Moottorikonfiguraatio 2016->

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
. Tai ainakin kieltää niiden muuttaminen kesken kisan. Samoin lukon säätö pitäisi kieltää. Mitä iloa katsojille on näistä.
Tästä täysin samaa mieltä. Älytöntä kun lukkoa säädellään kesken kierrosta. Moottorikarttaa saisi kisassa vain säätää sadekelin osuessa.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Hevosvoimat on kansankieltä. "Tuhannet hevosvoimat" on jo lööppimatskua. Sitähän tässä haetaan. Ihmisiä TV:n ääreen.

Itse toivottaisin myös nuo uudistukset tervetulleiksi. Lisää voimaa ja mekaanista pitoa. Kyllä. Eikä nuo mitään entiseen palaamista olisi. Täysin uusi formula taas.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Uskaltaisin väittää että nopeudet kasvaisi. Samalla hommasta tulisi munakkaampaa ja yleisöystävällisempi. Eli toisin sanoen näytät olevan tehokkaampia moottoreita vastaan.
Nopeuksien muuttuminen olisi täysin kiinni siitä, mitä muutoksia aerodynamiikkasääntöihin samalla tehdään. Kierrosaikaan muutamalla sadalla hevosvoimalla on oikeasti yllättävän vähän merkitystä, mikäli aerodynamiikka, jousitus, renkaat yms. ei kehity samalla. Edes lisää näyttävyyttä se ei toisi juuri yhtään, jos moottorinohjaus pysyy nykyisen korkealla tasolla.

Itse en ole missään nimessä tehokkaampia moottoreita vastaan mutta on hyvä myös miettiä millä tavalla sääntömuutoksia tehdään. Formula ykkösten tulisi kuitenkin olla ykkösluokka teknologisen kehityksenkin suhteen eikä lähteä astelemaan kovin paljon taaksepäin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Nopeuksien muuttuminen olisi täysin kiinni siitä, mitä muutoksia aerodynamiikkasääntöihin samalla tehdään. Kierrosaikaan muutamalla sadalla hevosvoimalla on oikeasti yllättävän vähän merkitystä, mikäli aerodynamiikka, jousitus, renkaat yms. ei kehity samalla. Edes lisää näyttävyyttä se ei toisi juuri yhtään, jos moottorinohjaus pysyy nykyisen korkealla tasolla.

Itse en ole missään nimessä tehokkaampia moottoreita vastaan mutta on hyvä myös miettiä millä tavalla sääntömuutoksia tehdään. Formula ykkösten tulisi kuitenkin olla ykkösluokka teknologisen kehityksenkin suhteen eikä lähteä astelemaan kovin paljon taaksepäin.
Nii eli Kimi ei tiedä mistä puhuu.

http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkosen-toive-f1-autoihin-300-hevosvoimaa-lisaa/3936366
- Saisi olla 300 hevosvoimaa enemmän, niin rupeasi erottumaan enemmän. Kun olisi enemmän tehoa ja vääntöä, niin renkaat sun muut joutuisivat kovemmille. Ehkä erojakin tulisi pitkässä juoksussa paljon enemmän. Pitoa voisi olla vähemmänkin, mutta tehoa enemmän. Se tekisi autoista hankalampia ajettavia, kun ne liukuisivat ja luistaisivat, Räikkönen sanoi.

- Siitä tulisi haasteellisempi ja olisi telkkarista enemmän seurattavaa, kun tulisi enemmän ohituksia, Kimi jatkoi.
Jos nyt iskisi 300heppaa lisää niin väittääkö joku internetin Adrian Neweyt että kierrosaika pysyy samana?
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jos nyt iskisi 300heppaa lisää niin väittääkö joku internetin Adrian Neweyt että kierrosaika pysyy samana?
Radat joissa on pitkiä suoria, kasvaa kierrosaika enemmän ja toisenlaisilla radoilla ei niin paljoa. Pelkät lisähevosvoimat ei kasvata mutkanopeuksia vaan ne kasvattaisi suoranopeuksia, kiihdytyksiä ja toisi pientä lisähaastetta jarrutuksiin. Mitään merkittävää muutosta pelkät lisähepat ei autoihin kuitenkaan tuo.

Kaudella 2014 autoissa oli tehokkaammat moottorit, enemmän vääntöä ja vähemmän downforcea kuin 2013 kaudella, mutta ajmisen kuitenkin väitetään helpottuneen. Että olisikohan ne syyt ihan muualla tässä kohtaa kuin hevosvoimissa?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kaudella 2014 autoissa oli tehokkaammat moottorit, enemmän vääntöä ja vähemmän downforcea kuin 2013 kaudella, mutta ajmisen kuitenkin väitetään helpottuneen. Että olisikohan ne syyt ihan muualla tässä kohtaa kuin hevosvoimissa?
Hulkenberg sanoi ainakin Autosportin haastattelussa viime vuoden auton olleen hankalampi ajaa kuin aiempien. Että.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/117262
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Jostain syystä valitukset, että ajaminen olisi liian helppoa kasvoi mielestäni menneellä kaudella. Alkukaudesta ajaminen näytti vaikemmalle, mutta lopussa parhaat autot ajoivat taas raiteilla. Ehkä valitukset tuleekin säästelyajon tuomasta vauhdin hiipumisesta. Varmaan Force Indialla oli muutenkin vaikempi ajaa kuin Mersulla tai Red Bullilla.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Radat joissa on pitkiä suoria, kasvaa kierrosaika enemmän ja toisenlaisilla radoilla ei niin paljoa. Pelkät lisähevosvoimat ei kasvata mutkanopeuksia vaan ne kasvattaisi suoranopeuksia, kiihdytyksiä ja toisi pientä lisähaastetta jarrutuksiin. Mitään merkittävää muutosta pelkät lisähepat ei autoihin kuitenkaan tuo.

Kaudella 2014 autoissa oli tehokkaammat moottorit, enemmän vääntöä ja vähemmän downforcea kuin 2013 kaudella, mutta ajmisen kuitenkin väitetään helpottuneen. Että olisikohan ne syyt ihan muualla tässä kohtaa kuin hevosvoimissa?
Eikös tätä haastetta juuri haluta?? Vai miksi pitää vängätä tehokkaampia moottoreita vastaan? Ja kaupan päälle olisi tulossa aerovähennystä ja leveemmät kumit.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Jos nyt iskisi 300heppaa lisää niin väittääkö joku internetin Adrian Neweyt että kierrosaika pysyy samana?
Harva varmaan näin väittää mutta tosiasiassa ero kierrosajassa on yllättävän pieni verrattuna isoihin muutoksiin mm. aerodynamiikkasäännöissä. Ja edelleen, ei se lisäteho juurikaan katsojalle näy mikäli moottorin- ja voimansiirronohjaus pysyy nykyisellä tasolla. Ei lisätehosta tietenkään mitään haittaa lajille olisi ja itsekin sitä kannatan mutta mikään kaikkia ongelmia ratkaiseva konsti se ei olisi.

Yksi pääongelma taitaa vaan yksinkertaisesti olla se, että nykyään insinöörit osaavat suunnitella autot helposti ajettavaksi ja näin nopeammaksi kuin ennen, oli säännöt sitten mitkä hyvänsä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
F1 kärsii yleisökadosta.
Intohimoiselle F1-fanaatikolle se ei välttämättä avaudu, mutta on olemassa paljon ihmisiä joita kiinnostaa laji jossa mennään ennätyksellisen tehokkailla autoilla ennätyksellisen kovaa. Sitä kohderyhmää ei voisi vähempää kiinnostaa montaako nappulaa kuljettaja joutuu ratista painamaan Tilken yhdeksän apeksin mutkassa. Taikka tuliko siihen Red Bullin siipeen uudet endplatet vaiko ei.
Prum prum ja nöön nöön, 370,2km/h Monzan huiput ja ai että sitä rää'än määrää Esson baarin pöydällä.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jos FIA on tuomassa ykkösiin lisää tehoa ja leveyttä, niin suunta on oikea. Slicksit ymmärrettiin tuoda takaisin mutta kanoottimallista ei palattu oikeaan leveyteen.
Niin, oliko se leveys ennen 200cm ja nykyään 180cm? En jaksanut googlettaa...

