Juhani Melart iltalehdessä kirjoittaa että Michael Schumacher olisi "motivaatioihme" -Häntä kuulemma motivoi itse ajaminen.
-En ole aivan samaa mieltä. On hän toki motivaatioihme sinänsä, mutta ei verrattaen muihin ammatikseen urheiliviin. Melart vertaa Tommi Mäkisen motivaatiota Michael Schumacherin motivaatioon päätyen ihan eri tuloksiin vaikka käytännössä ne ovat täysin samoja. On toki totta että Schumacher tekee fyysisen kuntonsa eteen, tiimiin "sisälle pääsemiseen" jne (kyllä te tiedätte) enemmän töitä, mutta loppujenlopuksi urheilullista motivaatiota ei kummallakaan ole ollut moniin vuosiin. Mäkisellä se on ollut, nyt rallin kaupallistuttua rahan kerääminen, Schumacherilla jo vuosia sama. Sanoisin että Schumacherin urheilullinen motivaatio loppui kauden 95 jälkeen jolloin tilalle astui Ferrarin kuopasta nostmaisen motivaatio. Olettaen että tämä päättyi viimeistään vuoteen 2000 Schumacherilla ei ole ollut enää motivaatiota kuin oman työnsä mahdollisimman hyvin tekeminen ja omaisuutensa kartuttaminen.
On kyllä totta että Schumacher on poikkeuksellinen lahjakkuus mutta että kestävä motivoituneisuus? -Se ei ole mielestäni motivoituneisuutta että tekee sitä mitä on tehnyt koko ikänsä ammatikseen. Onhan Schumacher todella "ammattimies", hoitaa fyysisen kuntonsa paremmin kuin oikeastaan kukaan moottoriurheilija ja keskittyy kisoihinsa ihailtavalla tavalla. -Ja kyllä, oman työnsä tekeminen mahdollisimman hyvin kertoo nimenomaan hyvästä motivaatiosta mutta kun kirjoitus on Iltalehden URHEILU-palstalla ja siinä verrataan Formula ykkösiä nyrkkeilyyn tai golffiin jotka eivät ole välineurheiluita kuin moottoriurheilu. En nyt puhu fykkösten historiasta mutta lapsikin tietää että fykköset ovat tänäpäivänä mitä suurimmissamäärin lajineurheilua, jos eivät jopa kulje ennalta sovitun kaavan mukaisesti.
Mutta jos Schumi YHDEN asian haluaa tehdä selväksi, pitäisi jo tajuta että se ei todennäköisesti ole tämä: "En tarvitse mestaruustittelin kanltaisia tavoitteita motivoidakseni itseni. Minua motivoi itse ajaminen; se tunne, jonka kokee istuessaan autossa punaisten valojen sammuessa"
-tuo on todennäköisesti sponsorien tai kattojärjestön toivomaa silkkaa paskanjauhantaa jos ei jopa valhetta, myytin lietsontaa. -Ainakin se on itsestäänselvyys sillä jokaista moottoriurheilijaahan motivoi sama juttu, eivätkä he siihen Formula 1 maailmanmestaruutta tarvitse. Luulisi että jos Schumia kiinnostaisivat urheilulliset, kilpautoilulliset tai moottoriurheilulliset asiat ajamisessa hän olisi jo parikin vuotta sitten hylännyt ei vain ylivoimaisen auton mutta myös ylivertaisen asemansa tallikaveriin nähden, ja siirtynyt muihin moottoriurheilu-luokkiin. Luulisi oikeasti jo kaiken mahdollisen rahan kerännyttä ja kaiken todistanutta moottoriurheilijaa kiinnostavan palata takaisin urheiluautoihin, okei, C-ryhmää ei enää ole mutta ALMS-sarja on. Tai jos on mukavuuden haluinen eikä halua muuttaa amerikkaan niin kerätä vähän lisää kokemusta vakioauto sarjoista; DTM varmaan loogisimpana vaihtoehtona. Sitäpaitsi luulisi samojen ratojen tahkoamisen vuodesta toiseen jo kyllästyttävän.
