Pikkuparien pelaaminen

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Olen tähän asti pelannut pikkuparit, siis 22 - 77 tasoiset avauskortit shortpöydässä limppaamalla ja jos tulee standardi 4xBB reissu niskaan, niin olen maksanut ja hakenut tripsejä flopilta - jos ei tuu, niin kippi reissulle. Ellei sitten vihu ole erikoisen passiivinen turnille/riverille.

Tutkiskelin vähän historiaa tracker-softasta ja se antoi kylmää kyytiä. Kaikki 77 ja sitä huonommat parit oli mulla miinuksella tuottonsa puolesta.

Oon mietiskellyt tässä, mistä tämä johtuu. Syitä vois nyt ainakin olla:
- Pelaan osuneen setin huonosti - enkä saa maksimoitua tuottoa.
- Intoudun bluffaamaan ohi menneillä pikkupareilla liian usein
- Standardireissujen maksaminen pikkupareilla ei lähtökohtaisestikaan ole järkevää

Setti osunee flopilta noin kerran kymmnestä, joten osuneella setillä tarvittis saada keskiarvoisesti 9 euroa pottiin, että pääsis edes omilleen.

Enimmäkseen perustelen pikkuparien pelaamista itselleni sillä, että vihut tuntuvat saavan niitä settejä "aina" ja itellä massit vaan häviää edestä, kun kärkiparilla ja hyvällä kikkerillä yrittää venkoilla hinttareita vastaan.

Oon profiililtani tiukka pelaaja. Short-pöydässä flopille meno on 20% kieppeillä. Turnille ~50%. Semiggressiivisen ja aggressiivisen välimaastossa vähän päivästä riippuen olen.

Pokeriälyköt, kertokaas miten mun pitäisi pelata pikkuparit.

Tulisko standardireissun maksaminen kysymykseen ainoastaan siinä tilanteessa etät vihuna on löysä ja aggressiivinen pelaaja, jolloin vois odottaa että pottiin saa valueta riittävästi?
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Minä reissaan kaikilla muilla pareilla paitsi kakkosilla ja kolmosilla. Jos tulee reraise, niin seuraava päätös tulee vihun mukaan. Mikäli siellä istuu tyyppi, joka osallistuu ekaa kertaa peliin viimeisen 200 jaon aikana, niin kippi. Jos siellä taas niitä juippeja, jotka reissaa jatkuvasti, niin reissaan reilusti lisää. Välimaastossa maksan. Melko sama peli on myös jos limppaan parilla sisään.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Netissä olen nähnyt usein suositeltavan pikkuparien kanssa 12:1-sääntöä. Sen mukaan vihun avausreissu kannattaa maksaa vain, jos vihulla on takana 12 kertaa avauslyöntinsä verran rahaa tai enemmän (ja herolla luonnollisesti). Tietysti tämä on aika karkea ohje, mutta pointti on, että ei niitä avauksia kannata setin toivossa maksaa ellei ole rahaa takana reippaasti, eikä aina silloinkaan. Pitää miettiä myös sitä, millä vihu avaa.

Itse asiassa, jos tiukka vihu avaa UTG:stä 6-maxissa, niin minä katson flopin buttonilla ollessani kakkosparilla paljon mieluummin kuin silloin, jos avaus olisi tullut "normaalilta" pelaajalta cutoffista. Tämä siksi, että tiukan UTG-avaajan käsiskaalassa on suhteessa paljon enemmän sellaisia käsiä, joilla hän katkeaa joka tapauksessa kun saan settini (isot parit, A-korkeilla flopeilla AK). Cutoffista normaali, hyvä pelaaja saattaa avata melkein millä tahansa pienistä suittareista ja kahdesta kuvakortista alkaen. Vihun pelatessa tällaisilla käsillä on valtavan todennäköistä, että hän ei pidä flopista niin paljon, että tunkisi pottiin rahaa jatkolyöntiä enempää.

Jos taas "normaali" vihu on avannut cutoffista, pikkuparilla voi 3-betata (rereissata) napilta aivan hyvin. Vihun käsiskaalassa on paljon kaikkea kuraa tyyliin A9, KTs, joilla hän ei voi maksaa ja vaikka maksaisikin, floppi on usein sellainen, että me pienen parimme kanssa voimme heti haistaa vaaran jos vihu lyö ennen meitä. Maksukin käy, jos ei halua ottaa riskejä, silloin tavoitteena on kopata vihun bluffi floppilla, joka ei arviomme mukaan todennäköisesti sovi hänen avauskäsiinsä.

