Moottorin työstäminen OFFiin

MOTION LINE

Active member
Liittynyt
22.12.2002
Viestit
32
Sijainti
ESPOO
Eräs kaverini on näyttänyt kiinnostusta lähteä mukaan ajamaan
offshore luokkaan 1,3 hän on erittäin kiinnostunut kaikesta mikä liittyy moottorin parantamiseen,
Erityisen kiinnostuksen kohteena oli se että voiko esim. kiertokankia ja mäntiä työstää muualta kuin mitä valmistaja on työstänyt esim. työstämällä männän päältä tavaraa pois siten että saadaan parempi täytös palotilaan?
Näitä mittojahan ei ole missään mainittu papereissa!

Onko sallittua herää kysymys, ja mikäli ei ole niin mihin se perustuu?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Mä olen sitä mieltä, ettei männän lakia saa mennä työstämään mistään, ainakaan sääntöjen puitteissa. Kiertokankienkin työstäminen on periaatteessa kielletty, mutta niitä on hankalampi valvoa. Miten katsastaja todistaa, että tasapainotus on tehty kotipajassa eikä tehtaalla, siinä on se ongelma. Mäntiä kun ei ole tehtaalla viilailtu, niin niistä itse tehdyt jäljet huomataaan helposti ja heti. Ja perusteena, miksei saa tehdä on juuri se ettei mittoja ole niistä missään luokituspaperissa, joten niihin ei saa silloin koskea ja osan täytyy näyttää vakio-osalta.

Suomessa on tietenkin näitä erivapauksia annettu kansallisesti ja jopa venekohtaisesti, mutta jos haluaa lähteä arvokilpailuihin turvallisin mielin, ei niihin kannata koskea. Saa ne vehkeet kulkemaan muutenkin.
 

MOTION LINE

Active member
Liittynyt
22.12.2002
Viestit
32
Sijainti
ESPOO
Kuka niitä erivapauksia myöntää?
Mistä niitä voi anoa?
Ettei vaan Epilän suunnasta?
Ja saako niitä kaikilla venemerkeillä ajavat?
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
MOTION LINE sanoi:
Kuka niitä erivapauksia myöntää?
Mistä niitä voi anoa?
No veneilyliiton nopeuskilpailutoimikuntahan niitä myöntää, kuten varmaan tiesitkin. Sinne vaan lähettämään ehdotuksia ja toivomaan että ne menee läpi. Tosin, mitenkään NKT:ta moittimatta, tuntuu, että viime vuosina ne huonot ehdotukset ovat menneet helpommin läpi kuin lajin kannalta hyvät.


Ettei vaan Epilän suunnasta?
Ja saako niitä kaikilla venemerkeillä ajavat?
Sun kaveris voi tehdä tuosta asiasta emppiirisen kenttäkokeen ja mennä toiseen kisaan Twisterillä ja toiseen Argolla, ja katsoa kumman katsastuksessa kestää pidempää ;)
 
Ylös