Paljonko tällä erolla on vaikutusta auton käyttäytymiseen??
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Näköjään ja hurjimpien visionäärien mukaan kierrosajat jopa kasvaa kun tehoa lisää.
Äkkiäkös sitä kierrosajat heikkenevät tehojen kasvaessa kun samanaikaisesti aerodynamiikka muutetaan sellaiseksi, että ilmanvastus kasvaa reilusti ja pito heikkenee selvästi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Uskaltaisin väittää että nopeudet kasvaisi.
Suoranopeudet kasvaisi kyllä (kuten yllä todettiin). Katsojat sitä ei oikeastaan mitenkään huomaisi. Kasvoivathan ne DRS:nkin takia.
Samalla hommasta tulisi munakkaampaa
Vain mielikuvissa. Suoralla tallan pohjassa pitäminen ei ole yhtään sen "munakkaampaa" kuin pienemmilläkin tehoilla. Mutkissa taas mennään juuri sen mukaan mitä pito sallii. Vaarallisuus toki lisääntyy onnettomuuden sattuessa kohonneiden suoranopeuksien takia, mutta ei se ajosuoritukseen sinällään mitenkään vaikuta.
ja yleisöystävällisempi.
Siihen tehon lisäyksellä ei ole mitään olennaista vaikutusta.
Eli toisin sanoen näytät olevan tehokkaampia moottoreita vastaan.
Sikäli kyllä, koska sillä (yksistään) ei saavuteta mitään, mikä olisi toivottavaa. Suoranopeuksien kasvaminen taas turvallisuussyistä nimenomaan ei ole toivottavaa. Isompia turva-alueita suorien jälkeen se ainakin saattaisi joillain (ja uusilla) radoilla vaatia.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nii eli Kimi ei tiedä mistä puhuu.
Siltä vaikuttaa, koska eivät kuskit niitä sladeja halua, se hidastaa menoa (vaikka ne "hauskoja" olisivatkin). Ja insinöörit tekevät pitkää päivää ettei niitä tulisi. Reippaasti pitoa pois niin aerosta kuin mekaanisesta, niin niitä sladeja ehkä voisi tulla, nykyaerolla edes 300 hepan lisäyksellä ei. Aero ja renkaat vaikuttavat niin paljon enemmän kuin teho.
Jos nyt iskisi 300heppaa lisää niin väittääkö joku internetin Adrian Neweyt että kierrosaika pysyy samana?
Ei se samana pysyisi, koska suoranopeudet nousisivat, mutta mitään muuta näkyvää muutosta se ei lajiin toisi.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Siltä vaikuttaa, koska eivät kuskit niitä sladeja halua, se hidastaa menoa (vaikka ne "hauskoja" olisivatkin). Ja insinöörit tekevät pitkää päivää ettei niitä tulisi. Reippaasti pitoa pois niin aerosta kuin mekaanisesta, niin niitä sladeja ehkä voisi tulla, nykyaerolla edes 300 hepan lisäyksellä ei. Aero ja renkaat vaikuttavat niin paljon enemmän kuin teho.

Ei se samana pysyisi, koska suoranopeudet nousisivat, mutta mitään muuta näkyvää muutosta se ei lajiin toisi.

Enemmän epäilen moottorinohjausta sladien ja sutimisien puuttumisesta kuin nykyisiä renkaita tai aeroa...

Mitä vapauksia tai rajoituksia tässä on?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Radat joissa on pitkiä suoria, kasvaa (pienenee oli oikea ajatus) kierrosaika enemmän ja toisenlaisilla radoilla ei niin paljoa. Pelkät lisähevosvoimat ei kasvata mutkanopeuksia vaan ne kasvattaisi suoranopeuksia, kiihdytyksiä ja toisi pientä lisähaastetta jarrutuksiin. Mitään merkittävää muutosta pelkät lisähepat ei autoihin kuitenkaan tuo.

Kaudella 2014 autoissa oli tehokkaammat moottorit, enemmän vääntöä ja vähemmän downforcea kuin 2013 kaudella, mutta ajmisen kuitenkin väitetään helpottuneen. Että olisikohan ne syyt ihan muualla tässä kohtaa kuin hevosvoimissa?
Kyllä pelkkä lisäteho saattaa sittenkin myös parantaa mutkanopeuksia, kun asiaa pohtii lisää. Siipen asennon suhde suoranopeuteen ei olisi enää yhtä kriittinen

Esimerkiksi Spassa mutkanopeudet voisi kasvaa, koska tiimit saattaisivat käyttää jyrkempää siipien kulmaa aiempaan nähden. Suuremman tehon ansiosta ei suoranopeus kärsisi niin paljoa.
 
Ylös