasta myöhemmin alkanut höpisemään Ferrari-mytologiasta tifosien lämpimiksi. Tällä kaudella nähtiin jo muutamissa kilpailuissa (Unkari, Suzuka, Silverstone...) että Sumilta saattaisi olla ihan hyvä veto vetäytyä radoilta voittajana. Jos tendenssi menee samaan suuntaan ja ukko jatkaa vuoteen 2006 asti niin Damon Hillinkin viimeistä kautta voidaan ajatella menestyksenä.. :rolleyes:

Mitenhän tuo Schumacher tuolla ns. legendaarisuudellaan uransa jälkeen rahastaa? Tuskin kovin moni enää ostelee niitä lippiksiä ja sitä Schumin nimellä myytävää sekalaista roskaa sen jälkeen kun ajohanskat on ripustettu naulaan.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Väittäisin ihan tosissani, että suurin motivaatio Schumilla on narsismi. Hän nauttii siitä, kun häntä kehutaan maailmanparhaaksi tai kun hänelle taputetaan testisession päätteeksi. Hän myös ns piehtaroi omalla kohtalolla, antaa auliisti neuvovia kommentteja ja jopa korostaa omaa persoonaansa esimerkkinä kuolemanläheisyys ja sielun ruumiistairtoaminen vain jalan katkaisemalla. Sama ilmenee ajatuksella joutua terroristien pääkohteeksi ( lennot jenkkeihin ja syyskuun 11. päivän herkistykset ) tai muut vähäisemmätkin mutta ylidramatisoidut lausunnot.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Observer. Jos Häkkispaidat/miniatyyrit menevät suomalaisille vieläkin kaupaksi - kuin "Häkä" - niin eiköhän Schumacherinkin tuotteet (niitähän on ihan julmetusti tällä hetkellä) menisi Ferrarin kannattajille ja muulle maailmalle kaupaksi vielä vuosikymmeniä aktiiviuran jälkeen.

vormula. Miksi Schumacherin pitäisi ajaa ilmaiseksi? Voi samantien kysyä, että miksi Tiger Woods ottaa vastaan Golf palkintojaan? Miksi Villeneuve vaati korkeata palkkaa vaikka tiesi tallin rahavaikeuksista. Sehän on miehen työpaikka ja syynä on myös se, että urheilijat näkevät rahan arvostuksen mittana.

Observer, haluaisitko tähdentää tuota "kyyninen" ilmaisua? Oliko Schumacherin siirto Benettonilta Ferrarille yhtä "kyyninen" kuin Räikkösen siirto Sauberilta Mclarenille? :)

<small>[ 18-10-2003, 20:17: Message edited by: Ferrari 4ever ]</small>
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ferrari 4ever:
vormula. Miksi Schumacherin pitäisi ajaa ilmaiseksi? Voi samantien kysyä, että miksi Tiger Woods ottaa vastaan Golf palkintojaan? Miksi Villeneuve vaati korkeata palkkaa vaikka tiesi tallin rahavaikeuksista. Sehän on miehen työpaikka ja syynä on myös se, että urheilijat näkevät rahan arvostuksen mittana.
No jos ville jatkaa uraansa niin sen palkka tulee tippumaan rajusti, mutta miksi schumin pitää repiä tuommosta palkkaa :confused: pelkääkö hän että hänen arvostus tippuu siinä samalla...tuskin...ahne paska sanon minä :cool: jos hän olisi viisas niin lopettaisi nyt kun arvostus on korkealla mutta se arvostus voi olla puolta pienempi parin kauden jälkeen
doubtful
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
vormula:
Ferrari 4ever:
vormula. Miksi Schumacherin pitäisi ajaa ilmaiseksi? Voi samantien kysyä, että miksi Tiger Woods ottaa vastaan Golf palkintojaan? Miksi Villeneuve vaati korkeata palkkaa vaikka tiesi tallin rahavaikeuksista. Sehän on miehen työpaikka ja syynä on myös se, että urheilijat näkevät rahan arvostuksen mittana.
No jos ville jatkaa uraansa niin sen palkka tulee tippumaan rajusti, mutta miksi schumin pitää repiä tuommosta palkkaa :confused: pelkääkö hän että hänen arvostus tippuu siinä samalla...tuskin...ahne paska sanon minä :cool: jos hän olisi viisas niin lopettaisi nyt kun arvostus on korkealla mutta se arvostus voi olla puolta pienempi parin kauden jälkeen
doubtful
Että oikein ahne paska. Pitää aina muistaa että se ei ole hölmö joka rahaa ottaa, vaan se joka sitä antaa.

