Mosley ehdottaa uutta rangaistuskäytäntöä formuloihin

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Mosley ehdottaa uutta rangaistuskäytäntöä formuloihin
11.12.2003 14:50

Kansainvälisen autoliiton puheenjohtaja Max Mosley esittää formula ykkösiin uudenlaista rangaistuskäytäntöä ensi kaudeksi. Asiasta kertoo Autosport-lehti.

Mosley haluaisi poistaa kisan aikana langetettavat varikon läpiajorangaistukset. Tilalle hän tarjoaa systeemiä, jossa törttöilevät kuljettajat saisivat ensin varoituksia, ja jos ajotapa ei muuttuisi, olisi seurauksena ajokieltoa.

Uuden rangaistusjärjestelmän merkittävimpänä etuna olisi se, ettei rangaistuspäätöstä tarvitsisi tehdä kilpailun aikana, vaan asia voitaisiin käsitellä huolellisesti kisan jälkeen.

Päättyneellä kaudella Juan Pablo Montoya menetti mestaruusmahdollisuutensa USA:n GP:ssä hätäisesti langetettuun varikon läpiajorangaistukseen, joka aiheutui kolarista Rubens Barrichellon kanssa. Kolarin molemmat osapuolet pitivät tapahtumaa normaalina kilpa-autoilutilanteena.

- Tärkein vaatimus on, että rangaistuskäytäntö on reilu. Nykyisellä järjestelmällä tulee välillä väistämättä hieman epätasaisia tuomioita. Uuden järjestelmän suurin etu olisi siinä, että jos kuljettaja tai talli olisi eri mieltä rangaistuksesta, jäisi heille mahdollisuus esittää oma näkemyksensä, Mosley perusteli.

(MTV3)

Jaa'a, mielestäni noita rangaistuksia on puitu ihan tarpeeksi kisojen välillä tähänkin asti. Kyllä sääntörikkomuksista radalla pitää rankaista kisan aikana! Jos yhdestä rikkeestä saa vain varoituksen tilille, niin sehän on yks hailee jos tekee rikkeen viimeisessä kisassa, jos tili on jokseenkin puhdas. Ja muutenkin yksi rike on yhden rangaistuksen arvoinen!

<small>[ 11-12-2003, 15:02: Message edited by: Joni ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mun mielestä tuo stop&go rangaistusmenettely on nyt ihan hyvä. Varsinkin kun siinä on nyt vähän enemmänkin niitä vaihtoehtoja. Sen lisäksi eri hässäköitä voidaan pohtia kisan jälkeenkin jos on tarpeen.

Se, että otettaisiin käyttöön tuollainen rangaistusmenettely, kuten futiksessa on ihan ok ajatus, mutta siinä on pari ongelmaa. F1:ssä kun kuskin asemalla on paljon isompi merkitys tiimille kuin futiksessa, eikä sitä ole niin helppo korvata varoitustilin täytyttyä. Sitten tietysti olisi ikävää jos kuljettaja missaisi itselleen merkittävän kisan varoitustilin täytyttyä epäedulliseen aikaan. Esim. jos Alonso missaisi Espanjan kisan, niin siitä kärsisi Fernandon lisäksi myös kisajärjestäjä, joka kai ei ole millään lailla syyllinen tapahtumiin. F1:n luonteeseen kuuluu, että katsojat tietää ketä kisassa ajaa. Olihan aikoinaan Häkkisen Unkarin kisan banni ikävä monille sinne saakka matkustaneille suomalaiskatsojille.

Yhtälailla nuo keltaisetkin kortit ratkaisee mestaruustaistoja. Jos toiseksi viimeisessä kisassa tekee kolmannen virheen, niin sitä joutuu katsomaan finaalin aivan jostain muualta.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Minä taas olen varovaisesti nykyisestä menettelystä luopumisen puolesta. Törkeissä tapauksissa sitä voitaisiin edelleen pitää varalla, mutta lähtökohtaisesti kaikki normaalissa kilpailutilanteessa tapahtuneet vaaratilanteet pitäisi käsitellä vasta kisan jälkeen huolellisesti mieluummin pysyvän tuomariston toimesta.

pmw:n ongelmakuvaukset ovatihan paikkansa pitävä. Mielestäni paljon suurempi ongelma on kuitenkin mestaruuden ratkeaminen epämääräisin perustein annetulla kilpailun aikaisella rangaistuksella. Se vie pohjaa kaikkien lajia seuraavien ennakko-odotuksilta.

Viimeisen kisan rangaistuksilla ei enää voida mitään edes muuttaa, sillä lähes kaikki tilanteet ovat sellaisia, joissa mestaruus ratkeaa toisen mestaruudesta kamppailevan keskeytyksen kautta. Niitä menetettyjä pistemahdollisuuksia mikään toiselle annettu rangaistus ei palauta.
 

Vanha kettu

Banned
Liittynyt
26.11.2003
Viestit
88
Sijainti
koti
Noita kisan aikaisia rangaistuksiahan on annettu esimerkiksi siitä, että ohittaa kilpailijan oikaisemalla tai keltaisten lippujen aikana tai muuta hyötyä saa laittomasta toiminnasta. Eli periaatteessahan voisi olla jopa hyödyllisempää MM-taiston kannalta vähän rikkoa sääntöjä.
 
Ylös