Jos taas me olemme esim. UTG+1:ssä ja vihu avaa UTG:stä, suosin kippiä. Saa olla aika hurja kaveri että lähtee ilmalla ammuskelemaan UTG:stä. Pahimmillaan vihu lyö vuoron palattua hänelle 4-betin (re-rereissun), jota me emme voi maksaa (ei ole tarpeeksi kertoimia setin jahtaamiseen), emmekä voi puskea päälle voitokkaasti (vihulla ei ole kuin sellaisia käsiä, joita vastaan olemme kolikonheittotilanteessa tai pahasti perässä).

Ilman positiota tilanne on aina paljon pahempi. On valtavan paljon helpompi saada vihun rahat keskelle jos olemme vuorossa hänen jälkeensä joka streetillä. Aikaisesta positiosta pikkupareilla itse useimmiten lyön normaaliavaukseni, koska olen kala, mutta en pidä kippiäkään pahana vaihtoehtona. Limppaaminen aikaisesta positiosta on kamalaa, ja sitä ei kannata tehdä millään käsillä. Jos taas itse olemme esim. cutoffissa ja vihu maksaa napilta, katson flopin tekstuurin ja fiiliksen mukaan joko laitan jatkolyönnin tai en. Jos floppi on kuiva A- tai K-korkea emmekä saa osumaa, lyön hyvin usein, varsinkin K-korkeilla pöydillä, koska vihulla on useammin se ässä kuin kunkku. Jos tähän sitten tulee maksu tai reissu, en laita pottiin enää lanttiakaan.

Sitten jos ja kun sen settisi lopulta saat niin simppeli sääntö on, että vetoisilla pöydillä pelaa nopeasti (koska haluat saada rahat sisään NYT, kun vihulla on todennäköisesti veto tai parin ja vedon yhdistelmä, ja olet edellä, et sitten kun hän on jo saanut värin kiinni) ja kuivilla on otettava hitaammin, ellei vihu tee aloitetta rahan pottiin laittamisesta. Mutta tällöinkin ole tarkkana, jos floppi on 972 ja sinä re-reissaat flopilla (huom. flopilla, turnilla ja riverillä bet=ensimmäinen lyönti, reissu=lyönnin korotus, re-reissu=korotuksen korotus jne.), jopa lobotomialeikkauksesta eilen kotiutunut vihu saattaa osata pelätä pahinta Q9:nsä kanssa.

Tuossa nyt joitain mietteitä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kiitos maradonalle kattavasta ohjeistuksesta. Tossa tuli useakin pointti mitä en oo miettinyt lainkaan. Vaikka itte välillä on kuvitellut että peli ois kunnossa, niin ei se sitä ole...selvästikään.

Tänään pelasin eka kertaa strategialla "limppaan pikkuparit, mutta kippaan preflop reissut". Kyllähän tota plussaa tuli tunnin setin aikana semmonen 10-20 dollaria. (BIN 25$, 4x 6-shorttia). Settejä ei tainnut tulla session aikana ainuttakaan tai mahdollisesti yksi mikä ei tuottanut kauheasti valueta. Mutta "pikkuparihävikkikin" pysyi aisoissa ja tuottokäyrän laskeva kulmakerroin (voittojen välissä) oli huomattavasti maltillisempi. Badbeatteja ei tullut ainuttakaan. Tänään oli selkeä AK, ja kärkipari flopilta kiinni -päivä. Turnia pidemmällä harva mun kanssa lähti.

Toki tänään kiinnitin muutenkin huomiota siihen millä käsillä ja kuinka helposti lähden limppailemaan. Samoten lähes kokonaan heivasin A9 ja sitä huonommat kädet pois.

Mutta tosiaan vois lopettaa ton limppailun tuolta UTG/UTG+1:stä noilla...

Ja tuosta setin suojaamisesta, juu tuttua on. Aikoinaan tuli ihan liikaa annettua kavereiden vetää ohi - lesson learned.

Palataan astialle!
 
Ylös