Edelleen pitää muistaa mitä tuolla rahalla on saatu. Maailmanmestaruuksia liukuhihnalla. Näyvyyttä sponsoreille joiden silmissä Schumi on varmasti enemmän kuin ansainnut jokaisen hänelle maksetun euron.

Tätä samaa ei voida välttämättä sanoa viime vuosien Villeneuvesta, joka on saavutuksiinsa nähden nostanut melko kovaa palkkaa.

Schumi lienee ensimmäinen todella kovaa palkkaa ansaitseva ammattilaisurheilija jolle ihmiset näyttävän tosissaan olevan kateellisia.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Ilmari:
vormula:
Ferrari 4ever:
vormula. Miksi Schumacherin pitäisi ajaa ilmaiseksi? Voi samantien kysyä, että miksi Tiger Woods ottaa vastaan Golf palkintojaan? Miksi Villeneuve vaati korkeata palkkaa vaikka tiesi tallin rahavaikeuksista. Sehän on miehen työpaikka ja syynä on myös se, että urheilijat näkevät rahan arvostuksen mittana.
No jos ville jatkaa uraansa niin sen palkka tulee tippumaan rajusti, mutta miksi schumin pitää repiä tuommosta palkkaa :confused: pelkääkö hän että hänen arvostus tippuu siinä samalla...tuskin...ahne paska sanon minä :cool: jos hän olisi viisas niin lopettaisi nyt kun arvostus on korkealla mutta se arvostus voi olla puolta pienempi parin kauden jälkeen
doubtful
Että oikein ahne paska. Pitää aina muistaa että se ei ole hölmö joka rahaa ottaa, vaan se joka sitä antaa.

Edelleen pitää muistaa mitä tuolla rahalla on saatu. Maailmanmestaruuksia liukuhihnalla. Näyvyyttä sponsoreille joiden silmissä Schumi on varmasti enemmän kuin ansainnut jokaisen hänelle maksetun euron.

Tätä samaa ei voida välttämättä sanoa viime vuosien Villeneuvesta, joka on saavutuksiinsa nähden nostanut melko kovaa palkkaa.

Schumi lienee ensimmäinen todella kovaa palkkaa ansaitseva ammattilaisurheilija jolle ihmiset näyttävän tosissaan olevan kateellisia.
Minä kyllä tarkoitin tuolla ahneudella muutakin kuin rahaa, kuten esim. ennätyksien tekemistä, ennätyksen hakemista jne...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Mitenhän tuo Schumacher tuolla ns. legendaarisuudellaan uransa jälkeen rahastaa? Tuskin kovin moni enää ostelee niitä lippiksiä ja sitä Schumin nimellä myytävää sekalaista roskaa sen jälkeen kun ajohanskat on ripustettu naulaan.

Istumalla sohvalla kotona ja katsomalla televisiota. M.Schumacher on globaaleilla markkinoilla niin kova brändi ettei hänen tarvitse tehdä yhtään mitään ansaitakseen rahaa.

Vertaus voi olla hieman huono, mutta esimerkiksi Elvis Presleyn tulot viime vuonna olivat 60 miljoonaa dollaria vaikka mies ei tehnyt muuta kuin makasi maan alla.

