Moottoriurheilu USA:ssa

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Aika hyödytön topic, mutta laitoinpa esiin. Juttelin tuossa yhden amerikkalaisen moottoriurheilusta kiinnostuneen kanssa ja tuli sit kyseltyä niitä näitä USA:n "tilanteesta". Sekalaiset tulokset tässä..

Tunnetuimmat suomalaiset kuskit ovat Häkä, Räkä, Keke ja Mäkisen Tommi. Keken tämä mies mainitsi ihan erikseen, että hän on legenda ja Kekestä liikkuu paljon tarinoita siellä piireissä.

USA:n suosituimmat autosarjat järjestyksessä hänen mielestään ovat NASCAR, CART, IRL, ALMS, Trans Am, Grand Am. Eipä mitenkään yllättävä lista.

Trans-Am:sta tuli mainittua, ettei sarja nykyään ole ollenkaan tunnettu täällä, ainoastaan Robert Lappalaisesta saattaa joku sarjan tietää. Kuulemma Lappalaisen JPS Mustang on vielä kilpailuissa mukana, Lauren Fix ajaa sillä Vintage-sarjoissa.

"Ihan vain tiedoksi" :p
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hyvä topikki PP!

Toi Keke tosiaan on älyttömän suosittu USA:ssa koska Rosberg ajoi siellä eri luokkia 70-luvun lopulla tosi paljon. Keke ajoi mm. Gilles Villeneuven kanssa paljon tiukkoja skaboja Formula Atlantic luokassa. Keke ajoi myös CanAmia jossa käytiin paljon kisoja mm. Bobby Rahalin ja Elliot Forbes Johnssonin kanssa.

Keke on varmasti jenkkien "Road Racing" piireissä todella sellainen kulttihahmo, jonka suorituksia muistellaan tippa linssissä. Tokikaan varmasti suuren yleisön tietouteen Keke ei ole päässyt, mutta eipä se Michael Schumacherkaan siellä USA:ssa järin tunnettu ole.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Oman kokemukseni mukaan jenkit ei paljon suomalaisista moottoriurheilijoista tiedä. Ja tunnetuimmatkin ovat olleet sen "tutkimuksen" perusteella hieman toista, nimittäin Heikki Mikkola Ja Pekka Vehkonen. Autourheilijoista tunnetuin lienee Keke ainakin sitä aktiivisesti seuranneiden keskuudessa just ton USA taustansa takia, mutta overall Häkkinen lienee tunnetumpi sielläkin. Ja jenkkien suosituimmuuslistaankin tuli muutos kärkipäähän; suurin on kevyesti Nascar, tai lähinnä Winston cup. Veikkaan, että Craftsman serieskin sijoittuu ylemmäs kun tossa ylläolevassa listassa häntäpäässä olevat. Cartin ja IRL:n keskinäisestä suosituimmuudesta ei liene tällä hetkellä ihan täyttä selvyyttä, Cart on tullut alspäin ja IRL ylöspäin, mutta onko vaaka jo keikahtanut? Niiden väliin kuitenkin tulee vielä NHRA.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu´uh. Nuo NASCAR:n sanktioimat tapahtumat on tosi suosittuja USA:ssa. Busch Grand National ja Craftsmen Truck sarjat on varmasti heti Winston Cupin jälkeen, mutta sitten on varmasti koko joukko amatöörimäisempiä sarjoja. Unohtaa ei sovi myöskään eurooppalaisen rallicrossin vastiketta, eli Sprin Car-touhuilua joka on kyllä pelottavan näköistä. Eikä ilmeisesti vain näköistä, vaan oikeasti pelottavaa.

Rääkreising on myös tavattoman suosittua. Tiesittekö muuten että seitsenkertainen Winston Cup-mestari Richard "King" Petty ajoi yhden kauden kiihdyttimiä joskus 60-luvulla, tosin heikolla menestyksellä.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Jep, Pettyn kiihdyttelyura tais kestää kauden '65. syynä sille oli se, että Petty ajoi Chryslerille joka edellisvuonna oli tuonut Hemi koneensa kisakäyttöön ja pärjäs kai '64 vuonna kohtuu mukavasti. Vuodelle '65 Ford teki oman SOHC moottorinsa ja Chrysler kehitteli 32 venttiilimotteja, mutta Nascar puuttui peliin ja kielsi kaikki eksoottiset moottoriviritelmät mukaanlukien chryslerin Hemin. Protestiksi Chrysler vetäytyi vuoden '65 sarjasata ja laittoi kuskinsa suoraanajohommiin. Vuodelle '66 Hemi tuli sitten optiomoottoriksi myyntimalleihin ja luokiteltiin myös Nascar käyttöön sopivaksi voimanlähteeksi jolloin ympäriajajat pääs taas varsinaiseen leipätyöhönsä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jotain tuollaista muistelinkin tapahtuneen. Muutama vuosi sitten Mobilistissä oli juttu NASCAR:n kulta-ajasta, eli 60-luvun loppupuolesta, jolloin luokka oli teknisesti erinomaisen kovalla ja modernilla tasolla. Valitettavasti en muistanut ostaa sitä numeroa.(Jos jollain on ao. numero niin oisi kiva saada vaikka kopio jutusta...)

Jos jollain(Off-Topic) on tietoa aiheesta, niin voisi siitä ihan oman otsikon perustaa tai jatkaa tähän. Minä en valitettavasti tiedä näistä 60-luvun NASCAR:n virityksistä niin paljoa, että voisin kertoa itse juuri mitään. Jos joku on törmännyt hyviin nettisivuihin, niin linkki tänne! Olen kyllä yrittänyt etsiä, mutta tekniikasta ei tahdo löytyä oikein mitään.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Mä en oikeen tosta Nascarista niin tiedä, mutta voisin joitain pieniä juttuja yrittää keksiä 60-luvusta.

Vielä 50-luvullahan stock caria ajettiin paljolti hiekkaovaaleilla ja autot olivat todellakin ainakin lähes vakioita. Niihin oli tosin luokiteltu, tai siis optiona tarjolla myyntiautoissa, jos jonkinlaista varustetta. Vaikkapa jossain Chrysler 300:ssa oli tarjolla perävälityksiä matalasta 2:n välityksestä aina 6.17:n asti. Ei liene paljon myyty sellasia 6:n välityksellä oelvia laitteita, huiput lienevät jossain sadan kahdenkympin pinnassa!

'60-luvun alussa autot olivat vielä kohtuullisen vakioita, mutta tehoilla lähdettiin kikkailemaan. Tehtaista voimakkaasti mukana oli chevrolet, chrysler ja etenkin ford sekä pontiac. Kaikilla oli omata erikoismoottorinsa Nascaria varten, chryslerilla Max Wedge koneet jotka kuitenkin paremmin pärjäsi kiihdytyspuolella, chevroletilla 427 W moottori, pontiacilla 421 SD ja fordilla samoin muistaakseni 421 FE moottori. Oliskohan ollut '64 kun kaikki sai chrylserilta hemin myötä aika pahasti päähänsä, niin GM vetäytyi tehtaana pois nascarista ja virallisesti muustakin kilpa-autoilusta. Eli jäljelle jäi vaan fordit + mercuryt ja dodget + plymouthit tehdastiimeinä, sekä geeämmiä independentteinä. Tuossa vaiheessa vielä keskityttiin moottoritehoihin, ja '66 + 67 kautta chrysler vielä hallitsi hemin tuoman tehoylivoiman myötä. '68 ford iski takaisin keksimällä aerodynamiikan; keskinopeudet oli muutamissa vuosissa noussut mielettömästi ja hyvän ilnmanvastukesn merkityskestä tuli koko ajan suurempi. Noihin aikoihin chryslerin inssit laskivat, että 1 mph lisää keskinopeutta vaati n. 17 hevosvoimaa joten ei ihme, että aerodynamiikan parantaminen tuntui houkuttelevalta. Fordilta tulikin markkinoille linjakkaat Torino ja Mercurylta Cyclone mallit ja ne syrjäytti chryslerin tuotteet kärjestä. chrysler vastasi vuodelle '69 tekemällä "erikoismallin", charger 500:n jossa pahimpia aerodynamiikka virheitä oli korjattu. Se ei kuitenkaan ollut riittävää, sillä myös ford oli tehnyt parannuksia sekä saanut lisää tehoa tuomalla oman hemi versionsa markkinoille, 429 BOSS moottorin joka oli tarjolla optiona tutoanto mustangeissa. Vielä '69 puolella chrysler teki sitten sellasen "tutoantoauton, että oksat pois. Se oli yks autohistorian "kauneimmista" laitteista, dodge daytona. Tarkalla silmällä laitteesta voi havaita, että pääapaino suunnittelussa on ollut ehkä jokin muu kuin käytännöllisen kauppakassin luominen. Daytona käänsi vaakakupin taas chryslerin puolelle, ja vuoeksi '70 chrysler teki sisarmallin Plymouth Superbirdin joka kuitenkin oli aavistuksen daytonaa kompromissimpi ratkaisu. http://aerowarriors.com/cgi-bin/af.cgi?rf=http://aerowarriors.com/dftkc.html CW arvo noissa muuten oli n. 0.30; sitä ei mikään tutoantoauto päässyt kai lähellekään n. seuraaviin 15 vuoteen?

