Nextel Cup 2004

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Nascarin pääluokan nimi on vaihtunut, mutta muuten ollaan vielä samoilla linjoilla.

Tässä Daytonan testien tuloksia

1. No. 15, Michael Waltrip, Chevrolet, 47.941 seconds, 187.731 mph, 1/8

2. No. 88a, Dale Jarrett, Ford, 48.019, 187.426, 1/8

3. No. 77a, Brendan Gaughan, Dodge, 48.026, 187.398, 1/8

4. No. 8b, Dale Earnhardt Jr., Chevrolet, 48.126, 187.009, 1/8

5. No. 19b, Jeremy Mayfield, Dodge, 48.173, 186.827, 1/8

No. 42h, Jamie McMurray, Dodge, 48.173, 186.827, 1/8

7. No. 01a, Joe Nemechek, Chevrolet, 48.192, 186.753, 1/8

8. No. 43b, Jeff Green, Dodge, 48.206, 186.699, 1/8

9. No. 29, Kevin Harvick, Chevrolet, 48.279, 186.416, 1/8

10. No. 32a, Ricky Craven, Chevrolet, 48.344, 186.166, 1/8

11. No. 0b, Ward Burton, Chevrolet, 48.518, 185.498, 1/8

12. No. 22a, Dave Blaney, Dodge, 48.531, 185.448, 1/8

13. No. 6b, Mark Martin, Ford, 48.562, 185.330, 1/8

14. No. 9b, Kasey Kahne, Dodge, 48.602, 185.178, 1/8

15. No. 97a, Kurt Busch, Ford, 48.611, 185.143, 1/8

16. No. 20b, Mike McLaughlin, Chevrolet, 48.620, 185.109, 1/8

17. No. 17b, Matt Kenseth, Ford, 48.659, 184.961, 1/8

18. No. 20b, Tony Stewart, Chevrolet, 48.852, 184.230, 1/7

19. No. 22a, Scott Wimmer, Dodge, 48.934, 183.921, 1/6
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ja kuljettajien listaa kaudelle 2004

0 NetZero HiSpeed, Ward Burton
01 Army, Joe Nemechek (ROYT candidate)
02 Sadler GM, Hermie Sadler (ROYT candidate)
1 Pennzoil, John Andretti
2 Miller Lite, Rusty Wallace
4 NBA, Kevin Lepage (Unknown)***
5 Kellogg's, Terry Labonte
6 Viagra, Mark Martin
7 Sirius Satellite Radio, Jimmy Spencer
8 Budweiser, Dale Earnhardt Jr.
10 Valvoline, Scott Riggs**

11 Hooster, Brett Bodine (ROYT candidate)
12 ALLTEL, Ryan Newman
14 Harrah's, Larry Foyt (ROYT candidate)
15 NAPA, Micheal Waltrip
16 National Guard and Subway, Greg Biffle
17 DeWart Power Tools, Matt Kenseth
18 Interstate Batteries, Bobby Labonte
19 Dodge Dealers/NHL, Jeremy Mayfield

20 Home Depot, Tony Stewart
21 Motorcraft/Rent-A-Center, Ricky Rudd
22 Caterpillar, Scott Wimmer
23 Stacker 2, Kenny Wallace (ROYT candidate)
24 Dupont, Jeff Gordon
25 GMAC/Ditech.com, Brian Vickers**
29 GM Goodwrench, Kevin Harvick
30 AOL, Johnny Sauter**
31 Cingular Wireless, Robby Gordon
32 Tide, Ricky Craven

38 M&M's, Elliott Sadler
40 Coors Light, Sterling Marlin
41 Target, Casey Mears (ROYT candidate)
42 Havoline, Jamie McMurray
43 Cheerios/Pop Secret, Jeff Green
44 Bugles, Buckshot Jones/Christian Fittipaldi (ROYT candidate)
48 Lowe's, Jimmie Johnson
49 BAM Racing, Ken Schrader
74 Speed Racer/SPEED Channel, Tony Raine (ROYT candidate)
77 Kodiak Perfect Touch , Brendon Gaughan**
88 UPS, Dale Jarrett
97 Sharpe/Irwin Tools, Kurt Busch
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9262
Sarjan pistesysteemi on muuttumassa siihen, mitä suuri osa faneista pelkäsikin, eli mestaruus ratkaistaan viimeisten 10 kisan ajalta melkein nollatilanteesta.

10 parasta kuskia + mahdollisesti 400 pisteen sisällä kärjestä olevat ratkaisevat mestaruuden. Lisäksi voiton arvostusta ollaan lisäämässä, mikä on hyvä juttu. Vanhassa pistelaskusysteemissä kakkonen pystyi saamaan saman pistemäärän kuin voittaja, mikäli johti eniten.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mun mielestä se ensi vuonna voimaan tuleva systeemi ei ole ollenkaan huono. Siinä painotetaan sekä luotettavuutta että nopeutta. Alkukaudesta pitää olla luotettava, että pääsee "pudotuspeleihin". Loppukaudesta pitää sitten olla nopea, että kerää viimeisistä kisoista eniten pisteitä.

Tämä on aivan oikea suunta NASCAR:lle, sillä liki 40 kisan kausi on pöyristyttävän tylsä, jos mestaruus on jo ns. löysässä hiressä jo loppukesästä. Näinhän kävi juuri tänä vuonna Kensethin kohdalla.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Minun mielestä pisteuudistus on vastoin entisen Winston Cupin henkeä. Jotenkin minusta tuntuu, että uusi pistesysteemi ei toteuta vanhaa tyyliä, jossa nopeus ei aina ole tärkeintä. Kuten jenkeissä on arveltu, pistesysteemiä muutetaan vain tavallisten TV:n katsojien takia, jotka eivät muutenkaan katso kuin 10-15 kisaa kaudessa. Nykyajan tyylin mukaisesti NASCAR:kaan ei tunnu arvostavan vankan mielipiteen omaavia hardcore-faneja vaan kalastelee niitä laajoja puolueettomia massoja kuten monet muut esmes puhelinyhtiöt.
Lisä huolena minulla on, että monipuoliset kuskit kärsivät playoff-systeemistä, sillä melko todennäköisesti pudotuspelit ajetaan noilla jo liiankin yleisillä 1,5 mailin radoilla, jotka on kallistettu 15-25 astetta. Tällaisesta kärsii esim. tämän vuoden mestari Matt Kenseth, joka ei ole monessakaan paikassa hämmästyttävän nopea, mutta useimmilla keskiarvoa parempi. Varmaankin tämän kauden top10 osoittaa sen. Toinen melko varmasti uudistuksesta kärsivä on Jeff Gordon, joka on vielä Kensethiäkin häikäisevämpi monipuolisuus, joka napsii voittoja niin Bristolista, Poconosta kuin Michiganistakin.
No, ehkä stressaan ihan turhaan, loppujen lopuksi uudistus osoittaa hienoutensa/huonoutensa kauden päätteeksi marraskuun puolessa välissä. Ja voihan se olla yhtä hyvä kuin F1:n vastaava, joka minusta ainakin paransi lajia huomattavasti.
Lopuksi valittelut pilkku- ja muista kirjoitusvirheistä.

P.S. Toivotaan, että foorumin NASCAR seuranta on parempaa kuin viime kaudella. Itseltä kausi meni pahasti ohi armeijan takia.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Ehdottomasti juu arveluttava muutos tuo.
Ei moottoriurheiluun kuulu playoffit.
Jos joku kuski johtaa 400 pisteellä kauden puolivälissä, hänhän on vain ajanut hemmetin hyvin ja muut sitten eivät ole tehneet kotiläksyjään.

Toinen huono homma on että Pontiacia ei nähdä enää radoilla :(

Noh, vaikka mestaruustaisto on mitä on, yksittäisinä tapahtumina kisat ovat varmasti
yhtä mahtavia kuin aina:)
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Jos joku kuski johtaa 400 pisteellä kauden puolivälissä, hänhän on vain ajanut hemmetin hyvin ja muut sitten eivät ole tehneet kotiläksyjään.
Juuri tuota minä tarkoitin. Lisäksi NASCAR on aina ollut sitä, että pelkät voitot ei riitä on oltava tasaisen hyvä vähän joka paikassa. Jos keskeytät viisi kisaa ja olet 30. tai huonompi 10 kisassa edes 8 voittoa ei riitä niinkuin voi huomata Newmanista. Joka viikonloppu on pystyttävä hyvään suoritukseen, jopa niillä radoilla joilla ei ole erityisen hyvä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielipiteeseeni vaikuttaa varmasti se, että en erityisen paljoa arvosta Matt Kensethiä kuljettajana. NASCAR:n ongelma on se, että vanha pistelaskusääntö rankaisee aivan liikaa keskeytyksisä, kun sijat 7-20 ovat arvostettuja. Kuitenkin keskeytys saattaa NASCAR:ssa johtua aivan muista syistä kuin taidoista. Suurin keskeytysten syy taitaa olla joutuminen joukkokolariin, usein kierroksella ohitettavan aiheuttamaan. Mielestäni se että on top 20:ssa ei ole mitään kilpailukykyä edes NASCAR:ssa vaikka kuinka on tasaista.

NASCAR:ssa ollaan vuosien varrella nähty paljon munattomia mestareita Kensethin ohella. Bobby ja Terry Labonte ja Dale Jarrett ovat taidoiltaan monta pykälää mm. Jeff Gordonia, Tony Stewartia, Dale Earnhardt jr:a, Kevin Harwickia ja Jimmie Johnssonia heikompia. Vanhemman polven väestä arvostan mm. Bill Elliottia ja Mark Martinia korkeammalle kuin noita mestareita.

Siitä olen samaa mieltä, että kalenterin pitäisi olla sellainen, että "pudotuspeleissä" ajettaisiin mahdollisimman monen tyyppisellä radalla. Mukana pitäisi olla oikeassa suhteeessa erityyppisiä ratoja. Ehkäpä 1 "road course", 2 puolen mailin ovaalia, 3 mailin ovaalia, 3 1,5 mailin ovaalia ja ns. 2 "restrictor plate" kisaa.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Totta puhut noista muutamista munattomista kuskeista, mutta pakko korjata sinun sanomisia Kensethistä. Ensinnäkin kaudella 2002 kaveri ajoi aika hurjasti, ainakin niissä kisoissa missä voitti. Ja minun ainakin, on pakko kunnioittaa kaveria joka viikonlopusta toiseen nousee aika-ajojen jälkeen kolmisenkymmentä sijaa top10:een tai jopa top-5:een. Kensethän ei ole erityisen tunnettu kovista aika-ajo suorituksista. Esimerkiksi 2002 kaveri starttasi kisoissa jotka voitti 30. tai huonommalta sijalta.
NASCAR kaipaisi kyllä enemmän Stewartin ja Gordonin tyylisiä kuskeja, jotka eivät pelkäisi kontakteja. Ja tietysti Stewartin kommentit kisan jälkeen on fanista ihan kivaa kuultavaa. Uusi sukupolvi (Earnhardt Jr, Kenseth, Newman) on vähän vaisuja auton ulkopuolella. Vanhan tyyliset kuljettajat tuntuvat olevan vähissä.
Ja kunnianosoitus Bill Elliotille, joka ajoi viime kaudella viimeisen kokonaisen kautensa. Tällä kaudella "The awesome Bill" ajaa vain muutaman (10-15) kisaa ja nekin vain siksi ettei halua jättäytyä leikistä kertaheitolla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Kensethin julkisuuskuva on vähän vaisu. Ei niitten kaikkien tarvi olla mitään tony stewarteja radalla ja radan ulkopuolella. Arvostan vaan sitä että kuski laittaa itsensä likoon täysillä kilparadalla. Jotenkin noista mainituista kuskeista jää sellainen kuva, että ne "kruisailee" vaikka eihän se niin ole. Dale Earnhardt jr on auton ulkopuolella aivan erilainen kuin isänsä, eli avoin ja hymyilevä. Ei siinä mitään, junior on erinomainen autourheilun lähettiläs valtamedioissa.

Sen verran täytyy sanoa, että itsellä NASCAR-innostus nousi 90-luvun lopulla kun tajusin Dale Earnhardtin nerouden auton ratissa. Vastaavaa karismaa ei ole näköpiirissä pitkiin aikoihin, ellei sitten Tony Stewartista kasva iän myötä samanlaista enigmaa. Juuri tällä hetkellä NASCAR:ssa ei ole sellaista kuljettajaa joka kiinnostaisi valtavasti.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
pmv:
Suurin keskeytysten syy taitaa olla joutuminen joukkokolariin, usein kierroksella ohitettavan aiheuttamaan.
Joo näinkin asia on, mutta sille ei voi mitään. Se on autourheilua.
Kokonaisuudessaan NASCARin pistesysteemi ja autojen tekniikka yleensäkin on suosinut hyvätaitoista kuskia.

Toisin kuin esim murmuloissa joissa auto ja kallein elektroniikka ratkaisee paljon, ja vaikkei ratkaisisikaan kisoja, niin vähentää kyllä katsojien mielenkiintoa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mietitäänpä näitä Winston Cup-voittajia:

2003-Matt Kenseth. Tasainen läpi kauden, heikohko aika-ajoissa ja vain yksi voitto. Mestaruus tuli tasaisilla sijoituksilla.

2002-Tony Stewart. Agressiivinen kisaaja joka laittaa itsensä likoon 100%. Ei ehkä taitavin auton säätäjä.

2001, 1998, 1997, 1995 Jeff Gordon. Nopea ja agressiivinen kuski, joskin hieman arveluttavat keinot käytössä. Lahjakas myös teknisesti ja ajoi aina voitosta. Hyvä tiimi taustalla. Kaudella 98 näytti tulleen peräti 13 voittoa!

2000-Bobby Labonte. Ei kovin lahjakas kuski, tasaisuus oli valttia mestaruuskaudella. Dale Earnhardt jäi kakkoseksi. Dale voitti ikimuistoisesti alkukaudella Labonten muistaakseni kolmannessa kisassa Charlottessa vain 0.008 sekunnilla. Se oli kuulkaa Stock car racingia parhaimmillaan!

1999-Dale Jarrett. Yhhh, taktinen kuski, Fordin ykköstykki tuolla kaudella. Hyvä menestys muistaaksein "Restrictor plate" kisoissa.

1996 ja 1984-Terry Labonte Samaa maata kuin veljensäkin. Mestaruus kahdella voitolla.

1994, 1993, 1991, 1990, 1987, 1986, 1980. Dale Earnhardt. Kova kilpailija, joka oli uskomaton auton säätäjä, taitava ja agressiivinen. Kykeni likimain ihmeisiin, kuten nousemaan kahdeksassa kierroksessa jonon takaa kärkeen.

1992 Alan Kulwicki. Jos joskus joku on ollut altavastaaja, niin Alan. "Underbird" vei toki mestaruuden taktikoinnilla, Bill Elliott voitti kauden neljä ekaa kisaa. Kulwicki ajoi kauden läpi oman tiimin autolla ja pienellä rahoituksella. Viimeisessä kisassa kuudella miehellä oli mahdollisuudet mestaruuteen, Kulwickin tarvi johtaa kisaa ja tulla kakkoseksi heti Bille Elliotin jälkeen, niin titteli olisi varma. Näin tapahtuikin.

Kyllä noista suurin osa on kunnon ratinvääntäjiä, vain muutama on sellainen jourenyman tason kuski. Toisaalta kyllä rallissakin Miki Biasion voitti pari mestaruutta. Keskimäärin mestaruudet on menneet ihan oikeisiin osoitteisiin.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
2002 kauden loppu oli todella jännää seurattavaa, kun Martin otti Stewartia kiinni viimeisissä kisoissa. Mutta en tiedä oliko mestaruus niinkään paljoa kiinni Tonyn 100% yrittämisestä, jota en koita vähätellä, kuin siitä että Stewart sattui keräämään mukavasti pisteitä juuri oikeissa kisoissa (erityisesti EA Sports 500 Talladegassa 2. ja seuraavalla viikolla UAW-GM 500 Lowesissa 2.) ja tietysti se, että yksi tasaisen tappavista, pistejohdossa ollut Sterling Marlin loukkaantui testeissä. Juuri edellä mainituissa kisoissa muilla mestaruudesta taistelleilla, Johnson ja Martin, ei mennyt erityisen hyvin. Kaikki varmaan muistaa Talladegan ennen lähtöä sattuneen #6:n ja #48:n kolarin.
Siis, yksinkertaisesti, sarjan pituudesta ja tasaisuudesta johtuu, että mestaruuteen on paremmat mahdollisuudet niillä, jotka ajavat tasaisen hyvin ja keräävät hyvät pisteet silloinkin kun pahin kilpailija kömmää. Gordonin mestaruudet 95 ja 97 olivat tällaisia suorituksia oman käsitykseni mukaan. Toki Jeff ajoi huimia kisoja silloinkin.

edit: jos haluaa käsityksen NASCAR-kuljettajan sielun maailmaan kannattaa suunnistaa Jr's Pitstop sivulle, jossa on Dale Earnhardt Jr. kisoista kiinnostavia raportteja. Etenkin radiokeskustelujen parhaat on metkaa luettavaa

<small>[ 15-01-2004, 17:22: Message edited by: Apa_02 ]</small>
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Uusi playoff-systeemi alkaa selviämään pikku hiljaa:

""Yes, we are committed to changing the format we use to determine the champion," Hunter said in an exclusive interview with NASCAR.com. "We're looking at 26, 10. We're looking at a number to make sure we don't exclude anybody in the 10 who would have a chance to win the championship."

The numbers of drivers eligible for the championship could be more than 10, and any driver in the playoffs will be seeded. NASCAR will not reset the points back to zero, but instead start each driver with a certain number, with the driver leading the standings getting the most points with 10 races to go."

Lisää aiheesta voi lukea virallisilta sivuilta Siellä on NASCAR:n johtajan Brian Francen haastattelu ja juttu playoffseista.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9262
Infoa uudesta systeemistä

26. kisan jälkeen sarjaa johtava nousee 5050 pisteeseen, kakkonen 5045, kolmonen 5040 jne. viiden pisteen välein. Tähän osallistuu siis kymmenen parasta ja mahdollisesti enemmän, niin että kaikki jotka ovat 400 pisteen sisällä kärkimiehestä ovat mukana taistelussa.

Itse kilpailussa pisteet jaetaan entiseen tapaan, lukuunottamatta sitä että voittaja saa 180 pistettä entisen 175 sijaan.

Käytännössähän voittaja saa aina vähintään viisi pistettä enemmän, koska kilpailua on vaikea voittaa ilman johtokierroksia.
Jokainen kilpailua johtanuthan saa 5 bonuspistettä.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Juu ja eniten kierroksia johtanut lisäksi vielä 5, vaikka kyllähän te sen tiesittekin :rolleyes:
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Hmm enää reilu viikko ja sitten on Daytona 500, speedweeksit on jo alkanut? Vai olikos se muutaman päviän päästä..
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Vai eikös se ole jo sununtaina se 500 kisa? Mun mielestä Daytona 24h käytiin jo viime viikonloppuna.

EDIT: eikun perkele, ensi viikollahan se kisa onkin. Nyt on pari ns. Shoot-out kisaa. Tämä Speedweek kestää tosiaan pitkään, eikä siinä mitään. Noi Daytonan radalla ajettavat 125 mailiset kisat on ihan arvostettuja juttuja sinälläänkin ja antavat osviittaa voimasuhteista.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Schedule

Saturday, Feb. 7th - Nextel Cup Bud Shootout & ARCA Advance Discount Auto Parts 200

Sunday, Feb. 8th - Nextel Bup Daytona 500 Qualifying & Goody's Dash 150

Thursday, Feb. 12th - Nextel Cup Gatorade Twin 125 Qualifying Races

Friday, Feb. 13th - IROC Round 1 & Craftsman Truck Series Florida Dodge Dealers 250

Saturday Feb. 14th - Busch Series Hershey's Kisses 300 & Nextel Cup Happy Hour

Sunday, Feb. 15th - Daytona 500
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Bud Shootouthan on siis viime kaudella (?) paalupaikan ajaneiden kutsukilpailu, jossa voittajalle on jaossa ihan kivasti pätäkkää. Siis vähän samanlainen kuin The Winston... eiku The Nextel, joka ajetaan keväämmällä Lowe's-radalla.
Gatorade 125's ovat eräänlainen aika-ajo systeemi, jossa määritellään lähtöjärjestys Daytona 500 kisaa, varten. Aika-ajoissa vain nopein varmistaa paalupaikan itse 500 mailiseen. Eli hiukan on selvä tämä systeemi.

*Edit* Loppukaneetti vaikutti pikkuisen opettavaiselta, korjasin sen parempaan muotoon
 
Viimeksi muokattu:
Ylös