Onnettomuudet moottoriurheilussa - kerro kokemuksiasi

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Näin kevään tullen olemme puhuneet moottoriurheilusta ja yleisesti moottori vehkeillä sattuneista onnettomuuksista. Aiheesta on juttukin kirjoitettu oheisessa linkissä. Mutta samalla kysyisin:

Onko sinulle joskus sattunut onnettomuuksia ratin takana radalla? Uskoisin että juttuja löytyy jokaiseen lähtöön. Nyt voi vapaasti kertoa omasta tai jonkun muun kokemasta onnettomuudesta joka on erityisesti jäänyt mieleen.

Kerro myös miten se vaikutti sinuun ja onko se muuttanut jotain. Oheessa linkki juttuun joka voi herättää ajatuksiasi.

Usko, toivo ja rakkaus: Onnettomuudet moottoriurheilussa

<small>[ 28-03-2003, 23:10: Message edited by: *wruuum* ]</small>
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Nyt hyvät ihmiset mietteitä tänne. Kertokaa kokemuksianne eilisestä mopolla kaatumisesta ja toissa päiväisestä rollaattori onnettomuudesta. Kyllä niitä varmasti löytyy kun tarpeeksi tutkii. :)
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Tais olla viime elokuussa, kun ajoin Nastolan Formula Pro Kartingin sisäradalla. Auto lähti vähän turhan isoon sladiin... mut ei spinnannu eikä osunu renkaisiin. Pari kymppää tuli kuitenkin huonompi kierrosaika. Oli se hurjaa. Voi niitä aikoja...
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Taitaa olla niin, että usein syy onnettomuuteen löytyy joko kuljettajan tai tiimin toiminnasta (huollossa tehdyt mokat). Ja tuollaisiahan ei kukaan halua julkisesti itsestään kertoa.

Esimerkkinä huollon mokista: pyörän irtoaminen, kun pultit unohtui kiristää, tai loppuunkuluneilla jarrupaloilla ajo jne.

Kuljettajan mokia ovat taas normaalit inhimilliset väsymys, epärealistinen yrittäminen, virhearvioinnit, vaihdemissit (kyllä siitäkin voi auto lähteä käsistä).
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Eräänä helmikuisena päivänä aurinko paistoi ja sokaisi niin pahasti, että vaikka luulin näkeväni mahdollisen ajoneuvon, en sitä nähnyt. Käännyin lumivalkean taksi-Mersun (124) eteen ja poks.

Kerran maaliskuisena päivänä Starlet kääntui komean vastaheiton päätteeksi kaverin duunin parkkipaikalle. Rinteeseen pengerrettynä parkkis olikin peilijäässä. Starba liukui nelipyöräluisussa parkkiksen läpi ovi edellä koivua päin ja päätyi varaosiksi Koskiniemen Penalle (ukko, joka varusti Keket ja kumppanit muinoin Starboin).

Kerran kesäisenä päivänä ajelin iskän Volkkarilla tuttua isoa soratietä. pari motoristia tuli katupyörineen perään toinen aivan luukkuun kiinni. Ajoin n 60-70km/h, mikä oli vähän ja alle rajotuksenkin. Tiesin, että seuraava yllättävä oikea ei enempää kestä ja laskin jarruttamatta mutkan läpi. Luukussa kiinni ollut tyyppi päätyi ulkokurvin pensasitaan. Mulle tuli hyvä olo sille ei.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Spyder:
Taitaa olla niin, että usein syy onnettomuuteen löytyy joko kuljettajan tai tiimin toiminnasta (huollossa tehdyt mokat). Ja tuollaisiahan ei kukaan halua julkisesti itsestään kertoa.

Esimerkkinä huollon mokista: pyörän irtoaminen, kun pultit unohtui kiristää, tai loppuunkuluneilla jarrupaloilla ajo jne.

Kuljettajan mokia ovat taas normaalit inhimilliset väsymys, epärealistinen yrittäminen, virhearvioinnit, vaihdemissit (kyllä siitäkin voi auto lähteä käsistä).
Todellakin on hieman yllättävää ajatella, mutta useimmat onnettomuudet ovat tuon tyyppisiä. Tietysti nämä riippuvat kovin paljon ajettavan luokan luonteesta, mutta suuntaus on mielestäni hyvin pitkälti tuonne päin.

Tälläisiä onnettomuuksia ei luonnollisesti paljasteta helpolla, myös kuljettajan tekemät virheet voivat peittyä muiden selityksien taustalle. Onhan tämä monioikoinen asia, eikä yhtänä niin yksinkertainen, mutta idean ja keskustelun aiheena on kiintoisa.

Kerran kesäisenä päivänä ajelin iskän Volkkarilla tuttua isoa soratietä. pari motoristia tuli katupyörineen perään toinen aivan luukkuun kiinni. Ajoin n 60-70km/h, mikä oli vähän ja alle rajotuksenkin. Tiesin, että seuraava yllättävä oikea ei enempää kestä ja laskin jarruttamatta mutkan läpi. Luukussa kiinni ollut tyyppi päätyi ulkokurvin pensasitaan. Mulle tuli hyvä olo sille ei.
Tuo laittoi miettimään, niin tyypillinen tapaus. Tähän vaiheeseen voisi sanoa legendaarisen lausahduksen: "Liikenteeseen on aina syytä ottaa mukaan hieman kilpailu henkeä." Jokainen pohtikoon sisältöä itse...
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Tosta minardos-sivun artikkelista sen verran, että Austria ja Australia eivät liene samoja maita, joten olisikohan mahdollista korjata Ratzanbergerin kotimaa Itävallaksi Australian sijaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
...ei se Barrchellokaan ihan koomaan tainnut vaipua kun Senna ehti olla sen vierellä herätessä.

<small>[ 06-04-2003, 05:03: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Hyvä että virheet korjataan asian tuntevasti. Pahoitteluni, mm. Ratzenbergerin kansallisuus on lipsahtanut väärin. Virheet oiotaan faktoiksi mahdollisimman pian. Ei aina pidä uskoa kaikkea mitä netistä lukee :)

[EDIT]: Muutin vielä tuon Barrichellon onnettomuuden, hänhän menetti tajuntansa, eikä vaipunut koomaan.

<small>[ 06-04-2003, 17:01: Message edited by: *wruuum* ]</small>
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Onhan noita tullut 12 vuoden Karting uralla, mutta vakavilta onnettomuuksilta ollaan säästytty, joskus on mennyt selkä, kovalla vauhdilla ulos ja pentele kun radanreunukset semmosta perunamaata :D joskus polvi, toinen auto tullut päälle, tai "autot" :) ja ympärikin meni melkein kun Jyväskylässä mentiin neljä rinnan mutkaan :p

Sitten on myös kokemuksia johto paikalta tippumisesta, Lahdessa viitisen kiekkiä jäljellä ja raidetanko paskaks, Lapinlahdella kurkkuputki alko repeilee ja niinhän se piru vie alko hyytymään, oli tuskaa pidellä "laillisesti" muita takana mutta kolmas pytty irtos, kiitos kierrosten loppumisen, Lahdessa halkes myös jarrulevy vesikelillä kun ne suuret kanttarit ja siihen kun vetäsee kahva edellä niin.. mutta onneksi oli reenit kyseessä, vaikka vähän aikaa sai hakea uutta levyä ja vaihtaa se, tosin minähän join vaan nestettä kabiinissa sillä välin kun mekaanikko hoiteli ne likaset asiat wink

Muiden onnettomuuksia on kuitenkin nähty enemmänkin, monta kertaa on ambulanssilla viety hoitoon, kyllähän se vähän rauhoittaa kuskeja mutta eipä nyt kovin suuresti vaikuta itse kisaan, ennen kisaa toki ajatukset on vähän loukkaantuneessa kuskissa mutta radalla juttu on ihan eri.

