Moottorit 2007

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vois kait tästä tänäkin vuonna alottaa ihan oman topikin. :cool:

Katotaan saadaanko moteista yhtään jutun aihetta tänä vuonna kun ollaan vakioauto aikakauden kynnyksellä. :D no ei vaan...

Olikos tilanne nyt se, että mitään kehitystä ei saa koneille tehdä? Vai saiko jotain vähän säätää? Siis koneessa itsessään. Voitelua, polttoainetta, ruiskutusta jne. mielestäni saa säätää. Tai noin tais joku (renun ehkä?) inssi sanoo ennen kautta.

Mutta ekasta kisasta osu silmään se kuinka Hondan motit näytti kiertävän vain 18 500 rmp. Kun taas renu sais ruudussa näkyvän mittarin tappiin asti eli 19 000 rpm. Eikö hondan jäähdytys toimi vai kone kestä?? Hondalle oli ilmestynyt myös viime vuotiset luppakorvat ohjaamon eteen. Jotka mahdollisesti tuuppaavat lisää jäähdytystä koneelle.

Näytettiinkö muiden kuin hondan ja renun kierroslukuja austraalian lähetyksissä? Eikös se nyt ollut niin, että nämä lähetyksessä näkyvät kierrosluvut ovat FIAlta tulevaa dataa, jonka pitäs olla ihan telemetriasta saatua?

Lisätään nyt vielä, että moottoririkkojahan ei nähty, mutta massalle vaihdettiin motti kisaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Taitaa käydä niin ettei moottorista johtuvia keskeytyksiä montaa tule, vielä kun perjantait jää motilta väliin. Toisessa kisassa saattaa joku kone olla keittämistä lähellä jos sattuu oikein lämmin sää.

Onko tuo (konerikkojen vähyys) sitten hyvä vai huono asia? Luulempa että hyvä, jos näillä mennään kauden loppuun asti, ei pitäs Kimillä olla hätää. Ja Kimin hädät on ollu just mersun paskassa avautumisessa. Nyt jos motit kestää lähes kaikilla kisassa ku kisassa, niin säälistä ei paljoa saa pojoja.

Toki muitakin ongelmia voi olla, ja keskeytyksiä tullaan näkemään, mutta parempi näin että tiukka taistelu ja pienempi tuurin (moottoririkkojen) osuus.
 

geiloord

Rajoittunut mieshenkilö
Liittynyt
17.4.2006
Viestit
1737
Sijainti
Suomi Finland
Jotenkin muistelen että ainakin Heikin kierroksia näytettiin siinä vaiheessa kun oli ensin kuultu radiosta käsky "Push push!". Eli otettiin koneesta kaikki sääntöjen sallima irti. En sitten tiedä millä kiekoilla Fisin kone kiersi.
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Ei ne tv:n mittarit ainakaan 100% tarkkoja ole kun muistan kisassa nähneeni selvästi kuinka jonkin auton kierrosluku mittari ylitti 19000rpm.

Ratissahan kuskeilla on säätöjä joista voi valita kierrosrajoittimen paikan kisatilanteen mukaan, eihän sitä konetta kannata rääkätä maksimilla koko aikaa jos siihen ei ole tarvetta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jep, Fisicolla kone kierti jossain vaiheessa yli 19 krpm, mutta taisi olla harjoituksissa. Tuskinpa niin tarkkaa dataa saadaan tv-ruutuun että ihan oikeat kierrokset näkyisivät.

Koneiden sääntökin on hiukan erikoinen. Periaateessa kone pitäisi pitää samana, mutta jos oikein ymmärsin niin koneeseen saa tehdä luotettavuutta parantavia muutoksia. Siinähän sitten loppupeleissä voi valittaa tuottaako joku muutos lisää tehoa vai luotettavuutta. Suurin osa tehonrajoituksesta tullee suoraan kierrosrajasta.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Toni_V sanoi:
Jep, Fisicolla kone kierti jossain vaiheessa yli 19 krpm, mutta taisi olla harjoituksissa. Tuskinpa niin tarkkaa dataa saadaan tv-ruutuun että ihan oikeat kierrokset näkyisivät.

