MIKSI RUOHO ON NAAPURISSA VIHREÄMPÄÄ

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Meillä suomalaisilla taitaa olla tosi heikko itsetunto. Päättelen tämän siitä, että meikäläinen ratakuljettaja on jotain vasta sen jälkeen, kun on käynyt jossakin ulkomailla ajamassa. Hyvinä esimerkkeinä viime päiviltä Ruokonen ja Palttala. Molemmat olivat jo Suomessa ajaessaan nopeita ja hyviä (yhtä hyviä kuin ovat nyt ulkomailla ajaessaan), mutta menestystä ei kovin korkealle noteerattu, ei edes omissa moottoriurheilupiireissä. Miksi Britanian BTCC tai uusi Euroopan mestaruussarja saa enemmän huomiota kuin kotimaan sport 2000. Kotimaan sarja on osanottajamäärältään suurempi, tasoltaan ainakin laajuus huomioiden kovempi ja vielä tapahtumarikkaampi katsottava. Todellisuudessa Suomen s2k sarjaa parempi koppiautosarja löytyy Euroopasta todennäköisesti vain vain Saksasta. Annetaan siis arvo jo täällä menestyville kuljettajille eikä ihailla vain muualla ajavia. Vai ovatko ulkomailla ajavat sittenkin parempia kuin kärki kotimaassa.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
530
Sijainti
Peraehikiae
No johan pomppas! Mieti nyt hetki vielä ennen kuin tuon todeksi julistat.

kik
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by ikumeeni:
Meillä suomalaisilla taitaa olla tosi heikko itsetunto. Päättelen tämän siitä, että meikäläinen ratakuljettaja on jotain vasta sen jälkeen, kun on käynyt jossakin ulkomailla ajamassa. Hyvinä esimerkkeinä viime päiviltä Ruokonen ja Palttala. Molemmat olivat jo Suomessa ajaessaan nopeita ja hyviä (yhtä hyviä kuin ovat nyt ulkomailla ajaessaan), mutta menestystä ei kovin korkealle noteerattu, ei edes omissa moottoriurheilupiireissä. Miksi Britanian BTCC tai


En tiedä mikä on nyt BTCC:n taso, mutta vielä ns.vanhan säännön aikaan eroa Suomen S2K-mopedeihin oli vähintään yhtä paljon kuin yöllä ja päivällä ja mitä Palttalaan tulee, niin FIA GT on Euroopan koppiautosarjojen ehdoton ykkönen. Kakkostilasta taistelevat sitten DTM ja BelCar - molemmissa on omat etunsa. Suomen S2K tulee jossain todella kaukana takana.
 

ikumeeni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2001
Viestit
56
Täytyy korjata kommenttiani. En tarkoittanut, että s2k saisi vähemmän tilaa ja näkyvyyttä Suomessa. Tarkoitukseni oli todeta vain, että kuljettajat noteerataan täällä huippukuskeiksi vasta, kun ovat ajaneet ulkomailla. Menestyksestä ei sitten enää ole ihan niin paljon väliä, kunhan ei ihan hännillä käki. Sitten vielä sarjojen arvostuksesta. Minusta kovin sarja on se, missä on vaikeinta voittaa tai päästä esim. viiden sakkiin. Ei se sarja, jossa autot kulkevat koviten tai pitävät eniten ääntä.Mukaan arviointiin ei oteta puhtaita "harrastesarjoja" kuten Minit tai merkkilukat yleensä. Suomen s2k on, jos ei kovin, niin ainakin kovimmasta päästä. Englannissa BTCC sarja jakautuu kahtia: tourin saloon (= s2k +) sarjassa ajaa n 15 autoa ja meidän s2k:ta vastaavassa production saloon sarjassa vähän yli 20 kärryä. Suurin osa on amatöörejä. Meillä s2k:ssa ajaa tällä tietoa kaudella 2001 32 hemmoa. Siis missä on helpompaa päästä pallille? Ajatusleikkinä voisi vielä kysyä: Jos 5 parasta englannin tai vaikka em sarjan kuskia tuotaisiin Suomen s2k kisoihin ja päinvastoin, niin miten kävisi. Oletettavasti suomalaiset olisivat kaikki kympin sakissa vierailla kentillä, mutta ulkomaalaiset eivät suomalaisissa starteissa. Saksan sarjalaisten kanssa voisi suhde olla hieman toinen, mutta enemmän suomalaisia silloinkin olisi kympin sakissa vieraissa kuin vieraita täällä. Se on melko varmasti täysin varmaa, luulisin.
 

mie

Well-known member
Liittynyt
11.12.2000
Viestit
69
Muutama oma mielipiteeni:

Siitä s2k sarjan 32 osanottajasta valitettavasti on noin kymmenkunta sellaisia henkilöitä, jotka eivät koskaan ole tosissaan voineet kilpailla sarjan kärkisijoista. Ja mitä suomalaisten menestykseen ulkomailla tulee niin ei se aina kaikille Suomen huipuille ole helppoa ollut esim. s2k- luokan autojen Eurofinaalissa.

Mitä sitten tulee suomalaisten kuljettajien arvostukseen ilman että he kilpailevat ulkomailla... Kilpailu ulkomaisissa ratasarjoissa on useasti rajumpaa ja kuljettajien keskivertotaso on parempi. Melko useasti on kuullut jo Suomessa kuljettajien valittelevan kun kilpailu alkaa mennä fyysiseksi. Tottakai löytyy esimerkkejä, jotka tahallaan ajavat keinoja kaihtamatta toisen päälle, mutta osumat kuuluvat kilpa-autoiluun. Esim. Mikko Lempinen totesi nyt ensimmäisen STC-kisan ajettuaan että hän oppi yhdessä kilpailussa enemmän kuin Suomessa kesän aikana ajetuissa viidessä Super Saloon SM:ssä. Lisäksi Palttalan kanssa käydyn keskustelun jälkeen voin uskoa että Maukkaa odottaa huomattavasti kovemmat haasteet sen aidan tuolla puolella ja niitä lähdetään ottamaan vastaan avoimin silmin. Sillä onhan autourheilu ainaista oppimista.

Tottkai ulkomaille siirtyminen antaa tietyn kuvan kuljettajan motivaatiosta, kunnianhimosta ja tavoitteiden asettelusta. Osa voidaan puheidensa perusteella ulkomailla olemisesta leimata jopa leuhkaksi... Ihmisen oppimisenhalu ja haasteiden etsintä ajaa kuljettajia ulkomaille. Henkilökohtaisesti en jaksaisi kilpailla samassa sarjassa esim viittä vuotta. Tietenkään meille kaikille tie sinne ulkomaille ei aukene, mutta nille kavereille tsemppiä, jotka sinne pääsevät luokkaan tai auton ovimäärään katsomatta!
 
Ylös