<small>[ 21-04-2003, 13:06: Message edited by: WoPe ]</small>
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Usein ihmetellään miten moottoriurheilussa uhmataan kuoleman pelkoa. Sitä ei tee kukaan kuitenkaan tieten tahtoen. Ei kukaan ajattele radalle tai ihan tavalliselle auto matkalle lähtiessä, että nyt voi henki lähteä niin että helähtää.

Ilmalennot ja voltit ovat joskus säväyttäneet omaakin mieltä, mutta aika taustalle ne vain aina jäävät. Radalle lähdettäessä asiat muuttuvat, vaikka kaikesta on aina syytä ottaa opiksi. Juuri tuohon järkeen, ajatteluun ja henkiseen puoleen mm. kiinnitin huomiota tuossa jutussa.

Toivottavasti nähdään WoPe radalla iloisissa merkeissä wink
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Spyder:
Taitaa olla niin, että usein syy onnettomuuteen löytyy joko kuljettajan tai tiimin toiminnasta (huollossa tehdyt mokat). Ja tuollaisiahan ei kukaan halua julkisesti itsestään kertoa.

Esimerkkinä huollon mokista: pyörän irtoaminen, kun pultit unohtui kiristää, tai loppuunkuluneilla jarrupaloilla ajo jne.

Kuljettajan mokia ovat taas normaalit inhimilliset väsymys, epärealistinen yrittäminen, virhearvioinnit, vaihdemissit (kyllä siitäkin voi auto lähteä käsistä).
Jotkut kertovat mokat julkisestikin - Heikki Kovalainen ja rengasruletti:

"Olin varma, että takarengas on puhki. Ei auttanut, vaikka varikkokäynnillä renkaat vaihdettiin. Mekaanikot oli unohtanut painemittaukset. Rengaissa oli aivan älytön ero. Oikealla puolella oli samat täydet paineet, kun kumeja laitetaan vanteille", tuskaili Kovalainen kilpailun jälkeen.

Tosin tuosta ei onneksi mitään varsinaista onnettomuutta aiheutunut...
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Lappeenrannassa 125cm3 mikrolla katolleen ja alastulo pelkän kypärän ja niskan varaan, meni monta kuukautta että särky lähti mutta pelkällä sillä selvittiin.
 

sprint

Active member
Liittynyt
28.6.2002
Viestit
38
Eihän kuolemaa varmaan aktiivisesti ajatella, mutta tieto siitä, että jotain voi sattua, on varmasti kaikilla harrastajilla. Mutta niinhän sitä voi sattua muissakin lajeissa (putoat hevosen selästä, jääkiekossa taklataan niin että niska rutisee, polkupyörällä kaadut jne.) joten joka lajissa voit satuttaa itsesi. Tavallisessa liikenteessä koheltaminen on kuitenkin täysin turhaa, siellä ei ole tarvittavia turvavarusteita eikä samalaisia yhteisiä pelisääntöjä kuin kilpailuissa. (Joo, siis onhan siellä pelisäännöt, mutta jos voit saada kilpailukiellon vs sakon, niin kumpikohan vaikuttaa sinuun enemmän?) Kun kisoissa pääsee "toteuttamaan itseään" niin kyllä se ainakin minua rauhoittaa siviililiikenteessä. Kaato tms vakavampi onnettomuus rauhoittaa ehkä seuraavassa kilpailussakin vähän, mutta unohtuu kilpailutilanteissa nopeasti. Tavallisessa liikenteessä ei ole tarvetta koheltaa, kun siviiliautoni on henkilön kuljetusväline paikasta A paikkaan B ja kisavehje sitten se ns. "koheltamista varten tehty". Nämä kaksi asiaa kilpailu ja tavallinen ajaminen tulisi pitää erillään niin tapaturmissa kuin muissakin yhteyksissä. Yhteistä niillä on se, että liikutaan moottorikulkuvälineellä.

