Monaco GP 2018 - jälkiturinat

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
En usko että auttaa riittävästi kun koko aero täytyy saada ohitusta auttavaksi.

Tuo sääntö sataa suoraan RB:n pussiin
Uskon, että auttaa, koska kapeampi saaste taakse + auto ei ole niin häiriöherkkä ja riippuvainen etusiiven ilmaohjauksesta. Uskon, että yksinkertaistaminen on hyvästä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7512
Uskon, että auttaa, koska kapeampi saaste taakse + auto ei ole niin häiriöherkkä ja riippuvainen etusiiven ilmaohjauksesta.
Joo tuolla pyritään poistamaan etusiiven sivulle puhaltava virtaus, joka on myrkkyä takana ajavalle autolle.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Kestää ne kun säästellen ajaa. Tallit ajettavat kuskeja sillä nopeudella että päästään yhdellä stopilla maaliin.

Ei ihan pelkästään Pirellin vika se.
Jep, tänään vika oli rataprofiilissa. Millään muulla radalla noin kuluneilla renkailla neljälle ensimmäiselle sijalle ajaminen ei olisi onnistunut.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4200
Jep, tänään vika oli rataprofiilissa. Millään muulla radalla noin kuluneilla renkailla neljälle ensimmäiselle sijalle ajaminen ei olisi onnistunut.
Räikkösellä, Hamiltonilla ja Vettelillä oli hyvä undercut ikkuna kun Ricciardo taisteli moottoriongelmian kanssa kärjessä,eroa Oconiin oli 27 sekkaa Bottaksella. Tämä tietenkin olisi merkinnyt että Bottas olisi mennyt näistä ohi mutta luulen että koko kärki olisi tullut varikolle jos tätä olisi edes yritetty...
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Joo tuolla pyritään poistamaan etusiiven sivulle puhaltava virtaus, joka on myrkkyä takana ajavalle autolle.
Yksinkertaistaminen on hyväksi. Tänä viikonloppuna Mersulla oli jo sivuponttoonin päällä ohjaimet jotka ohjaa ilmaa sivulle.
 

