Minardi osti Arrowsit!

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No niin, Bernien rahoista jotain hyötyä vai onko?

Arrowsin parin vuoden takaiset autot oli Coughlanin suunnittelemia, ihan suht nopeita! Coughlan on nykyisin McLarenin miehiä, että ei mistään turhasta hepusta ollut kyse!

Jospa Minardiin saadaan jotain Miken suunnitelmia ympättyä, niin kohta on muut helisemässä ku Minardi puuskuuttaa Jordanin, BARin ja Sauberin kanssa samalla viivalla!?! :D

lähde: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/

<small>[ 19-06-2003, 15:24: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Varmasti halvempaa ostaa vanhat romut pois toisten nurkista kuin ruveta suunnittelemaan, testaamaan ja tuottamaan omia uusia vastaavia :D

EDIT: Onko kirjoitus- ja lukihäiriö täällä yleistä?

<small>[ 19-06-2003, 16:15: Message edited by: JOC ]</small>
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
- Tutkimme autoa ja katsomme, jos saisimme siitä ideoita oman automme kehittämiseen. Olemme suunnitelleet testaavamme samaan aikaan A23-autoa oman PS03 -automme kanssa lähiaikoina luultavasti Englannissa, Minardin tiedottaja kertoi.
Suomeksi: Loppukauden kisat ajetaan sitten Arrowsin autoilla :D

EDIT: Erittäin yleistä.

<small>[ 19-06-2003, 18:09: Message edited by: molde ]</small>
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllähän nuo viime kauden Arrowssit oli ihan nopeita verrattuna tuohon tämän kauden PS joten ei muuta ku värit uusiks ja menoks! wink
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Todella hieno uutinen! Jotenkin Minardi on sellainen symppis-pikkutalli, jonka menestyminen on aina lämmittänyt!

Ens kaudelle vaan mersun halvat koneet ja 10 sakkiin!
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Pitäiskö kysyä, et myiskö Ferrari F2002:a mulle, jos mä sitten perustaisin tallin ykkösiin.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
molde:
- Tutkimme autoa ja katsomme, jos saisimme siitä ideoita oman automme kehittämiseen. Olemme suunnitelleet testaavamme samaan aikaan A23-autoa oman PS03 -automme kanssa lähiaikoina luultavasti Englannissa, Minardin tiedottaja kertoi.
Suomeksi: Loppukauden kisat ajetaan sitten Arrowsin autoilla :D

EDIT: Erittäin yleistä.
Mutta, onhan siellä kaksoisköli :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1:
Kyllähän nuo viime kauden Arrowssit oli ihan nopeita verrattuna tuohon tämän kauden PS joten ei muuta ku värit uusiks ja menoks! wink
Tässä ei varmaan oltu tosissaan, mutta koska olen tosikko niin käynpä läpi nuo syyt, miksi se tuskin on mahdollista. Ensinnäkin Minardi tarvitsisi tietoa A23:nin toiminnasta paljon enemmän kuin mitä sillä on varaa testeissä hankkia (Muistaakos joku muuten, ehättikö Verstappen testaamaan tuota autoa? A23 on kuitenkin käsittäääkseni vanhojen Arrowsien evoluutio, joten Josista on varmasti hyötyä tässä). Toisekseen jos kilpakuntoisia autoja on vain 2, niin kaudesta on turha kuvitellakaan selviävänsä.

Mielenkiintoinen idea kyllä tämä :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki:
Misa1:
Kyllähän nuo viime kauden Arrowssit oli ihan nopeita verrattuna tuohon tämän kauden PS joten ei muuta ku värit uusiks ja menoks! wink
Tässä ei varmaan oltu tosissaan, mutta koska olen tosikko niin käynpä läpi nuo syyt, miksi se tuskin on mahdollista. Ensinnäkin Minardi tarvitsisi tietoa A23:nin toiminnasta paljon enemmän kuin mitä sillä on varaa testeissä hankkia (Muistaakos joku muuten, ehättikö Verstappen testaamaan tuota autoa? A23 on kuitenkin käsittäääkseni vanhojen Arrowsien evoluutio, joten Josista on varmasti hyötyä tässä). Toisekseen jos kilpakuntoisia autoja on vain 2, niin kaudesta on turha kuvitellakaan selviävänsä.

