DaSilva
In Memories
Pitäähän miehellä oma ketju olla. Tänne voisi asiantuntijat laittaa omia kommenttejaan, niin ne on helpompi löytää.. Hieno juttu että pääsi ylempään luokkaan, tulossa vähään aikaan tiukin 250cc kausi varmasti!
:thumbup: Kaksi kaksipäiväistä testia edessä ennen kolmen viikon kuluttua alkavaa MM-sarjaa. Seuraavana Jerezin IRTA-testit heti ma-ti 250cc:lla.DaSilva sanoi:Pitäähän miehellä oma ketju olla. Tänne voisi asiantuntijat laittaa omia kommenttejaan, niin ne on helpompi löytää.. Hieno juttu että pääsi ylempään luokkaan, tulossa vähään aikaan tiukin 250cc kausi varmasti!
- Meidän tallille tämä päivä oli selvä pettymys. Molemmilla kuskeilla oli pito-ongelmia, ja kärsimme samasta vaivasta läpi koko päivän. Takarenkaan pito oli heikko mutkissa ja erityisesti mutkista kiihdyttäessä. En pystynyt aukaisemaan kaasua niin aikaisin kuin olisin halunnut, Kallio ihmetteli.
- Kokeilimme erilaisia renkaita ja jousituksen säätöjä, mutta tilanne ei vaan parantunut. Positiivista oli se, että ajoin 91 kierrosta ja myös meidän moottori tuntui hyvältä.
- Nyt koitamme keksiä huomiseen mennessä lääkkeet pito-ongelmaan. Siinä mielessä asia on aika ihmeellinen, että testasimme samoilla säädöillä tällä radalla viime vuoden lopulla. Silloin vastaavia ongelmia ei esiintynyt ja kierrosajatkin olivat aivan toista luokkaa, Kallio kertasi.
Kallio nauttii voimasta
22.2.2007 8:29:07
Ratamoottoripyöräilyn 250-kuutioisten luokan toiset ja samalla myös viimeiset viralliset testit ajetaan ensi viikolla Losailin radalla Qatarissa.
Red Bull KTM-tallin Mika Kallio voi siirtyä huojentunein, mutta ei suinkaan vielä levollisen mielin aavikkoradalle, joka toimii myös 10. maaliskuuta MM-sarjan avausnäyttämönä.
- Opettelen yhä uuteen luokkaan varsinkin kaarrenopeuksien osalta, mutta kaiken kaikkiaan en ole tuntenut vaikeaksi totutella 250-kuutioisten tavoille, toteaa Kallio, joka ajoi Jerezin testien jälkimmäisenä päivänä kolmanneksi kovimmin kierrosajan tallikaverinsa Hiroshi Aoyaman ja Aspar-tiimin Aprilia-kuljettaja Alex de Angelisin jälkeen.
Kalliota ei ole myöskään missään vaiheessa kaduttanut siirto pykälää ylemmäs, päinvastoin.
- Olen todella iloinen siitä ja myös uuden pyörän tarjoamasta ajonautinnosta. On paljon mukavampaa avata kaasua, kun tietää, että pyörästä löytyy tuplasti enemmän voimaa kuin edellisestä. Ja kiitos kasvaneiden hevosvoimien, tätä pyörää on tavallaan myös helpompi ajaa, myhäilee MM-sarjassa kolmen nopeimman joukkoon tähtäimensä asettanut Kallio.
Kallion tavoin myös Aoyama painottaa, että töitä on edelleen edessä.
- Säätöjen kanssa riittää edelleen hiomista, mutta olen varsin luottavainen. Pyörä on kehittynyt merkittävästi vakauden osalta. Lisäksi sen hallittavuus on parantanut kaarteissa, mikä tietää samalla tietenkin lisää nopeutta ja ärhäkkyyttä kiihdytyksiin.
- Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna olemme ehdottomasti korkeammalla tasolla ja paljonkin kilpailukykyisempiä, korostaa japanilainen.
Aoyama ei kerro ainakaan ääneen virallista tavoitettaan.
- Tietenkin toivon voittavani kisoja, sillä siksi olen täällä! Kilpailu 250-luokassa on uusien kuljettajien myötä kuitenkin paljon kovempaa kuin viime kaudella. Oman arvioni mukaan luokasta löytyy kymmenen sellaista kuljettajaa, joilla on edellytykset voittoihin. Olen varma, että alkavasta kaudesta kehkeytyy varsinainen trilleri, lataa Aoyama.
Itävaltalaistallin tekninen johtaja Harald Bartol tietää hänkin tarkalleen, että KTM on iskussa kaudella 2007.
- Olemme kehittyneet pyörän ja moottorin osalta kaikilla osa-alueilla. Kyse on enää hienosäädöstä saadaksemme lopullisesti kiinni ne kuljettajat, joilla on allaan meitä enemmän testipäiviä.
Bartol pitää takuuvarmasti huolen myös siitä, että jokainen tietää ja tuntee, kuka on pomo KTM-tiimissä.
- Molemmat kuljettajat valittivat pitoa Jerezissä. Minun mielipiteeni on kuitenkin se, että sillä oli tekemistä myös pitkän talvitauon kanssa. Aoyaman ja Kallion tarvitsee taas löytää se ajofiilis pyörään, pudottelee Bartol tutun painavaa tekstiään.
Kallion KTM hienosäätöä vaille valmis MM-kauteen
5.3.2007 10:28:56
Red Bull KTM:n Mika Kallio ja hänen japanilainen tallikaverinsa Hiroshi Aoyama eivät ole huolissaan, vaikka Aprilia-kuljettajat menivätkin vielä omia menojaan viime viikolla ajetuissa ja MM-kautta edeltävissä Qatarin virallisissa testeissä.
- Olemme päävastustajiemme kanssa pyörien tekniikassa pitkälti samalla tasolla. Nyt on enää kysymys hienosäädöstä, jolla löydetään ne puuttuvat sekunnin kymmenykset mutkanopeuksista, toteaa Kallio KTM:n virallisella verkkosivulla.
- Olemme osoittaneet talvitesteissä, että vauhti on kohdallaan säätöjen ollessa kunnossa. Olen päässyt koko ajan paremmin sinuiksi uuden pyörän kanssa.
Kallio ajoi kahdella edellisellä kaudella MM-hopeaa 125-luokassa. Siirtyminen uran jatkokehityksen kannalta oli enemmän kuin paikallaan 250-kuutioisiin.
- Isomman luokan pyörän voima tuntuu mahtavalta. On tavallaan unelmien täyttymys tuntea se fiilis, kun avaan varttilitraisen pyörän kaasun, iloitsee Kallio.
Kallio muistuttaa samalla, että keskiluokan pyörä on tavallaan myös helpompi ajettava.
- 125-luokan pyörä oli ajettavuudeltaan vaikeampi ja se ei antanut sijaa virheille varsinkaan nopeissa mutkissa. 250-luokassa ajetaan erilaisilla linjoilla. Voimakkaampi moottori tarjoaa myös mahdollisuuden korjata pienet virheet kierrosajan siitä suuremmin kärsimättä.
- Tietenkin todella kovat ajat eivät salli tässäkään luokassa virheitä. Luokan taso on niin kova, että menestys edellyttää lähes täydellisyyttä.
Kallio sanoo, että hän opettelee edelleen uuden luokan tavoille. MM-kauden avauskisa tulevana lauantaina Losailin radalla on ensimmäinen todellinen tason mittaaja.
- Minulla on vielä paljon opittavaa, sillä radalla on edelleen sellaisia kohtia, joissa ajan yhä enemmän 125-luokan tyylillä pitäen kaarrenopeudet mahdollisimman korkealla. 250-luokassa mutkissa on pidettävä tiukasti ajolinja ja varmistettava paras mahdollinen kiihtyvyys niistä lähdettäessä. Tallikaverini Aoyama on vielä minua parempi siinä.
Kallio lähtee hakemaan kovatasoisesta luokasta kärkipään sijoituksia heti tulokaskaudellaan.
- Kauden tavoitteeni on sijoittuminen kolmen parhaan joukkoon. Saavuttaakseni sen minun on vältyttävä kaatumisilta ja pyrittävä parantamaan koko ajan ajotyyliäni.
- Jos ajan viiden nopeimman sakkiin, niin tiimini ja varmasti itsekin olen tyytyväinen siihen. Mutta toisaalta vain yltäminen kärkikolmikkoon tekee minusta todella iloisen, korostaa Kallio.