Raikkis

Well-known member
Liittynyt
15.4.2018
Viestit
903
Olen edelleen sitä mieltä et Ferrari mokas kimin kolmospaikan. Jos olis tullut 2 keikkaa aikaisemmin sisään olis hämis pysynyt takana varikkokäynnin jälkeen
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5142
Myös tuo että koko ajan varikolta sanotaan että aja lujempaa/hiljempaa korpeaa, kuskien pitäisi tuo itse miettiä. Tulee se info ajoista sitten
tauluista tai mittaristosta.
Radiokieltoa kokeiltiin jo pari vuotta sitten eikä siitä tullut yhtään mitään. On parempi sallia kaikki kommunikaatio kuin alkaa miettiä, että mitä saa sanoa ja mitä ei. Radion poistamisestakaan ei nykyaikana enää puhua, koska se on jo turvallisuuden takia tärkeä vehje. Lisäksi autoista saisi karsia tekniikkaa pois rankalla kädellä, jotta rattiin riittäisi laittaa sellainen määrä kompleksisuutta, että kuljettaja osaa vielä käyttää sitä. En toisaalta vastustelisi, jos keksittäisiin sellaine sääntö, että ohjauspyörässä saa olla esimerkiksi viisi säädintä, joihin jokaiseen saa liittää yhden selkeän toiminnon kuten jarrubalanssin, bensamoodin tai moottorikartan muuttamisen. Mutta tämä ei liity siihen, että miten saataisiin insinöörit olemaan puuttumatta siihen, koska pitää ajaa kovaa ja koska himmata. Sitäkään ei kuljettaja voi yksin tietää.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Oli tylsä kisa jopa Monacon GP:ksi. :cool:
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Ricciardolla on poikkeuksellisen hyvä suorituskyky katuradoilla. Ne kuljettajat, joilla on paljon voittoja Monacosta ja katuradoilta, kuinka menestyksekkäitä he ovatkaan? Ts. katuradoilla autojen väliset erot ovat pienempiä, joten "samalla viivalla" muiden kanssa kisaillessaan Ricciardo voi näyttää tasonsa paremmin toteen? Viimeiset 4 vuotta putkeen podiumilla Singaporessa, 4/5 podiuimia Monacossa, voitto Azerbaidjanissa viime kaudella. Toki tuuriakin, mutta tuossa on jo niin iso otos (11 katuratakisaa vuodesta 2014 alkaen), että ei ne enää sattumia ole. Kyllä tämänkin valossa odotan Ricciardolta edelleen niitä yhä kovempia tuloksia, siihen on kaverilla kapasiteettia.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Ricciardolla on poikkeuksellisen hyvä suorituskyky katuradoilla. Ne kuljettajat, joilla on paljon voittoja Monacosta ja katuradoilta, kuinka menestyksekkäitä he ovatkaan? Ts. katuradoilla autojen väliset erot ovat pienempiä, joten "samalla viivalla" muiden kanssa kisaillessaan Ricciardo voi näyttää tasonsa paremmin toteen? Viimeiset 4 vuotta putkeen podiumilla Singaporessa, 4/5 podiuimia Monacossa, voitto Azerbaidjanissa viime kaudella. Toki tuuriakin, mutta tuossa on jo niin iso otos (11 katuratakisaa vuodesta 2014 alkaen), että ei ne enää sattumia ole. Kyllä tämänkin valossa odotan Ricciardolta edelleen niitä yhä kovempia tuloksia, siihen on kaverilla kapasiteettia.
Reb Bull autona ts. aerodynaamisesti on ollut parhaimmillaan just noissa. Renaultin kone ei vieläkään siellä Mersun tai Ferrarin tasolla, mutta aeropaketissa löytyy. Kova kuski, ei siinä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4200
Haas on ihan hukassa mekaanista pitoa vaativilla radoilla vs. aerodynaamiset radat kuten Barcelona. Vaikea kausi jatkuu eikä kehitysloikkaa keskikastista ole tulossa. Seuraavaksi Kanada josta ennusta kanssa vaikeata kisaa heille vaikka Ferrarin voima vähän tasoittaakin suorituskykyäeroa muihin keskikastin talleihin.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Vuodesta toiseen sama laulu: Niin hieno kuin tuo Monacon rata puitteiltaan onkin niin ei tuo enää kuulu tämän päivän Formula 1:een. Nyt kun ajaminen on muutenkin vielä tuollaista kaiken säästelyä niin ei tuossa Monacon kisassa enää järkeä ole että ajellaan suurin piirtein pintakaasulla kisa läpi kun tiedetään että kukaan ei joka tapauksessa pääse ohi mitenkään tuossa rännissä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Vuodesta toiseen sama laulu: Niin hieno kuin tuo Monacon rata puitteiltaan onkin niin ei tuo enää kuulu tämän päivän Formula 1:een. Nyt kun ajaminen on muutenkin vielä tuollaista kaiken säästelyä niin ei tuossa Monacon kisassa enää järkeä ole että ajellaan suurin piirtein pintakaasulla kisa läpi kun tiedetään että kukaan ei joka tapauksessa pääse ohi mitenkään tuossa rännissä.
Kaiken säästely korostuu radalla, jossa ei pääse ohi, jos painaa suoralla kaasun pohjaan.

Varsin onnetonta, että euroopan kisoista, joita on yhä vähemmän suhteessa ei-eurooppalaisiin, sisältää 3 kisaa joiden rata estää kunnon kilvanajon. Barcelona, Monaco ja Hungaroring ovat jo etukäteisarvioin selkeää unilääkettä.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
701
Valitettavasti autojen leventämisestä aiheutunut tilan väheneminen radalla ja siitä johtuvat ongelmat ovat maksimissaan Monacon kaiteilla rajatulla katuradalla. Nykyisen levyiset autot vaikeuttavat ohittamista entisestään.

Yleisesti kuitenkin lähes kaikilla muilla radoilla leveämmät autot ovat edelleen rataprofiilin ja muun käytettävissä olevan tilan ollessa kertaluokkaa suurempaa, tarjonneet hienoa kilvanajoa.

Toisaalta myös Monacossa saatettaisiin nähdä enemmän tapahtumia mikäli käytettävissä olevat rengasseokset toimisivat merkittävästi erilailla.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
589
Ferrari todisti jälleen typeryytensä kun eivät kokeilleet Kimillä ottaa uusia renkaita lopussa. Meinaan että aika nopeasti olisi kuitattu varikolla menetetty aika jos uusilla renkailla pääsee sen 4-5 sekkaa nopeampaa per kierros.

