Mosley: 80-luvun kisat tylsiä

  • Viestiketjun aloittaja Aeuk
  • Aloituspäivämäärä

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Maikkarilta:

Monet F1-fanit muistelevat kaihoisasti 1980-luvun kisoja. Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley ei kuitenkaan kaipaa sitä aikaa. Hänen mielestään 80-luvun kilvanajo oli tylsää katseltavaa.

- 80-luvun kisoissa kaikki aloittivat täydellä tankilla ja ajoivat yksillä renkailla kisan läpi. Kisan alkupuoliskon ajan vain säästeltiin renkaita. Jos meillä olisi nyt sellainen kisa, ihmettelisimme kaikki "mitä tämä oikein on?". Jos nykyään näkee vanhoja kisoja nauhalta, niin sitä vain ajattelee, "voi luoja, kuinka tylsää". Nykykisoissa meillä on paljon draamaa eikä koskaan oikein tiedä, mitä tulee tapahtumaan, Mosley sanoi Autosport-lehden haastattelussa.

F1-kuskit purnaavat usein siitä, ettei ohittaminen ole mahdollista, vaikka olisi edellään ajavaa nopeampi. Mosleyn mielestä F1-kisoissa ohitellaan tällä hetkellä riittävästi.

- Ohitusten määrä on hyväksyttävällä tasolla. Se on ihan hyvä juttu, ettei kärkiautoa välttämättä pysty ohittamaan, vaikka takana tuleva olisi hieman nopeampi, Mosley mietti.
Aika outoa puhetta. Ne kisat & kisapätkät mitä on 80-luvulta tullut nähtyä, ei ainakaan mahdu Mosley määritelmiin (jos multa kysytään). Ja mitäs helveteä tarkoittaa tuo Mossen toteamus että "Se on ihan hyvä juttu, ettei kärkiautoa välttämättä pysty ohittamaan, vaikka takana tuleva olisi hieman nopeampi" ... ehh? doubtful

Joko maikkari on taas napannut pätkiä isommasta kokonaisuudesta ja saanut ne näyttämään joltain aivan muulta tai ... hmmm.

EDIT: Yksi videopätkä (20 mb mpeg) osoittamaan kuinka tylsää se selvästi on ollut :p

<small>[ 03-01-2004, 23:44: Message edited by: Aeuk ]</small>
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Aeuk:
- Ohitusten määrä on hyväksyttävällä tasolla. Se on ihan hyvä juttu, ettei kärkiautoa välttämättä pysty ohittamaan, vaikka takana tuleva olisi hieman nopeampi, Mosley mietti.
Niin mitä hyvää siinä on? Juuri tuon takiahan kisat ovat nykyään niiiin tylsiä! yuck
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Ehkäpä Max ajatteli, että jos autot olisi ekan kierroksen jälkee suoraan nopeusjärjestyksessä niin ohituksia tulisi vielä vähemmän.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
En äkkiseltään löytänyt tuota Mosleyn alkuperäistä haastattelua jotta olisin voinut varmistaa mitä hän on todellisuudessa sanonut.

F1 kisojahan moititaan siitä että ohituksia tapahtuu liian vähän. Usein on verrattu formuloita ratamoottoripyöräilyn pikkuluokkiin, joissa saattaa tapahtua useita kymmeniä ohituksia yhden ratakierroksen aikana.

Eli kärjistetysti voi sanoa että F1-kisoissa parin ensimmäisen kierroksen jälkeen voi nukahtaa ja odottaa jotain teknistä vikaa joka toisi muutoksia autojen järjestykseen.

Edelleen kärjistetysti voidaan todeta että noissa ratamoottoripyöräilyn pikkuluokissa taas kisasta kannattaa seurata vain viimeiset kierrokset, koska voittaja ratkaistaan vasta siellä.

Siinä oli varmasti molemmat ääripäät. Järkevä taso löytyy taas kerran jostain tältä väliltä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Aika kultaa muistot, eikä niistä tylsistä 80-luvun tapahtumista ole sattuneesta syystä videoclippejä nykyään ihasteltavaksi.

Mutta kyllä 80-luvulla sentään ohittaminen oli helpompaa. Eikä kisoja ajettu läpi ilman varikkopysähdyksiä. Renkaita käytiin kyllä vaihtamassa, vaikka välitankkaus olikin kielletty. Autot olivat varsinkin turboaikaan epäluotettavia ja melko hankalia ajettavia. Nämä tekijät kyllä tekivät kisoista tapahtumarikkaampia kuin nykyään keskimäärin.
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Katsoin tuon Aeuk:n laittaman videon ja pitää sanoa, että meno oli ihan toista verrattuna nykyiseen. Autoilla pääsi selvästi lähemmäs edellämenevää (ilmeisesti pienemmän downforcen auton taakse jättämän "ilmatyhjiön" vuoksi) samoin jarrutusissa oli selvästi eroa, kun takana tuleva pystyi "suunnittelemaan" jarrutuksensa edellämenevän tekemisten mukaan. Uskoisin tämän johtuvan siitä, että jarrutusmatkat yksinkertaisesti olivat selvästi nykyistä pidemmät ja silloisten jarrujen kanssa piti jarrutella säästellen, jotta moiset olisivat kestäneet kilpailun loppuun. Ehkäpä tämä jarrujen paluttaminen hieman taaksepäin (tai edes jarrutusmatkojen pidennys) toisikin nykykisoihin kuljettajille lisää päänvaivaa ja sitäkautta jopa näitä kaivattuja ohituksia.
Olisikohan se niin, että näillä nykyautoilla ajaminen on tehty niin helpoksi, että kierrokset ajetaan toinen toisensa perään niin virheettömästi, että takanatuleva ei yksinkertaisti löydä ohitusreikää. Niin, tästäköhän sekin johtuu, että nämä nuoret uudet kuljettajat pääsevät autojen kanssa niin nopeasti sinuiksi.

<small>[ 04-01-2004, 13:03: Message edited by: K.Koulu ]</small>
 

NotShee

?aotuo ätiM
Liittynyt
2.9.2001
Viestit
3313
Sijainti
Lund, Skåne
Aeuk:
Aika outoa puhetta. Ne kisat & kisapätkät mitä on 80-luvulta tullut nähtyä, ei ainakaan mahdu Mosley määritelmiin (jos multa kysytään). Ja mitäs helveteä tarkoittaa tuo Mossen toteamus että "Se on ihan hyvä juttu, ettei kärkiautoa välttämättä pysty ohittamaan, vaikka takana tuleva olisi hieman nopeampi" ... ehh? doubtful
Taas voisi selittää Ferrarivastaisuutta selittelemällä Schumin ajavan kärjessä muiden ollessa nopeampi... Mutta uskon, että Harrisonin esittämä kommentti osuu oikeaan.

Mutta kyllä vähän ihmetyttää, että onko Mosley tosiaan sanonut noin. Ehkä FIA:lta on loppunut menestyspainot ym. keinot saada lisää jännittävyyttä sarjaan, joten he joutuvat esittämään nykyajan kilpailuiden olevan riittävän jännittäviä.

Ilmarille voisin vielä sanoa, että ratamoottoripyöräilyn pikkuluokissa ohituksia kyllä tapahtuu koko kisan aikana. Enkä minä näitä kilpailuja sarjatilanteen/voittajan takia seuraa, vaan juuri tuon ohituskamppailun. Toki viimeisellä kierroksella on jännittävämpää, kun kuskitkin tietävät voittajan ratkeavan pian.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin siis tuossahan oli yksi 80-luvun klassikokisoista, eli Jerezin kisa vuodelta 1986. Mulla on sellainen käsitys että Mansell oli käynyt vaihtamassa kisan loppupuolella renkaat ja oli sen ansiosta lopussa huomattavan nopea. Senna kyllä kuittasi tuossa hienosti takaisin, vaikka totuuden nimissä on sanottava, että tuota kierrosta oli editoitu noin 30 sekuntia.

Sinänsä tuollaiset tiukat loppuratkaisut eivät olleet 80-luvullakaan kovin yleisiä. Kyllä tuota kisaa pidettiin silloinkin erityisen hienona. Yksi iso tekijä tuohon aikaan oli tietysti turbokoneet, josta pystyi kääntämään lisää tehoja kriittisellä hetkellä. Ylipäätänsäkin autojen nopeuserot tulivat kisan loppua kohden merkittäviksi kun jarrut olivat loppu, bensaa piti säästää jne. Lisäksi keppivaihteiden takia kuskeille tuli paljon enemmän virheitä.

Itse en lähde muistelemaan kaiholla jotain tiettyä aikakautta ykkösistä pelkästään sen takia, että kisaaminen oli parempaa. Ylivoimainen enemmistö kisoista on aina ollut suhteellisen tapahtumaköyhiä tapahtumia. Kuitenkin lähes joka vuosi tulee 1-2 kisaa jotka nousevat klassikoiksi. Kaudelta 2003 tulee mieleen Silverstonen kisa, mikä oli niin mielenkiintoinen f1-kisa kuin vain mahdollista on.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
pmv:
Niin siis tuossahan oli yksi 80-luvun klassikokisoista, eli Jerezin kisa vuodelta 1986. Mulla on sellainen käsitys että Mansell oli käynyt vaihtamassa kisan loppupuolella renkaat ja oli sen ansiosta lopussa huomattavan nopea. Senna kyllä kuittasi tuossa hienosti takaisin, vaikka totuuden nimissä on sanottava, että tuota kierrosta oli editoitu noin 30 sekuntia.

Sinänsä tuollaiset tiukat loppuratkaisut eivät olleet 80-luvullakaan kovin yleisiä. Kyllä tuota kisaa pidettiin silloinkin erityisen hienona. Yksi iso tekijä tuohon aikaan oli tietysti turbokoneet, josta pystyi kääntämään lisää tehoja kriittisellä hetkellä. Ylipäätänsäkin autojen nopeuserot tulivat kisan loppua kohden merkittäviksi kun jarrut olivat loppu, bensaa piti säästää jne. Lisäksi keppivaihteiden takia kuskeille tuli paljon enemmän virheitä.

Itse en lähde muistelemaan kaiholla jotain tiettyä aikakautta ykkösistä pelkästään sen takia, että kisaaminen oli parempaa. Ylivoimainen enemmistö kisoista on aina ollut suhteellisen tapahtumaköyhiä tapahtumia. Kuitenkin lähes joka vuosi tulee 1-2 kisaa jotka nousevat klassikoiksi. Kaudelta 2003 tulee mieleen Silverstonen kisa, mikä oli niin mielenkiintoinen f1-kisa kuin vain mahdollista on.
True indeed. Pitäsköhän siis aloittaa topikki classikko kisojen suhteen...
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
pmv:
Itse en lähde muistelemaan kaiholla jotain tiettyä aikakautta ykkösistä pelkästään sen takia, että kisaaminen oli parempaa.
Toki.

Mutta ... Jos ei lähdekään kaiholla muistelemaan tiettyjä aikakausia (mikä toisaalta voi olla mukavaakin joskus) - niin pitääkö sitä sitten lähteä haukkumaan jotain tiettyä aikakautta, Mosleyn tyyliin? (olettaen että on haukkunut, voi tietty olla jotain maikkarin väännöksiäkin vain).
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mun mielestä Mosley on vaan kuitannut takaisin niille, jotka kaiholla muistelevat 80-lukua, että silloin kaikki oli parempaa. Mielestäni Mosleyllä on oikeita pointteja. Lopettihan Keke Rosberg f1-uransa pitkälti sen takia, että kisoissa ei saanut vetää urku auki alusta loppuun, vaan piti taktikoida. Nykypäivän kisat ovat erillä tavalla vaativia. Kuskin pitää pystyä ajamaan lähes joka kierros 100% vauhtia, kun taas 80-luvulla ensimmäiset 20-40% mentiin kalustoa säästellen, jonka jälkeen alkoi pudotuspeli. Lopussa sitten parhaiten taktikoinut kuski kykeni vetämään 3-5 sekuntia nopeampia kierroksia ja voitti kisan sitten minuutilla. Silloista tilannetta voisi ehkä verrata joihinkin CART-kisoihin muutama vuosi sitten, kun kaikki kuskit säästelivät eivätkä ajaneet täysiä pelkästään taktisista syistä. Kyllä sellainen on turhauttavaa katseltavaa.

Ehkä ihanne tilanne olisi sellainen, että ajamisen vaativuus olisi 80-luvun tasoa, mutta kisan tempo olisi 2000-luvun tasoa. Tällöin autoilla ajettaisiin äärirajoilla koko ajan(kuten tänä päivänä) ja se olisi myös näyttävää(mitä se nyt suinkaan ei ole). Mitä tuohon kisaamiseen tulee, niin 80-luvun kisojen taktinen luonne johti siihen että ohituksia tuli merkittävästi enemmän. Runsaat ohitukset eivät johtuneet pelkästään siis siitä että ohittaminen oli helpompaa, vaan myös taktiikan aiheuttamista merkittävistä nopeuseroista.

Mielestäni f1:n ongelma ei tällä hetkellä ole suinkaan se, että ohittaminen on vaikeaa. Suurempi ongelma on siinä, että autojen eteneminen ei ole dramaattisen näköistä. Vertaus RR:n puolelle on tässä kohtaa osuva. Katson itse mielelläni MotoGP:n kisoja jo pelkästään siksi, että isojen pyörien luisut ovat niin hiuksia nostattavan viihdyttävää. F1:stä puuttuu tällä hetkellä kokonaan tuo aspekti.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Mä olen joskus perustanut toikin missä kehuin että: Formulat tänäpäivänä ja nykytekniikalla televisioituina ovat hienoa viihdettä verrattuna 70 ja 80 luvun juttuihin.
Kovaa marinaa siitä tuli mutta olen edelleen sitä mieltä että aika on kullannut muistoja aika paljonkin.
Sitäpaitsi esim. viime kausi 8 eri voittajaa ja paljon tapahtumia ja mielenkiintoisia kisoja.
 

setämies

New member
Liittynyt
9.1.2004
Viestit
2
Sijainti
Länsirannikko
viime kausi onkin just se ainoo poikkeus niin ihan turha siihen verrata kaikkea muuta. jos 2004 on jatkuvasti yhtä hyvää matskua kun 2003 niin hienoa,mut jotenki ei vaan usko riitä.

80 luvulla oli paljon hyviä kisoja, kattoo vaan niitä duken 84-87 kisavideoita. kamerakikkailuu ei niin paljoo tietty ole kun nykyään hockella,mut jossain imolassa ja monacossa on välillä parempia kuvakulmia ku mitä nyt saadaa nähdä,ja niissä näyttää oikeesti siltä et ne vormulat menee lujaa, kovaa ja nopeesti esim sen monacon ison pompun yli. nyt huomaa vauhdin vaan kun auto menee seinään ja se näytetään tuhannesta eri kuvakulmasta,muuten tulee jotain yleiskuvaa.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Muistelisin tosta 86 jerezistä että Sennalle tuli kisan lopussa vaihteisto-ongelmia ja sen takia matkanteko hidastui ja Mansell pääsi melkein kuittaan voiton.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Jepjep, kyllähän viime kausi olikin mielenkiintoinen kokonaisuus - sitä tuskin kukaan kiistääkään. Sen sijaan voin suoraan sanoa, että ei kiinnosta nähdä niin ylivoimaisia kausia kuin mitä parin vuoden takainen Schumaikkelin esitys oli. Ihan sama minkä maan edustajalle moinen ylivoimaisuus sattuukin - ei paljon kiinnosta.

Kaudet, joissa mestaruus (tai jopa molemmat) ratkeavat ihan viimeisessä kisassa, on parhaita. Ok ok ... se kait on itsestäänselvyys ... mutta silti :)

Tällä hetkellä on sellainen fiilis, että ensi kausi(kin) voi olla hyvinkin tasaista vääntöä & taistelua - toivossa on hyvä elää. Jos ensi kausi on yhtä kiinnostava kuin mitä kausi 2003 oli, niin sillä viimeisetkin Schumin-dominointi-vuoden aikaansaamat haavat paikkaantuvat wink ...
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Muistelisin tosta 86 jerezistä että Sennalle tuli kisan lopussa vaihteisto-ongelmia ja sen takia matkanteko hidastui ja Mansell pääsi melkein kuittaan voiton.

Oikeasti tilanne meni niin että kukaan ei aikonut käydä kisan aikana vaihtamassa renkaita. Mansell johti mutta toinen takarengan alkoi tyhjentyä, Senna ja Prost ajoivat ohi. Mansell kävi 9 kierrosta ennen maalia vaihtamassa renkaat ja ajoi uusilla renkailla sekuntitolkulla nopeampia kierroksia ja ajoi Prostin ohi uudestaan ja saavutti Sennan viimeisessä mutkassa, mutta ei viimeisellä suoralla aivan ehtinyt Sennan ohi

Jos nykyään näkee vanhoja kisoja nauhalta, niin sitä vain ajattelee, "voi luoja, kuinka tylsää". Nykykisoissa meillä on paljon draamaa eikä koskaan oikein tiedä, mitä tulee tapahtumaan, Mosley sanoi Autosport-lehden haastattelussa.

Minusta on ainakin mukava katsoa vanhoja nauhoja kaapin perukoilta. Tylsää se varmasti Mosleylle on kun muistaa lopputuloksen, tyhmää verrata jo käydyn kilpailun jännitystä menossa olevan kisan jännitykseen. Dramatiikkaa löytyi myös yllinkyllin koska luotettavuus oli 80-luvulla kärkitalleillakin jotain muuta kuin Schumilla nykyään...bensakin saattoi loppua kesken :D

<small>[ 09-01-2004, 22:11: Message edited by: Felix ]</small>
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
- Ohitusten määrä on hyväksyttävällä tasolla. Se on ihan hyvä juttu, ettei kärkiautoa välttämättä pysty ohittamaan, vaikka takana tuleva olisi hieman nopeampi, Mosley mietti.
Niin mitä hyvää siinä on? Juuri tuon takiahan kisat ovat nykyään niiiin tylsiä!
No mutta kyllä minä nään asian mosleyn tavalla, eli taktiikalla on väliä. Esimerkiksi jos joku heikompi kuski pääsee kärkeen niin hänellä on jotain mahdollisuuksia myös hyvään sijoitukseen.

Ajattele jos Webber lähtee paalulta ja kisassa joka mutkassa joku paukuttaa eelle. Minusta olis jännempää nähdä muitten taistelevan Webberin ohituksesta.
Kanada 2001 oli erittäin hyvä kisa, vaikka Ralf ei ohittanutkaan veljeään "radalla".
Myönnän toki että nykyisin kisat on tylsiä!
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Oberfeldwebel:
- Ohitusten määrä on hyväksyttävällä tasolla. Se on ihan hyvä juttu, ettei kärkiautoa välttämättä pysty ohittamaan, vaikka takana tuleva olisi hieman nopeampi, Mosley mietti.
Niin mitä hyvää siinä on? Juuri tuon takiahan kisat ovat nykyään niiiin tylsiä!
No mutta kyllä minä nään asian mosleyn tavalla, eli taktiikalla on väliä. Esimerkiksi jos joku heikompi kuski pääsee kärkeen niin hänellä on jotain mahdollisuuksia myös hyvään sijoitukseen.

Ajattele jos Webber lähtee paalulta ja kisassa joka mutkassa joku paukuttaa eelle. Minusta olis jännempää nähdä muitten taistelevan Webberin ohituksesta.
Kanada 2001 oli erittäin hyvä kisa, vaikka Ralf ei ohittanutkaan veljeään "radalla".
Myönnän toki että nykyisin kisat on tylsiä!
Mutta kyllä mää pidän enemmän sellaisista kisoista, jossa ohitetaan melkein joka kierros joku kuski! Hyvänä esimerkkinä CART-sarja. :rolleyes:

Mutta toihan on vain mun mielipide.. :D
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
No on kyllä hieman kummallisia kantoja. Taitaa Mosleykin jo tulla vanhaksi.
 
Ylös