Onko Suomessa ammattilaistalleja?

garza

Well-known member
Suomalaisen rata-autoilun suurin ongelma taitaa edelleen olla toiminnan harrastelijamaisuus. Muutamilla tiimeillä on toki näyttäviä varikkorakennelmia ja muuta rekvisiittaa, mutta se ei taida vielä nostaa niitä oikeiksi kilpatalleiksi. Todellisella ammattilaisuudella tarkoitan sitä, että tallissa on täysipäiväistä palkattua työvoimaa talkootöinä kisaviikonlopuiksi kerättävän porukan sijaan. Lisäksi ammattilaistallin tulisi panostaa jatkuvasti autojensa kehittämiseen, markkinointiin ja yhteistyökumppanien palveluun jne.

jari tabell

Member
Sijainti
Lahti
Jos tähän sovelletaan sitä vanhaa määritelmää että työn ja harrastamisen erona on rahavirran suunta, niin vähiin taitavat ammattilaistiimit jäädä. Tällä tarkoitan nimenomaan sitä että varsinainen kilpailutoiminta rahoittaisi itse itsensä (pelkästään sponsori- palkinto- yms. tuloilla) ja mahdollisesti vielä tuottaisi elantoakin harjoittajilleen.

...Vai onko näitä? Olenko jäänyt jostakin paitsi...? :p

Don Vito

Sekakäyttäjä
Sijainti
Event horizon
Originally posted by jari tabell:
Jos tähän sovelletaan sitä vanhaa määritelmää että työn ja harrastamisen erona on rahavirran suunta, niin vähiin taitavat ammattilaistiimit jäädä. Tällä tarkoitan nimenomaan sitä että varsinainen kilpailutoiminta rahoittaisi itse itsensä (pelkästään sponsori- palkinto- yms. tuloilla) ja mahdollisesti vielä tuottaisi elantoakin harjoittajilleen.

...Vai onko näitä? Olenko jäänyt jostakin paitsi...? :p
Ainoana tulee mieleen LMS ja ehkä Team F40 (tai niin olen antanut itselleni kertoa). Sitten tietty Tino's Garagen ja SRT:n liiketoiminta pyörii varsin kiinteästi rata-autoilun ympärillä...

jari tabell

Member
Sijainti
Lahti
Originally posted by kik:

...
Joka tapauksessa suomessa ei toimi yhtään oikeasti ammattimaista teamia, joka tulisi toimeen (henkilöstö päästoimisesti) pelkällä rata-autoilulla SM-sarjassa. ...

Ja muistutan: Nämä ovat pelkästään kik:n arvailuja ja olettamuksia suomen rata-autoilun nykyisestä tilasta ja tulevaisuudesta.

kik
Näin luulen minäkin. Asiaa voidaan pohtia siltäkin kannalta että mikä olisi tämän puhtaasti liikeyrityksenä (jonka toimiala on vain, ja nimenomaan kilpa-autoilu) toimivan tiimin lopputuote tai lisäarvo. Itse asiassahan se on vain viihde, jota katsojille tarjotaan. Tällöin voidaan kysyä että kuinka paljon nämä katsojat olisivat halukkaita maksamaan lisää siitä että näkevät puhtaasti ammattilaisurheilua? Tämä koskee siis sekä lipunhintoja että lisähintaa niissä tuotteissa mitä kilvanajon ohessa mainostetaan.

Ammatti_maisesti_ toimivia tiimejä on edellä mainittujen ohella varmasti muitakin, jos pidetään kriteerinä vain toiminnan laatua eikä puututa rahoitukseen.

Tämän johdatteluni takana on vain ajatukseni siitä että mitä pahaa on siinä että kilpa-autoilu toimii harrastepohjalta? Väitän jopa että asialle omistautunut harrastaja saa usein aikaan enemmän ja parempia tulokisa kuin leipääntynyt ammattilainen.

Etenkään kilpailujen järjestelypuolella ei asian harrastajien osuutta saa väheksyä. Siellä tehdään seuroissa usein sitä kaikkein pyyteetöntä työtä mistä ei monesti palkkana ole kuin valitusta...

... Eli oma näkemykseni on että koko Suomen kilpa-autoilutoiminnan selkärankana on nimenomaan asialle omistautuneiden harrastajien työpanos, jota ilman ei koko toimintaa olisi olemassakaan.

garza

Well-known member
Sorry vaan, kun epäilin kotimaan rata-autoilua liian harrastelijamaiseksi. Eilinen Motor Forum näytti erään F3-tiimin testaamassa jossain ulkomailla jo nyt ensi kautta varten. Se kyllä kertoo jo jonkin asteisesta ammattilaisuudesta ja ainakin siitä, että homma otetaan vakavissaan. Muuten olen kyllä edelleen sitä mieltä, että harrastuspohjalta rata-autoilua ei lajina eteenpäin viedä. Paitsi tietysti jos halutaan katsojienkin koostuvan pääosin muista harrastajista ja heidän lähipiireistään. Rahaa pitäisi kuitenkin saada ja tässäkin pätee se vanha totuus, ettei rahaa saa ellei sitä ensin pane likoon. Joko omia tai jonkun muun (sponsorien).