Mitä F1-kuljettaja tietää..

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
esimerkiksi f1-moottorista?

fisin kommentti ei mua vakuuta:
Ferrari-moottori on ihmeellinen korkeilla kierrosluvuilla. Erittäin ajettava, Fisico ylisti.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Mitäs juuri yks insinööri sanoi jossain kuskeista, että hyvä kuski osaa kertoa mitä ne haluaa siihen autoon/moottoriin ja mikä siellä mättää, mutta itse tekniikasta ja sen väsäämisestä ne ei tiedä kyllä mitään.

Ja niinhän se on. Ajamaanhan ne on sinne palkattu eikä esim englantia puhumaan wink
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Näinhän se on yleensä muissakin duuneissa. Ei siellä tarvitte kaikkea osata, kunhan hoituu se työ mihin on palkattu, niin hyvin pärjää.

Tosin Michael Schumacher tietysti osaa kaiken. Hän mm. suunnittelee autot ja radat itse, luo taktiikat myös Rubensille, yms, siis periaatteessa osaa aivan kaiken. Siinä ois potentiaalia firmalle kuin firmalle.
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Mutta onko Schumi todella Kimiä tai Mikaa parempi vai johtuuko se vain autosta? :confused:

Ja toisena kysymyksenä: onko Schumi tallitoverilleen ja kilpaystävilleen tasavertainen ja reilu? :confused:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Nopeahuoli:
Mutta onko Schumi todella Kimiä tai Mikaa parempi vai johtuuko se vain autosta? :confused:

Ja toisena kysymyksenä: onko Schumi tallitoverilleen ja kilpaystävilleen tasavertainen ja reilu? :confused:
Kysymys 1: Schumacher on paras, tajua se!

Kysymys 2: Tottahan toki Schumi on reilu, suoranainen fair playn mestari!
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ai Sumiko on myös Verrarin tallipäällikkö, ja määrää toisenkin kuskin tekemiset?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Luettuani vermulan alkuperäisen postauksen tuli heti mieleen se japanilainen pätkä, missä Mika Häkkinen ajaa, muistaakseni Suzukan radalla, McLaren F1:stä ja kommentoi "you can hear a turbo whistle". :D -Niille, jotka eivät vitsiä ymmärrä: McLaren F1:ssä on BMW:n 6.1 litrainen vapaastihengittävä V12. Turbon vislausta ei VOI kuulla.

Mutta tämä ei kuitenkaan ole esimerkkinä F1-kuljettajan teknisestä tietämyksestä. F1-tasolla ei taida olla yhtään autoinsinöörin paperit omaavaa kuskia tai vice versa, joten virheitä sattuu. Suurin osa kuskeista varmasti tietää kalustostaan paljon, mutta tietääkö sitten oikeaa teknistä termiä äidinkielellään... Saatika kun soppaan lisätään toimittajat a'la Heikki Kulta ja Matti Kyllönen.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Kai joku noista suhareista on joskus käynyt jonkinlaisen koulun jonka pohjalta voi omata enemmänkin tietoa koneista, yms.

Mut pointti on se, ettei heidän tarvitse tietää koneista tai muusta juuri mitään, vaan ajaa ja antaa insseille tietoa siitä mille ajo tuntuu, miten auto käyttäytyy, pitäiskö vääntää alempaa, tms.

Kyllähän tuon Fisicon kommentin ymmärtää, on se varmaan selkeästi paremmin ajettava kone kuin Fordin mylly, mikä Jordanissa oli! Ja sitä voi varmaan säätääkkin siten paremmin, että se käy kuljettajan ajotyylille hyvin!

Fisico ei käsittääkseni ole koskaan saanut ajaa autolla jossa olis kunnon kone? Benettonilla ajaessa takana mylvi joku vanha Renaultin mylly, joka ei siis ollut varsinainen Renaultin kone, vaan samaan tyyliin kuin Williamsilla, asiakas kone joka oli nimetty jonkin sponssin mukaan! En nyt millään muista sitä nimee, oliko se Megachrome tai jotai?

Joten tuossa mielessä voi kone tuntua hyvälle! Vielä kun Fisico sais kunnon auton, jota vois myös säätää hyvin, ja joka reakois eri säätöihin, niin kyllä menis Italian poika kovaa!
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Zep:
[QB]Luettuani vermulan alkuperäisen postauksen tuli heti mieleen se japanilainen pätkä, missä Mika Häkkinen ajaa, muistaakseni Suzukan radalla, McLaren F1:stä ja kommentoi "you can hear a turbo whistle". :D -Niille, jotka eivät vitsiä ymmärrä: McLaren F1:ssä on BMWn 6.1 litrainen vapaastihengittävä V12. Turbon vislausta ei VOI kuulla.
QB]
Ton videon olen nähnyt, Maccassahan on se moottorin ilmanottoaukko ohjaamon yläpuolella, josta mylly imee ilmaa, ja ääni on (kuulopuheiden mukaan) aivan käsittämätön ujellus, se toimii torven tavoin. Lisäksi autossahan kuljettaja istuu keskellä, joten ääni kuuluu varsin hyvin.
Heh, eka postaus.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Absolut:
Zep:
[QB]Luettuani vermulan alkuperäisen postauksen tuli heti mieleen se japanilainen pätkä, missä Mika Häkkinen ajaa, muistaakseni Suzukan radalla, McLaren F1:stä ja kommentoi "you can hear a turbo whistle". :D -Niille, jotka eivät vitsiä ymmärrä: McLaren F1:ssä on BMWn 6.1 litrainen vapaastihengittävä V12. Turbon vislausta ei VOI kuulla.
QB]
Ton videon olen nähnyt, Maccassahan on se moottorin ilmanottoaukko ohjaamon yläpuolella, josta mylly imee ilmaa, ja ääni on (kuulopuheiden mukaan) aivan käsittämätön ujellus, se toimii torven tavoin. Lisäksi autossahan kuljettaja istuu keskellä, joten ääni kuuluu varsin hyvin.
Heh, eka postaus.
Mistähän kyseisen videon löytää?

Ja eipä muutaku tervetuloa!
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
No vaikka Montoyan tietovuotoa ei pelätä jo pelkästään senkin takia, että suurin valtti on Williamsilla moottori. Itse auto ei edusta Mclarenille päin mitään vallankumouksellista. Pikku detaljien perään taas aika hoitaa tehtävänsä.

Tottahan kuski voi tallinvaihdon jälkeen kertoa, että meillä oli jarrunjäähdyttimenä semmoinen turpiini tai että diffuuserissamme on alahelmassa pykälä jolla ne saa sen sääntöjenmukaiseksi. Tai että autossa oli jäähdytin noin ja pakosarjat kiersi tänne ja että vaihteisto oli heti tuossa ja näin kapea... Ripustuksen geometriasta kuskit ymmärtävät väkisinkin jotain sitä jonkin aikaa seuranneena ja säädättäneenä. Elektroniikan roolikin osataan varmasti kertoa vaan ei toki miten se on kaikiltaosin toteutettu. Rengasasioilla temppuillaan paljonkin mm paineiden suhteen ja tottahan ne kuskit epäteknisimmätkin moottoreistakin ymmärtävät mikä on hyvä milläkin alueella ja kuinka uusi eroaa ajettavuudessa vanhasta. Moottori on kuitenkin se kokonaisuus jonka tietotaitoa on varmasti vähiten vaarana mennä kuskin mukaan.

Eli kuski, vähemmänkin teknisesti orientoitunut osaa kertoa miten edellinen auto käyttäytyi, osin mitä elementtejä siihen yhdistyy - mutta ei niinkään mistä tekniset ratkaisut koostuvat. Hyvin näistä viehättynyt kuski osaa varmasti valottaa eri komponenttien sisältöäkin tai itse auton muista poikkeavaa filosofiaa. vaikeampaa taas on neuvoa miten mahdollisesti näihin ratkaisuihin päästäisiin.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Mitenkähän paljon tallit muuten palkkaa ihan riviteknikoita toisiltaan? Varmasti enemmän tuntemusta autosta kuin kuskeilla, mutta varmasti vähemmän pyyntiä liksan suhteen.
Huippu-inssit asia erikseen, mutta uskon että kyl siellä muutkin duunia vaihtaa, eihän se nyt niin paljon eroa muistakaan ammattipiireistä.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Verstappen taitaa tietää moottoreistakin enemmänkin? Muistan lukeneeni että Jos viritti konettaan jossain f1-tallissa jokunen vuosi sitten.. mut ei se taitais enää onnistua huippumoottoreilla :)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mites Häkkinen ja kaksi poljinta liittyis tähän. Oliko se silloin Häkän omaa ideointia vai mitä?
Ei. Kyllä se oli ihan Neweyn idea jo pitkään. Williamsin aikoina Newey oli tehnyt kyseisen ehdotuksen Frankille, mutta ei saanut lupaa rakentaa autoa, jossa on nämä kaksi jarrupolinta.
Mutta onko Schumi todella Kimiä tai Mikaa parempi vai johtuuko se vain autosta?
Se, että Michaelilla on tuollainen auto, johtuu Michaelista itsestäKIN. Ei kukaan f1 kuski olisi saanu testeillä ja muilla kasaan tuollaista pirssiä sanon mä. Eli vaikka olisikin parempi auto kuin muilla, se on Schumin omaa hyvyyttä. Jos taas puhutaan pelkästään ratin väännöstä, niin tuskin Schumi on ketään sen kummosempi ajaja. Kuten pikkuformuloissa näkyi, Mikat kumpikin kyykytti Schumia. Mutta kun päästiin tasolle jossa myös säädöt ym. vaikuttaa, pisteli Michael muille nokkiin...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Eli vaikka olisikin parempi auto kuin muilla, se on Schumin omaa hyvyyttä.
No huuuhhuuuh! Oikein Schumin hyvyyttä kun hänellä on parempi auto kuin muilla!

Taitaa nyt olla niin että Schumin autokin on usein säädetty Rubenin säädöille, että kulkee!

Ja auton edut laitan kyllä suoraan Byrne&Brawn akselille!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Häkkinenhän halusi joskus aikoinaan autoon ratti-kytkimen. McLaren teki niin ja siitä tuli ensimmäinen talli, joka näin teki. Nykyään kaikilla talleilla on kytkin ratissa. Kyllä se Häkä on kone.
 
Ylös