Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin tämähän on maailmanmestaruussarja, ei Euroopan. Ja pelattiinhan esim. futiksen MM-kisat Etelä-Afrikassa, vaikka paikallisilla ei niin kovaa kiinnostusta lajiin ollutkaan.

Ja kun miettii, että kaudella 2013 Amerikka saa neljännen kisan, niin alkaa alueellisesti olla melko tasaisesti jakautunut:
Eurooppa: Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Espanja, Monaco, Unkari
Lähi-itä ja Etelä-Aasia: Abu Dhabi, Bahrain, Intia
Kauko-itä: Japani, Korea, Kiina, Malesia, Singapore
Oseaania: Australia
Amerikat: Brasilia, USA, USA, Kanada

Tästä kalenterista poistin sitten Espanjan toisen.
Ei tuossa muuta ongelmaa ole, mutta Aasian osuus kalenterista on liian suuri.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Toisaalta Aasiahan on suurin maanosa joten eikö ole vallan luonnollista että siellä on suhteessa eniten kisoja? :eek:
Tuon perusteellahan Euroopassa tai Australia-oseaniassahan ei pitäisi olla lainkaan kisoja, koska Afrikka on suurempi eikä sielläkään ole. Taitaa tuo Afrikka olla suurempi kuin Etelä-Amerikkakin, mutta en jaksa enempää nyt tutkia.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuon perusteellahan Euroopassa tai Australia-oseaniassahan ei pitäisi olla lainkaan kisoja, koska Afrikka on suurempi eikä sielläkään ole. Taitaa tuo Afrikka olla suurempi kuin Etelä-Amerikkakin, mutta en jaksa enempää nyt tutkia.
Maanosat asukasluvun mukaisessa järjestyksessä:
Aasia 3 930 000 000 60 %
Afrikka 930 000 000 14 %
Eurooppa 720 000 000 11 %
Pohjois-Amerikka 515 000 000 8 %
Etelä-Amerikka 390 000 000 6 %
Oseania 34 000 000 0,5 %
Antarktis 1 000 0,00002 %
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Maanosat asukasluvun mukaisessa järjestyksessä:
Aasia 3 930 000 000 60 %
Afrikka 930 000 000 14 %
Eurooppa 720 000 000 11 %
Pohjois-Amerikka 515 000 000 8 %
Etelä-Amerikka 390 000 000 6 %
Oseania 34 000 000 0,5 %
Antarktis 1 000 0,00002 %
Tuon perusteellahan se olisi pitänyt tehdä minunkin, eikä vain katsoa pinta-aloja. Suunnilleen sama lopputulos, ja idea kuitenkin sama, eli yhtä kaikki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turhanaikaista vääntöä, mutta asiaa voisi tarkastella myös valtioiden lukumäärän kautta, noin päällisin puolinhan kisat jaetaan valtioittain (pienin poikkeuksin).

Maailma olisi näin jaettavissa neljään jokseenkin samansuuruiseen yksikköön:

Eurooppa: 50
Aasia: 48
Afrikka: 54
Amerikat+Oseania 35+15=50 (joista iso liuta on pieniä saarivaltioita)
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Käytännössä turha tutkia tilastoja maanosien väkiluvuista, valtioiden määristä sun muista faktoista. 2000-luvulla ykkösiä on viety maihin, joiden oletetaan olevan tulevia talousmahteja. Missä rahaa, siellä markkinat. Tällä mentaliteetilla Bernie on kalenteria mitä ilmeisemmin halunnut laajentaa.
Silti, miksi rakentaa aina vain uusia ratoja, kun maailmasta löytysi pilvin pimein todella makeita baanoja ajettavaksi? :wall:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silti, miksi rakentaa aina vain uusia ratoja, kun maailmasta löytysi pilvin pimein todella makeita baanoja ajettavaksi? :wall:
Esimerkiksi siksi, että ne eivät ole hakeneet F1:n MM-osakilpailua, eivätkä sitä nykykuntoisina saisikaan, eikä niillä olisi siihen varaakaan.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Esimerkiksi siksi, että ne eivät ole hakeneet F1:n MM-osakilpailua, eivätkä sitä nykykuntoisina saisikaan, eikä niillä olisi siihen varaakaan.
Tässä piileekin mielestäni yksi nyky-ykkösten suurimpia ongelmia; Kisajärjestäjät joutuvat maksamaan tolkuttomat määrät dollareita Bernielle saadakseen järjestää kilpailun. Jäävuoren huippuna tästä asiasta vaikkapa Turkin kilpailun kuoppaaminen, vaikka rata oli ehdottomasti nykyisen kisakalenterin parhaita. Ja mikä vielä kummempaa Turkin tapauksessa, eikös Bernie itse ostanut radan turvatakseen Turkin GP:n tulevaisuuden?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä piileekin mielestäni yksi nyky-ykkösten suurimpia ongelmia; Kisajärjestäjät joutuvat maksamaan tolkuttomat määrät dollareita Bernielle saadakseen järjestää kilpailun.
Money talks. Niin kauan kuin on halukkaita maksajia, homma toimii. Itse asiassa eurooppalaiset radat saavat kisansa huomattavasti halvemmalla kuin esim. Aasian järjestäjät, joilta Bernie kuppaa sen minkä irti saa. Velkojen maksun kannalta siis on järkevämpääkin siirtyä enemmän Aasiaan.
Jäävuoren huippuna tästä asiasta vaikkapa Turkin kilpailun kuoppaaminen, vaikka rata oli ehdottomasti nykyisen kisakalenterin parhaita. Ja mikä vielä kummempaa Turkin tapauksessa, eikös Bernie itse ostanut radan turvatakseen Turkin GP:n tulevaisuuden?
Juu, mutta se tarkoittaisi rahan siirtymistä Bernien taskusta FOMin taskuun. Eli Bernie itse köyhtyisi ja sehän ei miehelle tietenkään passaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tässä piileekin mielestäni yksi nyky-ykkösten suurimpia ongelmia; Kisajärjestäjät joutuvat maksamaan tolkuttomat määrät dollareita Bernielle saadakseen järjestää kilpailun. Jäävuoren huippuna tästä asiasta vaikkapa Turkin kilpailun kuoppaaminen, vaikka rata oli ehdottomasti nykyisen kisakalenterin parhaita. Ja mikä vielä kummempaa Turkin tapauksessa, eikös Bernie itse ostanut radan turvatakseen Turkin GP:n tulevaisuuden?
Ratahan on hieno, mutta F1:n ei olisi koskaan pitänyt mennä Turkkiin, siihen ei vaan ole mitään järkiperustetta sen kummemmin kiinnostuksen kuin markkinoidenkaan suhteen. Pikemminkin F1:n liiketoimintamalli on tässä tapauksessa toiminut tavallista paremmin, eli kannattamaton kilpailu putoaa pois. Turkin kaltaisen moottoriurheilun kehdon ei vaan pitäisi kyetä ostamaan paikkaa kalenterista millään ilveellä.

Yleisesti ottaen Bernien malli on melko vino ja ennemmin tai myöhemmin F1 joutunee miettimään kuvion uudestaan. Intian esimerkin perusteella näyttäisi kuitenkin olevan niin, että myös nykymallilla voidaan luoda onnistunut ja katsojia vetävä tapahtuma.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratahan on hieno, mutta F1:n ei olisi koskaan pitänyt mennä Turkkiin, siihen ei vaan ole mitään järkiperustetta sen kummemmin kiinnostuksen kuin markkinoidenkaan suhteen. Pikemminkin F1:n liiketoimintamalli on tässä tapauksessa toiminut tavallista paremmin, eli kannattamaton kilpailu putoaa pois. Turkin kaltaisen moottoriurheilun kehdon ei vaan pitäisi kyetä ostamaan paikkaa kalenterista millään ilveellä.

Yleisesti ottaen Bernien malli on melko vino ja ennemmin tai myöhemmin F1 joutunee miettimään kuvion uudestaan. Intian esimerkin perusteella näyttäisi kuitenkin olevan niin, että myös nykymallilla voidaan luoda onnistunut ja katsojia vetävä tapahtuma.
F1:n talousasioista pitäisi jossain vaiheessa kirjoittaa kunnon ymmärrettävä selvitys (sikäli kuin se on julkista ja tiedossa), mutta käsitykseni on se, että noin puolet tuotoista menee suoraan velanmaksuun, mikä on johtanut FOM:n (tai ehkä oikeammin Formula One Groupin) taholta puolipakolliseen rahan kuppaamiseen järjestäjiltä, jotta pysytään pinnan yläpuolella. Eli että kyse ei niinkään ole ahneudesta (enää), vaan selviytymistaistelusta.

Intiassa fanipohjaa näyttää olleen valmiiksi (varmaan osin kiitos historian ja omien kuskien), Kiinassa ja Koreassa taas nähdään potentiaali, joka pitäisi vain osata hyödyntää. Malesiassa raharikkaat ovat kiinnostuneita, mutta kansa ei, ja sama pätee arabimaihin (mutta Abu Dhabi luokin omasta kisastaan jonkinlaista jetset-tapahtumaa Monacon tyyliin - sama ehkä pätee Singaporeen).

