Moottoritehoja tullaan rajoittamaan?!

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ei kai tässä vaiheessa nyt enään ensi kauden moottoreita tulla sorkkimaan? Ainoa muutoshan on käsittääkseni vaan se että koneen on kestettävä yksi viikonloppu. Kuulostaisi aika hurjalta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
JOC:
Ei kai tässä vaiheessa nyt enään ensi kauden moottoreita tulla sorkkimaan? Ainoa muutoshan on käsittääkseni vaan se että koneen on kestettävä yksi viikonloppu. Kuulostaisi aika hurjalta.
Olisihan toi aika pelleilyä. Tallit suunnittelevat autojaan, jo nyt kovaa vauhtia. Jos moottorit suurenevat ja painavat enemmän, joutuu auton aerodynamiikkaa ja painojakaumaa muuttamaan. McLarenia pantaisiin taas halvalla, jos tollainen sääntöuudistus tulisi. Autosta on revitty kaikki ylimääräinen paino jo pois ja sitten moottoriin tuleekin yht'äkkiä lisää painoa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Minä luulen että tuo on taas tuota Sportin koomailua. Nuo moottoritehothan leikkautuvat automaattisesti kun joudutaan rakentamaan mylly joka kestää koko viikonlopun. Tuo uutinen on vain hölmösti kirjoitettu. Theissen horisi ITV:n webchatissa eikä maininnut mitään uusista säännöistä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin se Theissenin ITV-keskustelu oli minusta varsin antoisaa luettavaa. Siitä sai hyvän käsityksen BMW:n teknisestä osaamisesta ja kilpa-autoiluteknologian hyödyntämisestä siviiliautoissa.

Minäkin kyllä ymmärsin sen tehojen pudottamisen olevan seurausta moottorisäännön muuttumisesta. Theissen selitti asian äärimmäisen kansantajuisesti siinä ITV:n haastattelussa. Tämä sääntö ei varsinaisesti ole mikään uutinen tai yllätys tiimeille.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
no niin just.. olishan se pitänyt tietää että toi sportti.comin uutinen on ihan päin honkia. Ilmeisesti toimittaja on ymmärtänyt jutun ihan väärin.

Nevertheless Theissen is convinced that the new regulations will have a negative influence on the engine’s power output. "The big question is how many bhp the new demands will cost. By increasing the life expectancy of the engine each single component will have to be strengthened, so it will be a little bigger and heavier. Which will lead to a reduced engine performance and power output."
Oikeasti Thiessen sanoo: "Suurin arvoitus on kuinka monta hevosvoimaa uudet vaatimukset (sääntöuudistukset) tulevat vaatimaan. Moottorin elinikää kasvattaessa jokaista osaa joudutaan vahvistamaan, joten se tulee olemaan hieman isompi ja painavampi. Tämä taas johtaa moottorin heikompaa suorituskykyyn ja pienempää tehoon."

Lähde:
http://www.bmw-motorsport.com/session:8074FE730D1 D2983739E568E863153D9/ms/en/4_serien/41_f1/411_news/4111_f1/kw32/1408_01.4ml
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Niinhän minäkin meinasin että jotenkin näin sen pitäisi mennä. Sportti.com:n uutisia en ole koskaan lukenut, mutta kun joku niitä tänne tasaisin väliajoin heittelee, niin niistä saa aika hyvän käsityksen, varsinkin niiden tasosta.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
oldez:
JOC:
Ei kai tässä vaiheessa nyt enään ensi kauden moottoreita tulla sorkkimaan? Ainoa muutoshan on käsittääkseni vaan se että koneen on kestettävä yksi viikonloppu. Kuulostaisi aika hurjalta.
Olisihan toi aika pelleilyä. Tallit suunnittelevat autojaan, jo nyt kovaa vauhtia. Jos moottorit suurenevat ja painavat enemmän, joutuu auton aerodynamiikkaa ja painojakaumaa muuttamaan. McLarenia pantaisiin taas halvalla, jos tollainen sääntöuudistus tulisi. Autosta on revitty kaikki ylimääräinen paino jo pois ja sitten moottoriin tuleekin yht'äkkiä lisää painoa.
Niin, siis kertoisitko miksi McLarenia "laitettaisiin" halvalla? Miten McLarenin tilanne eroaa muiden tallien tilanteesta????????
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
ehkä siks että Mäcci on jo pisimällä ens kauden suunnittelussa (mp4-18) ja muilla ollaan vasta suunnittelupöydällä... (en tosin muista kuinka pitkällä rellu on)
Silti en usko että ens vuodeks menee mikään läpi enää tässä vaiheessa vuotta, (kuitenkin kaikilla talleilla on jo suunnitelmat hyvin pitkällä, joten taas tulis "säästöä" kun vedetään lisää suunnittelua) vuodelle 2005 sitten ehkäkin... musta kyllä sais tulla lisää tehoo, enemmän spiidiä lajiin :)
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
ehkä siks että Mäcci on jo pisimällä ens kauden suunnittelussa
----------------

Ei kai se nyt Mäkin "halvalla laittamista ole". Se että Mäkki on pisimmällä ensi kauden auton suunnittelussa, johtuu vain ja ainoastaan siitä, että heidän tämän kauden auton suunnittelunsa epäonnistui niin surkeasti, että projekti muuttui "suunnittelekin auto vuodeksi 2004" -projektiksi.
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Niin siis tuon MP4-18:n oli tarkoitus olla tämän kauden auto, ja koska McLarenilla on ensi kaudella tarkoitus ajaa jo MP4-19-autoa niin ei voida sanoa että Mäkkiä pistettäisiin halvalla kun "ensi kauden auto" MP4-18 on jo niin pitkällä.
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Olihan siitä kyllä puhetta, että niistä koneista tehtäisiin 2,4 litraisia kolmi litraisen sijasta. Tuskin nyt kuitenkaan semmosta sääntöä enää lokakuussa tehtdään, joka pakottaisi tallit siirtymään pienempiin koneisiin. Vois tulla taas vähän kritiikkiä ja uhkailuja takaisin FIA:lle.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
siinähän se ilmari onkin että kaikki olettivat sääntöjen pysyvän samana, jolloinka mclaren lähti moiselle tielle.
nyt jos sitten säännöt muuttuvatkin niin kyllä se aika pahasti vetää suunnittelun sekaisin... (monella muullakin, kuulemma rellukin on jo tod. pitkällä ens kauden auton kanssa)
Se että mäcistä tuli "rakennetaan 2004 auto" ei oikein pidä paikkaansa sillä vaikka he olisivat ottaneet 18 mallin käyttöön Silverstonessa, niin silti sillä autolla olisi ajettu ensi vuoden alkupuolisko hyvin tod. näk... jolloinka taas saman ongelman edessä, suuria muutoksia suht. tuoreeseen autoon... (mäcci ilmoitti että 19 malli tulee vasta myöhemmin 2004 koska nykyinen malli valmistuu myöhässä jnejne) ja tietty tuollaiselle linjalle lähdettiin koska on ollut suunnitelmissa että 03 ja 04 mennään samoilla säännöillä.... no jos nyt yhtäkkiä napsastaankin koneesta siivu pois niin muuttaa se nyt aika oleellisesti asetelmia´varsinkin mäcin ja rellun suunnitteluprojekteissa...
 

Hënkka

Guest
Moottoreille joku radikaalimpi uudistus olisi paikallaan. Kaikki joutuisivat aloittamaan suunnittelun taas alusta ja tulisi enemmän konerikkoja ja yllättävämpiä lopputuloksia. Tehojen pudottaminen pakottaisi käyttämään pienempiä siipiä jolloin mekaanisen pidon suhteellinen osuus kasvaisi ja ohitukset helpottuisivat ehkä 0,0001%.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
FO110K:
Se että mäcistä tuli "rakennetaan 2004 auto" ei oikein pidä paikkaansa sillä vaikka he olisivat ottaneet 18 mallin käyttöön Silverstonessa, niin silti sillä autolla olisi ajettu ensi vuoden alkupuolisko hyvin tod. näk... jolloinka taas saman ongelman edessä, suuria muutoksia suht. tuoreeseen autoon... (mäcci ilmoitti että 19 malli tulee vasta myöhemmin 2004 koska nykyinen malli valmistuu myöhässä jnejne) ja tietty tuollaiselle linjalle lähdettiin koska on ollut suunnitelmissa että 03 ja 04 mennään samoilla säännöillä.... no jos nyt yhtäkkiä napsastaankin koneesta siivu pois niin muuttaa se nyt aika oleellisesti asetelmia´varsinkin mäcin ja rellun suunnitteluprojekteissa...
Kovin on -anteeksi nyt vaan- sekava tuo perustelusi. Kylmä totuus on kuitenkin se että McLarenin tämän vuoden auton suunnittelu meni täysin perseelleen. Se ei ole FIA:n vika

Otin kantaa väitteeseen että "taas laitetaan mäkkiä halvalla". Jos tällaisia "ufoja" haluaa nähdä, on niihin helppo lähes aina löytää perusteluja.
 
Ylös