Kun ajetaan kilpaa, yritetään saavuttaa/ylittää oma osaaminen suljetuissa olosuhteissa jolloin riskit ulkopuolelta yritetään minimoida, mutta kuitenkin kilpailutilanne laittaa yritttämään enemmän. Kilpailussa myös turvavarusteet takaavat paremman suojan kuin mitä siviililiikenne vaatii. Mutta sehän on tämän kilpaurheilun tähtäin, vain yksi voi voittaa > riski. Kaikkea ei voi kuitenkaan ennakoida tai huomioida, sillä ihminen on erehtyväinen ja tekniikkakin saattaa yllättävästi pettää (vaikka olisi juuri uusi osa)ja jos radalla on muitakin samaan aikaan > kaikilla sama tavoite > useampi riskitekijä.

Onnettomuudet ovat muuttaneet suhtautumista siten, että turvamääräyksiä noudatan ja yritän jopa olla varman päällä. (turvakaariputkea riittävästi jne) mutta nyt pitää huomioida, että alla on "koppiauto". Ja erehdyksistä oppii...kokemus tuo rutiinia ja omien kykyjen arviointi realisoituu sekä henkinen kanttikin kasvaa, asioiden ennakoiminenkin on helpompaa kokemuksen kautta. Silloin, kun harjoituksissa "tuntuu tosi hyvältä" on paras lopettaa tai menee yliyrittämiseksi ja auto säpäleiksi (koettu on ja opiksi otettu). Ja "sattumien" jälkeen on syöty särkylääkettä, käsi ollut paketissa ja auto on pari kertaa rakennettu uusiksi. Mutta lopettaisinko...no way.

Olen edelleen sitä mieltä, että kaikki nuoret ylinopeuskaaharit tulisi ohjata moottoriurheilun pariin, niin koheltaminen saataisiin vähemmäksi kun kilpailu olisi "näyttämistä tolle" ja siviililiikenteessä ei tarvitsisi enää näyttää, kysymys on vain siitä, miten tämä saataisiin toteutetuksi. Ainakin minulle ja monille tutuille on käynyt näin...siviilikaahailu loppui kun "kilpailu-ura" alkoi.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Kuulin itse tuosta Kovalaisen mokasta puheelta vain, en tosin tiennyt että se olisi itse Kovalaiselle osunut. Inhimillinen erehdys tiimiltä, niitä sattuu, joka tapauksessa todella valitettavaa.

Öö ruzille kommenttina, että pidän itse todella ihmeenä miten moni on selvinnyt hengissä tai yleensäkkin niin vähillä vahingoilla tuon tyylisistä onnettomuuksista. Käsittämätöntä että eräskin mies nousi ja käveli pois neljän voltin jälkeen ja yritti ajaa jo seuraavassa erässä.

Sprintin jutussa oli paljon asiaa myös. joskus itsekin miettinyt tuota, miten ihminen joka ajaa kilpaa suhtautuu normaaliin liikenteeseen. Olikohan Doohan vai kuka ratamoottoripyöräilijä, joka sanoi ajanvansa vain radalla, koska ei pysty hillitsemään itseään liikenteessä!? Olen itse valitettavasti seurannut vierestä montaa ihmistä, joka radankin ulkopuolella ajaa sallittua kovempaa, puhuttaessa myös enemmän ammattilaisista. Joillakin ihmisillä vietti (järki) on niin syvällä, että on pakottava tarve ajaa kovaa paikassa kuin paikassa. Ihmisiä on monenlaisia, aivan joka lähtöön.

Useimmat saavat tyydytettyä vaistonsa radalla, useimmat haluavat vain sinne, kaikki sinne eivät pääse. Moottoriurheilussa tärkee onkin varsinkin nuorille kasvattava ja opastava asenne. Radalla opitaan kunniottamaan myös muita, niiden riskien ohella. Tässä vaiheessa jokainen varmasti muistaa Schumin ja Sennan, joiden kunnioitus oli ja on toisinaan hieman erikoista, taas tapansa kullakin.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Meikäläisen vasta parin vuoden mittaisen karting uran pahin kolari oli se kun ajoin ulos sellaisessa kohdassa missä oli rengasvallit vähän turhan lähellä ja pamautin sitten sinne. käsiin ja jalkoihin tuli vähän verinaarmuja, mutta sillä siitä selvittiin.

Monia läheltä piti tilanteita on varsinkin ohituksissa ollut monia: on ollut sellasia "nyt jos toi kääntää sentin tännepäin, niin lennän taivaantuuliin" kokemuksia mutta periks ei oo ohitustilanteissa annettu ja selvitty on. tietty joskus voi sattua, mutta se on sitten sen ajan murhe.
 

Jape

Well-known member
Liittynyt
6.7.2001
Viestit
1089
Kerronpa tässä nyt 90-luvun alussa sattuneesta kaatumisesta, joka tapahtui Padasjoen SM-osakilpailussa ja lajina kaksipyöräiset, eli enduro.
Ei tuo kaatuminen nyt ollut pahin, siis loukkaantumisen kannalta, mutta tilanne taisi olla kuitenkin vaarallisin joka omalle kohdalle on osunut ja lopputulos tuosta kaatumisesta olisi voinut olla ihan mitä tahansa...Ja nimenomaan tuo kaatuminen siis on vielä aivan kirkkasti mielessäni vielä jopa yli 10 vuotta tapahtuneen jälkeen vaikka kaatumisia on varmasti jopa satoja...

Eli olin ajanut kilpaa enduroa jo useamman vuoden ja ensimmäistä kertaa urallani sattui niin, että rakas isoveljeni sattui saamaan numeroa pienemmän lähtönumeron kuin minä. Ennen kisaa jo psyykkasin veljeäni, että tulen ajamaan hänet kiinni ek:lla :D

Ensimmäinen ek ja veljeni starttaa 30sekuntia minun edelläni pätkälle.
Asetun odottamaan omaa vuoroani. Lähettäjä ilmoittaa: "viisitoista sekuntia" ja pulssi kohoaa. Hetken päästä alkaa lähtölaskenta, viisi, neljä, kolme, kaksi, yksi, AJA!
Ajan koko alku erikoiskokeen todella repien ja agressiivisesti ja ajo tuntuu todella hyvältä. Noin 5 minuutin ajon jälkeen tunnen jo edelläni startanneen isoveljeni pyörästä tulevat pakokaasun hajut. Tuosta hajusta ei voinut erehtyä, sillä käytämme samaa öljyä bensan seassa ja jokaisella eri öljyseoksella on oma ominaishajunsa, vai pitäisikö sanoa jopa tuoksunsa wink
Jokatapauksessa nyt tiesin että olen saavuttanut veljeäni pätkän alkutaipaleella, koska muutaman mutkan jälkeen osuu silmääni jo aamun kosteassa ilmassa leijumaan jäänyt savupilvikin. Tästä innostuneena verenmaku senkuin lisääntyy suussani ja piiskaan pyörääni vielä entistäkin agressiivisemmin. Nyt ajan jo aivan riskirajoilla.
Eteeni aukeaa erittäin kapea, mutta kuitenkin nopea polku jonka kummankin puolen kasvaa tiheätä, nuorta männikköä.
Alussa on muutama erittäin nopea mutka, joissa vain pieni kaasun nosto riittää. Kelaan vauhtia aina vaan lisää ja männyt vilisee sivuillani. Vaihde on vitosella tai kutosella ja kaasukahva on käännetty täysin auki asentoon. Siirrän vielä vartaloani entistä enemmän takalokasuojan päälle ja lasken päätänikin hieman alemmas jotta pyörä kelaisi vielä hieman lisää vauhtia.
Hetken päästä alkaa pyörä hieman jakamaan, mutta en ole moisesta huolestunut, sillä siihen on jo tottunut ja yleensä tuo jakaminen loppuu kun vain muistaa pitää kaasun samassa asennossa eikä rupea hölläilemään. Mutta tällä kertaa tuo jakaminen ei loppunutkaan, sillä kapealla polulla takapyörä osuu ilmeisesti kannon nypykkään josta sitten alkaakin tapahtua!
Reagointiaikaa ei jää kun pyörä on jo takapyörä kohti taivasta osoittaen menossa suoraan kohti tuota tiheää männikköä. Vauhti ei kerinnyt tuosta putoamaan juuri mitään ja en uskalla edes ajatella paljonko oli vauhtia kun kaikki tuo tapahtui. Tilanne oli kuitenkin sellainen, jota oli aina pelännyt tapahtuvan silloin kun vauhti kapealla metsäpolulla on noin kova.
Monta asiaa kuitenkin kerkesi käymään mielessä kun sinne ryteikköön poistuttiin ja odotti sitä kivuliainta kolausta. Hetken ryminän ja pyörimisen jälkeen havahduin makaavani maassa. Tunnustelin kroppaani todetakseni että ovatko kaikki luut ehjiä. Missään ei tuntunut kipua ja muistan jopa kiittäneeni sitä jotakin suojelusenkeliä joka mukanani oli.
Nostan pyöräni tutkiakseni sen kunnon ja voiko sillä vielä jatkaa kisaa. Silloin tulee ensimmäinen vihlaisu jota en ollut huomannut. Peukalo antaa merkkejä saamastaan kolauksesta. Onneksi kuitenkin kyseessä on vain venähdys ja kämmenselkä on vain hieman turvoksissa.
Yllätyksekseni huomaan pyörän selvinneen uskomattoman pienillä vaurioilla. Ohjaustanko aivan mutkalla, alumiininen rungon taka-osa kierossa, lampun ympärysmuovit rikki...eli pyörä on jopa ajettavassa kunnossa vielä!
Hetken vielä keräilen "romuja" ja lähden köröttelemään kohti erikoiskokeen maalia. Nyt ei ole kiire enää mihinkään :D
Huoltopaikallle saavuttuani, ilmoitan huoltojoukoille keskeyttäväni tähän, sillä ohjaustanko on niin kiero ja aikaa ei ole vaihtaa uuttakaan. Lisäksi peukaloa kivistää ja on vaikea puristaa ohjaustangosta. Mutta eivätpä huoltojoukot suostuneet olemaan samaa mieltä vaan väänsivät pitkällä rautatangolla ohjaustangon lähes suoraksi ja löivät selkään tokasten: "käyvin konein ei poika keskeytetä!" wink
Jatkoin kisaa siis vielä ja seuraavalla ek:lla olin jo pyyhkinyt tuon pahan ulosajon pois mielestäni. Yllätyksekseni ajoin seuraavalla pätkällä ek:n neljänneksi nopeimman ajan, kipeällä peukalolla ja muutenkin hieman lintalla pelillä :)

Sitten ek 3:lla sainkin jo veljeni ajettua kiinni, mutta kisani päättyi pian tämän jälkeen toiseen kovavauhtiseen ulosajoon jossa pyörä koki sen viimeisen niitin kisan jatkamisen osalta :D

Keskeyttämisen jälkeen manasin Padasjokea ja kirosin että taloa en tästä kunnasta ottaisi vaikka ilmatteeks annettais.

Vuosi tämän jälkeen kuitenkin oltiin taas Padasjoella kisaamassa ja tälläkertaa urani joko parhaalla tai toiseksi parhaalla kisallani. Eli ei se sittenkään niin paha kunta ollutkaan!

<small>[ 24-07-2003, 16:54: Message edited by: Jape ]</small>
 
Ylös