Suomessa ei tällä hetkellä ole tilausta asfalttirallille.
Rallin MM-sarjassa ajetaan tällä hetkellä 4 asfalttirallia(+Monte), mutta paineita asfalttikisojen muuttamisesta sorapätkille on, koska fia:n ja isc:n herrat ovat sitä mieltä, että ralli soralla sivuluisuineen näyttää televisiossa (ja paikanpäällä) paremmalta. Mielestäni totta.
SM-sarjasta vain muutama kuski pyrkii tosissaan MM-sarjaan ajamaan, moniko heistä todella tulee asfalttiralleja (joiden merkitys on siis vähentymässä) ajamaan, jää nähtäväksi. Mahtuvat varmasti yhden käden sormiin(=vain marginaalinen osa osanottajista).
Riihimäellä tosiaan järjestettiin jokunen vuosi takaperin kahtena peräkkäisenä vuotena asfalttiralli, mutta järjestäjät lopettivat perinteen, kun kannattavaa määrää kilpailijoita ei ralliin osallistunut, muistaakseni molempina vuosina n.60 kilpailijaparia.
Tänä vuonna Jurvan Urheiluatoilijat olivat järjestämässä asfaltti(alue)rallia, jossa kaksi pätkää olisi ajettu Botniaringin moottoriradalla ja yksi normaalilla tiellä. Kilpailuun ilmottautui käsittääkseni n.40 kuljettajaa, kun ehdoton kannattavuusraja olisi ollut 60. Kilpailu siis jouduttiin peruuttamaan. Tämä on viimeisin merkki siitä, ettei asfalttirallia Suomessa kannata järjestää.
Suomessa ei myöskään yksinkertaisesti ole kunnon asfalttirallipätkiksi kelpaavaa tiestömateriaalia. Riihimäelläkin kierreltiin shikaaneja, koska Suomen asfalttitiet ovat monesti kovin suoria ja siis liian nopeita turvallisuuden ja myös ajonautinnon kannalta. Jurvassa löydettiin yksi pätkäksi soveltuva tie +moottorirata. Joitain hienoja asfalttiteitä löytyy, mutta valitettavan vähän. Siirtymät muodostuisivat kovin pitkiksi kunnon teitä haettaessa.
Sprintissä on tällä hetkellä nostetta asfalttikisoissa, kiitos uuden sarjan, mutta eipä niissä kisoissa montaakaan ralliautoa näkynyt, koska sprintin erikoiskalusto on huomattavasti kilpailukykyisempää. Lisäksi sora-alustan muuttaminen asfaltille vaatii omat panostuksensa ja työmääränsä. Näistä asfalttisprint tapahtumistakin suurin osa ajetaan moottoriradoille tai teollisuusalueille rakennetuille "tynnyrinkierto"-radoilla. Asfalttisprintradoiksi kelpaavia, "oikeita" teitä ei kovin montaa maassamme ole. Sprintistä ei siis juurikaan ole apua asfalttirallien kiinnostavuuden lisäämiseksi.
Näitä tosiasioita vasten vastaus on mielestäni melko selvä. Suomessa ei tällä hetkellä ole tarvetta eikä mahdollisuuksia kansalliselle eikä SM-tason asfalttirallille. En haluaisi olla pessimistinen, toivottaisin hyvin tervetulleeksi myös asfalttikisan, mutta näin asia vain on. Ehkä viiden vuoden päästä asia on toinen. Ja silloin mielelläni lähden kisaa katsomaan myös asfalttiteiden varsille.