:D :D :D
 

Pete1

New member
Liittynyt
14.4.2002
Viestit
1
Sijainti
Pori
Vai on Schumacher joka senttinsä ansainnut? No jos noin ajatellaan, niin Kimihän olisi ansainnut tuplapalkan vielä Schumacheriin verrattuna, ainakin tältä kaudelta.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Pete:
Vai on Schumacher joka senttinsä ansainnut? No jos noin ajatellaan, niin Kimihän olisi ansainnut tuplapalkan vielä Schumacheriin verrattuna, ainakin tältä kaudelta.
Totta.
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Ilmari:
Vertaus voi olla hieman huono, mutta esimerkiksi Elvis Presleyn tulot viime vuonna olivat 60 miljoonaa dollaria vaikka mies ei tehnyt muuta kuin makasi maan alla.

:D :D :D
Mutta Schumin esittämät biisit ei soi joka päivä radiossa ympäri maailmaa eikä hän siis saa rojaltteja. Eikös valkoneekeri Michael Jackson omista nyt Elvis Pressleyn tekijänoikeudet?
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Omasta mielestäni lähimmäksi on arvannut mikael, että siis suurin syy Schumin sairaalloiselle jatkamisen ja menestymisen halulle ja (rahan)ahneudelle on narsismi. Mies on sen oloinen että mies tekee mitä vain, vaikka uhraa perheensä sen eteen että juuri hän on numero uuno joka helvetin asiassa. Jotkut meistä on erilaisia kuin toiset ja tietyissä asioissa tietyt ominaisuudet on eduksi ja toisissa haitaksi.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eikun Michael Jackson taitaa omistaa Beatlesin laulujen oikeudet. Elviksen(Presley, ei Costello) laulut taitaa olla vähän sellainen vaikeampi käsite, kun joku "Suspicious minds" tai "In the Ghetto" ei taida olla Elviksen itsensä tekemiä vaan jonkun muun. Eittämättähän Elviksen kappaleissa se arvo on siinä laulamisessa eikä välttämättä kappaleen hienoudessa(mitä ne kyllä ovat).

Mutta jos palataan autourheiluun, niin kyllä esim. Dale Earnhardt tekee vieläkin kovaa tiliä vaikka on kuollut kohta kolme vuotta sitten. Krääsä menee hyvin kaupaksi ja liiketoiminnatkin toimii.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Ei tahdoton ihmisraunio:
Omasta mielestäni lähimmäksi on arvannut mikael, että siis suurin syy Schumin sairaalloiselle jatkamisen ja menestymisen halulle ja (rahan)ahneudelle on narsismi. Mies on sen oloinen että mies tekee mitä vain, vaikka uhraa perheensä sen eteen että juuri hän on numero uuno joka helvetin asiassa. Jotkut meistä on erilaisia kuin toiset ja tietyissä asioissa tietyt ominaisuudet on eduksi ja toisissa haitaksi.
Missä vaiheessa voitontahto, jota kuskien kohdalla pääsääntöisesti pidetään positiivisenä ilmiönä, muuttuu sairaalloiseksi narsismiksi. Eli missä vaiheessa esim Schumin jälkeen "valtaistumelle" hyppäävän kuljettajan pitää lopettaa menestyminen, ennenkuin hän muuttuu sairaalloiseksi?

PS Hyvä että huomasit ettei Schumin piisit soi radiossa, alonkin jo ihmetellä kun en löytänyt niitä.
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Ilmari:
Ei tahdoton ihmisraunio:
Omasta mielestäni lähimmäksi on arvannut mikael, että siis suurin syy Schumin sairaalloiselle jatkamisen ja menestymisen halulle ja (rahan)ahneudelle on narsismi. Mies on sen oloinen että mies tekee mitä vain, vaikka uhraa perheensä sen eteen että juuri hän on numero uuno joka helvetin asiassa. Jotkut meistä on erilaisia kuin toiset ja tietyissä asioissa tietyt ominaisuudet on eduksi ja toisissa haitaksi.
Missä vaiheessa voitontahto, jota kuskien kohdalla pääsääntöisesti pidetään positiivisenä ilmiönä, muuttuu sairaalloiseksi narsismiksi. Eli missä vaiheessa esim Schumin jälkeen "valtaistumelle" hyppäävän kuljettajan pitää lopettaa menestyminen, ennenkuin hän muuttuu sairaalloiseksi?

PS Hyvä että huomasit ettei Schumin piisit soi radiossa, alonkin jo ihmetellä kun en löytänyt niitä.
Sairaalloista se on ollut koko ajan kun tarkemmin ajattelee, jos jo nuoresta pojasta lähtien ei suostu tasaväkiseen kilpailuun edes tallitoverinsa kanssa. Eiköhän jokainen, joka autourheilun huipulle pyrkii ainakaan kieläydy vastaanottamasta sitä ihailua joka hänen ajajanlahjoihinsa kohdistuu, Schumilla tämä on vanhemmiten muuttunut jo vähän huolestuttavaksi ja onhan se selvää että miehellä joka on hänen asemassaa on vähintäänkin hieman hämärtynyt todellisuudentaju. Ja mikael jo mainitsikin nuo syyskyyn yhdennentoista päivän terrori-iskujen jälkeiset tekopyhistelyt jne. Eli Jeesus-syndrooma.

Kuriositeettinä kerrottakoon että ainakin jossakin vaiheessa Schumi oli niin nuuka, vaikka jo silloin tienasi n.200 milj. markkaa, että Saksassa käydessään (hänhän siis asuu Sveitsissä) lastasi auton takakontin täyteen lastenruokaa vain koska sitä Saksasta sai halvemmalla!
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Ilmari:
Missä vaiheessa voitontahto, jota kuskien kohdalla pääsääntöisesti pidetään positiivisenä ilmiönä, muuttuu sairaalloiseksi narsismiksi. Eli missä vaiheessa esim Schumin jälkeen "valtaistumelle" hyppäävän kuljettajan pitää lopettaa menestyminen, ennenkuin hän muuttuu sairaalloiseksi?

PS Hyvä että huomasit ettei Schumin piisit soi radiossa, alonkin jo ihmetellä kun en löytänyt niitä.
Menestymiseen tai voitontahtoon ei sisälly sairaalloisuus itseisarvona. Jos kuitenkin varikkoväki taputtaa kuskin tehdessä työtään ja palatessa varikolle ja kuski ottaa tämän kerta toisensa jälkeen vaivautumatta vastaan - ollaan tekemisissä jonkun muun kuin voitontahdon kanssa.

Tai jos kuski retostelee kuolemanjälkeisellä kokemuksella ja korostaa kohtaloaan dramatiikkaa janoten - suurimpana vaikuttimena kateus niiden kuskien suhteen jotka rajalla ovat käyneet ja pressiä silloin kiinnostaneet - ja itse katkaisee kyseisessä kohtalonhetkessään "vain" jalkansa. Silloinkin ollaan kaukana voitontahdosta.

Voitontahtoa liippaa läheltä ehkä kuitenkin se, että haluaa itse vaikuttaa kakkoskuskinsa asemaan ja että ykköskuskin asemaa ei varmisteta ajamalla vaan sopimuksilla. Seikat jotka mm McLarenille Mersun myötä virinneissä siirtohuhuissa viimeistään pistivät topin Ron Denisin halulle värvätä Schumi. Tämäkin piirre Schumissa kuitenkin etääntyy voitontahdosta enemmänkin tahtoon olla juhlittu, ylistetty ja sen tuomaan nautintoon kuin aitoon voittamisen tunteeseen jonka saisi voittamalla samoin asein kuin tallikaveri. Kuitenkin asia jonka miellään unohtaa ja kieltää - sen jälkeen uskoo itsekin lööppien tarinaa. Tämä asenne paistaa läpi palkintokorokkeen haastatteluissa.

Tästä asemansa oikeutetusta harhasta tai siihen johtaneista luonteenpiirteistä kertoo myös asenne muita kanssakilpailijoita kohtaan radalla. Kiilailua, suoranaisia törmäilyjä ja vimmaista omien oikeuksiensa perään puolustamista. Kuin pieru - sanoisin. Muiden virheille ollaan heti nyrpistämässä nenää mutta omat eivät niin häiritse - ne jopa viihdyttävät. Valitettava tapa jonka Fiakin tuntuu omaksuneen tähtenään tämän moninkertaisen mestarin talli.

<small>[ 22-10-2003, 07:30: Message edited by: mikæl ]</small>
 
Ylös