Muuten noi nyt tekniikaltaan ei niin kummosia olleet, jousitukset jne perustui edelleen pitkälti tuotantoautoihin ainakin periaatteiltaan, eli siinä mielessä nimi "stock car" vielä kuvasi autoja ihan hyvin. 7-litraisista moottoreista irtosi yhdellä nelikurkkuisella kaasuttimella yli 600 hevosovimaa, ja keksinopeudet ovaaleilla oli parhaimmillaan yli 200 mph, eli reilut 320 km/t.

Nascar kuitenkin huolestui nopeuksien kasvusta siinä määrin, että asetti erilasia rajoituksia sekä tekniikan, että aerodynamiikan puolelle vuodesta '71 lähtien. Hemi moottorit saivat kiusakseen kuristimet ja myöhemmin aero-autoille määrättiin moottorin maksimikooksi 5 litraa. Palattiin takaisin "normaaleihin" autoihin, ja lopulta siirryttiin nykyiseen '358' maksimikokoon moottoreissa sekä pienempikorisiin kompakti autoihin. Eli sellanen 5.8 litraa koneen koko nykyään. Myöhemmin sitten alustojen jne osalta on säännöt menneet paljon vapaammille poluille ja STOCK carista jäänyt vähemmän ja vähemmän jäljelle. Periaatteessa moottorisäännöt ovat kuitenkin hyvin saman kaltaiset kuin '60 luvulla, mm. laahaava nokkainen työntötanko moottori, yksi nelikurkkuinen kaasutin, jonka koko tosin on rajattu nykyään peienemmäksi jne. Sen verran on noi koneet kehittyneet, että nykyiset pikkulohkot tuottavat reilu sata heppaa enemmän kun nuo "kulta-ajan" suuret ja tehokkaat hemi moottorit. Mm. chryslerin tehdas muuten tarjosi '70 luvulla ns. Kit Karia, eli suoraan diileriltä sai ostaa Nascariin sopivan auton osina, runko-osista alkaen aina täydelliseen autoon asti, ja niillä oli jopa mahdollisuus pärjätä. Täydellinen "kit car" paketti siihen aikaan maksoi käsittääkseni luokkaa 10 000$. http://www.mopardealer.com/chrysler.htm Aluksi dart/duster korisina, myöhemmin Volare/Aspen malleina.

<small>[ 14-08-2003, 10:41: Message edited by: Off-Topic ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, jotain tollasta muistelinkin. Ensin tuli tekniikkaa moottoreihin ja sitten aerodynamiikka. Tehtaat tosissaan panosti NASCAR:iin. Mun mielestä on ikävä, että moottoritekniikassa ollaan vielä niin vanhakantaisia. Jotenkin noloa, että ne kisaa vieläkin kaasareilla. Ei nykytekniikalla ruisku ole mitenkään ratkaisevasti kalliimpi, jos ajattelee koko homman kustannuksia.

