Nopea näytön ohjain info haussa

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mulla on kaksi käytössä olevaa konetta
Kone 1: Core II 2,16 GHz, Geforce 7900 GTX 256MB, PCI-E tms.
Kone 2: AMD Athlon 1700+, integroitu S3 Graphics ProSavageDDR, joka on buginen että myös vanha ja hidas.

Ongelma on se, että ykköskoneen näytönohjain ei jaksa HD-leffoja pyörittää joten ajattelin kipaista nyt tänään tai heti kohta uuden näytönohjaimen.

Mikähän mahtaa nykyhärdelleistä olla hintalaatusuhteeltaan hyvä. HDMI-ulostulos saisi olla ja tosiaan MPEG4-purkutuki myös ois kiva ja pelejäkin voisi pyöritellä.

Vanha näytönohjain menisi kakkoskoneeseen auttamaan asioita siellä.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Voi vittu, eihän mulla tossa kakkoskoneessa mitään PCI-E väylää ole. :(

azly

Well-known member
osta domppi multa pöytäkone, saat halavalla. amd athlon64 3000+, radeon x600 jne.

Timppapoika

New member
Sijainti
Vantaa
Päivitä prossu, jos et ajatellut hirveästi pelailla. Noita Intelin tuplaytimiä löytyy käytettynä halvalla. Tuo prossu taitaa muutenkin nykypeleille olla se pullonkaula, vaikka kuinka kovan näyttiksen hommaisit.

Banaani

In stereo where available
Sijainti
Manse
ATI:n korteissa on rautapurku HD-leffoille. Käytännössä tämä tarkoittaa Blu-ray/HD-DVD median purkua näyttiksellä. Kysymys tietysti kuuluu että katsotko laittomasti waretettuja leffoja vai ostettuja Blu-ray-kiekkoja koneellasi?

Jos piraattileffoista on kyse niin rautapurku saattaa olla turhaa. Mutta jos blu-raytä, niin sitten osta vaikkapa Ati Radeon HD4890. Tosin ostamalla tuon mainitun Ratikan luultavasti pyörii molemmat tapaukset, ainakin pitäisi.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mulla oli käsitys, että tota rautapurkua osaisi näiden "waretettujen" HD-leffojen codecitkin käyttää? Mahtaisko jollain olla parempaa tietoa tästä? Meinaan nimenomaan noiden HD-leffojen takia mä konetta olen päivittävässä, mutta jos se korjaantuu prosessorin vaihdolla, niin hyvä niin!

Ja siis mähän omistan kaikki noi leffat, oon vaan vetäny itte viivan siihen et jos jumalauta olen DVD-boxin ostanut spesiaaleineen, niin en vittu ala maksamaan uudestaan käytännössä samasta leffasta. :eek:

Joku voi olla mieltä eriä.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Jaaha, olin salamaakin nopeampi ja googletin tällaisen:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadid=2160263

Tuolta nipsastuja:
Hardware decoding for both AMD and nVidia is misleading... It requires (beyond the card):
1. HDCP monitor
2. Use one of only two programs supporting it
3. Decode ONLY HD-DVD or Blu-ray disks.
Theres no hardware that can decode mkv(x264) files, you need a beefier cpu.
Aikas paljon muutenkin stooria tuolla. Tarttis melkein lukaista ajatuksella läpi.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Näytönohjaimen vaihtotarve katosi, rapoa seuraa hetken kuluttua.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Elikäs tuon opiskelun tuloksena ei ollut vastausta siihen, osaako mikään H.264 koodekki käyttää näytönohjainta purkuapuna. Sen sijaan löytyi koodekki nimeltään CoreAVC. Lisäksi latasin perus Media Player Classicin.

Ja kas kun 1080p-pätkät alkoi toistua mukisematta ja vähän asiaa tutkiskeltuani syykin selvisi.

VLC:n H.264 koodekki ja muutkin (mun kokeilemat) koodekit olivat rajoittuneet käyttämään vain yhtä prosessoriydintä. CoreAVC osaa sen sijaan käyttää kaikkia (max 4).

VLC:llä kun noita filejä soitteli, niin prosessin CPU-kuorma jämähti aika tasan 50:een ja leffa alkoi jossain vaiheessa pätkiä. Task Managerin kautta tarkasteltua näki, että käytännössä ainoastaan toisella ytimellä oli hommia.

Nyt kummatkin ytimet tekevät aika tasaisesti työtä ja yhdistetty CPU kuorma MPC-prosessilla pyörii 30-80 välissä, riippuen kuinka paljon ruudulla on liikettä.

Näillä mennään!

Vice

Reality bites
Jeps, CoreAVC+MPC pyörittää tätäkin konetta kun jostain syystä tarkempaa kuvaa halutaan (tosin sitten taas tuolla läppärillä hd-tiedostot toistuvat mukisematta VLC:lläkin). Ja sinähän varmana laillisesti maksoit tuosta niin kuin me "kaikki" muutkin? :eek:

Kaikkeen muuhun käytänkin VLC:tä, Classic on ankea ja rujo.

Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Illalla katselin yhden 2,5h HD-leffan ja kyllä välillä silti meinaa puhti koneesta loppua kesken. Mutta katseleminen oli kuitenkin siedettävää jo 98% ajasta sulavaa. VLC:llä ei ollut puhettakaan, että leffaa olisi voinut katsella.

Mietiskelin tässä että jos nyt prosessoria lähtisin vaihtamaan niin toi vanha Core II jäis toimettomaksi, mutta on kuitenkin varsin hyväksi vekottimeksi osoittautunut. Tarttis joku kiva kombinaatio löytää, jossa ton vanhan koneen sais vielä käyttöön. Tai sitte se menis kokonaan uuden ostamiseksi ja itselle tyypillisellä tyylillä ostaisin tietty I7:aa ja DDR3:sta kera vitun kalliin emolevyn. Laajakuvanäyttöäkin tarttis.

Pläh.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ainiin! Tossa CoreAVC:ssa ois näemmä CUDA-tuki myös, eli näytönohjain vaihto CUDAa tukevaan auttaisi myös. Sinänsä kun koko koneen vaihtotarvetta ei ole.

Nyt meneekin jännäksi.