Moottoripyörän rakentaminen

  • Viestiketjun aloittaja gnz
  • Aloituspäivämäärä

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Olen tässä jo jonkinaikaa huvikseni moottoripyöräkuumeen aikaansaanoksena, ja vannoutuneena tee-se-itse miehenä, miettinyt moottoripyörän kasaamisesta aiheutuvia kustannuksia. Mitään kiirettä minulla ei ole lähteä vielä vähään aikaan rakenteluhommiin, koska budjetin kasaaminen (lue: valmistuminen + työnsaanti) kestää aikansa. :D

Olen kumminkin huvikseni yrittänyt etsiä komponenttien hintoja jonkinlaista näppituntumaa varten netistä mutta varsin huonolla menestyksellä. Lisäksi olisi kiva kuulla minkälaisia sudenkuoppia eri rakennusvaiheisiin liittyy.

Moottoripuolelle olen ajatellut jotain suhteellisen pientä, kuten vaikkapa 250cc, 4-tahtista 2-sylinteristä. Mitään mielipiteitä tähän liittyen? Kerrottakoon, että en omaa ajokokemusta juurikaan moottoroiduista kaksipyöräisistä, ja se korttikin on hankkimatta.

Erityisesti olisin kiinnostunut seuraavien komponenttien hintahaarukoista.

renkaat + vanteet.
moottori (sytytyksen ja bensansyötön(jos haluaa ruiskuttaa) ohjaus onnistuu omilla laitteilla)
runkokehikko (saako näitä jostain suoraan hyllystä, vai pitääkö alkaa itse pistämään putkea yhteen)
etu & takahaarukka + iskunvaimennus + jouset

Tietysti liikkeiden nimiä, joista noita osia löytyy, olisi kiva tietää.

Mitä lakiteknisiä seikkoja tulisi muistaa? Minkälainen verotus noilla on ja miten se määräytyy? Minkästehoisella koneella uudet kuskit saa ajella, ja kuinka kauan "kuristimella" ajetaan?
 
Ylös