Mitä hydrauliikan pettäminen tarkoittaa F1-autossa?

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Letku poikki? Syyläri paskana? Juomapullo kuivana? Mitä?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kai se on sitä että se mikä toimii hydrauliikalla ei vian jälkeen enää toimi. :idea:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
No ihan yksinkertaistettuna F1-autossa lähes kaikki toimii hydraulisesti, vaihdelaatikko, moottori... Jos jostain syystä järjestelmän paine katoaa, ei autolla voi enää ajaa.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Kriittisimpiä voisi kuvitella olevan moottorin venttiilit, jotka lopettavat liikkumisen paineiden hävittyä. Vaihteetkaan eivät tämän jälkeen. Onko ykkösissä sähköiset ohjaustehostimet?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Aikalailla verrattavissa ihmisen verenkiertoon. Mitä isompi vuoto niin sitä nopeammin tulee lähtö.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
JOC sanoi:
Kriittisimpiä voisi kuvitella olevan moottorin venttiilit, jotka lopettavat liikkumisen paineiden hävittyä.
Oon luullut, että nuo toimii paineilmalla.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
JNF sanoi:
Oon luullut, että nuo toimii paineilmalla.
Saattaa muuten jopa pitää paikkansa. No kuitenkin vaihteet menenevät päälle hydrauliikan avulla.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Hevimies sanoi:
No ihan yksinkertaistettuna F1-autossa lähes kaikki toimii hydraulisesti, vaihdelaatikko, moottori... Jos jostain syystä järjestelmän paine katoaa, ei autolla voi enää ajaa.
Moottori? Kyllä formuloissa sentään on polttomoottori eikä hydraulimoottori.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JOC sanoi:
Kriittisimpiä voisi kuvitella olevan moottorin venttiilit, jotka lopettavat liikkumisen paineiden hävittyä. Vaihteetkaan eivät tämän jälkeen. Onko ykkösissä sähköiset ohjaustehostimet?
Hydraulisia käyttivät vielä ainakin pari vuotta sitten. Sellainen muistikuva on, että tehostimella olisi oma järjestelmänsä, joten ongelmat eivät yleensä koske sitä.

Venttiilit ovat tosiaan pneumaattiset.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Runar ja Kyllikki sanoi:
Moottori? Kyllä formuloissa sentään on polttomoottori eikä hydraulimoottori.
Polttomoottoripa hyvinkin, mutta polttomoottorin apulaitteet voivat olla hydraulisia...

Ja mikälli hydrauliikasta mitään ymmärrän hydrauliikka vaati aina ulkoisen voiman lähteen poltto tai sähkömoottorin... Hydraulimoottorilla tarkoitetaan yleensä hydraulista ajo moottoria tms. mitä nesteen avulla pyöritetään esim. roottoreita...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Runar ja Kyllikki sanoi:
Moottori? Kyllä formuloissa sentään on polttomoottori eikä hydraulimoottori.
Niin, ja venttilit toimivat pneumaattisesti(ilma). Tosin voihan se olla, että jotta pneumatiikka pelaa, siihen tarvitaan hydrauliset paineet. :)
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
formulastara sanoi:
Niin, ja venttilit toimivat pneumaattisesti(ilma). Tosin voihan se olla, että jotta pneumatiikka pelaa, siihen tarvitaan hydrauliset paineet. :)
Hyvä esimerkki hydraulimoottorista tuo paine ilma venttileille... Tosin sekin voidaan tuotta myös mekaanisesti remmillä tai ketjulla...
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Jennin lomaillessa Porin Jazzeissa Räikkösen jahdilla (siellä se kuitenkin oli ollut), jäi Kimin ainoaksi vaihtoehdoksi saksalainen hydrauliikka, joka laadullaan petti hänet. Loput paineet eivät todellakaan purkautuneet hotellihuoneessa kilpailun jälkeen, saatika ennen sitä. Saksa on paska maa.
:alppu:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
McHaka sanoi:
Jennin lomaillessa Porin Jazzeissa Räikkösen jahdilla (siellä se kuitenkin oli ollut), jäi Kimin ainoaksi vaihtoehdoksi saksalainen hydrauliikka, joka laadullaan petti hänet. Loput paineet eivät todellakaan purkautuneet hotellihuoneessa kilpailun jälkeen, saatika ennen sitä. Saksa on paska maa.
:alppu:
Tarkoittanet italialaista hydrauliikkaa?
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Luin jostain jo vuosia sitten, että hydraulinen ja pneumaattinen järjestelmä ei kuormita moottoria, kun tarvitaan maksimaalista tehoa. Eli jonkinlaisia paineakkuja käytettäneen, joiden lataus hoidetaan osateholla ajettaessa. Nykyään sähkömoottorit -generaatorit ja -akut ja niiden ohjaus ovat kehittyneitä, joten saattavat käyttää sähköisiä järjestelmiä.

Jonknlainen ennakkopäätös lienee tehty, että tulevaisuudessa jarrutuksesta voitaisiin ottaa energiaa käytetäväksi kiihdytykseen. Eli etupyöriin generaattori/sähkömoottori ja F1 olisi osittainen neliveto :thumbup:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
formulastara sanoi:
Ilmaa voi ahtaa ilmankin turboa, mutta se ei ole sitten enää turbomoottori.

Mekaaninen (remmi) ahdin ei ole turbo. Tai patopaineahdin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
pneumaattiset on juu ykkösten venttiilit. Sitä en sitten tiedä tuleeko paineilma mitä kautta tuotetuksi... Mutta noin periaatteessa eikös pneumatiikka ole hydrauliikan alalaji, jossa voiman välittää vain paineilma... Eli sikäli hydrauliikan pettämiseen voidaan lukea myös moottorin venttiilit...
Ja se vaihteisto on sitten se toinen paikka jossa hydrauliikkaa tarvitaan...

Mutta kuten alkuperäinen kysymys tiedusteli, niin siis 'hydrauliikan pettäminen' tai 'hydrauliikka vika' formuloissa tarkoittanee useimmiten sitä, että hydraulijärjestelmästä häviää paineet jolloin siinä olevat toimilaitteet eivät enää toimi (esim. vaihteensiirto). Ja paineiden häviäminen voi johtua vaikkapa vuodosta, jonkin laitteen rikkoutumisesta...
En tarkalleen tiedä minkälaisia formuloiden hydrauliset toimilaitteet tai muu järjestelmä on, mutta yleensähän hydraulijärjestelmät (varsinkaan niinkin hienot systeemit kuin formuloissa varmaankin on) eivät yleensä tykkää juuri epäpuhtauksista. Eli epäpuhtauksien aiheuttamat ongelmatkin voivat olla näitä hydrauliikan pettämisiä....
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Pneumatiikan ja Hydrauliikan erohan on siinä, että pneumatiikassa väliaineena on ilma kun taas hydruliikassa käytetään öljyä tai vettä yleisesti kuitenkin hydruli öljyä.

Veikkaampa itsekkin juuri paineiden katoamisen olevan se mitä tuolla tarkoitetaan. Hydrauliikkaa luulisi käytettävän voimansiirrossa ym..
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
V12 sanoi:
Pneumatiikan ja Hydrauliikan erohan on siinä, että pneumatiikassa väliaineena on ilma kun taas hydruliikassa käytetään öljyä tai vettä yleisesti kuitenkin hydruli öljyä.

Veikkaampa itsekkin juuri paineiden katoamisen olevan se mitä tuolla tarkoitetaan. Hydrauliikkaa luulisi käytettävän voimansiirrossa ym..
Periaatteessahan vaikka vaihdelaatikkoakin voidaan pyörittää hydraulisesti...
 
Ylös