Muutenki tuo säästely oli jotain naurettavaa kun pahimmillaan mentiin 10s hitaampaa kuin aika- ajossa. Joo Ricciardolla oli ongelmaa mutta silti. Mut hei ainakin varmaan katsojista paikan päällä oli fantastista kuunnella perunamottoreita ja ihastella hybriditegnologiaa vai mitä ekohipit?
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ferrari todisti jälleen typeryytensä kun eivät kokeilleet Kimillä ottaa uusia renkaita lopussa. Meinaan että aika nopeasti olisi kuitattu varikolla menetetty aika jos uusilla renkailla pääsee sen 4-5 sekkaa nopeampaa per kierros.

Muutenki tuo säästely oli jotain naurettavaa kun pahimmillaan mentiin 10s hitaampaa kuin aika- ajossa. Joo Ricciardolla oli ongelmaa mutta silti. Mut hei ainakin varmaan katsojista paikan päällä oli fantastista kuunnella perunamottoreita ja ihastella hybriditegnologiaa vai mitä ekohipit?
Vaikka Kimille olisi renkaat vaihdettu, olisiko ollut mahdollista ohittaa edellä ajavia Monacon kapealla ja syheröisellä radalla? Enpä usko, että Kimi siihen olisi kyennyt.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Vaikka Kimille olisi renkaat vaihdettu, olisiko ollut mahdollista ohittaa edellä ajavia Monacon kapealla ja syheröisellä radalla? Enpä usko, että Kimi siihen olisi kyennyt.
Niin, miksi vaihtaa vapaaehtoisesti neljäs sija viidenteen sijaan?
 

Bunder

Well-known member
Liittynyt
21.2.2017
Viestit
835
Niin, miksi vaihtaa vapaaehtoisesti neljäs sija viidenteen sijaan?
Se oli ainoa mahdollisuus ottaa voitto, jos esimerkiksi muut olisivat joutuneet vielä pysähtymään. En tiedä Kimistä, mutta kyllä periaatteessa uusilla hypersofteilla olisi voinut ohituksiakin tehdä. Nähtiin miten hyvin esim Vandoorne pysyi uusilla renkailla ihan Ricciardon perässä ja olisi varmasti päässyt yrittämään ohitusta, jos olisi halunnut. Ja kun Kimin kisat pilataan muutenkin yleensä tyhmillä taktiikoilla niin miksei nyt sitten voitu ottaa riskiä josta olisi jopa voinut olla hyötyä.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Se oli ainoa mahdollisuus ottaa voitto, jos esimerkiksi muut olisivat joutuneet vielä pysähtymään. En tiedä Kimistä, mutta kyllä periaatteessa uusilla hypersofteilla olisi voinut ohituksiakin tehdä. Nähtiin miten hyvin esim Vandoorne pysyi uusilla renkailla ihan Ricciardon perässä ja olisi varmasti päässyt yrittämään ohitusta, jos olisi halunnut. Ja kun Kimin kisat pilataan muutenkin yleensä tyhmillä taktiikoilla niin miksei nyt sitten voitu ottaa riskiä josta olisi jopa voinut olla hyötyä.
Kimi ajaa korkeintaan tallimestaruudesta ja vapaaehtoinen jättäytyminen Bottaksen Mersun taakse olisi ollut miljoonien riski ko. skaban kannalta.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
717
On tuo Monaco kyllä ratana aivan totaalisen surkea nykyautoille. Voisivat mun puolesta heivata tuon kalenterista pois. Mutta taitaa historia painaa sen verran että tuolla ajetaa ikuisesti. Kun kerran ohi ei pääse muualla kun varikolla, niin mitäs jos vaikka määrättäisiin säännöillä, että Monacossa renkaat on vaihdettava kaksi tai jopa kolme kertaa, niin tulisi edes niitä varikkokäyntejä enemmän? Nykymeiningillä kun muuten kuskeja kannattaa ajattaa hiljaa ja varovaisesti renkaita säästellen. Teennäistähän tuollainen tietysti olisi vaan aika teennäistä kilvanajoa tuolla tuo homma on muutenkin, kun nopeudella ei ole oikein mitään väliä, kunhan liikut eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös