Parempi palata yksinkertaiseen

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Veikkaanpa että parempia kisoja saadaa jos palataan yksinkertaiseen.

Pois kaikki kaksoiskytkimet, elektroniikka, urarenkaat, automaattivaihteet ja simulaattorit tehtailla. Ferrari on jo osoittanut ettei touhon suuntaan kannata mennä - nyt kun muut isot tallit kuten McLaren ovat rakentamassa omia yksityisiä testiratojaan, simulaattoreitaan ja äärimmäisyyteen vietyä teknologiaa, niin lienee parasta ottaa vähän takapakkia.
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Eikös nuo urarenkaat ole pelkästään turvallisuus syistä :confused:
 

Targa

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
1681
Sijainti
Espoo
Urat tulivat heikentämään renkaiden pitoa ja niiden tarkoitus oli helpottaa ohitusmahdollisuuksia.

Ei yksinkertaistaminen välttämättä ole ainoa ratkaisu. Tasapäistäminen olisi toinen vaihtoehto ja siitäkös autotehtaat tykkäisivät.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Eiköhän näitä yksinkertaisia sarjoja ole ihan riittämiin. Ykkösiin kuuluu teknologiset innovaatiot.
 

PKurki

Well-known member
Liittynyt
19.2.2001
Viestit
211
F1 tarkoittaa myös autovalmistajille uusien innovaatioiden testikenttää. Vakioautosarjoja on jo olemassa. F1:ssä pitääkin käyttää parasta saatavilla olevaa teknologiaa, johon tänä päivänä kuuluu tuulitunnelit, tietokonesimulaatiot yms. Toisaalta jokin raja on tietysti olatava. Niin kauan kuin uudet keksinnöt nopeuttavat autoja, on homma ihan ok. Mutta, mutta... mikäli kuljettajan rooli auton ajamisessa (vrt. luistonesto) vähenee oleellisesti, voivat tietyt rajoitukset olla ihan hyviä. Kukapa meistä haluaisi F1-kisaa, jossa kuljettajat ohjaavat autojaan näytön äärellä varikolla... eek!
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Jotain tarttis tehdä kun 3 kuljettajaa on 2 pisteen sisällä mm-taistelussa ja 8 eri kuljettajaa on voittanut kauden aikana...

<small>[ 28-08-2003, 09:01: Message edited by: Felix ]</small>
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sam:
Eiköhän näitä yksinkertaisia sarjoja ole ihan riittämiin. Ykkösiin kuuluu teknologiset innovaatiot.
Suosittelen Raket-luokkaa kartingissa niille jotka eivät kaipaile huipputeknologiaa. Siellä sitä otetaan miehestä mittaa eek!
Ja sitten kirotaan että on saanut ratavarikolta huonommat renkaat kuin toinen :D
 

Hënkka

Guest
Targa:
Urat tulivat heikentämään renkaiden pitoa ja niiden tarkoitus oli helpottaa ohitusmahdollisuuksia.
Kukahan tähän johtopäätökseen aikanaan tuli? Seuraukset kun olivat täysin päinvastaiset. Mekaanisen pidon suhteelista osutta olisi pitänyt LISÄTÄ eikä missään tapauksessa vähentää.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ratasuunnittelu uusiksi ja uusia ratoja peliin jotka on suunniteltu enemmän ykkösten (ohtius)tarpeita silmälläpitäen. Itse sir Frank Williams sanoi näin.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Henkka:
Targa:
Urat tulivat heikentämään renkaiden pitoa ja niiden tarkoitus oli helpottaa ohitusmahdollisuuksia.
Kukahan tähän johtopäätökseen aikanaan tuli? Seuraukset kun olivat täysin päinvastaiset. Mekaanisen pidon suhteelista osutta olisi pitänyt LISÄTÄ eikä missään tapauksessa vähentää.
Taisi kuitenkin se alkuperäinen tarkoitus olla kaarrenopeuksien laskeminen. Vai onko muistikuvani jotenkin väärä ?

JOC:
Ratasuunnittelu uusiksi ja uusia ratoja peliin jotka on suunniteltu enemmän ykkösten (ohtius)tarpeita silmälläpitäen. Itse sir Frank Williams sanoi näin.
Ajatuksena hirveän nurinkurinen. Alkaa muuttamaan ratoja/suunnittelemaan uusia F1-luokan takia. Varsinkin kun muutoksia parempaan päin saadaan varmasti autojakin muuttamalla.

<small>[ 28-08-2003, 16:31: Message edited by: RK-62 ]</small>
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mitä pidempään säännöt pysyvät samoina sitä tasaisempia kisoja saadaan,koska pienemmätkin tallit ehtivät kehittää tekniikkaa ,eikä jatkuvasti aja vuoden vanhoilla autoilla jne.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
bigbear:
Mitä pidempään säännöt pysyvät samoina sitä tasaisempia kisoja saadaan,koska pienemmätkin tallit ehtivät kehittää tekniikkaa ,eikä jatkuvasti aja vuoden vanhoilla autoilla jne.
Ehkä tasaisia, mutta ei se tarkoita automaattisesti lisää ohituksia. Samalla tavalla ne sijoitukset ratkeaa kuin tälläkin kaudella. Lähinnä onnistuneella varikkotaktikoinnilla. Ratkaisut pitäisi saada radalle.
 

Hënkka

Guest
RK-62:
Henkka:
Targa:
Urat tulivat heikentämään renkaiden pitoa ja niiden tarkoitus oli helpottaa ohitusmahdollisuuksia.
Kukahan tähän johtopäätökseen aikanaan tuli? Seuraukset kun olivat täysin päinvastaiset. Mekaanisen pidon suhteelista osutta olisi pitänyt LISÄTÄ eikä missään tapauksessa vähentää.
Taisi kuitenkin se alkuperäinen tarkoitus olla kaarrenopeuksien laskeminen. Vai onko muistikuvani jotenkin väärä ?
Näinhän se oli. Asioita olisi vaan silloin kannattanut ajatella hieman pitemmälle...
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Eiköhän näitä yksinkertaisia sarjoja ole muutenkin tarpeeksi jo? Miksi F1:stä pitäis tehdä yksinkertainen?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
vermula:
Eiköhän näitä yksinkertaisia sarjoja ole muutenkin tarpeeksi jo? Miksi F1:stä pitäis tehdä yksinkertainen?
Niin miksi ihmeessä F1:stä pitäisi tehtä laji, jossa kaikki kilpailijat ovat samalla viivalla edes sääntöjen suhteen? Aivan ennen kuulumatonta ja lajin hengen vastaistahan se olisi. :rolleyes:

Kovinhan menisi F1 oudoksi urheiluksi, jos lajin voimahahmot eivät omaisi kattavaa keinoarsenaalia tulosten muokkaamiseksi paremmin lajin henkeen sopiviksi.

Tämän vuoden tilanne antaa ilmiselvästi väärän kuvan lajista, sillä F1:stähän on ollennaisilta osin se, että vain harva ja rajattu joukko saa voittaa kilpailuja. Heti siinä vaiheessa kun nousee mukaan uusi vuottaja aletaan muuttamaan sääntöjä, jotta tuttuun ja turvalliseen yhden/muutaman tallin hegemoniaan päästäisiin takaisin. Samalla mestaruudet mieluusti organisoidaan Ferrarille.

Jokaisen pitäisi tässä vaiheessa jo uskoa, että nykyisillä säännöillä on täysin mahdotonta pyörittää nautittavaa kilpailusarjaa. Heti kun alkaa tapahtua löydetään joku uusi tulkinta, joka pilaa kaiken ja murentaa uskottavuutta taas lisää. Yksinkertaiset toleranssittomat säännöt ja selkeät rajoitukset kaikkia eri osa-alueita koskien tarvitaan.

Lisättäköön, että lajin kokonaisuuden kannalta kunnon häppeningiksi voidaan sanoa vain sellaista tilannetta, jossa mestaruudesta käydään aitoa tiukkaa taistelua. Se, että kauden alussa joku Fisichella sattuu ihmeenkaupalla yhden kisan voittamaan jälkikäteen annetulla päätöksellä ei riitä. Alonson voitto ja kierroksella ohitus Schumista oli jotain niin ennenkuulumatonta etteivät lajin voimahahmot sitä enää voineet sulattaa.

<small>[ 30-08-2003, 14:10: Message edited by: AMS82 ]</small>
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
PKurki:
F1 tarkoittaa myös autovalmistajille uusien innovaatioiden testikenttää. Vakioautosarjoja on jo olemassa. F1:ssä pitääkin käyttää parasta saatavilla olevaa teknologiaa, johon tänä päivänä kuuluu tuulitunnelit, tietokonesimulaatiot yms. Toisaalta jokin raja on tietysti olatava. Niin kauan kuin uudet keksinnöt nopeuttavat autoja, on homma ihan ok. Mutta, mutta... mikäli kuljettajan rooli auton ajamisessa (vrt. luistonesto) vähenee oleellisesti, voivat tietyt rajoitukset olla ihan hyviä. Kukapa meistä haluaisi F1-kisaa, jossa kuljettajat ohjaavat autojaan näytön äärellä varikolla... eek!
http://www.f1-forum.net/ubb/ultimatebb.php?ubb=forum;f=17]------> :D

<small>[ 31-08-2003, 09:28: Message edited by: Sammypiru ]</small>
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
AMS82:
vermula:
Eiköhän näitä yksinkertaisia sarjoja ole muutenkin tarpeeksi jo? Miksi F1:stä pitäis tehdä yksinkertainen?
Niin miksi ihmeessä F1:stä pitäisi tehtä laji, jossa kaikki kilpailijat ovat samalla viivalla edes sääntöjen suhteen? Aivan ennen kuulumatonta ja lajin hengen vastaistahan se olisi. :rolleyes:

Kovinhan menisi F1 oudoksi urheiluksi, jos lajin voimahahmot eivät omaisi kattavaa keinoarsenaalia tulosten muokkaamiseksi paremmin lajin henkeen sopiviksi.

Tämän vuoden tilanne antaa ilmiselvästi väärän kuvan lajista, sillä F1:stähän on ollennaisilta osin se, että vain harva ja rajattu joukko saa voittaa kilpailuja. Heti siinä vaiheessa kun nousee mukaan uusi vuottaja aletaan muuttamaan sääntöjä, jotta tuttuun ja turvalliseen yhden/muutaman tallin hegemoniaan päästäisiin takaisin. Samalla mestaruudet mieluusti organisoidaan Ferrarille.

Jokaisen pitäisi tässä vaiheessa jo uskoa, että nykyisillä säännöillä on täysin mahdotonta pyörittää nautittavaa kilpailusarjaa. Heti kun alkaa tapahtua löydetään joku uusi tulkinta, joka pilaa kaiken ja murentaa uskottavuutta taas lisää. Yksinkertaiset toleranssittomat säännöt ja selkeät rajoitukset kaikkia eri osa-alueita koskien tarvitaan.

Lisättäköön, että lajin kokonaisuuden kannalta kunnon häppeningiksi voidaan sanoa vain sellaista tilannetta, jossa mestaruudesta käydään aitoa tiukkaa taistelua. Se, että kauden alussa joku Fisichella sattuu ihmeenkaupalla yhden kisan voittamaan jälkikäteen annetulla päätöksellä ei riitä. Alonson voitto ja kierroksella ohitus Schumista oli jotain niin ennenkuulumatonta etteivät lajin voimahahmot sitä enää voineet sulattaa.
Positiivistä on kuitenkin se, että F1:n seuraaminen on täysin vapaaehtoista puuhaa. Jos sitä seuraa, ja se oikein kovasti harmittaa, sen voi -ja jopa kannattaakin- lopettaa. Kiukkuaan voi tietysti purkaa internetin keskustelufoorumeilla, mutta jossain vaiheessa sekin kannattaa lopettaa ja unohtaa formulat kokonaan.

Sitten voikin etsiä kyvän uuden kiinnostuksen kohteen. Mielelään tietenkin sellaisen lajin jossa voittoja ei (ja tämä on tärkeää: ainakaan omasta mielestä) "järjestellä" F1:n tapaan.

wink wink wink wink wink
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tehomylly:
Veikkaanpa että parempia kisoja saadaa jos palataan yksinkertaiseen.

Pois kaikki kaksoiskytkimet, elektroniikka, urarenkaat, automaattivaihteet ja simulaattorit tehtailla. Ferrari on jo osoittanut ettei touhon suuntaan kannata mennä - nyt kun muut isot tallit kuten McLaren ovat rakentamassa omia yksityisiä testiratojaan, simulaattoreitaan ja äärimmäisyyteen vietyä teknologiaa, niin lienee parasta ottaa vähän takapakkia.
McLaren on kyllä ollut rakentamassa yksityistä testirataa vähän toistakymmentä vuotta. :rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olikos se Lydden Hill, vai mikä brittiläinen clubirata, jota McLaren oli puuhaamassa omaan käyttöön siinä 90-luvun alussa. Taitaa olla McLarenillekin liian iso satsaus hyötyyn nähden. Ferrarillahan se Fioranon rata on ollut käytössä jo vuosikymmeniä. Se, että autotehtaalla on oma testirata ei kai ole mikään ihmetyksen aihe. Onhan uudessakaupungissakin oma testirata.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Ilmari:

Sitten voikin etsiä kyvän uuden kiinnostuksen kohteen. Mielelään tietenkin sellaisen lajin jossa voittoja ei (ja tämä on tärkeää: ainakaan omasta mielestä) "järjestellä" F1:n tapaan.
Sääntöjä sovelletaan tietyllä tavalla. Koskaan ei oteta sellaista tulkintaa joka olisi Ferrarille pahaksi. Jos Ferrari rikkoo sääntöjä sovelletaan toleranssa. Tätä minä kutsun voittojen järjestelemiseksi. Voit tietysti kaivaa esille edes yhden kerran kun sääntöjä on 90-luvulta lähtien muutettu kesken kautta/ tulkintoja on muutettu kesken kautta niin että Ferrari kärsisi.

Yksi loistava esimerkki on vuosi 1998, jolloin FIA "kielsi" tallimääräykset. Sen jälkeen ne taas pikapuolin sallittiin, kun ainoa talli joka niitä oikeasti sarjassa tuon jälkeen hyödynsi olikin Ferrari. Nyt jälleen kerran on tallimääräykset kieltävä sääntö käytössä. Paljon mahdollista, että sääntö lakkaa olemasta seuraavassa kisassa.

Voihan tietysti pistää aivot narikkaan ja katsoa kun autot kiertävät rataa, ilman että huomaa mitään siitä mitä taustalla tapahtuu. Minulta se ei onnistu. Mukava huomata, että joiltakin sentään onnistuu. wink

Ykkösiä kuitenkin katson niin kauan kuin Minardi roikkuu mukana ja ehkä hieman vielä sen jälkeenkin.

<small>[ 01-09-2003, 17:45: Message edited by: AMS82 ]</small>
 
Ylös