Nössöilyn loputtava F1-venepuolella

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroplane_racing

"hydroplanes are capable of speeds of 200+ MPH on the straight-a-ways and qualifying average lap speeds range from 130-165 MPH."

Moottorina Chinook-kopetereista tutut koneet, tehoja jopa yli 3000hv.

Nämä meikäläiset F1-veneet tuntuvat tuollaisiin verrattuna soutuveneiltä. Eiväthän nämä F1-veneet ilmeisesti kulje kuin vajaat 200km/h?! Ja tehotkin jäävät alle 500hv?!

Naurettavaa. Kyllä pitäisi kuninkuunlajissa veden päällä olla kulkupuolta sen verran, että edes jenkkisarjan veneet jäisivät taakse.. Mitä mieltä muut mottoriurheilun ystävät? Tulisiko F1-veneiden sääntöjä välittömästi muuttaa siten, että sinne saataisiin aidosti tehokkaita koneita ja sitä kautta lisää vauhtia nykyisen nössöilyn sijaan?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Mun mielestä niissä pitäis olla vähintäään 10000 hevosvoimaa, mielellään vieläkin enemmän.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4616
Sijainti
Salo
*sarkasmi alkaa*

Kiertävätkö jenkkiveneet ympyrää 40% kisasta keltaisella lipulla körötellen?

*sarkasmi päätty*

Ennustan ketjulle pitkää ikää ja Valiojogurttia.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kiertävätkö jenkkiveneet ympyrää 40% kisasta keltaisella lipulla körötellen?


Ennustan ketjulle pitkää ikää ja Valiojogurttia.
Tästähän juuri onkin kyse: Kun kysyin, että eikö ole noloa, että Cart-autot kulkevat kovempaa kuin F1-autot niin minulle vastattiin, että on helppoa ajaa ovaalia ympräri.

Nyt kuitenkin näissä hydroveneluokissa radat sisältävät kurveja ihan siinä missä F1-venepuolellakin, joten tämä ovaalin ajaminen ei enää kelpa tekosyyksi nopeuden puutteelle.

Ketjun pitkäikäisyyteen vielä vaikea ottaa kantaa, katsotaan riittäkö foorumilla myös venepuolen moottoriurheilusta kiinnostuneita. Varmasti heitä on pieni vähemmistö toki..
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Jotain vois ehkä kommentoida noiden turvallisuudesta, mut jaksaneeko siihen lähteä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Vieläkös avomerivenekilpailuissa kiertää suomalaisia maailman merillä?
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Paino:
Unlimited Hydroplane 6800 lbs (n. 3000kg), F1 n. 390kg

Teho:
Unlimited Hydroplane 3000 hp, F1 350 hp

Keskinopeuksia en F1:lle yhtäkkiä löytänyt, mutta voisin kuvitella sen olevan ihan pikkusen suurempi, mitä H1:llä. Tuo kolmen tonnin massa ei ihan samalla tavalla voi kääntyä, kuin lähes kymmenen kertaa kevyempi F1.

Kyllähän pelkästään hevosvoimia tuijottamalla voi vetää vaikka minkälaisia johtopäätöksiä, mutta kun hiukan miettii pidemmälle, niin ehkä sieltä paljastuu vähän muutakin.
Jälleen kerran.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Paino:
Unlimited Hydroplane 6800 lbs (n. 3000kg), F1 n. 390kg

Teho:
Unlimited Hydroplane 3000 hp, F1 350 hp

Keskinopeuksia en F1:lle yhtäkkiä löytänyt, mutta voisin kuvitella sen olevan ihan pikkusen suurempi, mitä H1:llä. Tuo kolmen tonnin massa ei ihan samalla tavalla voi kääntyä, kuin lähes kymmenen kertaa kevyempi F1.

Kyllähän pelkästään hevosvoimia tuijottamalla voi vetää vaikka minkälaisia johtopäätöksiä, mutta kun hiukan miettii pidemmälle, niin ehkä sieltä paljastuu vähän muutakin.
Jälleen kerran.
Teho/painosuhde kaiken A ja O; esim. tässä tehoa 100 000 hv, muttei varmasti pysy F1-veneen vauhdissa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Emma_Mærsk :frank:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Vieläkös avomerivenekilpailuissa kiertää suomalaisia maailman merillä?
Ei taida enää juuri kiertää? Olisihan meillä upeita perinteitä ihan off-shorea myöten, mm. Fabritiusten Argo-rungot edelleen huippuarvostettuja kokoluokissaan maailmallakin.

Joku vetosi turvallisuusnäkökohtiin: Kyllä noilla hydroilla tosiaan ihan ajetaan jenkeissä ja eikai ne jenkkikuskit nyt niin paljon parempia ole, etteikö yhtä kovaa kulkevaa kalustoa uskalla antaa eurokuskienkin käsiin? Sitäpaitsi henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että moottoriurheilu ei ikinä voikaan eikä sen pidä olla mitään pitsinnypläystä turvallisuustasoltaan. Tietty vauhdin ja sitä myötä vaaran elementti nyt vaan kuuluu moottoriurheiluun ja sen arvostukseen.

EDIT: jes, täällähän on saatu asiallista keskustelua aikaiseksi. Tosiaan painonäkökohta.. Toisaalta omasta puolestani paatti saa painaa vaikka Titanicin verran, kunhan kulkee riittävästi (ja sitten tarvitaankin jo tehoa paaaaljon) eli tässä tapauksessa sen yli 200 mailia tunnissa eli siis pyörii kahdeksikkoa F1-veneiden ympärillä. Huomatkaa hydrojen F1-veneitä kovempi keskinopeus myös tuon huippunopeuden lisäksi, siis vaikka painoa on huomattavasti F1-venettä enemmän. Sitä vain on oikeaoppisesti kompensoitu riittävällä teholisäyksellä ja lopputuloksena on selvästi F1-venettä nopeampi menopeli.
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
EDIT: jes, täällähän on saatu asiallista keskustelua aikaiseksi. Tosiaan painonäkökohta.. Toisaalta omasta puolestani paatti saa painaa vaikka Titanicin verran, kunhan kulkee riittävästi (ja sitten tarvitaankin jo tehoa paaaaljon) eli tässä tapauksessa sen yli 200 mailia tunnissa eli siis pyörii kahdeksikkoa F1-veneiden ympärillä. Huomatkaa hydrojen F1-veneitä kovempi keskinopeus myös tuon huippunopeuden lisäksi, siis vaikka painoa on huomattavasti F1-venettä enemmän. Sitä vain on oikeaoppisesti kompensoitu riittävällä teholisäyksellä ja lopputuloksena on selvästi F1-venettä nopeampi menopeli.
Nopeampi suoralla. F1:n mutkanopeudet taas on ihan eri luokkaa, kuin kolmen tonnin tankkerilla.

Eikä sitä tehoa paaaaljon tarvita. Tehoeroa noilla venetyypeiilä on reippaat 2500 hp ja eroa huippunopeuksissa vain n. 50 mph.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tulee jotenkin deja vu. Saatan viitata erääseen italialaiseen nelipyöräiseen 80-luvulta.

:rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Yleensäkin pitäisi näissä moottoriurheilusarjoissa lähteä siitä että jos kuskit suostuu ajamaan, kaikki on ok.

Tehdään sarja jossa järjestäjä sanelee säännöt, pyytää kuskeilta/talleilta paperiin suostumukset ja sen jälkeen on kenenkään turha itkeä että onpas vaarallista ja voi voi.

En ymmärrä tätä nykysuuntausta että missään ei saisi olla riskiä tai vaaraa.
 
Ylös