Mielenkiintoinen idea kyllä tämä :)
idea kyllä, toteuttaminen ei onnistu, säännöt sanovat että jokaisen tallin täytyy itse suunnitella monokokki, runkoja ei saa myydä... (muutenhan kai sauber olis ostanu tälle kaudelle koko f2002 auton eikä vaan konetta :D )
mutta, runkojen myyminen olis hyvä asia kaikille sallittuna, sillon pääsis vertaileen nopeuksia paremmin...

edit: tai siis runkoja saa myydä, mutta toisen valmistamalla rungolla ei saa kilpailla piti sanomani...

<small>[ 20-06-2003, 13:24: Message edited by: FO110K ]</small>
 

Flying Finn

Well-known member
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
720
Sijainti
Bliss
Ei ne niitä varsinaisesti ajattamaan rupea mutta...

A back to back test at Silverstone will be done soon with the PS03 and the A23 going head to head. The team has hinted that the A23's suspension could be transfered over to the PS03.
edit: sinänsä muuten kätevä yhteensattuma että autoissa käytetään samoja moottoreita.

<small>[ 20-06-2003, 14:05: Message edited by: Flying Finn ]</small>
 

Lotus 72

Paras auto maailmassa
Liittynyt
10.9.2000
Viestit
1324
Sijainti
Ojakkala
FO110K:

idea kyllä, toteuttaminen ei onnistu, säännöt sanovat että jokaisen tallin täytyy itse suunnitella monokokki, runkoja ei saa myydä... (muutenhan kai sauber olis ostanu tälle kaudelle koko f2002 auton eikä vaan konetta :D )
Ota huomioon että Arrows ei ole enää F1-talli.

:)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Lotus 72:
FO110K:

idea kyllä, toteuttaminen ei onnistu, säännöt sanovat että jokaisen tallin täytyy itse suunnitella monokokki, runkoja ei saa myydä... (muutenhan kai sauber olis ostanu tälle kaudelle koko f2002 auton eikä vaan konetta :D )
Ota huomioon että Arrows ei ole enää F1-talli. :)
Aivan... Kyllähän säännöt sallii sen että tallin voi ostaa ja silti käyttää sen autoja. Ja mitenköhän tota valvotaan että talli on itse rakentanunt oman monokokkinsa (monocoque :).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Flying Finn:
Ei ne niitä varsinaisesti ajattamaan rupea mutta...

A back to back test at Silverstone will be done soon with the PS03 and the A23 going head to head. The team has hinted that the A23's suspension could be transfered over to the PS03.
edit: sinänsä muuten kätevä yhteensattuma että autoissa käytetään samoja moottoreita.
Uskoisin, että tuo moottori oli osasyy autojen ostoon, samoin kuin renkaat. Arrowshan ajoi Bridgestoneilla viime kaudella, kun taas Minardi on todennäköisesti tehty vielä Michelineille. Tuo jousitusjuttukin viittaisi noihin renkaisiin hieman.

Nykysäännöillä tuo samojen osien käyttö taitaa rajoittua moottoriin ja vaihdelaatikkoon. Tiedä miten tuo Arrowsin kuoppaus asiaan sitten vaikuttaa... Nyt saatan puhua ihan omiani, mutta muistelisin, että mikäli auton rungon valmistaja on eri kuin itse tiimi, se täytyy erikseen ilmoittaa. 1990 Lolan runkoja käyttäneelle Larrousselle taisi tulla tästä vaikeuksia, muistikuvani aiheesta ovat valitettavasti erittäin hatarat. Vuoden 1991 ekoja VM:iä omistavat voivat asian tarkistaa mikäli ovat kilttejä :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki:
Flying Finn:
Ei ne niitä varsinaisesti ajattamaan rupea mutta...

A back to back test at Silverstone will be done soon with the PS03 and the A23 going head to head. The team has hinted that the A23's suspension could be transfered over to the PS03.
edit: sinänsä muuten kätevä yhteensattuma että autoissa käytetään samoja moottoreita.
Uskoisin, että tuo moottori oli osasyy autojen ostoon, samoin kuin renkaat. Arrowshan ajoi Bridgestoneilla viime kaudella, kun taas Minardi on todennäköisesti tehty vielä Michelineille. Tuo jousitusjuttukin viittaisi noihin renkaisiin hieman.

Nykysäännöillä tuo samojen osien käyttö taitaa rajoittua moottoriin ja vaihdelaatikkoon. Tiedä miten tuo Arrowsin kuoppaus asiaan sitten vaikuttaa... Nyt saatan puhua ihan omiani, mutta muistelisin, että mikäli auton rungon valmistaja on eri kuin itse tiimi, se täytyy erikseen ilmoittaa. 1990 Lolan runkoja käyttäneelle Larrousselle taisi tulla tästä vaikeuksia, muistikuvani aiheesta ovat valitettavasti erittäin hatarat. Vuoden 1991 ekoja VM:iä omistavat voivat asian tarkistaa mikäli ovat kilttejä :)
joo, niin mäkin muistelisin että ei sitä muiden runkoja ihan noin vaan käytetä, vaikka talli kuopattu olisikin... tosin en ole itsekään satavarma miten pykälät menee kun tallia ei enää ole... onko kellään parempaa tietoa?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin siis kyllä porukka on oikeassa tuossa Larousse-Lola tilanteesta vuonna 1990. Tallihan pärjäsi kohtalaisen hyvin, Eric Bernard ja Aguri Suzuki ajoivat monissa kisoissa ihan pisteille saakka ja huipentumana tietty tuo Suzukin Suzukan 3. tila.

Ongelma taisi olla kuitenkin loppupeleissä se, että talli ei ollut ilmoittanut Lolaa rungonvalmistajaksi. Kyseessä oli siis vain tekninen virhe, eikä selkeä sääntörike. Lola teki myös rungot Scuderia Italialle 1993. Itse asiassa BMS Scuderia Italia ei ikinä tehnyt omia runkoja vaan käyttä Dallaran suunnittelemaa runkoa 88-92. Tässä ei siis ollut mitään sääntöjen vastaista.
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Kuinkahan tarkkaan sitä voi valvoa että talli on todella itse rakentanut runkonsa?

Sen kun länttäävät sponsoreidensa tarrat Arrowsin kylkiin ja sanovat että tässä on meidän uusi kehitysversio PS03-B :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Minardin F1-talli aikoo kokeilla Arrows-tallin konkurssipesästä ostamiaan autoja testiradalla.

Pitpass-nettisivuston mukaan Minardi aikoo vielä tämän kauden aikana ajaa testin, jossa talli vertailee itse rakentamaansa PS03-autoa Arrowsin viimevuotiseen A23-kilpuriin. Tallipäällikkö Paul Stoddartin mukaan Minardilla on Arrows-autoihin sellaiset oikeudet, että talli saisi käyttää niitä jopa kisoissa. Toistaiseksi tällaista ei kuitenkaan ole suunnitteilla.

Stoddartin mukaan Arrows-kaupan, jonka tärkeintä antia on suuri määrä F1-auton varaosia, rahoitti eräs Minardin sponsoreista. Kaupassa Minardi sai niin paljon varaosia, että ne riittävät ainakin kauden 2004 loppuun asti.
Maikkarin mukaan autoja saisi jopa käyttää kisoissa!

Kuitenkin loppujen lopuksi autot ostettiin varaosiksi? Joka sinänsä hieman ihmetyttää maallikkoa?

