Parantaako karting harrastus Ahveniston kierrosaikoja?

janik

New member
Liittynyt
19.8.2004
Viestit
1
Käyn aina silloin tällöin ajamassa autolla erilaisissa rata-illoissa. Karting on alkanut myös kiinnostaa ja mietinkin, että onko tälläisella aikuisiällä aloitetusta karting harrastuksesta mitään hyötyä henkilöauton käsittelyyn rata-olosuhteissa. Eli jos talven ajan käy joka viikko ajamassa kartingia, niin näkyykö se kesällä parempina ajolinjoina ja kierrosaikoina.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Ihan maallikkona voisi luulla, että mikä tahansa mikä treenaa refleksejä ja pitää yllä ajotuntumaa on hyvää treeniä mitä tahansa autoluokkaa silmällä pitäen. Ei ne F1-kuljettajat suotta käytä kartingia reenaukseen.

Tietysti etuna olisi jos pystyy treenaamaan nopealla autolla eikä joutuisi tyytymään perinteisiin sisäkartingautoihin.
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Voin vain sanoa, että karting harrastuksena on todella kannattava harrastus.

aikuisikäisille on vaikka millä mitalla erilaisia kilpasarjoja, joissa ei oteta kaikkea niin vakavasti.

Tämä kaikki treenaaminen aivan varmasti parantaa normaalia ajokykyä myös tienpäällä.
Herkkää kartingia, kun oppii hallitsemaan radalla, se varmasti parantaa "oikean" auton hallintaa myös tien päällä.

Sisäautot on kyllä aika kaukana oikeista kilpa-autoista, joilla ajetaan ulkoradoilla, mutta talvitreeninä sekin on ihan hyvä vaihtoehto ja myös pääkaupunkiseudulla voi ajaa ns. talvisarjaa VM kartingkeskuksessa omalla autolla sisäradalla.

se rehti kunnon vale
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
janik sanoi:
Käyn aina silloin tällöin ajamassa autolla erilaisissa rata-illoissa. Karting on alkanut myös kiinnostaa ja mietinkin, että onko tälläisella aikuisiällä aloitetusta karting harrastuksesta mitään hyötyä henkilöauton käsittelyyn rata-olosuhteissa. Eli jos talven ajan käy joka viikko ajamassa kartingia, niin näkyykö se kesällä parempina ajolinjoina ja kierrosaikoina.
Sisäkartingin hyöty on kovin marginaalinen jos ylipäätään sellaista on, mutta jos sulla on sulan kelin aikana tilaisuus höylätä ihan oikeella kartingautolla jollain nopeahkolla karting-radalla, niin siitä saattaisi ollakin hyötyä... Kyllä sen näki taannoin kuinka Lempo pisti mm. Hietamäen Markkua päihin miltei järjestään kun ajoivat kokolailla identtisillä LMS:n ylläpitämillä ST-A4:lla SuperSaluunoissa. Katsomoonkin asti paistoi selvästi että Lempo oli ajanut muutakin kuin vain mäkiautoa ihan kilpailumielessä. Suomessa on niin paljon näitä wanna-be-kilvanajajia, että varsin vähäinenkin kilpailukokemus kartingista ja/tai FFordeista näkyy heti tuloksissa ja voi pistää kilpakumppaneita päihin vaikka vähän alitehoisellakin kalustolla. :alppu:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Tekisi mieli sanoa että kyllä sisäkartingin voi unohtaa. Pari kaveria pärjää mulle kohtalaisesti sisällä mutta ulkona ja muilla autoilla eroa on valovuosi.
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Mikä tahansa ajaminen tuo harjoitusta enemmän kuin se ettei aja ollenkaan. No parranajon kanssa on vähän siinä ja siinä :)

Etenkin jos pääset nopeilla ulko karting autoilla ajeleen niin taatusti ajolinjat paranevat ajan myötä myös isoimmissa luokissa. Kartingissa suhteellinen tilannenopeus on selvästi suurempi kuin isoilla koppiautoilla, siksi kartingissa harjaantuneilla reflekseillä on paremmat mahdollisuudet selvitä isompien autojen hieman hitaammin tapahtuvista tilanteista.

Ja jopa tietokoneella realistisilla autosimulaattoreilla ajelusta on paljon hyötyä, jos ei muuten niin ainakin tehokkaana refleksi harjoituksena. Monesti simuilla on paljon vaikeampi ajaa kuin oikeilla autoilla kun kunnon perstuntumaa ei pääse syntymään, siksi ajamiseen on tultava paljon enemmän herkkyyttä että selviää puutteellisimmin aistipalautuksin toteutetussa ajoympäristössä. Ja kun selviää vaikeammassa ajoympäristössä niin ehkä se oikea live ajaminenkin tuntuu sen jälkeen hieman helpommalta.
 

No Fear

Well-known member
Liittynyt
15.10.2001
Viestit
51
Sijainti
Turku
Jantze sanoi:

Ja jopa tietokoneella realistisilla autosimulaattoreilla ajelusta on paljon hyötyä, jos ei muuten niin ainakin tehokkaana refleksi harjoituksena. Monesti simuilla on paljon vaikeampi ajaa kuin oikeilla autoilla kun kunnon perstuntumaa ei pääse syntymään, siksi ajamiseen on tultava paljon enemmän herkkyyttä että selviää puutteellisimmin aistipalautuksin toteutetussa ajoympäristössä. Ja kun selviää vaikeammassa ajoympäristössä niin ehkä se oikea live ajaminenkin tuntuu sen jälkeen hieman helpommalta.
Pakko olla tästä kyllä periaatteessa erimieltä. Myönnettäköön tuo persetuntuman puuttuminen, mutta loppujen lopuksi juuri tuo persetuntuma tekee ajosta oikealla radalla hankalaksi. On eriasia huomata asioita tietokoneen ruudulla, kuin tuulilasin takaa +200km/h vauhdissa. En sitä sano etteikö tietokoneella ajo olisi hyödyllistä esim ajolinjojen opetteluun, mutta loppupeleissä esim karting, vaikka sisä-leluilla on 100 kertaa hyödyllisempää kuin ruudun edessä tatittaminen.

--Oikealla radalla kun ei ole kahvikuppia heti ratinvieressä--
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Perstuntumahan tekee oikean auton liikkeiden aistimisen helpommaksi, kun kehollaan tuntee jos auto on vaikkapa vain parin sentin verran sivuluisussa. Mutta simuissa tuollainen aistimus puuttuu kun auton liikkeet välitetään vain kuvaruudusta, renkaiden vinkumisella ja ratin forcella. Niistä tuntee vain isommat liikkeet eikä tuollainen kunnon perstuntuma välity. No Simrac tekee poikkeuksen, mutta harvalla sellaisi vehkeitä kotona on. Simulaattori ajamiseen pitää suhtautua hieman eri tavalla kuin live ajamiseen, koska se maailma on aistimuksiltaan erilainen. Kunnon perstuntuman puuttumisen takia realistiset autosimulaattorit ovat vaikeampia kuin oikean auton ajaminen. Noi pelkät arcade kaahailut ovat taas sitten eri asia, kun niissä ajetaan vaan kaasu pohjassa eikä niillä ole oikean ajamisen kanssa mitään tekemistä.

Se on totta että simuilla tulee helpommin ajettua lujempaa kuin oikeasti, kun ei ole loukkaantumisen vaaraa. Oikeasti se kuolemanpelko on se tehokkain kaasujalan hillitsijä. Siihen taas karting on erittäin hyvää harjoittelua kun siinä mennään tilanteisiin selvästi luemmalla tilannenopeudella kuin isoissa koppiautoluokissa.

En sanonut sitä että simut voisivat korvata mitenkään live ajo harjoittelua vaan tarkoitin että simu ajelu oikean ajamisen lisänä tuo ainakin minulle selvästi parempaa treeniä kuin jos jättäisin sen väliin.

Jos hävittäjälentäjille on simulaattoriharjoittelusta hyötyä niin miksei siitä olisi hyötyä myös kilpa-ajajille.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Samoilla linjoilla. Onhan sisäkarting selaista pelleilyä, mutta! on se parempi kuin ei mitään.
Sen sijaan Formula A-autot, siis nimenomaan suoravetoiset ovat auttaneet minua ainakin ja paljon. Kun on vielä iso kaasari, sai kisoissa olla TODELLA tarkkana, mutta silti pienikin himmailu kostautui heti.
Sen sijaan hieman suosioon tulleet nelarit ovat huonoja siinä mielessä, että ne eivät opeta tarkkaan ajaoon = "liika" vääntö alhaalla pelastaa liian isoista virheistä. Hermot ei kehity!

Samaa mieltä monen kanssa simuista: yksi oleellinen elementti ajamisessa on oman hengen ja varsinkin kaluston suojelu. Se nyt van on yksi oleellinen osa tätä lajia ja sen (siis pelko) kanssa on opeteltava elämään ja hallitsemaan. Simut (sis myös tuo kuuluisa Simrac) ei auta tässä centin vertaa.
 
Ylös