Merkkiluokat...mikä mättää!?!

  • Viestiketjun aloittaja Rahi
  • Aloituspäivämäärä

Rahi

Member
Liittynyt
23.1.2002
Viestit
14
Niin, olen asiaa mielessäni mietiskellyt jo kauan, mutta haluaisinkin nyt kuulla muidenkin mielipiteitä asiaan:
Mikä mättää merkkiluokkien kanssa, miksi ei autoja ole enempää ajossa !?!?
Taivahan tosihan on että Mineillä menee paremmin kuin hyvin, siitä onnittelut heille! Mutta nämä muut luokat eivät paljoa osanottajamäärillä prameile, ainakaan Saabit ja Fiatit. Ladoillahan menee jotenkin siltä väliltä, ei niin huonostikkaan mutta paremminkin kuitenkin voisi mennä...
Miksi siis autoja seisoo tukuttain talleissa pölyyntymässä, miten ne saataisiin radoille!? Miksei niillä ajeta? :eek:

AKK:kin kovaa suunnittelee uutta merkkiluokkaa (jota ei tule), ja luulevat että siihen riittäisi ajajia. Paskanmöivät sanon minä, eikö kannattaisi herätellä henkiin nyt ensin näitä nykyisiä, tai ainakin ensin yrittää? Epäilen vahvasti että tämä uusi merkkiluokka kaatuisi hyvinkin pian osanottajapulaan, kuten eräs nimeltämainitsematon luokka joka kiertää nyt HRF:n kisoja...

Ja nyt joku tämän foorumin vakikirjoittajista sanoo että ’eihän tuo ole ihme, kun ne on niin hitaita ja mitäänsanomattomia ja ...’. Niinhän se vähän on, vaikkakin Unot ja Ladat kiertävätkin ratoja aika kovilla ajoilla, mutta pitää muistaa että kyseessä on kuitenkin vain merkkiluokat, ei mikään Sport2000, ei SS, ei mikään Suomen moottoriurheilun lippulaiva, jne. Toiset kun haluavat vain harrastaa ihan omaksi iloksi, mutta ei nyt siitä sen enempää.

Eli olenko ihan pihalla kun yritän elätellä toivoa merkkiluokkien paremmasta tulevaisuudesta?
...tai sitten taidan vaan rakentaa omasta pelistä Roadsport –luokan auton, ja alan (myös) omalta osaltani lyömään nauloja merkkiluokkien arkkuun muiden ohella...
:confused:
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Mieli tekisi ehdottaa, että merkkiluokka alkaa hiipumaan kun maahantuojan tuki loppuu. Suuri osa harrastelijoista on mukana siksi, että saa ja voi rakentaa autoa, jota taas N-pohjaisessa merkkiluokassa ei sallita. Ladat on pelastanut suhteellisen vapaa rakentaminen ja oleminen ehdottomasti edullisin takavetoinen kilpa-autoluokka. Suomi on pieni maa, jossa erityisesti rata-autoilun ympärillä liikkuva rahamäärä vaikuttaa olevan hyvin rajallinen. Ehkä myös sukupolvi on vaihtunut niin kuskeissa kuin kaulustossa. Jos Suomeen tulisi uusi merkkiluokka vois tällä kertaa valita jonkun jota ajetaan jossain muuallakin maailmassa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kokkis kertoi juuri ne tärkeimmät syyt. Plus tietenkin se, että keskusliitto ei ole ollut tarpeeksi aktiivinen. Eiköhän Subaru Sportteihin olisi löytynyt toinen kone takakonttiin, kun Subben tuki loppui? Ja uuden luokan tulee totisesti olla kansainvälisesti tunnettu! Hankalaksi homman tekee vaan se, että ulkomaiden merkkiluokat ajetaan usein varsin eksoottisella kalustolla (tai ainakin sellaisella, joka ei ole maahantuojan tuontiohjelmassa).

Saksassa ajetaan ainakin VW:n Lupoilla ja Beetleillä, joista ensiksi mainittu olis varmaan halpa -> ei tuoda Suomeen, ja Beetle taasen nopeampi ja eksoottisempi ->liian marginaalinen malli.
Alfa 174 varmaan liian kallis?

Paras vaihtoehto olis Lupon ohella varmaan joku Clion merkkiluokista. Ehkei Sport, mutta Speed...

Yksi idea "merkkiluokalle" tiesti olisi SS:n syrjäyttäminen saksalaisella V8Starilla, jossa korin siluetti olisi valittavissa, muun tekniikan ollessa identtistä.
 

Rahi

Member
Liittynyt
23.1.2002
Viestit
14
>>>Mieli tekisi ehdottaa, että merkkiluokka alkaa hiipumaan kun maahantuojan tuki loppuu.

Tämä pitää varmasti paikkansa, ainakin osittain.

>>>Suuri osa harrastelijoista on mukana siksi, että saa ja voi rakentaa autoa, jota taas N-pohjaisessa merkkiluokassa ei sallita.

Näin on. Toisaalta taas N-pohjainen (Saab) on takuulla halvempi siinä mielessä, ettei vehkeet pauku ihan niin usein, näköjään. Mutta kaikkihan tietysti riippuu mitä haluaa: kärjistetysti kulkua vai kestävyyttä? ;)

>>>Ladat on pelastanut suhteellisen vapaa rakentaminen ja oleminen ehdottomasti edullisin takavetoinen kilpa-autoluokka.

Täysin samaa mieltä. Vapaa rakentelu tuntuu kiehtovan, mutta taas toisaalta väitän että ilman kunnon tukkua rahaa ei kärkikapinoihin ole mitään asiaa. Sen se vapaampi rakentelu tekee. Tosin sama asia koskee muitakin luokkia, tietysti, mutta ei ehkä siinä määrin(?).
 

Rahi

Member
Liittynyt
23.1.2002
Viestit
14
>>>Saksassa ajetaan ainakin VW:n Lupoilla ja Beetleillä, joista ensiksi mainittu olis varmaan halpa -> ei tuoda Suomeen, ja Beetle taasen nopeampi ja eksoottisempi ->liian marginaalinen malli.
Alfa 174 varmaan liian kallis?

>>>Paras vaihtoehto olis Lupon ohella varmaan joku Clion merkkiluokista. Ehkei Sport, mutta Speed...

Eikö merkkiluokkien ideana ole halpa harrastaminen? Jos tänne aletaan pukaamaan jotain em. tyylistä luokkaa, ei siihen varmasti ole tarpeeksi porukkaa koska se ei todellakaan ole halpaa ja kynnys esim Sportteihin ei _periaatteessa_ ole enää suuri. (huom. periaatteessa)

Tarkoitan siis että olisiko porukalla kiinnostusta noinkin kalliiseen luokkaan, tämä maa kun on niin pirun pieni ja porukkaa niin pirun vähän? ;)

Tai noh en tiedä, miksei voisi ollakkin. Mutta kukapa sen tietäisi varmasti? :confused:

[ 06-02-2002: Message edited by: Rahi ]
 

Harrin

Active member
Liittynyt
18.6.2001
Viestit
28
Originally posted by Zep:
[QB]

Paras vaihtoehto olis Lupon ohella varmaan joku Clion merkkiluokista. Ehkei Sport, mutta Speed...
-------------------

Yks hyvä vaihtoehto Clion lisäksi ois Toyota Yaris Cup. Näillä autoilla ajetaan cuppia Euroopassa ja on myyntilistojen kärjessä ja vieläpä aika uus malliki.
AKK:n tukea vieläkin tärkeämpi on mielestäni hyvä ja aktiivinen "puuhamies" luokalle.
Kyllä radalle tarvitaan merkkiluokkia, vaikka niiden vauhti ei päätähuimasi, ovat hyvä (ja edullinen?) tapa tutustus rata-autoiluun ja mikseipä myös "jäähdytellä".
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Rahi: Juuri sitä ajoinkin takaa, että sekä Beetlet, Alfat, että Clio Sportit ovat liian kalliita. Speed ilmeisesti on N+ luokka ja me kaikkihan tiedämme Rellun panostukset merkkiluokkiin muissa maissa.

V8Star toki lienisi kallis, MUTTA toisi radoille samanlaista äksöniä entisaikojen Camaroiden tapaan, nykyautojen kuorissa. Mutta siinä menis myös 2000:sten maine ykkösluokkana. :)
 

Rahi

Member
Liittynyt
23.1.2002
Viestit
14
Originally posted by Zep:
<STRONG>Rahi: Juuri sitä ajoinkin takaa, että sekä Beetlet, Alfat, että Clio Sportit ovat liian kalliita. Speed ilmeisesti on N+ luokka ja me kaikkihan tiedämme Rellun panostukset merkkiluokkiin muissa maissa.

V8Star toki lienisi kallis, MUTTA toisi radoille samanlaista äksöniä entisaikojen Camaroiden tapaan, nykyautojen kuorissa. Mutta siinä menis myös 2000:sten maine ykkösluokkana. :)</STRONG>

Niinpä. Ja tuon kun sanoit niin tässäkin kohta varmaan alkaa taas tuo tuttu ja turvallinen "Sport2k vs. SS"- kädenvääntö ja toisten mollaaminen... :D :D :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Voipi olla :). Mielestäni suomen rata-autoilu vaatii kilpailupäivään:

1. Sport2000
2. F3
3. FF
4. Mini Cupin
5. Uuden merkkiluokan
6. "Super-auto -luokan"
7. Kuorma-autot

Miksei myös Touring vanhoilla Sporteilla ja Legendsit ainakin joissakin osakilpailuissa.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Topiikkiin liittyen:

Merkkiluokkien autotkin kehittyvät koko ajan sääntöjen löystyessä kun maahantuojia ei ole enään mukana. Niin suht. vapaan rakentelun Lada-luokassa kuin Fiat- ja Saab-luokissakin nyt käyttämättä ruostuvat vanhat kilpurit saataisiin helpommin takaisin kahinoihin, kun niiden kilpailukykyiseksi tekeminen ei maksaisi/vaatisi niin paljoa.

Paras ratkaisu mielestäni on menestyspainojen käyttöön otto! 50 kiloa ylimääräistä lisää vähintään sekunnin kierrosaikaan... useimmilla radoilla enemmänkin. Ylimääräinen kustannus ja vaiva olisi tietenkin menestyspainolaatikon hankinta ja kiinnitys autoon, mutta kilpailut tasaväkistyisivät ja voitosta ajaisi useampi kuljettaja kauden aikana. Menestyksestä rankaiseminen on jossain määrin ikävää, mutta kun se tehdään koko luokan parhaaksi niin se on hyvä järjestelmä.

Lisäksi kisalähdöt voisi jakaa lyhyeen ja pidempään lähtöön, jolloin erilaiset ajotyylit ja auton ominaisuudet tulisivat eri tapauksissa esille (nopeus, kestävyys, renkaiden käyttö). Esimerkiksi 6 kierrosta ja 15 kierrosta nykyisen 2*10 kierroksen sijaan.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Baltian maissa ajetaan ratakisoissa näin:
1. vapaa 1600 formula
2. VW Golf 16 gti Mk I & II merkkiluokka
3. Super 1600 eli paikallinen pikku-ss
4. "B 2000" eli s2k
5. vapaa luokka
Eikä muuta tarvita. Jos autossa on kaaret sisällä, niin johonkin luokkaan mahtuu. Yaris-cuppia puuhataan, mutta tuskin viivalle ilmestyy kymmentä 25000 euron hintaista peliä. Golfit ajavat vakiorenkailla ja säännöt ovat suhteellisen tiukat. Tosin viime vuosina viritys on ollut vapautumaan päin ja yllättäen(?)osanottajamäärä laskussa, mutta ilmeisesti tilanteeseen tullaan puuttumaan.
Suomessa voisi olla joskus tulevaisuudessa seuraavia rataluokkia:
1. S2K tai vastaava STC-luokka, jolla yhteiseurooppalaiset säännöt
2. F Renault tai kansallinen, Espanjan mallin mukainen yksityyppi-F3
3. Jonkun maahantuojan merkkiluokka, esim. Yaris Cup tai VW:n vastaava
4. Minit, jos koreja vielä jostain löytyy tai muu vastaava edullinen kotiasentajan sarja, kuten Ladat.
5. Endurance, EMA-kalustolla ja ehkä vielä jollain GT-vehkeilläkin?
Lisäksi voisi ehkä olla muita merkkiluokkia, klubiluokkia, historic-lähtöjä ja joku kansallinen formula. Viime kädessä harrastajat ratkaisevat itse luokkansa kohtalon. Vapaan rakentamisen kustannukset on sinänsä mielenkintoinen juttu. Tarkkaan luokitellut muutokset ovat usein kalliimpia kuin alkuperäisosien muuttamiseen perustuva ns. vapaa viritys. Sääntöjen kirjoittamisen tarkkuudesta riippuu karkaako homma käsistä.
Osaako muuten kukaan sanoa, paljonko eroa S2K:n ja nopeimpien EMA-autojen kierrosajoissa on?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep:
Voipi olla :) . Mielestäni suomen rata-autoilu vaatii kilpailupäivään:
Eiku se vaatii uuden "kattojärjestön" :D :D :D .

Mitä tuohon V8Star -luokkaan tulee, niin kivenä kengässä olisi juurikin se tekniikan identtisyys.. Siis kyseessähän olisi vain merkkiluokka, jossa on kunnon moottorit. Ei siis juurikaan tilaa omille "kuningasideoille"... Mutta kai siitä vois ehkä paremman puutteessa kiinnostua. Mutta tokkopa niitä Suomessa pääsee katsomaan...

Nykyisten merkkiluokkien tulevaisuus ei kyllä hyvältä näytä. Autot vähenevät vuosi vuodelta eikä kukaan juurikaan taida viitsiä uusia rakennella. Eikä kuskienkaan motivaatio varmaan ole kovin korkealla jos pääosan yleisöstä muodostavat omat ja naapurin mekatsut...

<small>[ 07-02-2002, 01:14: Message edited by: Don Vito ]</small>
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
Radasta riippuen ero pyörii tuossa 10 sek/kierros luokassa.

kik
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
kik:
Radasta riippuen ero pyörii tuossa 10 sek/kierros luokassa.

kik
Niin siis jos verrataan näitä EMA-autoja S2K:n kärkitiimien vauhtiin.... Häntäpäähän tuskin on noin isoa eroa ja siitäkin tippus varmaan 5 sekkaa pois pelkästään kunnon kilparenkailla... Mutta Roadsporttien kanssa EMA-pirsseillä kilpailee suht. tasaväkisesti kuten viime vuonna Grand Racessa näimme.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep
[QBPlus tietenkin se, että keskusliitto ei ole ollut tarpeeksi aktiivinen. Eiköhän Subaru Sportteihin olisi löytynyt toinen kone takakonttiin, kun Subben tuki loppui[/QB]
Kommunistisissa maissa keskuskomitea hoiti kaikki asiat. Eiköhän tuo olisi onnistunut parhaiten jos kyseisen luokan kilpailijat olisivat hankkineet sinne sopivan konesponsorin!!

Hyvinkin on tietysti mahdollista että Suomen markkina-alue ei kiinnostanut ketään.
 

pro 19

Member
Liittynyt
28.1.2002
Viestit
11
Merkkiluokkien autot alkavat olla iäkkäitä, joten ylläpitokustannukset ovat yllättävän korkeita, alkaa olla loppuunajettuja?Ei tietenkään voi yleistää, mutta usein talleissa olevat ovat mielestäni tällaisia tapauksia. JOs ajetaan vain, niin auto on joka paikasta niin kulunut, että vaatisi usean tuhat eurosen kerralla..Pidetään siis merkkiluokka-autot kunnossa, ei päästetä rapistumaan ja ennen kaikkea ajetaan!!!
 

maku

Member
Liittynyt
15.8.2001
Viestit
12
Voisitko perustella millä perusteella merkkiluokan autojen kustannukset ovat korkeita ,olen siitä sinun kanssa kyllä erimieltä
.Merkkiluokista saataisiin ihan toimivia jos autojen omistajat suostuisivat hieman vapauttaa autojen sääntöjä (eritoten Saab) .
Tällä hetkellä merkkiluokkien kannattaisi vaikka saada vaikka nuoria mukaan ,eikä pitää autoja tallissa tai takapihalla .Esimerkiksi jokamiehen luokan nuortenluokan kuljettajat mukaan jokkis lisessillä (Huom rataleimatutkinto hinnoiteltu pilalle joka karsii jo monia halukkaita).Rengaskustannukset ovat merkkiluokissa pienet koska Sport 2000 tuottaa hyviä käytettyjä.
Olen kuullut että Saab merkkiluokan vuodessa kilpailukustannukset ovat (renkaat,bensat,majoitukset ) noin 10 000 -15 000 markan luokkaa plus jos ostaa auton hinta luokka 15 000-27 000 markkaa (huom en jaksanut laskee euroissa).
Mielestäni merkkiluokat sopisi todella hyvin ponnahduslaudaksi nuorille koska isät viellä maksaa poikien ja tyttöjen harrastuksen.
Mutta kertokaas mielipiteitä ?
Mielipiteistä on turha riidellä nitä tähän maailmaan riittää?
Hyvää kesän odotuksia kaikille!!
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
maku:
Huom rataleimatutkinto hinnoiteltu pilalle joka karsii jo monia halukkaita
Onko 175€ todella niin paljon ???

Järkyttäväähän on se että radoilla pyörii kuskeja joille lippumerkitkään eivät tunnu olevan tuttuja - tai niitä ei ainakaan noudateta joten lisäkoulutukselle olis tarvetta.
 

pro 19

Member
Liittynyt
28.1.2002
Viestit
11
Tarkoitin, että loppuunajetun auton esim.saabin moottorin, vaihteiston ja alustan rakentaminen kilpailukykyiseksi maksaa helposti tuhansia euroja.. Mutta eipä kukaan kelan rahoilla yritäkkään ajaa?

Saabia kehittelisin itse jarrujen puolelta esim.wilwoodin edullisilla jarrusatuloilla. Ja kerta aletaan rakentamaan, isompi cooleri ja ahtoja pikkuisen enemmän, vaikka vähän luotettavuus kärsisi.

Kysykää joltain lasikuitu firmalta tarjousta..Ovet, etulokasuojat ja konepelti lasikuidusta, pudotetaan painoa järkevillä keinoilla.

Ja nämä olivat vain ajatuksia..
Keskustellaan, ja kehitellään..

Ottakaa reippaasti kantaa!!
 
Ylös