Mitä rallin tulisi olla?

pendellstock

Well-known member
Ennen wanhaan ralleista selkeästi suurin osa ajettiin soralla/ja talviralleina ja asfalttikisat olivat harvinaisia erikoiskisoja ja silloinkin yleensä niissä oli muita aineksia kuten Montessa jäätä välillä jne.

Nykyään WRC on painottunut jopa jo asfalttialustalle. Mitä mieltä olette kehityksestä? Sitähän on syytetty yhdeksi tekijäksi siinä, että soralla perinteisesti loistavat suomalaiset ovat menettäneet hallintaansa vuosien saatossa yhä enemmän.

Itse olen sitä mieltä, että asfalttiautoille on tarpeeksi luokkia jo nyt maailman huipputasolla ja rallin kuuluisi olla painottunut juuriensa mukaisesti soralle ja sen tulisi ainoana maailman huipputason rallisarjana edustaa myös soralla ajamisen taitojen mittauskenttää nykyistä vahvemmin.

Hyvä suhde olisi: 55 % soraa, 25 % asfalttia ja 20 % talviralleja.

Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Niin no, männäkaudella pikaisten laskelmieni mukaan soralla ajettiin 56,25%, joten peräänkuuluttamasi soran painotus 55%:lla on jo aika hyvin hanskassa. Mikäli Monte lasketaan ensisijaisesti asfalttiralliksi, menivät viime kauden prosentit asfalttirallit-talvirallit 31,25-12,5. Jos (kuten avausviestisi antoi kenties ymmärtää) Montea ei lasketa asfalttiralliksi vaan erikoisluonteensa vuoksi lähinnä talviralliksi, menevät prosentit asfalttirallit-talvirallit 25-18,75.

Peräänkuuluttamasi prosentit olivat 55-25-20, viime kaudella toteutuneet 56,25-25-18,75. Vaikea tuon lähemmäksi päästä, vai? ;)

Vämpylä

Well-known member
Sijainti
South Park
Tältä osin tämä kulunut kausi oli mielestäni aivan ok. Minkäänlaista asvaltille painottumista en ole missään vaiheessa huomannut. Kyllähän maailmanmestarin tulee yltää hyvään vauhtiin kaikilla alustoilla. Eli en pitäisi ideasta että MM sarja mittaisi ainoastaan soravauhtia.

Monipuolisuutta.

Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin nykyisin lajeja rakennetaan monien sidosryhmien tarpeiden mukaan, joista luonnollisesti on tärkeimmät ovat osallistujien(tehtaat) saama lisäarvo sekä kiinnostavuus medialle. Jos autotehtaat ja media eivät halua osallistua ei ole koko lajia nykymuodossaan. Autotehtaille taas lisäarvon rakentavat mm. lajin hyödyllisyys autoja kehitettäessä ja markkinoitaessa. Ensimmäiseen asiaan priorisoidaan autonkehitystä alustalla ja olosuhteissa joissa niitä suurin osa ostajista käyttää. Jälkimmäiseen näistä tarvitaan avuksi lajin kiinnostavuus sekä mediassa ja sopivien assosiaatioden syntymiseen suuren yleisön silmissä. Fakta on kuitenkin se että autotehtaiden päämarkkina-alueilla ei juuri lunta ole, eikä siten lumella siellä ajeta ja se on monille outo extreme-elementti, sama pätee huomattavasti lievemmässä muodossa soraan. Sen takia ne alustat eivät välttämättä sovi niin auton oikeanlaiseen kehittämiseen (teknillisesti/imagollisesti) ja tuntuvat ehkä vierailta päämarkkina-alueiden urbanisoituneen yleisön silmissä.

Viimeksi muokattu:

Sami H

Well-known member
Sijainti
Pori
Totta miksi ajaa rallia asfaltilla? Ne on ralliautoja. Itse olen sitämieltä että palattaisiin kaksivetoisiin tai jos ei niin kumminkin vapaastihengittäviin moottoreihin. Nykyajan wrc:t on liian hiljaisia ja alhaalta kiertäviä että ei tunnu missään kun seisoo pätkän varrella.

Valde

Well-known member
Sami H sanoi:
Totta miksi ajaa rallia asfaltilla? Ne on ralliautoja. Itse olen sitämieltä että palattaisiin kaksivetoisiin tai jos ei niin kumminkin vapaastihengittäviin moottoreihin. Nykyajan wrc:t on liian hiljaisia ja alhaalta kiertäviä että ei tunnu missään kun seisoo pätkän varrella.
No, onhan se wrc majesteettinen ilmestys soratiellä silti. Samaa ei voi sanoa tulevaisuuden mahdollisesta kuninkuusluokasta S2000, todella olematonta menoa, vaikka moottori nyt jotain rääkynää pitikin.

kana-fin

Well-known member
Olen vahvasti sitä mieltä, että rallikuskit voitaisiin lähettää yhtä aikaa radalle ja voittaja on se joka on ekana maalissa. Mutta taitaa olla turha toivo. :frown:

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
kana-fin sanoi:
Olen vahvasti sitä mieltä, että rallikuskit voitaisiin lähettää yhtä aikaa radalle ja voittaja on se joka on ekana maalissa. Mutta taitaa olla turha toivo. :frown:
Sillä säästettäs kustannuksia, mitä se FIA kovasti haluaa. :ahem: Ja saatais rallistakin televisioviiihdettä parhaimmillaan kun ei formuloista oo mihinkään! :thumbup:

Valde

Well-known member
ettelbruck sanoi:
:confused: Ketkä ja missä? On taas mun mielestä ollut varsin hyvääkin menoa.
Anton Alen Ouninpohja 1. ja 2. Ei todellakaan samaa sähköisyyttä kuin wrc-autojen menossa.

mjs

Long easy right sumppuun
kana-fin sanoi:
Ralli...crossi.

ettelbruck

Well-known member
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Säännöthän voi muuttua lähes yhdessä yössä:jaska:

NesteOilRallyFinlandin sivuilla Mahonen tuntuu aika kypsyneeltä FIA:n meininkiin, kun sovittu linja muuttuu hetkessä aivan erilaiseksi päätökseksi.

Jippo

www.jippo.fi
Valde sanoi:
Anton Alen Ouninpohja 1. ja 2. Ei todellakaan samaa sähköisyyttä kuin wrc-autojen menossa.
No kun otetaan tehoista 30-40% ja väännöstä 50-60% pois niin kyllä siinä sähköisyys hiipuu...tosin kuten jo mainittu niin nämä S2000:t ovat tarkoitettu samaan sarjaan N-ryhmän kanssa.

ProBale

#maximumattack
Sijainti
Kaikkialla
Mun mielestä ralliin kuuluisi takaisin seuraavat asiat:
1. Yli 3 päivää kestävä ajo
2. Yöpätkät
3. Enemmän sora- ja lumiralleja
4. Vapaasti hengittävät koneet

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Tässä muistoja -80 luvulta Pohjanmaa SM-rallista. Nyppylän jälkeen 90 vasen pääsi hieman yllättämään -> lapiohommiksihan se meni ja aikaa siihen noin parin minuutin verran. Siinä sitä oli rallitunnelmaa kerrakseen.