nopeus

  • Viestiketjun aloittaja bernie
  • Aloituspäivämäärä

bernie

Guest
kuinka kovaa cart/indy-autot kulkee kovimmillaan?
 

f1-katsoja

Well-known member
Liittynyt
23.3.2002
Viestit
382
Cart - autot kulevat 400-420km/tunnissa parhaimmillaan. Näihin lukuihin pääsevät ovaaliradoilla, lähinnä Indianapoliksen ovaalilla.
 

bernie

Guest
siis jättävätkö jenkkipojan vanhat,köntikkäät veekasit meikäläisten viimesenpäälle viilatut formulat taakseen?! (eikös ykkösillä oo kovimmillaan paineltu jotaki vajaata 370 km/h?
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Kyllähän F1-autokin kulkisi superspeedwaysäädöillä ja -siivillä vähintään samaa vauhtia, aerodynamiikka kun on varsin edistynyttä verrattuna CART- ja IRL-autoihin.
NASCAR-autollekin muuten saadaan ~ 220 mp/h vauhti kelattua nopeimmilla ovaaleilla. Siinä on jo urheilujuhlan tuntua, kun 5.7 -litraisella vapaasti hengittävällä V8-moottorilla varustetulla 1800 kiloisella, 5-metrisellä möhkäleellä ajetaan tuollaista vauhtia!
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Ei kai toi edistynyt aerodynamiikka F1 autoissa tarkoita samaa kun pieni ilmanvastuskerroin? Eli, ilman muutoksia siihen aerodynamiikkaan ne tuskin kulkee ovaaleilla yhtä lujaa kun CARTit; ei niitä siihen ole tehty ja niistä loppuu paukku.
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
pmv:llä on tästä tarkempaa tietoa, jostain testistä Phoenixin ovaalilla on ollut joskus puhetta. Mutta olen jotenkin jo mutu-tuntumalta edelleen sitä mieltä, että F1 saataisiin kulkemaan suunnilleen samaa vauhtia.

<small>[ 24-07-2003, 12:17: Message edited by: -ha- ]</small>
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Sen paremmin cartissa/whatever tai F1:ssä huippunopeus ei oo ratkasevin tekijä (eikä myöskään kiihtyvyys nollasta sataan) joten aika turhanaikaista niitä on kovin paljon vertailla.

Noita huippunopeuskisoja ajellaan etenkin Suolajärvellä Utahin Bonnevillessa ja joillakin sopivilla kentillä Nevadassa. Ja silloin ei mäntämoottorikoneinen ole nopein heteka.
 

Stilo

Well-known member
Liittynyt
15.12.2002
Viestit
53
Sijainti
Lahti
F1 autoissa edistyksellinen aerodynamiikka taitaa olla lähinnä maksimaallisen downforcen hakemista ja samalla ei downforcea tekevien osien ilmanvastuksen pienentämistä.
Vuoden -91 TM:ssä oli juttu että sen vuoden Ferrarin ilmanvastus oli 0,89 eli saman verran kuin isoissa kuorma-autoissa!
 

bernie

Guest
eli kato niissä formuloissa ne renkaat muodostaa kauheen ilmanvastuksen.olen silti pettynyt,sillä autourheilun kuninkuusluokassa olisi autojen syytä mennä myös kovinta vauhtia.vähän sama kun ilves olisikin yhtäkkiä kissaeläinten kuningas,eikä leijona.olipa muuten vallan hieno vertaus,vaikka ihte sen sanonkin
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No eihän se nyt aivan tuolla tavalla mene. F1:n vauhti tavallisella moottoriradalla on aivan huikeata, 360km/h on todella kova nopeus. Ovaaleilla asia on aivan toinen, mutta kuten tässä on jo sanottu, niin f1 autoja ei koskaan ajeta sellaisilla säädöillä. F1 olisi kevyesti nopein laite jossain Fontanan superovaalilla, jos sinne saakka vaivautuisi raahautua. Tällä hetkellä autot on tehokkaimpia formuloita maailmassa. Jos ykkönen vietäisiin mailin ovaalille, annettaisiin testiaikaa vähän ja tehtäisiin sopivat renkaat, ei IRL tai CART autot pysyisi mukana puolta kierrosta.

Tilanne oli vielä 90-luvun lopulla toinen, sillä CART:ssa oli vielä tuolloin käytössä erilaiset moottorisäännöt.
 

bernie

Guest
millaset moottorit carteissa oli sitten ennen? eikös niissä ole nykyään turbolliset veekasit?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kovasti yksinkertaistettu tuo käsitys moottorien samankaltaisuudesta... No käyhän ne vieläkin metanolilla, että ei kai niissä sitten mitään eroja ole.

Tälle vuodelle ahtopainetta nostettiin merkittävästi, mutta samalla maksimikierroksia pudotettiin 16000 r/min:stä 12000 r/min:iin. Käytännössä koneissa on nyt tehoa vähän päälle 700 hv, kun parhaimpina vuosina tehoa oli käytössä reilusti yli 800 hv. Näin siis ainakin kuulopuheiden mukaan.
 
Ylös