Koneiden sääntökin on hiukan erikoinen. Periaateessa kone pitäisi pitää samana, mutta jos oikein ymmärsin niin koneeseen saa tehdä luotettavuutta parantavia muutoksia. Siinähän sitten loppupeleissä voi valittaa tuottaako joku muutos lisää tehoa vai luotettavuutta. Suurin osa tehonrajoituksesta tullee suoraan kierrosrajasta.

Eikös se ollut niin, että koneiden perusrakenteen pitää olla sama kuin 2006 (mikä lie kisa) Mutta muutokset sallitaan, eräiltä osin... Esim: palotilat yms... Valaiskaa jolla on tarkempaa tietoa.
 

Henkkaa^

Well-known member
Liittynyt
22.2.2007
Viestit
52
Laitellaanpa virallista tietoa sitten kun kerran kellään ei tunnu olevan oikein selkoa siitä, että mitä on saanut muuttaa moottoreissa.

-imu ja pakoportit
-palokammiot
-imu ja pakoventtiilin nokka-akselit
-imu ja pakoventtiilit
-männän muoto ja ruiskusuuttimet? (squirt jet)
-männän tapit
-kiertokangen laakerit ja öljyn virtaus kerroin niihin?

Muut muutoksen ovat vain auton säätämistä varten ja joilla ei ole ero suorituskykyyn ovat myös sallittuja.

- Koneen kiinnityspisteet runkoon ja vaihdelaatikkoon
- Nesteiden sisään ja ulostulot
- Fixing for engine ancillaries? (Jonkin asian korjaamista)
- Elektronisen sensoreiden asennus
- Koneen painolastin kiinnikkeet? (Engine ballast weight attachments)
- katteiden ja (skid block?) korjausta

Käännöstaitoni on nyt mitä on ja osa sanoista oli ylivoimaista selvittää muutamasen sekunnin googlettamisen perusteella, mutta suurinpiirtein näiden pitäisi olla oikein.

http://www.fia.com/resources/documents/149730155__2007_F1_SPORTING_REGULATIONS.pdf
Tuolta löytyvät kauden säännöt, koneen säännöt ovat sivulla 38.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis missasin kisassa jokusen kierrosluku näytön ilmeisesti... :cool:

Mutta muistaakseni tuo Hondan 18 500 rpm oli aika-ajoista jossa vois luulla, että otettas kaikki irti... Näkyvän mittarin tarkkuudesta en sitten tiedä varmaks, mutta viime kaudella oli puhetta, että se tulis FIAn kautta auton telemetria tiedoista jollon sen kyllä vois kuvitella olevan just sitä itteensä. Ja toisaalta miksi näin ei olisi kun katsojille halutaan näyttää mahd paljon kaikkea kivaa?

No joka tapauksessa renulla mittari näytti jossain välissä tasan 19 000 rpm:ää joten sillä hetkellä ainakin kuvittelin mittarin puhuvan totta... :D
 

tom

New member
Liittynyt
22.3.2007
Viestit
1
Ilmeisesti tehot eivät ainakaan ole pudonneet. Esimerkiksi Heidfeld mainitsi Motorsport-Total:n haastattelussa että BMW on onnistunut lisäämään tehoa huolimatta kierrosrajoituksesta.

Luultavasti ollaan edelleen yli 750 hv:n tehoissa tänäkin vuonna.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Miksi tehot olisivat hirveesti pudonneet kun tuskin viime vuonna kovinkaan moni kone jakso kiertää jatkuvasti kauheesti yli 20 000 rpm:ää.... Ja ei tehot oo voinu tippua kauheesti ku renkaat on kovemmat ja silti mennään kovempaa taas ku ennen. Esim. bahrainin testeissähän meni kait ekaa kertaa sumin ennätys vuodelta 2004 (V10) rikki, epävirallisesti toki kun testistä oli kyse. :cool:
 
Ylös