Spam
Well-known member
- Liittynyt
- 7.6.2003
- Viestit
- 638
Pliis lue alusta loppuun ennen kuin laitat kommenttia. Tässä jutussa kokonaisuus ratkaisee, yksittäiset virkkeet (ja tietysti koko tekstikin) saattavat olla monen mielestä "vihaa tuottavia". Perinteitteni mukaan en hymiöitä käytä, varo siis sekaannuksia.
Kimi on paras!
Eipäs oo, ku Sumi on paras!
Näitä väitteitä on vaikea todistaa. Sumi on tosin parhaiten onnistunut ammatissaan, joten ehkä hän on paras kuljettaja (nopein ajaja tarkoittaa tässä nyt sitä, että kuka pystyy ajamaan mahdollisimman lähellä fysiikan asettamia rajoja, kuljettaja puolestaan on tässä ammatti, eli pitää sisällään kaiken mitä formula 1 kuljettajan tehtäviin kuuluu), mutta onko hän nopein ajaja? Sitä emme koskaan saa tietää.
Formula ykkösissä kuljettajan osuus nopeuteen on milteipä häviävän pieni. Silloin kun Sumit ja Häkät ja kaikki muutkin ajoivat vielä edes jokseenkin tasaväkisellä kalustolla (esim. karting), ei kukaan hyvä (siis lahjakas ja paljon harjoitellut) ollut toista hyvää kuljettajaa 1,5s:a kierroksella nopeampi esim. aika-ajossa, jos olosuhteet olivat tasapuoliset. Oikeasti hyvien ajajien ero ei voi olla yli sekuntia kierroksella tasapuolisella kalustolla laboratoriomaisella kokeella tehtynä (kaverit ajaa miljoonalla eri autolla miljoonana päivänä miljoona kierrosta miljoonalla radalla). Esim. Taavetin ja Räkän välinen suuri aika ero joissain johtuu varmasti suurimmaksi osaksi jostain muusta kuin ajajien välisestä nopeuserosta.
Taavettihan voi olla vaikka kaikkein nopein ajaja. Mutta se, että on nopein ajaja ei riitä. Jos et esimerkiksi osaa säädättää autoasi hyväksi, on ihan sama miten nopea ajaja olet. Tai jos olet hidas syttymään ja kolme päivää ei sinulle riitä, tarvitsisit kuukauden, sitten olisit nopein. Koko formula touhu kun ratkeaa siihen, mikä talli ja kuljettaja on paras yhdistelmä, tässäkin kuljettajan merkitys on mielestäni suhteellisen pieni (sama kuin 100m:n juoksijalla kenkien merkitys: ilman niitä et voita, mutta jos käytät abibasta broogsin sijasta on voittomahdollisuutesi lähes sama), jos kaikille kuljettakille annetaan tasan samat mahdollisuudet. Jos puhutaan puhtaasti ajamisnopeudesta, uskon että huippuajajat ovat hyvin lähellä toisiaan (formuloissahan kaikki eivät suinkaan ole huippuajajia, mutta ketkä sitten ovat ja ketkä eivät?).
Autoahan ei muuten voi ajaa yhtään nopeammin kuin fysiikan lait sallivat, joten auton ajaja on autolle aina hidaste. Kukaan kuski ei ole mikään jumala, jota insinörtit telemetriasta ihmettelee, että ei tällä autolla voi noin mennä. Nykypäivänkin tietokoneen ajamana autot olisivat nopeampia, tietokone on siis pienempi hidaste autolle kuin ihminen, mutta sekin on hidaste.
Nyt on kirjoteltu, en jaksa enää. Muuten en jaksanut oikolukea.
Kimi on paras!
Eipäs oo, ku Sumi on paras!
Näitä väitteitä on vaikea todistaa. Sumi on tosin parhaiten onnistunut ammatissaan, joten ehkä hän on paras kuljettaja (nopein ajaja tarkoittaa tässä nyt sitä, että kuka pystyy ajamaan mahdollisimman lähellä fysiikan asettamia rajoja, kuljettaja puolestaan on tässä ammatti, eli pitää sisällään kaiken mitä formula 1 kuljettajan tehtäviin kuuluu), mutta onko hän nopein ajaja? Sitä emme koskaan saa tietää.
Formula ykkösissä kuljettajan osuus nopeuteen on milteipä häviävän pieni. Silloin kun Sumit ja Häkät ja kaikki muutkin ajoivat vielä edes jokseenkin tasaväkisellä kalustolla (esim. karting), ei kukaan hyvä (siis lahjakas ja paljon harjoitellut) ollut toista hyvää kuljettajaa 1,5s:a kierroksella nopeampi esim. aika-ajossa, jos olosuhteet olivat tasapuoliset. Oikeasti hyvien ajajien ero ei voi olla yli sekuntia kierroksella tasapuolisella kalustolla laboratoriomaisella kokeella tehtynä (kaverit ajaa miljoonalla eri autolla miljoonana päivänä miljoona kierrosta miljoonalla radalla). Esim. Taavetin ja Räkän välinen suuri aika ero joissain johtuu varmasti suurimmaksi osaksi jostain muusta kuin ajajien välisestä nopeuserosta.
Taavettihan voi olla vaikka kaikkein nopein ajaja. Mutta se, että on nopein ajaja ei riitä. Jos et esimerkiksi osaa säädättää autoasi hyväksi, on ihan sama miten nopea ajaja olet. Tai jos olet hidas syttymään ja kolme päivää ei sinulle riitä, tarvitsisit kuukauden, sitten olisit nopein. Koko formula touhu kun ratkeaa siihen, mikä talli ja kuljettaja on paras yhdistelmä, tässäkin kuljettajan merkitys on mielestäni suhteellisen pieni (sama kuin 100m:n juoksijalla kenkien merkitys: ilman niitä et voita, mutta jos käytät abibasta broogsin sijasta on voittomahdollisuutesi lähes sama), jos kaikille kuljettakille annetaan tasan samat mahdollisuudet. Jos puhutaan puhtaasti ajamisnopeudesta, uskon että huippuajajat ovat hyvin lähellä toisiaan (formuloissahan kaikki eivät suinkaan ole huippuajajia, mutta ketkä sitten ovat ja ketkä eivät?).
Autoahan ei muuten voi ajaa yhtään nopeammin kuin fysiikan lait sallivat, joten auton ajaja on autolle aina hidaste. Kukaan kuski ei ole mikään jumala, jota insinörtit telemetriasta ihmettelee, että ei tällä autolla voi noin mennä. Nykypäivänkin tietokoneen ajamana autot olisivat nopeampia, tietokone on siis pienempi hidaste autolle kuin ihminen, mutta sekin on hidaste.
Nyt on kirjoteltu, en jaksa enää. Muuten en jaksanut oikolukea.