Jos nussitaan pilkkua niin Divx on aika lailla sama kuin mpeg. Divx tuottaa mpeg-4 videota.Tósé ®:
Mpeg on tämän hetken paras muoto, kun ottaa huomioon sitä toistamaan pystyvien laitteiden määrän ja kuvan laadun.
Väität siis että Mpeg-4 ei olisi sen parempi samalla bitratella kuin esim mpeg-1? Ihan vapaasti mun puolesta. Ja mikä ongelma nopeasti liikkuvassa kuvassa on? Minusta lähinnä se että ero kapenee suhteessa 4:n ja 1-2:n välillä.Tósé ®:
Mahtuuhan se huonommalla kuvalaadulla pienempään tilaan, mutta ei ole juurikaan sellaisia välineitä, joilla niitä elokuvia voisi katsella televisiossa.
Xvid tai mikä se nyt on, on vähintään yhtä hyvä kuin DivX (myös mpeg-4) ja sen saa ilman spywarea ilmaiseksi.
Tästä kuvalaadusta on väitelty tällä palstalla jo ajat sitten ja ongelmat tulevat nimenomaan nopeasti liikkuvissa kuvissa. Siitä vain kokeilemaan uusinta versiota ja toivomaan, että heille joille haluat tekemäsi elokuvan toimittaa pystyvät sen katsomaan. Minä olen jo kokeillut.
Observer:
Kuinka käännän tilaavievän MPEG-tiedoston johonkin tiiviimpää pakkausta hyödyntävään tiedostomuotoon; (divx tms..) ja mikä/mitkä ohjelmat olisivat parhaita tuohon kääntämiseen?
Mutta eikös tämä topicci ollut tilaavievien mpeg-tiedostojen pakkaaminen tehokkaammalla metodilla? Toki jos on dvd-poltin niin kannattaa pistää mpeg-2:sena. Ja minä en puhunut pelkästään mpeg-1:stä vaan otin sen yleiseksi esimerkiksi erosta suhteessa mpeg-4:een, mpeg-2 ei ole sen kummempi pakkaamaan kuin mpeg-1.Tósé ®:
Enhän mitään mpeg-1:stä ole puhunut vaan dvd-tasoiseta mpeg-2:sta. Siihen on olemassa kunnollisia katseluvälineitä ja ainakin omissa kuvauksssani (ralliautotja liikkeessä) DivX:llä tuli sahalaitaista kuvaa nopeissa kohdissa. Jos siitä olisi tehnyt bitratea ja kuvakokoa lisäämällä samankokoisen tiedoston kuin dvd-mpeg-2:sta olisi tullut, kuvalaatu olisi ehkä ollut samaa tasoa. SVCD käyttää heikompilaatuista mpeg-2:sta (pienempi kuva ja bitrate) ja se häviää laadussa ainakin minun VHS:lle. VCD on postimerkkiä hieman suurempaa mpeg-1:stä.
Toinen kysymys oli myös sen pätkän katsominen muualla kuin tässä tietokoneessa. Silloin en vielä omistanut polttavaa dvd-asemaa, joten tallensin valmiin pätkän kaikkien kokeilujen jälkeen hyvälaatuisena VHS-nauhale DV-muodosta kopioituna (digikamerasta koneelle tuleva codec).
Eikös XviD ole periaatteessa sama kuin DivX?
Tottakai kun käyttää samaa koodekkiaTósé ®:
Itse kantapään kautta opittu totuus on, mitä pienempi tila, sen huonompi kuva.
Niitä muutoksia ei arvata vaan ne tallennetaan. Esim. tekstuuri liikkuu vasemmalle, tekstuuria ei tallenneta kuin ekassa framessa jossa se esiintyy ja seuraavissa frameissa on tallessa vain sen liikevektori, näin yleistäen. Mpeg-1-2:ssa Intra-frame (kuva johon muut framet referoivat, sisältää kaiken tiedon framen koostamiseen ja siten vie tilaa) koodataan about kerran sekunnissa, mpeg-4:ssa yleinen maksimi 10s välein. Lisäksi Mpeg-4:n liikkeen tunnistaminen on tehokkaampi.Liike vaatii kokoa, kun videon koodaus perustuu periaatteessa samanalaisten framejen toistamattomuuteen tiedostossa ja muutosten arvaamiseen.
Mikä on pointtis? DivX ;-) on vanha hackattu versio Microsoftin kodekista, ja microsoft ei tunnetusti juuri standardeja kumartele. Sillä ei ole mitään yhteistä nykyisen DivX:in kanssa kuin nimi ja ent. hackeri nyk. ohjelmoija.XviDin helpissä lukee "XviD MPEG4 Codec" ja DivX:stä sanotaan AfterDawnissa "DivX ;-) on muokattu MPEG4 koodekki
Siis...? XviD:hän on ollut jatkuvan kehityksen alla jo pari vuotta, 1.0-versio saattaa ilmestyä tämän vuoden puolella.Ensimmäinen kokeilemani XVid ei toiminut ollenkaan
Jaa, kyllä minä olen pyörittänyt xvid-filuja divx:n decooderilla ja päinvastoin. Suurin ongelma lienee se että fourcc kertoo softalle että mitä decooderia käytetään eikä se ota huomioon onko se mpeg-4 vai mikä, ainoastaan se neljän merkin stringi merkkaa. Plus voihan se Divx:n decooderi tukea hiukka vajavaisesti Advanced Simple Profilea.Minusta XviD vaikuttaa samantyyppiseltä mpeg-4 muunnokselta kuin DivX. Tietenkään ne mitkään eivät ole yhteensopivia keskenään.
Nimenomaan siitä oli kysymys. Ja edelleenkin kaipailen niitä vastauksia että onnistuuko tuo mitenkään.Tane:
Mutta eikös tämä topicci ollut tilaavievien mpeg-tiedostojen pakkaaminen tehokkaammalla metodilla?