Monacon aeropaketteja.

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tässä hieman monacossa havaittuja aerodynamiikka paketteja ja muutoksia. Aika moni talli on laittanut pienen siivekkeen takasiiven eteen.







Mäkin perään on tullut ferrarilta tutut kidukset. Mäkin perä näyttää muuten ihan perkeleenmoiselta viritykseltä.



Sitten Toyotalla on aika mielenkiintoinen takasiipi, mutta se on tainut olla jo parin kisan ajan.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ferrarilla uudet piiput pikkusiipien edessä:
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Ainakin aerodynamiikan sekä yleisen F1-tason kilpa-auton suunnittelun amatöörin silmissä toi mäkin perä näyttää todella hirveälle. Formuloiden tuuning-corolla?
Kuin kaikki osat olisi vain keksitty "Hei, noi kidukset ois tosi hyvä juttu"-periaatteella. Tottakai mäk on kompakti auto, joten kaikkien ratkaisujen on oltava lähellä toisiaan, mutta kidukset, pakoputket, kaikki näyttää sille että Wokingissa on jätkät tehneet osat pöydän ääressä, sit on vedety rällällä reiät katteisiin ja laitettu pop-niiteillä osat kiinni.

Tokihan F1 ei ole kauneuskisa, mutta epäilyttää kovasti toiminta, sen verran jälkikäteen lisätyiltä näyttävät.

Tosin tuskin on sen hitaampi/luotettavampi kuin ilmankaan...

Barin ja Williamsin siipiratkaisuissa maallikon silminkin on erottavinaan kovasti järkeä, ja kaikki muut on edes vaivautuneet "maisemoimaan" ratkaisunsa.

Oliko muuten McLarenilla käytössä se hieno lusikka-takasiipi josta oli kuvia aiemmin?
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Ei kai se termospullo Larenissa sentään ole pysyvä osa? Luulisin, että se olisi jonkinlainen mittauslaite.

Aikoinaan Keke ihmetteli, miten Ferrarit voivat kulkea niin kovaa, vaikka osien viimeistely oli hyvinkin karkean näköistä. Etenkin McLareneihin nähden. Tästähän voisi kääntäen päätellä, että Larenilla on nousun merkit autossaan!:D
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491


Rellu laitto vielä yhden pikkusiiven lisää..
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
No niin luonnollistahan tuo on, kun Monacon kaltaisella radalla tarvitaan pitoa mahdollisimman paljon, joten kaikenlaista siipiviritystä sinne koitetaan väsätä downforcen aikaansaamiseksi.


se kunnon vale
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kuten Absolut tuossa totesi, on tuo McLarenin takapää kyllä aikamoinen sotku. Nykyisessä tilanteessa, kun Mesen mylly käy liian kuumana sille suodussa tilassa, ei perän kapeudesta ole mitään hyötyä, koska kuumaa ilmaa joudutaan johtamaan ulos noinkin raa'alla tavalla.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mutta ei näissä kuvissa hirveesti uutta Monacoa ajatellen ollut. BARissa on "tuplasiivet" olleet jo kauden alusta ja Williamsiinkin tais tulla kisan-parin viiveellä. Mutta mitä tuossa BARin kuvassa näkyy ihan taaimmaisena?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Zep sanoi:
Nykyisessä tilanteessa, kun Mesen mylly käy liian kuumana sille suodussa tilassa, ei perän kapeudesta ole mitään hyötyä, koska kuumaa ilmaa joudutaan johtamaan ulos noinkin raa'alla tavalla.
niin tietenkin, muistaakos Zepi viime vuoden Ferraria? joka kisassa oli samat hainkidukset kyljissä ja hainevät pakoputkien ympärillä... ainoa ero tuohon Mäcin kuvaan on nuo reiät ponttoonissa jossa kohtaa oli ennen "savupiiput"...
1 reikä lisää ja se on jo raaka tapa tehdä asioita verrattuna Ferrariin? vähän perspektiiviä nyt taas kirjoitteluun...

Muistakaa myöskin se, etä Monacossa myöskin jäähdytys joutuu
kovemmalle kuin muualla, ei ole paljon suoria joissa saisi vapaasti ilmaa kovassa nopeudessa, valtaosa radasta on talojen välissä sen sijaan että olisi aakeeta laakeeta puhaltamassa viileempää ilmaa... ei ihmekään jos on ylimääräsiä reikiä autossa, kuten Ferrarillakin "ylimääräset savupiiput johtamassa raa-alla tavalla kuumaa ilmaa pois Maranellon orhin sydämestä" :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
FO110K: Vähän respektii, hei. Samalla tavalla sanoin Ferrarin viime kauden hainkiduksista ja silloin veti teikäläisestä ajatellen vastakkaiselta puolelta oleva Maranello Red (tai joku toinen "heimolainen") herneen nenään. Ferrarin tapaus ei suinkaan ollut ihan noin RAAKA :) sillä tavaraa ei ollut samaan tapaan hainkiduksien lähistöllä kuin Mäkissä. Voi vain kuvitella kuinka pyörteistä ilma noiden kiduksien lähistöllä on. Ja tämä Mäkin versio ei suinkaan ole se pahin. Alkukaudella tuon kiduksen kohdalla oli suoranaiset reiät -ja niihin ei yleensä alennuta kuin vain siinä tapauksessa, että lämpöjen kanssa on pahoja ongelmia.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tuota kommenttiasi GA:sta en ainakaan muista (too much water under the bridge jne) mutta ok, jos näin on...
Tiettyhän se soppa on tuo perä, mutta tosiasia on etä niin on monella muullakin... ok, ehkä hieman enempi Mäcillä kuin muilla, mutta raa-asta en vielä puhuisi...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin. Tuohon se raaka ei ehkä sovellu, mutta muistissa oli ne kuumien kisojen aikana ponttooneissa olleet väkisin tehdyt reiät. Ja se kertoo aina suurista vaikeuksista. Kyllä niitä on vuosien mittaan nähty muillakin, ei sillä, mutta silloin ei kyseisellä tallilla ole ollut kovin hyvä auto/moottori kasassa ja nämäkin on vuosien varrella vähentyneet. Selvästi on vain haluttu tehdä nykyaikainen auto, johon Illienin tiimi ei ole pystynyt vastaamaan. Mersu vaatii liikaa jäähdytystä noin kompaktiin perään.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Sehän on aika yleisesti tunnustettu viime vuoden Ferrarinkin ongelmaksi. Liian piukea perä, ja liian heikko jäähdytys. Ehkä F2003-GA olisi ollut hiukan kovempaa kamaa jos siinä ei tosiaan olisi yhtenään niitä "kiduksia" sun muita lisäjäähdytysratkaisuja tarvinnut.
 
Ylös