Silloin 60-luvulla kaikki oli toisin ja olisi ollut ainakin USA:n autoteollisuuden kannalta hyvä asia, jos tehtaiden inssit oisivat voineet panostaa uuden tyyppisiin tekniikoihin testimielessä siellä kilparadalla. Siitä tietotaidosta olisi varmasti ollut hyötyä 5 vuoden päästä kun öljykriisi tuli. Silloinhan ne koneet tukehdutettiin pahoin ja oikeastaan USA-autojen varsinainen kulta-aika loppui siihen.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Joo. Sinänsähän noi on kyllä aika korkeella tasolla noin teknisesti noi Nascar motit, vaikka teoriassa jeesuksen aikaista teknologiaa ovatkin. Ja ehkä jopa enemmän auttavat löytämään tuotantoautoja hyödyttäviä ratkaisuja kuin vapaat säännöt. Mm. palotapahtuman tehokkuutta ja hevosvoimaa kohden kulutusta on saatu parannettua aika lailla ja se ehijastuu tuotantoautoissakin. Corvettessahan joskus tehtiin 32 venttiilinen tehoversio, ja nykyinen 16 venttiilinen työntötanko LS1 kone pesee sen arvoissa mennen tullen ja maksaa vaan murtoosia tosta ZR1:stä. Mä luulen, että ton kaasari säännön taustalla on se, että autojen sääntjen mukaisuuden halutaan olevan helpommin valvottavissa; kun ei elektroniikkaa ole, niin on paha jemmata mitään kiellettyjä juttuja. Sama homma siellä on monessa muussakin luokassa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, kiistatta Jenkkien nykyiset työntötankokoneet on taloudellisia, tehokkaita ja muutenkin mainioita käyttökoneita. Itse näen kuitenkin lievää yhteyttä hieman takaperoisten kilpa-autosääntöjen ja tuotantomoottorien teknisen tason välillä. Palotapahtuma on varmasti hallinnassa ja NASCAR-autoissa ja ei se mekaniikkakaan huonoa ole, männännopeudet taitaa olla tasolla 25 m/s.

Selvä asiahan se on, että jos sitä jeesuksen aikaista teknologiaa kehittelee ja palkintona on Winston Cupin voitto, niin jonninmoista kehitystä varmasti tapahtuu.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Off-Topic:
Jep, Pettyn kiihdyttelyura tais kestää kauden '65. syynä sille oli se, että Petty ajoi Chryslerille joka edellisvuonna oli tuonut Hemi koneensa kisakäyttöön ja pärjäs kai '64 vuonna kohtuu mukavasti. Vuodelle '65 Ford teki oman SOHC moottorinsa ja Chrysler kehitteli 32 venttiilimotteja, mutta Nascar puuttui peliin ja kielsi kaikki eksoottiset moottoriviritelmät mukaanlukien chryslerin Hemin. Protestiksi Chrysler vetäytyi vuoden '65 sarjasata ja laittoi kuskinsa suoraanajohommiin. Vuodelle '66 Hemi tuli sitten optiomoottoriksi myyntimalleihin ja luokiteltiin myös Nascar käyttöön sopivaksi voimanlähteeksi jolloin ympäriajajat pääs taas varsinaiseen leipätyöhönsä.
Mene ja tiedä kauanko Pettyn kiihdytys-ura olisi jatkunut mutta syy siihen että se loppui ei ollut siinä että -66 Hemit sallittiin vaan siinä että hän ajoi katsomoon ja katsoja menehtyi, muistaakseni nuori poika.
Tämän R.Petty itse kertoi syyksi taannoin Hot Rodin haastattelussa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Yksi syy Pettyn lyhyeen Drag Racing uraan taisi olla myös se, että mies ei oikein pärjännyt lajissa.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Tuosta en ole kuullutkaan, syy kilpailu-uran aloittamiselle oli kuitenkin toi Hemin panna minkä seurauksena chrysler vetäytyi Nascarista. En tota Pettyn drag uraakaan kovin hyvin tunne, mutta mulla on sellanen käsitys, ettei Petty ajanut varsinaisesti mitään kisaa, vaan enempi match race tyylisiä haastelähtöjä. Kalustokin tais olla factory experimental tyylistä ja erilaista mitä muilla oli käytössä, ehkä jonkinlaista funnycarin esiastetta. Ainoo kuva jonka oon pettyn drag urasta nähnyt oli jonkun hemillä varustetun barracudan ratissa. Ja löytyhän toi netistäkin; http://www.draglist.com/photoimages/Photos-RayRay/Full%20Size/pettymori.jpg
Ja löyty sieltä Pettyn haastattelukin jonka mukaan hän siirtyi drag racingiin koska Nascarissa kilpailijat syytteli tekniikkavilpeista, ja palas takaisin ton georgian kolarin takia missä 8 vuotias poika menehtyi. En tiedä sitten, että onko toi virallinen totuus ja osa tarinaa, vaiko oikeesti totta. Kuitenkin Petty ajoi koko kauden '65 dragia ja jonkinverran myös '66 puolella, ja toi onnettomuus sattui jo helmikuussa '65. Myös muut chryslerin Nascar ajajat ajoi vuoden '65 vastaavaa drag racingia kuin Petty.
 
Ylös