Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Tähän täytyy vähän kylläkin korjata, että tuo Hungaroringin 'safety car' eli Tatra osuen Inoueen ei ollut sen vuoden turva-auto vaan radanhuoltoauto enemmänkin.

1980-luvulla kuten esimerkiksi vuodeksi 1988 se olikin kisan Course Car.

Vuodeksi 1995 Safety Car Hungaroringille 1995 oikeana sellaisena olisi ollut väritykseltään musta-kulta Porsche 928.

Nyt vasta viimein huomasin tuon pitkän ajan jälkeen, että olit noin merkinnyt asian.

Aikaisemmin tuo jäi huomaamatta tapahtuma-aikaan.
Kiitos tarkennuksesta👍
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Kaudella 1994 Tyynenmeren ja San Marinon GP:ssä oli turva-auto ajamassa lämmittelykierroksen kuskien edellä. Imolassa oli ainakin Ferrari tuossa roolissa, mutta itse kilpailussa sitten Opel. Tyynenmeren GP:ssä ei turva-autojaksoa ollut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
F1- sarja on nostanut esille kuusi älykästä varikkotaktiikkaa, jotka ovat tuoneet menestystä tiimeille historian saatossa.

Mukana Gerhard Bergerin voittotaktiikka Benettonilla Meksikossa, Mika Salon Monacon kisa, jossa ei käynyt lainkaan varikolla, sekä myös Fisichellan ekan voiton Interlagosissa mahdollistanut neronleimaus.


https://www.formula1.com/en/latest/article.6-clever-race-strategies-from-f1-history-that-paid-big.2BxUgWMjbqFrsjGSrGxm8a.html
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
MM- taistelu kaudella 1999 Ferrarin ja McLarenin, sekä Mika Häkkisen ja Eddie Irvinen välillä oli hyvin tasainen.

Ferrari vei valmistajien maailmanmestaruuden neljän pisteen erolla McLareniin, pisteet 128-124.

Häkkinen ja Irvine olivat koko kauden ajan pisteissä lähellä toisiaan. Vielä Suzukaan lähdettäessä Irvine johti neljällä pisteellä ennen Häkkistä. Irvine voitti siis Malesiassa.

Mutta Suzukassa Mika voitti ja Irvine oli kolmas. Pisteet kauden jälkeen 76-74 Mikan hyväksi.

Häkkinen otti yhden voiton enemmän kuin Irvine, voitot meni Häkkiselle 5 ja Irvinelle 4.
Ja podiumeja Mikalle 10 kun Irvinelle 9.

Tasaista siis oli tilastojen valossa.

Kaudessa 1999 aika paljon samaa, kuin kaudessa 2008. Irvine ja Massa taistelemassa mestaruudesta Ferrarilla McLaren -Mercedeksen kuljettajaa vastaan ja ratkaisu vasta vikassa GP:ssä.


Näytä liitetiedosto 2160
Tästä tulikin mieleen, että jos Irvine olisi tuon kauden mestaruuden vienyt, niin olisiko hänet laskettu virallisesti yhdeksänneksi brittimestariksi vai ensimmäiseksi irlantilaiseksi? Hänen kansalaisuudestaanhan oli jossain vaiheessa jotain epäselvyyttä, ja muistaakseni molempien maiden lippuja käytettiin vuorotellen hänen sijoittuessaan palkintokorokkeelle.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8514
Sijainti
Helsinki
Tästä tulikin mieleen, että jos Irvine olisi tuon kauden mestaruuden vienyt, niin olisiko hänet laskettu virallisesti yhdeksänneksi brittimestariksi vai ensimmäiseksi irlantilaiseksi? Hänen kansalaisuudestaanhan oli jossain vaiheessa jotain epäselvyyttä, ja muistaakseni molempien maiden lippuja käytettiin vuorotellen hänen sijoittuessaan palkintokorokkeelle.
Irvine ajoi uransa alussa Irlannin lipun alla, mutta luopui siitä Pohjois-Irlannin konfliktin vuoksi. Hän pyrki saamaan lupaa ajamaan neutraalin lipun alla, mutta siihen ei suostuttu. Irvine kilpaili MM-sarjassa brittiläisenä, joten hänet olisi laskettu brittimestarien joukkoon.

https://www.irishtimes.com/sport/irvine-s-flag-day-1.66526
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Irvine ajoi uransa alussa Irlannin lipun alla, mutta luopui siitä Pohjois-Irlannin konfliktin vuoksi. Hän pyrki saamaan lupaa ajamaan neutraalin lipun alla, mutta siihen ei suostuttu. Irvine kilpaili MM-sarjassa brittiläisenä, joten hänet olisi laskettu brittimestarien joukkoon.

https://www.irishtimes.com/sport/irvine-s-flag-day-1.66526
Tuohon, mistä tuo linkittämäsi Irishtimes- lehti myös käsitteli, eli Argentiinan GP:n 1997 podium- tapahtumia, niin löysin kyseisestä podiumista myös video- clipin.

TV-Grafiikoissa näkyy Iso-Britannian lippu, mutta tuolla salossa on puolestaan Irlannin lippu. Huomaa 50sekunnin kohdalta tuossa linkissä. Tuohon aikaan todella käytettiin isoja lippusalkoja podiumien yläpuolella, nykyään tilanne on eri, ja elektronisia lippuja käytetään.

https://streamable.com/xe9t9j
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Irvine ajoi uransa alussa Irlannin lipun alla, mutta luopui siitä Pohjois-Irlannin konfliktin vuoksi. Hän pyrki saamaan lupaa ajamaan neutraalin lipun alla, mutta siihen ei suostuttu. Irvine kilpaili MM-sarjassa brittiläisenä, joten hänet olisi laskettu brittimestarien joukkoon.

https://www.irishtimes.com/sport/irvine-s-flag-day-1.66526
Niinpä olikin. Muuten, kun nyt tarkemmin miettii, niin yllättävän lähellä oli tuolla kyseisellä kaudella 1999, että sekä F1:n että rallin maailmanmestaruudet olisivat päätyneet Suomen sijasta Britanniaan. Richard Burns jäi nimittäin rallin puolella MM-kakkoseksi seitsemän pisteen päähän Mäkisestä.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1936
Sijainti
Vyborg
Irvine ajoi uransa alussa Irlannin lipun alla, mutta luopui siitä Pohjois-Irlannin konfliktin vuoksi. Hän pyrki saamaan lupaa ajamaan neutraalin lipun alla, mutta siihen ei suostuttu. Irvine kilpaili MM-sarjassa brittiläisenä, joten hänet olisi laskettu brittimestarien joukkoon.

https://www.irishtimes.com/sport/irvine-s-flag-day-1.66526
Mielenkiintoista tietoa toi Irvinen Irlanti-Britti lippu valinta. 90-luvun lopussa Pohjois-Irlannissahan oli paljon levottomuuksia ja väkivaltaisuuksia menossa eri uskonto-ryhmien välillä siihen aikaan ja siitä tuli mieleen että mites on asiat Pohjois-Irlannissa nykyään?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Samalla tavalla myös David Coulthardin voittaessa tai ollessa podiumilla, näytettiin Iso-Britannian lippu. Ei Skotlannin lippua
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Imolaan ja Tamburello- mutkaan liittyen, niin aivan samassa paikassa kuin Ayrton Senna kaudella 1994, myös Gerhard Berger ajoi ulos kaudella 1989. Bergerin tapauksessa vammat eivät olleet kuolettavat, mutta suhteellisen vakavat silti.

Berger kuitenkin kuntoutui täysin ja pääsi jatkamaan uraansa F1:ssä. Myöhemmin pohdittiin sitä, että olisiko mahdollista siirtää betonimuuria, mutta se oli mahdotonta radan takana virtaavan joen takia.


 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Jo vuonna 1997 oli Suomessa valittavana Formuloitten katsomiseen muu kanava, kuin MTV 3. Kisat pystyi katsomaan myös ilman mainoksia, jos oli valmis hieman maksamaan.

En tiedä, kuka selostaa tässä, mutta kommentaattorina toimii JJ.Lehto.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Mika Häkkisellä on Imolasta kahdenlaisia muistoja, hyviä ja huonoja. Nopeuden puolesta vauhti oli kohdallaan, paalupaikat sen osoittavat kausina 1999 ja 2000.

Varsinkin kauden 2000 paalukierros on eeppisen hienoa katsottavaa.


Mutta kaudella 1999 Häkkinen dominoi kisaa startista lähtien. Kunnes sortui ajovirheeseen. Mitä lie käynyt? Liikaa yritystä kenties ?

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Jo vuonna 1997 oli Suomessa valittavana Formuloitten katsomiseen muu kanava, kuin MTV 3. Kisat pystyi katsomaan myös ilman mainoksia, jos oli valmis hieman maksamaan.

En tiedä, kuka selostaa tässä, mutta kommentaattorina toimii JJ.Lehto.

Selostajana toimi noissa lähetyksissä ikävä kyllä näinä päivinä edesmennyt Timo Putkonen. Sittemmin Putkonen teki tilaa Kyllöselle kun Putkonen lähti vetämään niitä matkatoimistojuttuja.

Tosin jo reilusti ennen vuotta 1997 Suomessa kyllä katsottiin muitakin muitakin kanavia formuloiden osalta kuten esimerkiksi Eurosportia ja sitten tietysti oli myös RTL:nkin kaukolähetykset tai vanhasta tottumuksen syistä myös Ruotsin TV:n eri kanavat eli vähän tuoreemmin TV4 kun menneisyydessä se oli ollut SVT ja Eestin puolelta ETV:ltä kuuluikin sitten 'Eestin Matti' Kalev Kruus ja Märt Elbre.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5167
Tokihan minä nyt tunnen historiaa, myös formuloista. Sinähän et todellakaan tiedä mitä Briatore ajatteli Alesin ja Bergerin palkatessaan. Ihan yhtä hyvin Hahmo-Briatore on voinut ajatella palkkaavansa alesin, että voisi kiksauttaa sen muijaa sillä aikaa kun Alesi itse on rataa kiertämässä. Alesin eukkohan oli yleisen mielipiteen mukaan varikon kaunein. Vai tunnetko historiaa sen vertaa?

Alesi oli ehkä joku lupaus, mutta -95/-96 vuonna vajonnut lähinnä Fisico/Hulkki tasolle ikuisena lupauksena, joka ei niitä tulisi koskaan täyttämään.
Tässä tulikin aimo kasa vasta-argumentteja. Taidan siirtyä häpeänurkkaan murjottamaan. En tajunnutkaan, että jokin nouseva kyky kuten Pedro Lamy tai Aguri Suzuki jäi ilman ajopaikkaa kärkitallista vain siitä syystä, että Alesin vaimo oli hottis.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1936
Sijainti
Vyborg
Vaikka Briatore oli mitä oli niin tuskin Flavio olisi ollut niin hölmö että olisi palkannut Alesin Benettonille, ainoastaan tämän vaimonsa vuoksi kaudeksi 96.
Uskoisin että Briatoren päätöksen taustalla oli enemmän se että Alesi oli hyvin pidetty kuski fanien keskuudessa siihen aikaan ja olihan Alesi osoittautunut olevansa pirun nopea kuski Ferrari vuosinaan 91-95. Joten mielestäni Flaviolla oli ihan hyvä syy palkata Alesi,Bergerin kaksikon 93-95 tulosten valossa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3808
Imolan aika-ajoista kaudella 1994 katsojan kuvaamaa videota. Ajassa 3:40 voi huomata myös Roland Ratzenbergerin pyörähtäneen.

Tässä vaiheessa Roland päättää aloittaa myöhemmin uuden nopean kierroksen, mikä koituu hänen kohtalokseen. Auton etusiipi oli nimittäin saanut pyörähdyksessä kipeää, ja kierrosta myöhemmin etusiipi valahti auton alle, jolloin auto menetti ohjattavuutensa kohtalokkain seurauksin Rolandin kuollessa.

 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1936
Sijainti
Vyborg
Imolan aika-ajoista kaudella 1994 katsojan kuvaamaa videota. Ajassa 3:40 voi huomata myös Roland Ratzenbergerin pyörähtäneen.

Tässä vaiheessa Roland päättää aloittaa myöhemmin uuden nopean kierroksen, mikä koituu hänen kohtalokseen. Auton etusiipi oli nimittäin saanut pyörähdyksessä kipeää, ja kierrosta myöhemmin etusiipi valahti auton alle, jolloin auto menetti ohjattavuutensa kohtalokkain seurauksin Rolandin kuollessa.

Olen lukenut aikoinaan tuosta Ratzenbergerin luonteesta sen verran että kaverilla oli kuulemma asenteena kaasu pohjassa ajaa, eli ajaa täysillä loppuun asti ja sitten lopulta tämä Rolandin asenne koitui kohtaloksi huhtikuun 29 päivänä aika-ajoissa 94 Imolassa. Jossa Ratzenberger päätti rikkinäisellä etusiivellä yrittää ajaa nopea kierros tauluun pieleen menneen kierroksen jälkeen ja seuraavalla kierroksella Ratzenbergerin auto paiskautui yli 300 kilometrin tuntinopeudella päin betoniseinää kohtalokkain seurauksin.
Roland oli muuten Mika Salon hyvä ystävä, jonka kanssa vietti Salon mukaan paljon aikaa yhdessä vapaa ajalla ja molemmathan kilpaili keskenään Japanin Formula 3000 -sarjassa 92-93.
 
Ylös