Paha ääni

Hanu

Ulkomaan epeli
Sijainti
Neu Wulmstorf
Pyytäisin apua ja neuvoa ääniongelmaan.
Näistä laitteista mitään ymmärtämättömänä tein kesällä hankintoja jotka ei menneet ihan putkeen!
Uusiessani koneita mulle tuli myös oma serveri.Urpo kun olen näissä asioissa annoin ohjeeksi että koneeni on oltava hiljainen.No se on, kai!
En nimittäin tiedä, kun en älynnyt sanoa että ton serverin olis myös oltava hiljainen ja sen huudon (tuulettimet)takaa en kuule onko oma Dellin masiina hiljainen, mutta oletan sen olevan.
Tämän sekavan alustuksen jälkeen tulee kysymys:Kuinka saan serverin(jossa on kuulemma kaksi levyä???) hiljaiseksi(en tarvitse sitä ota virta pois neuvoa)?
Joku mainitsi sanan vesijäähdytys, sillä seurauksella että muija alkoi vetää puutarhasta letkua sisään.Olen nyt sulkeutunut työhuoneeseni enkä uskalla ulos ennenkuin mulla on joku järkevä ajatus tähän ongelmaan.Myös olisin varsin kiinnostunut siitä mitähän moinen systeemi mahtaa kustantaa, ei kai vesi voi paljoa maksaa :nope: .Mahdollisissa vastauksissa pyydän ottamaan huomioon että olen (myös) tässä asiassa todella pihalla, eli en hallitse alaa vekkuleista nimikkeistä puhumattakaan.Kiitän etukäteen niitä jotka mahdollisesti haluavat valottaa tätä ongelmaani, perhe-elämä alkaa olla nimittäin jo koetuksella koska toi koneen jyrinä kantautuu todella kovana läpi talon.

burb

.
Eipä kannata vesijäähdytystä suunnitella, jos et ole intohimoinen ylikellottaja ja/tai asunnossasi ei asu ketään muuta. Naiset suhtautuvat yleensä negatiivisesti vesijäähdytykseen. (Minähän en naisista mitään tiedä, mutta isot pojat ovat kertoneet.)

Eli sulle suosittelen ilmajäähdytystä.

Ja sitten tarvitaan vähän tietoja nykyisestä kokoonpanosta.
Minkä merkkiset/malliset kovalevyt sulla on siinä serverissä?
(Mikäli oikein ymmäsin, niin nimenomaan serveri täyty hiljentää...?)
Oliskos tästä linkistä jotain apua?
Vai onko kovalevyjen vaihtaminen mahdollista?

Minkälainen kotelo sinulla on?
Kotelon koolla ja materiaaleilla on merkitystä hiljaisuuteen.
Lisäksi koteloon voi kiinnittää/liimata/tarroittaa ääntä vaimentavia "mattoja".
Esim. Verkkokauppa.com:sta löytyy sellaisia tarvikkeita.

Virtalähde (=poweri) pitää pahimmillaan kovinta kohinaa laitteistossa.
Sen vaihtaminen auttaa paljon.

Tiedätkö mitään sähköstä?
En ivaile, vaan tarkoitan sitä, että koneen sisällä olevat tuulettimet on yleensä kytketty 12 volttiin ja ne saa helposti 7 volttiin.
Eli käytännössä niiden ropeleiden nopeus hidastuu ja siten tulee pienempi kohina.
Tällainen kikkailu on helppo, nopea ja turvallinen. (ja omalla vastuulla...)

Hiljentäminen maksaa rahaa ja vaatii toisinaan osaamista.
Kerro vähän lisää laitteistostasi, niin autetaan.
Jotkut kikkailut ovat sellaisia että kannattaa kysellä ennekuin toteuttaa,
varsinkin kun sanoit että olet "todella pihalla"

Hanu

Ulkomaan epeli
Sijainti
Neu Wulmstorf
Ok, kiitos.Mäpäs selvittelen nuo tiedot tuosta värkistä, kuten sanottua olen pihalla :ahem: ja mun täytyy noi tiedot nyt jostain kaivaa.Toivottavasti jo huomiseksi.
Tää on kaksikerroksinen talo, työhuone sijaitsee yläkerrassa ja toi meteli kuuluu alas ihan huolella ,joten ihka oikeesta harmista on tälläkertaa kysymys.
Kokeilin peitellä sitä vilteillä, tukkimatta ilmankulkua:tuloksetta.Kesällä ongelmaa pahentaa että tää huone lämpiää ihan pöhkönä.yli 40 oli pahimmillaan, sitten hommasin coolerin, mutta sitäkään ei viitsi jättää päälle esim loman ajaksi ja taas posteihin pitäis päästä käsiks suomestakin..... Onpas tää nyt hankalaa, mutta jospa se selviäisi kunhan saan nuo faktat kehiin.Thanks tähän asti.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Jos sä olet ostanut siis ihan PALELIMEN, niin niitä ei saa hiljaiseksi oikein mitenkään. Niihin ei tahdo saada vesijäähdytystä edes, koska jokaisella käynnistyksellä tsekataan kaikki tuulettimet, että ne toimii, ja jos ei toimi, niin rautakaan ei välttämättä lähde päälle.

Mikäli kyseessä on normaalikoppainen tietokone, niin silloin sen äänettömäksi saaminen on kohtalaisen helppoa. Ännettömän powerin hankkiminen (niissä on iso tuuletin) sekä kotelotuulettim(i)en hankinta hiljentää konetta jo huomattavasti. Kannattaa myös harkita koneen sijoittamista johonkin sellaiseen huoneeseen (vaatehuone?) jossa se voi olla päällä koko ajan. Tiedän myös joidenkin rakentaneen kotelon päälle ns vuoratun puulaatikon (ilmanvaihtoa unohtamatta) jolla saadaan desibelejä pois ja paljon.