Miksi Sennalla niin vähän nopeimpia kierroksia?

  • Viestiketjun aloittaja Ma
  • Aloituspäivämäärä

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Itseäni jäi askaruttamaan kuinka on mahdollista että Sennan kilpailun nopeimpien kierrosten määrä jäi vain yhdeksääntoista? Lukuhan on hänelle varsin pieni jos verrataan voitto- tai paalupaikkatilastoon.
Totta lienee, että Senna ei useinkaan saanut autostaan niin paljoa irti itse kisassa kuin aika-ajoissa, mutta toisaalta mies tunnettiin myös siitä että hän toi autoa aina täysillä eikä säästellen kuten Prost. Tämän perusteella voitaisiin siis odottaa että niitä nopeimpia kierroksia pitäsi olla edes suurinpiirtein voittojen määrän verran, mutta luku on todellisuudessa vain puolet tästä.

Joku ykkösiä 80-90-luvuilla seurannut varmaan osaa valaista asiaa hieman paremmin.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Lainaan tämän tuolta toisesta ketjusta jossa pohdittiin samaa.

Henkka sanoi:
Oliskohan syy siinä, että mies lähti usein paalulta ja ajoi raivolla muilta horisonttiin. Lopussa sitten varmisteli ja nopeat kierrokset kevyellä autolla jäi syntymättä. Senna taisi ajella juurikin aikana, jolloin ei välitankkauksia ollut ja autot olivat kevyimmillään ainoastaan kisan lopussa.

Prost yleensä säästeli renkaita ja koitti säätää autonsa toimimaan paremmin juurikin kisan loppuhetkillä tai kokonaisvaltaisesti paremmin. Siksi hän ehkä hallitsi tuona aikana tuota tilastoa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
jaahas aihetta on näköjään jo käsitelty jo toisessa otsikossa riittämiin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
azai sanoi:
Jotta Kimifoseille jäisi edes joku syy perustaa uusi topicci Räikkösen (turhamaisesta) saavutuksesta.
Jos sun ainut anti tälle foorumille on näitten niin sanottujen kimifosien jatkuva parjaaminen, niin ehkä voisit poistua? Älä pilaa toisten otsikkoja vainoharhaisuudellasi!

Mitä tulee itse aiheeseen, niin en tiedä. Sennan voitot perustuivat ehkä enemmän agressiiviseen ajoon kisan alkuvaiheessa, jolloin auto oli raskas ja kisan loppupuolella sitten "kruisailtiin". Silloin muut paukutteli nopeita kierroksia. Tämä oli tälläinen huono arvaus. Joku viisaampi vois pohtia syvällisemmin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
azai sanoi:
Jotta Kimifoseille jäisi edes joku syy perustaa uusi topicci Räikkösen (turhamaisesta) saavutuksesta.
Kyllä täällä varmaan McLarenin syyttömyyttäkin voi hehkuttaa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Juuri kun tästä omasta päätelmääni mietin niin johan tällainen toikki löytyi. :)

Kova arvioni on, että koska Senna ajoi kisat täysillä alusta loppuun, niin renkaat kuluivat siinä niin paljon että ei mies pystynyt tekemään aina niitä huippukierroksia lopussa, toisin kuin Prost.

Tuo Henkan teoria on toinen vaihtoehto. :doubtful:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, siis Prosthan ei varsineista ajellut varovasti, eikä hitaasti. Yleensä Alain oli kisan nopein kuski. Se, että homma näytti siltä että hän ei edennyt kovin nopeasti, oli tietysti se kaikkein vaikein juttu.

Sennan aikana säädöissä oli radikaalit erot aika-ajojen ja kisojen välillä. Senna painotti uransa alkuvaiheessa noita aika-ajoja, joilla ei tuohon aikaan ollut valtavasti merkitystä. Niistä oli "helppo" napsia paaluja, kun muut keskittyivät enemmän kisasäätöjen hakemiseen. Juurikin tuo, että autojen piti olla nopeita täysillä tankeilla ja kevyenä, oli kova haaste. Turbokaudella aika-ajoissa turboruuvia saattoi käyttää surutta, ja tehoja tuli helposti 200-300 hv lisää. Kone vaan ei kestänyt tätä rääkkiä kuin muutaman vedon. Lisäksi 85-86 kausina oli käytössä aika-ajorenkaat. Senna hallitsi nämä täydellisesti. Hyöty siitä jäi tosin olemattomaksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pmv sanoi:
Niin, siis Prosthan ei varsineista ajellut varovasti, eikä hitaasti. Yleensä Alain oli kisan nopein kuski. Se, että homma näytti siltä että hän ei edennyt kovin nopeasti, oli tietysti se kaikkein vaikein juttu.
Prost käytti pyöreämpiä ajolinjoja kuin vaikkapa Keke. Sama varmaankin pätee Sennaan. Prost jarrutti aikaisemmin ja vähemmän, meni ihannelinjaa mutkan läpi kovemmalla vauhdilla ja palasi kaasulle vähitellen ja myöhemmin. Keke taas jarrutti viime tipassa, käänsi jyrkästi mutkaan ja oli aikaisemmin keula uuteen menosuuntaan, joten saattoi lämäistä polkimen lattiaan aikaisemmin. Ilmeisesti Prostin tyyli oli nopemapi. Ainakin se oli autoa säästävämpi.

Jouhevammasta ajotyylistä johtuen Prostin auto ei heittelehtinyt samalla tavalla kuin mutkaan "paiskojien" kärryt. Siksi se ei näyttänyt niin vauhdikkaalta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
WebSlave sanoi:
Jouhevammasta ajotyylistä johtuen Prostin auto ei heittelehtinyt samalla tavalla kuin mutkaan "paiskojien" kärryt. Siksi se ei näyttänyt niin vauhdikkaalta.
Mulla on jäänyt mieleen se kun aikoinaan jollain Suomen kanavalla näytettiin ensimmäistä kertaa aika-ajoja. Kyseessä on kausi, jolloin Prost tuli ajamaan tilastoihinsa vielä yhden mestaruuden Williamsille ja tallikaverina oli Damon Hill. Aika-ajoissa Hill sai ajettua nopeimman ajan ja kuvassa näytettiin Prostia, joka hymyili, laittoi kypärän päähänsä, meni radalle ja ajoi jokusen sekunnin murto-osan verran nopeamman ajan. Varmaan tiesi jo radalle lähtiessään että missä kohdassa sen ylimääräisen ajan voi nipsaista pois.

Sen muistan kanssa että selostajilla oli lähes poikkeuksetta vaikeuksia arvioida onko Prost nopealla kierroksella vai ei, kun ajo näytti niin hitaalta juurikin niiden juohevien ajolinjojen takia. Sama homma oli kyllä mun kohdalla kotikatsomossa, ei sen puoleen.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Sen verran tuosta Williams-kaudesta, että Patrick Head piti tuota Prostin aikaisinjarruttamista melkoisena myyttinä. Heidän telemetriatietojen perusteella Prostin jarrutuspaikat olivat kaikkein myöhäisimmät, jonka lisäksi Prost kykeni pitämään jarrujensa kulumisen aisoissa, mikä aiheutti Hillille ongelmia. Jostakinhan sen äärettömän kovan nopeuden pitää tulla? Prost varmaankin kykeni noudattamaan ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja orjallisen tarkasti.
 
Ylös