Turkki on ikävä tapaus sikäli, että kun kerrankin oli käytettävissä kunnon kumpuileva tontti ja Tilke teki hyvän radan, niin ketään ei paikan päällä kiinnostanut. Bernien osuuttakin on hieman ihmeteltävä, mies ei yleensä investoi uppoaviin laivoihin.

Ai niin, siitä kuvion uudelleen miettimisestä... Ei tapahdu ennen kuin Berniestä aika jättää. Sen jälkeen voi tulla suuriakin muutoksia.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
F1:n talousasioista pitäisi jossain vaiheessa kirjoittaa kunnon ymmärrettävä selvitys (sikäli kuin se on julkista ja tiedossa), mutta käsitykseni on se, että noin puolet tuotoista menee suoraan velanmaksuun, mikä on johtanut FOM:n (tai ehkä oikeammin Formula One Groupin) taholta puolipakolliseen rahan kuppaamiseen järjestäjiltä, jotta pysytään pinnan yläpuolella. Eli että kyse ei niinkään ole ahneudesta (enää), vaan selviytymistaistelusta.
Niin no, oikeuksien haltija maksaa satavuotista sopimustaan lainalla, jonka maksuaika oli alle kymmenen vuotta (tarkkaa lukua en muista enkä varmaan ole koskaan tiennytkään, koska sekin perustuu huhuihin). Voisin kuvitella, että sadan vuoden tuottoja vastaan saa vähän pidemmänkin maksuajan - jos tahtoo.

Intiassa fanipohjaa näyttää olleen valmiiksi (varmaan osin kiitos historian ja omien kuskien), Kiinassa ja Koreassa taas nähdään potentiaali, joka pitäisi vain osata hyödyntää. Malesiassa raharikkaat ovat kiinnostuneita, mutta kansa ei, ja sama pätee arabimaihin (mutta Abu Dhabi luokin omasta kisastaan jonkinlaista jetset-tapahtumaa Monacon tyyliin - sama ehkä pätee Singaporeen).
Voin ymmärtää sen, että F1 menee esim. Malesiaan, joka rahoittaa kolmea sarjan talleista. Kiinassa taas on valtava potentiaali noin markkinoinnin suhteen vaikkei se ole oikein tuulta alleen ottanutkaan. Idea on siinä, että kisan pitäisi olla relevantti jollekin sarjan sidosryhmälle, mutta Turkki ei tarjoa mitään kenellekään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Idea on siinä, että kisan pitäisi olla relevantti jollekin sarjan sidosryhmälle, mutta Turkki ei tarjoa mitään kenellekään.
Minkä takia onkin niin kipeän ironista, että Tilken paras rata tuli juuri sinne. Ja joka luultavasti ränsistyy muutamassa vuodessa unohdukseen.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kiinassa taas on valtava potentiaali noin markkinoinnin suhteen vaikkei se ole oikein tuulta alleen ottanutkaan.
Kiina edelleenkin on yksi sarjan kovimmista katsojamääristä (kuetn Webs jokunen aika sitten sanoikin). Se vain näyttää niin vähäiseltä, kun se katsomokapasiteetti oli niin järkyttävästi yliarvioitu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiina edelleenkin on yksi sarjan kovimmista katsojamääristä (kuetn Webs jokunen aika sitten sanoikin). Se vain näyttää niin vähäiseltä, kun se katsomokapasiteetti oli niin järkyttävästi yliarvioitu.
En minä ihan niin sanonut. Kiinassa katsojamäärät ovat yli 80.000, mutta yli sadantuhannen katsojamääriä vetäviä kisojakin on: Silverstone, Catalunya, ja ainakin välillä Montreal, Monza ja Unkari (Kubican ollessa mukana meni ainakin yli - kiitos puolalaisryntäyksen). Monzan yleisömenestys on suorassa suhteessa Ferrarin pärjäämiseen. Schumin dominoinnin loputtua yleisömääräkin tipahti alle sadantuhannen. Tuoreemmista kausista ei minulla tällä hetkellä ole tietoa.

[size=-2](Nuo ovat siis kisapäivän lukuja.)[/size]
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Intiassa fanipohjaa näyttää olleen valmiiksi (varmaan osin kiitos historian ja omien kuskien), Kiinassa ja Koreassa taas nähdään potentiaali, joka pitäisi vain osata hyödyntää. Malesiassa raharikkaat ovat kiinnostuneita, mutta kansa ei, ja sama pätee arabimaihin (mutta Abu Dhabi luokin omasta kisastaan jonkinlaista jetset-tapahtumaa Monacon tyyliin - sama ehkä pätee Singaporeen).

Turkki on ikävä tapaus sikäli, että kun kerrankin oli käytettävissä kunnon kumpuileva tontti ja Tilke teki hyvän radan, niin ketään ei paikan päällä kiinnostanut. Bernien osuuttakin on hieman ihmeteltävä, mies ei yleensä investoi uppoaviin laivoihin.
Voin ymmärtää sen, että F1 menee esim. Malesiaan, joka rahoittaa kolmea sarjan talleista. Kiinassa taas on valtava potentiaali noin markkinoinnin suhteen vaikkei se ole oikein tuulta alleen ottanutkaan. Idea on siinä, että kisan pitäisi olla relevantti jollekin sarjan sidosryhmälle, mutta Turkki ei tarjoa mitään kenellekään.
Minusta Aasian kisojen (poislukien Japani ja Australia) tarkoitus olisi saada uusia sponsseja. Lisäksi mukana olevat sponssit haluavat saada lisää katsojia kasvavilta markkina-alueilta. Mutta, epäilen, josko esim. turkkilaiset, malesialaiset tai korealaiset ovat oman kisan takia yhtään kiinnostuneenpia lajista, oma (menestyvä) kuski toisi enemmän kiinnostusta. Ja, sponsoreille tärkeämpää on esim. 5 milj. Korealaista tv-katsojaa kuin 100 000 korealaista katsojaa kisassa. Lisäksi Euroopan kisat olisivat Aasian prime timessä. Aasian kisoista Singapore ja Abu Dhabi kuuluvat minusta kalenteriin, toinen niistä on Lähi- ja toinen Kauko-Idän jetset-tapahtuma sponsseja houkuttelemassa. Shanghain ymmärrän myös, kyseessä yksi Aasian merkittävimpiä bisnes-keskuksia. Malesia joutaisi pois, Petronas oli mukana jo ennen Malesian GP:tä, osoittaen, että oma kisa ei ole ehto malesialaisten F1:ssä olemiselle. Huhujen mukaan Proton olisi myymässä GL:n Geniille, jolloin Protonkaan ei olisi mukana F1:ssä. Ja tuskinpa Fernandeskaan kiinnostui F1:stä vain Malesian GP:n takia. Ja kyllä muutkin Aasian kisat houkuttelisivat esim. Malesialaissponsseja, Petronas on sponssannut Kiinan ja Korean GP:itä. Korea ja Bahrain joutaisi myös pois, samoista syistä kuin Malesia. Ja tuosta syystähän Turkkikin joutui pois, Turkki ei maksanut tarpeeksi, eikä kisaa muutenkaan tarvittu, ja ironista on se, että siellä oli hyvä rata.

Intiasta en ota vielä yhden kisan jälkeen kantaa. Jos kisasta saadaan katsojia houkutteleva tapahtuma, toivon kisalle jatkoa. Mutta, jos kisasta tulee uusi Turkki, pois kalenterista vaan. New Delhi ei kuitenkaan ole Shanghain kaltainen bisneskeskus.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
En minä ihan niin sanonut. Kiinassa katsojamäärät ovat yli 80.000, mutta yli sadantuhannen katsojamääriä vetäviä kisojakin on: Silverstone, Catalunya, ja ainakin välillä Montreal, Monza ja Unkari (Kubican ollessa mukana meni ainakin yli - kiitos puolalaisryntäyksen). Monzan yleisömenestys on suorassa suhteessa Ferrarin pärjäämiseen. Schumin dominoinnin loputtua yleisömääräkin tipahti alle sadantuhannen. Tuoreemmista kausista ei minulla tällä hetkellä ole tietoa.

[size=-2](Nuo ovat siis kisapäivän lukuja.)[/size]
Huomioithan sanaparin on yksi, kärjen tuntumassa se kuitenkin on, kisojakin on kuitenkin se 19 nykyisellään ja monessa Euroopankin kisassa on reilusti alle tuo 80 kiloihmistä
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Huomioithan sanaparin on yksi, kärjen tuntumassa se kuitenkin on, kisojakin on kuitenkin se 19 nykyisellään ja monessa Euroopankin kisassa on reilusti alle tuo 80 kiloihmistä
Tarkka sanamuoto on sivuseikka. Väitit minun sanoneen jotain mitä en ollut sanonut (enkä edes tarkoittanut).

Ehkä Kiina vähän yli puolenvälin saattaisi sijoittua, jonnekin 8. tai 9. sijan tienoille.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös