Nettirikollisuusvalistus

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Kimposi tuolla sätissä esille tämmönen seikka, kun ajatellaan näitä nuoria poikia jotka ovat esim. YLE:lle murtautuneet ja leikkineet sitten taidoillaan siellä. Oliko näillä käsitystä siitä että se on kohtuu paha juttu mennä sinne sörkkimään?

Mun mielestä pitäis peruskoulussa järjestää jonkinlaista nettivalistusta, ehkäpä joku tietoturvaheepo + poliisi tulis luokalle juttelemaan näistä asioista. Kertoisi mikä on laitonta, ja kuinka pienestä virheestä voi tulla elinikäinen taakka.

Mä uskon että täl hetkel nuorisossa ei oikeasti olla kovin hyvin perillä näistä laittomuuksista, ja rajoista milloin se menee rikki.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Hyvä idea. Erittäin hyvä idea. Lähetäppäs vinkki kouluille!
Tuli mieleen heti, että onko sellaisia sopivan sanavalmiita tietoturvaheepoja ja poliisisetiä/tätejä saatavilla valistajiksi. Heille olisi varmasti kysyntää ihan kaikilla kouluasteilla.

AMS82

Well-known member
Sijainti
Turku
Valistusta tarvittaisiin varmasti. Oikeudenkäynneissä on käytännössä 15 vuotiaankin katsottu olevan tietoinen siitä, mikä on laitonta ja mikä ei. Rikosoikeudellisesti ikä on tosin lieventävä asianhaara, mutta vahingonkorvaukset voivat hypätä hurjiin lukemiin siitä huolimatta.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Tosiaan, on varmasti paljon helpompi ymmärtää näpistys tai esimerkiki toisen omaisuuden rikkominen rikolliseksi toiminnaksi kuin netissä suoritettu palvelimen hakkerointi.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Sam sanoi:
Minä voisin tuollaista hommaa harkita sivutyönä - ihan oikeasti.
Ja minä voisin järjestää sulle luentoaikaa vaikkapa yläköulun erityisluokkalaisten luokkaan tulla puhumaan niistä asioista.

Ensin sun pitää vaan tulla Kuopioon:thumbup:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
McMike sanoi:
Ja minä voisin järjestää sulle luentoaikaa vaikkapa yläköulun erityisluokkalaisten luokkaan tulla puhumaan niistä asioista.

Ensin sun pitää vaan tulla Kuopioon:thumbup:
Kiitos kutsusta ja tarjouksesta :) Tavoitteenani on poiketa Kuopioon vielä tämän vuoden puolella :thumbup: Kun tätä toikkia luin, niin ekana tuli mieleen, että voisin hyvinkin pitää kursseja yhdessä erään poliisin kanssa, joka on siis hyvä ystäväni ja pätevä omalla alallaan. Saisimme siinä yhdessä sekä vakuuttavaa rikosoikeudellista faktaa, että yrityksille kustannuspuolella aiheutuvaa tietämystä, joka siis loppupeleissä koituu meidän kaikkien maksettavaksi:thumbup: