MTV3 MAX-kanavan Historia kisat

Formulafani 90

Well-known member
Kuten jo aihe kertoo niin tässä threadissa on todellakin kyse jo Maikkarin puolelta vahvistetussa asiassa ,että kauden päätyttyä aletaan näyttää vuodesta 1982 eteenpäin historiallisia ja suomalaisia F1-kisoja. Kisat joita tulee niin ne näytetään kokonaisuudessaan. Alusta Loppuun. Eli ainakin kerran viikossa kaikki MAXin omistajat pääsevät nostalgian makuun. Kisoja tulee kerran viikossa. Niillä taas joilla MAX ei näy niin tullaan jo tässä vaiheessa sanomaan minun puolesta ,että voin ruveta laittamaan nauhoja valmiiksi ja sitten aina laittamaan niitä. Sepä siitä sitten. Omasta puolestani MAX ja Maikkari ylipäänsä teki oikean ratkaisun. Sitten ei muuta kuin odottamaan 27.10 saakka :thumbup:

Sue_me

Well-known member
Jos tuo tieto pitää paikkansa, niin :thumbup:

Ratman

Turha kommentoija
Sijainti
Hole in the sky
Mun mielestä kuuluu kyllä tänne vapaan puolelle,tuolla asiapuolella kun vähän väliä törmää kommenttiin "eikö tätä olisi voinut kirjoittaa tonne vapaalle".

Ainoat kisat mitkä henkilökohtaisesti kiinnostaisivat olisi noi Keken mestaruusvuoden kisat.Tosin en omista minkäänlaista alkeellistakaan digiboksia joten jää näkemättä sekin.Mielenkiintoisinta on kyllä katsoa ihmisten reaktio näihin lähetyksiin,suomalaisten vakiovalitushan on ollut jo niin kauan kuin jaksan muistaa "JA TAAS UUSINTOJA".

Jone

Well-known member
Sijainti
Savonlinna
Itseäni taas ei tuo 80-luku niin kauheasti kiinnosta.

90-luvun loppupuolen kisoja katselisin kaikista mieluiten, vaikka joskus pikkupoikana ne on nähtykin ja pätkiä löytyy nauhoilta vieläkin.

Sue_me

Well-known member
Jone sanoi:
Itseäni taas ei tuo 80-luku niin kauheasti kiinnosta.
Makunsa kullakin :p

Itseäni kiinnostaa erityisesti 1980-luvun kisat, koska aloin seuraamaan F1:ä vasta vuonna 1989. Ja yhtäjaksoisesti olen seurannut F1:ä Japanin GP:stä 1990 lähtien.

Eli ne mitä olen aikanaan ikäni vuoksi missannut, haluaisin ehdottomasti nähdä.

Ratman

Turha kommentoija
Sijainti
Hole in the sky
Jone sanoi:
90-luvun loppupuolen kisoja katselisin kaikista mieluiten, vaikka joskus pikkupoikana ne on nähtykin ja pätkiä löytyy nauhoilta vieläkin.
Sulla kävi säkä,itse olin pieni juuri silloin kun Keke voitti ton mestaruuden.Sääli että kotivideonauhurit oli silloin harvojen herkkua.Sen takia näkisinkin niitä mielelläni.

Lancer

Realisti
Sijainti
taas Suomessa
Positiivinen yllätys maikkarilta! Jos vaan saatas ne uusinnanuusinnat pääkanavalle. :dunno:

Nellidog

Member
Hyvä, kerrankin hyvä ratkaisu MAXilta! Itse aion kyllä äänestää 80-luvun lopun ja 90-luvun alun kisoja; itse kun en ole ikäni puolesta pystynyt niitä seuraamaan. Olisihan se mahtavaa nähdä Senna, Mansell, Prost ja kumppanit ajamassa kilpaa!

Sue_me

Well-known member
Nellidog sanoi:
Hyvä, kerrankin hyvä ratkaisu MAXilta! Itse aion kyllä äänestää 80-luvun lopun ja 90-luvun alun kisoja; itse kun en ole ikäni puolesta pystynyt niitä seuraamaan. Olisihan se mahtavaa nähdä Senna, Mansell, Prost ja kumppanit ajamassa kilpaa!
Gilles Villeneuvea ja Stefan Bellofia näkisin mieluusti myös ajamassa. :ahem:

Kummatkin miehet omaavat kuitenkin eräänlaisen kulttistatuksen.

Ade

Kirjanpitäjä
Sijainti
Lappeenranta
Hieno juttu. Nytpä näen, että onko väitteessä "ennen oli miehet rautaa" mitään perää :D

WebSlave

Trackman
Ade sanoi:
Hieno juttu. Nytpä näen, että onko väitteessä "ennen oli miehet rautaa" mitään perää :D
Totta, nyt nähdään kuinka hyviä ne vanhat hyvä ajat olivat. Toki MAX näyttää valikoiman, joten tylsimpiä kisoja tuskin näemme.

Itse odotan myös lähinnä 80-luvun kisoja, koska siitä alkaa olla jo kauan ja se on kuitenkin sitä aikakautta, jolloin itse fanitukseni aloitin. 1982 nyt tietenkin jo siitäkin syystä, että olen kirjoittamassa juttusarjaa tuosta vuodesta (tosin projekti on vähän jäissä nyt). Maaefektiautot ja vähittäinen siirtyminen turboihin on minulle se "kultainen aika".

Toteutus mietityttää. Onko MTV3 haalinut uudessa kalliimmassa sopimuksessaan myös kisoja, joita ei Suomessa aikoinaan näytetty, vai onko ne vain olemassaolevia arkistonauhoja? Osan kisoistahan televisioi YLE. Eli onko osa sitten "jälkiselostettu". Miten hoidetaan mainoskatkojen kohdat?

Viimeksi muokattu:

Timppa78

License to SPY
Sijainti
Täällä
Juu, hienoahan toi on kaikki ennen vuotta 2000 olleet kilpailut kiinnostaa hiton paljon!
Vai mitä Arvo Penaalli :D

Sami H

Well-known member
Sijainti
Pori
Nyt herää kysymys että miten toi selostuspuoli. Onko originaali vai uudelleen selostettu ja Pulkkisen toimesta vai? Kyllä kiinnostaa -80 luvun ja -90 alun kisat eritoten.

Timppa78

License to SPY
Sijainti
Täällä
Sami H sanoi:
Nyt herää kysymys että miten toi selostuspuoli. Onko originaali vai uudelleen selostettu ja Pulkkisen toimesta vai? Kyllä kiinnostaa -80 luvun ja -90 alun kisat eritoten.
No mä ainakin toivoisin että kaikki on alkuperäistä versiota, ratavirkailijat, selostus, kuljettajat, tallit sekä autot, muuten se ei oo niin mukava kattella :nope: Esim. Jos Häkkinen, Salo, Tsei Tsei tai Keke on selostuksessa... siinä tapauksessa mun uueks harrastukseks tulee: :jaska:
Koska tuskin ne silloin on selostanu yhtikäs mitää telkussa :nope:

WebSlave

Trackman
Timppa78 sanoi:
No mä ainakin toivoisin että kaikki on alkuperäistä versiota, [--] selostus
Jos viittaat englanninkieliseen selostukseen, niin OK. Alkuaikojen suomalainen selostus jätti kyllä aika lailla toivomisen varaa. Ei silti, onhan sekin tavallaan nostalgista, kun Suomessa eivät edes urheilutoimitukset tienneet lajista juuri mitään. Toisaalta kyllä kuskien kommentointi omiin kisoihin jälkikäteen voisi sinällään olla mielenkiintoista sekin.

Viimeksi muokattu:

Formulafani 90

Well-known member
Niin kisojen toteutus on hieman pistänyt miettimään. Se kyllä on todella mielenkiintoista nähdä ovatko kisat täysin alkuperäisäänillä vai onko niissä välillä aina jonkun Pulkkisen (Timon) puhetta tylsästi kommentoimassa kisaa. Joren (Pappa-Pulkkisen) ääntä varmasti kuuluu sillä mieshän toimi Sinipöllö-kanavan kommentaattorina ja selostipa sekin Pappa Pulkkinenki
myös jonkun kisankin mutta ei nyt tule mieleen mikä kisa se oli. Minun mielestä kisoja on ehkä kumpaakin sorttia eli alkuäänillä ja joissakin kisoissa kuten ehkä Monacon kisan 83 kohdalla voi olla jälkiäänitys koska YLE mokasi ja lähetti kisan vain pienenä koosteena ja HTV näytti kisan suorana niin sen tyylisissä kisoissa on varmaan jälkiäänitys.

Ne kisat jotka YLE lähetti niin niissä on luultavammin ihan loppuun alkuperäisäänet. Ongelma on lähinnä näissä MTV:n ja Kolmoskanavan ja MTV3:men kisoissa joissa on mainostauot. Ne voi olla ylipätkityt tai todellinen kulttiteko olisi jos näkyisi myös tunnarit ja mainokset niinkuin silloinkin. Se olisi alkuperäisyyttä parhaimmillaan:wink:. Suomessa näyttämättömiä kisoja kyllä aikavälillä 1982-2006 joihin ne kisat tulee keskittymään on varmaan aika vähän tai niistäkin on varmaan jotain juttua tullut mutta saa nähdä mitä siitä tulee. Olisi todella hyvä myös näin jos näyttäsivät myös esim. vaikkapa formulan oheisohjelman tunnareita kuten 80-luvun alun YLE:n kisoissa näyttivät ensin YLE:n Urheilutunnin tunnuksen ja tunnuslaulun (Ruusperi laulu) ja sitten vasta näkyi formulat. Myös nämä Kolmoskanavan sponsorien mainokset ja MTV:n vanhan että uuden (MTV3) sponsori mainokset olisivat huippuja esim 1994-1996 käytössä ollut Koff tunnari:cool:

Suuri juttu tuntuu olevan myös tämä miten mennyt sukupolvi suhtautuu näihin ns. uusintoihin. Kyllähän se tärkeintä ois nuorempienkin nähä tää kehitys kolmen ja nekin aika hikisiin lähetettyjen suorien kisojen vuodesta 1982 aina lähes nykypäivään asti. Veikkaanpa että suurin osa täällä foorumilla ei oo nähny näitä kisoja kovinkaan montaa ja kuten yleensä se aktiivinen seuranta alkoi vasta 80-luvun puolivälissä ja vasta JJ:n ja Häkkisen ajat 90-luvun alussa sai seurannan todella arkipäiväiseksi.

Lopuksi tässä jutussa jos kaikki menee hyvin niin 10/10 Maikkarille :alppu: :D :thumbup: ja papukaijamerkki. Jos taas menee huonosti niin 0/10 :jaska: :mad_old: ja Maikkari hirteen katsojan huijauksesta.

WebSlave

Trackman
Formulafani 90 sanoi:
Ne kisat jotka YLE lähetti niin niissä on luultavammin ihan loppuun alkuperäisäänet.
Jotenkin epäilen, ettei Maikkarin valikoimissa ole YLE:n lähettämiä kisoja. Ainakaan se ei saa tuosta vain käyttää YLE:n materiaalia (eli myöskään selostusta). Vaatisi oikeuksien ostoa YLE:ltä.
Suomessa näyttämättömiä kisoja kyllä aikavälillä 1982-2006 joihin ne kisat tulee keskittymään on varmaan aika vähän
Ei 1982 lähetetty vielä montakaan kisaa, saati kokonaan. Tuskin kaikkia vielä seuraavina vuosinakaan. Ja tosiaan osan televisioi YLE. Joku, joka muistaa paremmin voisi kertoa minä vuonna nähtiin ensimmäistä kertaa koko kausi.
Lopuksi tässä jutussa jos kaikki menee hyvin niin 10/10 Maikkarille :alppu: :D :thumbup: ja papukaijamerkki. Jos taas menee huonosti niin 0/10 :jaska: :mad_old: ja Maikkari hirteen katsojan huijauksesta.
Kyllähän sieltä nyt jotain tulee, kun kerran asia on julkistettu. 20 kisaa täysimittaisina. Joten huijauksesta tuskin voi puhua. Mikä tahansa toteutus on parempi kuin ei mitään. Lisäksi katsojat vielä pääsevät itse vaikuttamaan näytettäviin kisoihin.

Viimeksi muokattu:

paskanmarja

Lihamestari
Kunnon mies ei lankea tuollaiseen huiputukseen. Mä mitään maksa uusinnoista.

Formulafani 90

Well-known member
No kisoja ei toki tullut aina edes koko kaudelta ,mutta tuo oli enemmänkin 70-lukua se että kaikkia kisoja ei lähetetty kaudessakaan ,mutta minun mielestä ainakin jo vuodesta 1983 eteenpäin on vähän pakostakin tullut koko kausi tavalla tai toisella kaikkine kisoineen näytetyksi. Tosin kaikki kisat eivät olleet suoria ja koosteita tai osittain suoria kisoja kaudessa oli monta. Myös tähän aiempaan kysymykseen vastasin jo ajat sitten foorumilla kun ilmoitin silloin YLE:lle mielipiteen kisojen hankkimisesta ja silloin siellä jo lähes yli pari vuosikymmentä ja kauemminkin lojuneet arkistot oli jo siirretty Maikkarin puolelle. Ja taidettiin sitä näyttää jo vuonna 1982 koko kausi. Ja pakosta niiden on oltava näiden Las Vegasin ja muiden kisojen aina vuoden 1984 kisohin asti oltava YLE:n kisoja. MTV alkoi näyttämään yleisesti toki vasta vuonna 86 tai 87 kisoja ja sittenkin vain vähän aikaa ,koska kisat siirrettiin nopeasti Kolmoskanavan puoleen. YLE:llä oli yksinoikeus lähettää kisoja monopolina aina vuoteen 1984 asti.