Kannattais kuitenkin repiä irti Arrowseista muutakin, kai ne saa hieman jotain pieniä innovaatiota PS03:sen aerodynaamiikan parantamiseksi tuosta A23:sta, onhan siinä kuitenkin Coughlanin käden jälki!
 

Flying Finn

Well-known member
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
720
Sijainti
Bliss
The spares fill an entire bay of the team's factory, with another two massive trucks filled with 'goodies' still to be unloaded out in the yard, it's understood that even many Minardi employees have yet to see this 'Aladdin's cave' of F1 equipment and a number of Faenza-based workers were due at the factory yesterday (Sunday) to start cataloguing the equipment.

"I can't tell you," said Stoddart when asked how much all this equipment had cost, "but it was a very small amount. What I bought were the things that I couldn't afford to buy before."

News of the purchase came days after the infamous Friday 13th press conference when Stoddart admitted that without the 'fighting fund' his team was finished, prompting F1 supremo Bernie Ecclestone to buy a stake in the team.

The revelation that the Australian had purchased all the goodies prompted questions such as where did the money come from, and why buy it all in the first place. "How can Minardi be broke one minute, then buying 5 Arrows the next," asked Balfe.

"We were absolutely broke," replied Stoddart, "absolutely".

The Australian then revealed that the entire package didn't cost him or his team a penny. "First of all," he says, "just so we clear the air totally.." at this point he lifts a bunch of keys, underneath is an agreement that clearly indicates the fact that one of his sponsors bought everything.

"Secondly," he continued, "the idea behind this was simple. What Tom (Walkinshaw) had in place was the facilities to win the World Championship. He had unbelievable amounts of consumables. What we've bought was enough carbon to get us through next year (the 2004 season), in addition we got enough 'nuts and bolts' to see us through two or three seasons and enough fittings..

"What people don't realise," he continues, "is the amount of commonality between F1 cars, we all use basically the same suppliers for everything. In the areas where Minardi could not afford to buy, for example the exhaust system for the Cosworth engine the parts on the Arrows are the same as ours.

"Jos had a little fire last week," he revealed, "most people didn't notice because it was in the pitlane. That's because our exhausts were totally done, our five sets of exhausts. Teams like McLaren have got five sets per car per day, we've got five sets and these five sets that we started the season with are getting incredibly tired. Last weekend I bought enough bits to build fourteen sets of exhausts. That's just one example.

"Minardi made, through the help of one of its sponsors, an incredibly wise investment," added the Australian. "In all honesty the cars were just for free, the by-product of the deal."

"It's a case of doing what you have to do in order to survive in a world where you're operating on a budget of one-twentieth of your competitors," says Stoddart. "It's not easy so you have to make every dollar count for a lot more than anyone else, you don't waste a penny."

Stoddart also revealed that contrary to reports it was not the rear end of the car that interests him so much as the front end and that he is prepared to copy certain ideas. Paul revealed that included in the deal was an item of equipment which tests front wings for damage, something the team could not afford before. If they'd had this in Spain 2002, when they withdrew from the Spanish GP after wing failures, they could have taken part.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Onko tämä "sponsori" siis Bernie, joka mahdollisti kaupat?

Jostakin luin, että voi olla tiimiläisille kovapala kun ei heidän suunnittelmansa kelpaa vaan ostetaan kamat ja sanotaan että "kopioikaa tuosta". Kai Minardilaisillakin jokin ammattiylpeys on vaikka mielikuva onkin säälittävästä rupusakista...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
...jos Minardi tosiaan oli flat broke, niin siellä mitään kehitystyötä ole varaa ollut tehdä. Ihmettelenpä kovasti, jos tämä tiimihenkeen edelläkuvatulla tävällä vaikuttaa.

Minardilla on tuolla sponssirintamalla tapahtunut muutenkin kuin Bernien tulon suhteen, eli tiedä tuota.
 
Ylös