Yhdessä asiassa taidan olla Juhani Melartin kanssa samaa mieltä: (vaikka hänen kanssa en varsinaisesti eri mieltä olekkaan, onhan Schumi "motivaatioihme" omalla tavallaan) "Hän ei tyydy tasapeliin".
Senhän osoittaa jo historiakin. Sitten Nelson Piquetin aikojen 1991 Schumin ei ole tarvinnut tyytyä tai ei ole tyytynyt tasapeliin joka tässä tapauksessa tarkoittaisi TASAVERTAISTA kilpailukalustoa, joka on ratkaisevaa moottoriurheilussa (nyrkkeilystä tai golffista en tiedä) verrattaen tallikaveriin.
Michael Schumacherin motivaatiota on turha etsiä kilpailullisin perustein jos mietitään että F1-sarja on ihan eri sarja kuin mitä se oli hänen tullessaan sarjaan 1991. Periaatteet ovat samat mutta panokset ovat kasvaneet kymmenenkertaisiksi. Poissa ovat yksityistiimit jotka muodostivat kilpailulliset perusteet sarjaaan joka valmistaa itse omat runkonsa. Luulenpa että Schummelin motivaatio on yksinkertaisesti raha. Minkä kerääminen pois sellaisilta yhtiöiltä kuin Fiat, Shell tai Marlboro ei ole maailman tyhmin idea mutta heidän mainosmannekiinina oleminen ei toisaalta ole maailman järkevinkään teko varsinkaan jos erään tuotemerkin mainonta keskittyy yhä enemmän ja enemmän köyhiin ja kouluttamattomiin maihin. Tai toisen jonka toimesta on suoralta kädeltä tukahdettu lakkoja konetuliaseita käyttäen. Kertooko Michael Schumacherin motivaatio enemmänkin rahan ahneudesta, asennevammaisuudesta vai kilpailullisisesta motivaatiosta tai "rakkaudesta" moottoriurheiluun? Enpäs tiedä. Schumilta tähän lienee vastausta turha udella sillä luultavasti sieltä tulisi samaa "mouth full of shit" linjaa kuin turhan monelta formula 1 kuljettajalta näinä päivänä.
Sinänsä on silti turha syyttää Schumia valehtulusta kun hän sanoo että itse ajamien motivoi.
Kyllähän itse autolla ajamien voi olla jollekkin motivoiva asia, onko sitä pakko tehdä autourheilussa varsinkaan tuolla omaisuudella on eri asia. Ehkä Schumi viittaa kilpailemiseen kun viittaa punaisten valojen sammumiseen. Ehkä! Ehkä ei, sillä tuonhan autoileva ihminen kokee monestikkin päivässä. Jos viittaa niin ihmettelempä mitä motivaatiota saa ylivoimaisella aitolla kilpailemisesta muihin kanssakilpailijoihin verrattaen (ehkä pitäis kysyä Kuismaselta?). Kyllähän "itse ajaminen" varmastikkin motivoi, kun motivoi niin monia muitakin moottoriurheilijoita, eikä varmasti enää kuusinkertaisen maailmanmestarin tarvitse motivoida itseään enää maailmanmestaruuksilla. Shummeli varmasti itsekkin tietää että hänen mestaruuksiensa arvo alusta loppua kohden himmenevät vain koska ne on otettu ylivoimaisella kalustolla jopa tallitoveriin nähden. Eihän kukaan toki kiistä Schumacherin "auton kehitys taitoja", taito mitä Jacques Villeneuvella ei esimerkiksi ole. Mutta esimerksiksi Jackie Stewart voitettuaan kolme mestaruutta ei enää jatkanut ammatikseen moottoriurheilimista. Emersson Fittipaldi haki haasteita "aloittamalla tyhjästä" kun oli todennut itselleen olevansa seitkytluvunpuolessavälissä maailanparas kilpaautoilija. Ja myöhemmin myös siirtymällä USA:n ovaaleita kiertämään. Tajuskohan se missään vaiheessa että paljon parempiakin kuskeja on? Jokatapauksessa tätämenoa Schumi ei ainakaan sitä tule tajuamaan. Toisaalta katsoen Shumin uraa hänen pyrkimyksensä on ollutkin tämän seikan kieltäminen tai unohtaminen. Hänen motivaationsa voi tukeutua myös tähän asiaan. Mutta tuokaan ei ole urheilullinen motivaatio. Tuo on todennäköisen asian kieltämistä. Ja sitä että haluaa pitää tuon päänsisäisen kuvan/myytin mahdollisimman realistisena yhdessä maailman seuratuimmista urheilulajeista, varmasti ainakin yksi maailman seuratuimmista moottoriurheilulajeista, vertaus kai pitäisi tehdä Nascaariin?
Shumacherin motivaatio voi myös perustua siihen "harhakuvaan" että "minä olen paras" jota välineurheilussa on vaikea todistaa. Varsinkin Fykkösissä. Tuon todistamisessahan Pedro Paolo Dinizkin epäonnistui vaikka kantoi mittavia summia kaikkiin F1-tiimeihinsä (no hei! KAIKKIIN tiimeihinsä) lopulta lopettaen moottoriurheilu uransa. Sama homma motivoi kenties Schumacheria jatkamaan moottoriurheilun parissa kuin mikä motivoi Diniziä lopettamaan. Mutta pöinvastoin. Shumi haluaa kerätä rahaa kun taas Peedro ei halunnut enää menettää sitä enempää. Vaikka saattoihan tuo Dinizin "pappa-betalar" ura olla Parmalatille voittoisaakin mainontaa. F1-uran jatkaminen ainakin nykyisellä työnantajalla Shumille ainakin on.
<small>[ 18-10-2003, 17:52: Message edited by: CaPtEeNi ]</small>
-En ole aivan samaa mieltä. On hän toki motivaatioihme sinänsä, mutta ei verrattaen muihin ammatikseen urheiliviin. Melart vertaa Tommi Mäkisen motivaatiota Michael Schumacherin motivaatioon päätyen ihan eri tuloksiin vaikka käytännössä ne ovat täysin samoja. On toki totta että Schumacher tekee fyysisen kuntonsa eteen, tiimiin "sisälle pääsemiseen" jne (kyllä te tiedätte) enemmän töitä, mutta loppujenlopuksi urheilullista motivaatiota ei kummallakaan ole ollut moniin vuosiin. Mäkisellä se on ollut, nyt rallin kaupallistuttua rahan kerääminen, Schumacherilla jo vuosia sama. Sanoisin että Schumacherin urheilullinen motivaatio loppui kauden 95 jälkeen jolloin tilalle astui Ferrarin kuopasta nostmaisen motivaatio. Olettaen että tämä päättyi viimeistään vuoteen 2000 Schumacherilla ei ole ollut enää motivaatiota kuin oman työnsä mahdollisimman hyvin tekeminen ja omaisuutensa kartuttaminen.
On kyllä totta että Schumacher on poikkeuksellinen lahjakkuus mutta että kestävä motivoituneisuus? -Se ei ole mielestäni motivoituneisuutta että tekee sitä mitä on tehnyt koko ikänsä ammatikseen. Onhan Schumacher todella "ammattimies", hoitaa fyysisen kuntonsa paremmin kuin oikeastaan kukaan moottoriurheilija ja keskittyy kisoihinsa ihailtavalla tavalla. -Ja kyllä, oman työnsä tekeminen mahdollisimman hyvin kertoo nimenomaan hyvästä motivaatiosta mutta kun kirjoitus on Iltalehden URHEILU-palstalla ja siinä verrataan Formula ykkösiä nyrkkeilyyn tai golffiin jotka eivät ole välineurheiluita kuin moottoriurheilu. En nyt puhu fykkösten historiasta mutta lapsikin tietää että fykköset ovat tänäpäivänä mitä suurimmissamäärin lajineurheilua, jos eivät jopa kulje ennalta sovitun kaavan mukaisesti.
Mutta jos Schumi YHDEN asian haluaa tehdä selväksi, pitäisi jo tajuta että se ei todennäköisesti ole tämä: "En tarvitse mestaruustittelin kanltaisia tavoitteita motivoidakseni itseni. Minua motivoi itse ajaminen; se tunne, jonka kokee istuessaan autossa punaisten valojen sammuessa"
-tuo on todennäköisesti sponsorien tai kattojärjestön toivomaa silkkaa paskanjauhantaa jos ei jopa valhetta, myytin lietsontaa. -Ainakin se on itsestäänselvyys sillä jokaista moottoriurheilijaahan motivoi sama juttu, eivätkä he siihen Formula 1 maailmanmestaruutta tarvitse. Luulisi että jos Schumia kiinnostaisivat urheilulliset, kilpautoilulliset tai moottoriurheilulliset asiat ajamisessa hän olisi jo parikin vuotta sitten hylännyt ei vain ylivoimaisen auton mutta myös ylivertaisen asemansa tallikaveriin nähden, ja siirtynyt muihin moottoriurheilu-luokkiin. Luulisi oikeasti jo kaiken mahdollisen rahan kerännyttä ja kaiken todistanutta moottoriurheilijaa kiinnostavan palata takaisin urheiluautoihin, okei, C-ryhmää ei enää ole mutta ALMS-sarja on. Tai jos on mukavuuden haluinen eikä halua muuttaa amerikkaan niin kerätä vähän lisää kokemusta vakioauto sarjoista; DTM varmaan loogisimpana vaihtoehtona. Sitäpaitsi luulisi samojen ratojen tahkoamisen vuodesta toiseen jo kyllästyttävän.
Yhdessä asiassa taidan olla Juhani Melartin kanssa samaa mieltä: (vaikka hänen kanssa en varsinaisesti eri mieltä olekkaan, onhan Schumi "motivaatioihme" omalla tavallaan) "Hän ei tyydy tasapeliin".
Senhän osoittaa jo historiakin. Sitten Nelson Piquetin aikojen 1991 Schumin ei ole tarvinnut tyytyä tai ei ole tyytynyt tasapeliin joka tässä tapauksessa tarkoittaisi TASAVERTAISTA kilpailukalustoa, joka on ratkaisevaa moottoriurheilussa (nyrkkeilystä tai golffista en tiedä) verrattaen tallikaveriin.
Michael Schumacherin motivaatiota on turha etsiä kilpailullisin perustein jos mietitään että F1-sarja on ihan eri sarja kuin mitä se oli hänen tullessaan sarjaan 1991. Periaatteet ovat samat mutta panokset ovat kasvaneet kymmenenkertaisiksi. Poissa ovat yksityistiimit jotka muodostivat kilpailulliset perusteet sarjaaan joka valmistaa itse omat runkonsa. Luulenpa että Schummelin motivaatio on yksinkertaisesti raha. Minkä kerääminen pois sellaisilta yhtiöiltä kuin Fiat, Shell tai Marlboro ei ole maailman tyhmin idea mutta heidän mainosmannekiinina oleminen ei toisaalta ole maailman järkevinkään teko varsinkaan jos erään tuotemerkin mainonta keskittyy yhä enemmän ja enemmän köyhiin ja kouluttamattomiin maihin. Tai toisen jonka toimesta on suoralta kädeltä tukahdettu lakkoja konetuliaseita käyttäen. Kertooko Michael Schumacherin motivaatio enemmänkin rahan ahneudesta, asennevammaisuudesta vai kilpailullisisesta motivaatiosta tai "rakkaudesta" moottoriurheiluun? Enpäs tiedä. Schumilta tähän lienee vastausta turha udella sillä luultavasti sieltä tulisi samaa "mouth full of shit" linjaa kuin turhan monelta formula 1 kuljettajalta näinä päivänä.
Sinänsä on silti turha syyttää Schumia valehtulusta kun hän sanoo että itse ajamien motivoi.
Kyllähän itse autolla ajamien voi olla jollekkin motivoiva asia, onko sitä pakko tehdä autourheilussa varsinkaan tuolla omaisuudella on eri asia. Ehkä Schumi viittaa kilpailemiseen kun viittaa punaisten valojen sammumiseen. Ehkä! Ehkä ei, sillä tuonhan autoileva ihminen kokee monestikkin päivässä. Jos viittaa niin ihmettelempä mitä motivaatiota saa ylivoimaisella aitolla kilpailemisesta muihin kanssakilpailijoihin verrattaen (ehkä pitäis kysyä Kuismaselta?). Kyllähän "itse ajaminen" varmastikkin motivoi, kun motivoi niin monia muitakin moottoriurheilijoita, eikä varmasti enää kuusinkertaisen maailmanmestarin tarvitse motivoida itseään enää maailmanmestaruuksilla. Shummeli varmasti itsekkin tietää että hänen mestaruuksiensa arvo alusta loppua kohden himmenevät vain koska ne on otettu ylivoimaisella kalustolla jopa tallitoveriin nähden. Eihän kukaan toki kiistä Schumacherin "auton kehitys taitoja", taito mitä Jacques Villeneuvella ei esimerkiksi ole. Mutta esimerksiksi Jackie Stewart voitettuaan kolme mestaruutta ei enää jatkanut ammatikseen moottoriurheilimista. Emersson Fittipaldi haki haasteita "aloittamalla tyhjästä" kun oli todennut itselleen olevansa seitkytluvunpuolessavälissä maailanparas kilpaautoilija. Ja myöhemmin myös siirtymällä USA:n ovaaleita kiertämään. Tajuskohan se missään vaiheessa että paljon parempiakin kuskeja on? Jokatapauksessa tätämenoa Schumi ei ainakaan sitä tule tajuamaan. Toisaalta katsoen Shumin uraa hänen pyrkimyksensä on ollutkin tämän seikan kieltäminen tai unohtaminen. Hänen motivaationsa voi tukeutua myös tähän asiaan. Mutta tuokaan ei ole urheilullinen motivaatio. Tuo on todennäköisen asian kieltämistä. Ja sitä että haluaa pitää tuon päänsisäisen kuvan/myytin mahdollisimman realistisena yhdessä maailman seuratuimmista urheilulajeista, varmasti ainakin yksi maailman seuratuimmista moottoriurheilulajeista, vertaus kai pitäisi tehdä Nascaariin?
Shumacherin motivaatio voi myös perustua siihen "harhakuvaan" että "minä olen paras" jota välineurheilussa on vaikea todistaa. Varsinkin Fykkösissä. Tuon todistamisessahan Pedro Paolo Dinizkin epäonnistui vaikka kantoi mittavia summia kaikkiin F1-tiimeihinsä (no hei! KAIKKIIN tiimeihinsä) lopulta lopettaen moottoriurheilu uransa. Sama homma motivoi kenties Schumacheria jatkamaan moottoriurheilun parissa kuin mikä motivoi Diniziä lopettamaan. Mutta pöinvastoin. Shumi haluaa kerätä rahaa kun taas Peedro ei halunnut enää menettää sitä enempää. Vaikka saattoihan tuo Dinizin "pappa-betalar" ura olla Parmalatille voittoisaakin mainontaa. F1-uran jatkaminen ainakin nykyisellä työnantajalla Shumille ainakin on.
<small>[ 18-10-2003, 17:52: Message edited by: CaPtEeNi ]</small>