Poll: Onko turkistarhaus hyväksyttävää?

Onko turkistarhaus hyväksyttävää?

• Kyllä

Äänet: 26 52,0%
  • Ei

Äänet: 24 48,0%

• Äänestäjiä yhteensä
    50

pendellstock

Well-known member
Itse olen sitä mieltä, että ei ole.

Eläinten ja lasten kohdalla tuntuu jotenkin poikkeuksellisen pahalta kaikenlainen pahanteko. Johtunee siitä, ettei niillä ole mahdollisuutta puolustautua eivätkä ole pahaakaan tehneet.

Loppujenlopuksihan turkistarhaus on kuitenkin sitä, että eläimiä pidetään ja tapetaan ansaintatarkoituksessa (suoraan sanottuna rahan vuoksi). Tämä kaikki siksi, että ihmiset voisivat koristautua.

Mitä mieltä sinä olet?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Onko sulla nahkakengät, jotka on tehty vanhuuteen kuolleesta lehmästä?:doubtful:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
On hyväksyttävää. Jokainen tietysti voi tehdä itse valinnan käyttääkö vai ei turkiksia.

Ihmiset pitävät erilaisia eläimiä hyötymistarkoituksessa, niitä kasvatetaan elintarvikkeiksi ja eläinten nahkaa hyödynnetään.

Tuotantoeläimiäkin kuitenkin tulee kohdella tarpeetonta kärsimystä aiheuttamatta.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Jaa-a, vedenpitävää mielipidettä ei minulla tähän ole, mutta sanoisin ehkä että ei ole hyväksyttävää, koska niin paljon pidän eläimistä että tuntuu vastenmieliseltä hengiltä pistäminen pelkän ihmisten koristautumisen vuoksi. Ristiriitainen olen tässä sikäli, että kyllä minulla on kotona nahkasohvat ja nahkatakkikin on joskus päälläni nähty. Mutta olen ainakin elänyt siinä luulossa, että nahkatuotteet pääsääntöisesti tehdään teuraseläinten nahasta, jolloin eläimen päivät eivät pääty pelkästään ihmisten ulkonäön vuoksi. Turkistarhojen minkeistä tuskin pöperöä tehdään(?)

En kyllä myöskään hyväksy kettutyttöjen iskuja turskitarhoihin.

Tarhaajien perusteluhan toiminnalle on se, että tämä on vain heidän työtään ja elinkeinovapauden nimissä heillä on oikeus toimintaansa. Noh, niin ne varmaan ovat orjakauppiaatkin aikoinaan vedonneet.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Sillähän se lakkaa, kun kukaan ei turkiksia käyttäisi lain'. Jos moinen kielletään Suomessa, niin sitten saadaan turkiksia vielä huonommissa oloissa eläviltä elukoilta.

Dwayne

Toimistosihteeri
Sijainti
Hyvinkää
Sinänsä en hyväksy ---> kuormittaa ympäristöä

Mutta,

koska uskon siihen että ihminen saa harjoittaa kaikkea edes vähän moraalista liiketoimintaa, niin en koe olevani siinä asemassa, että voisin urputtaa.

Jos ei pidä turkistarhauksesta, niin sitä voi boikotoida. :ahem:

Lobbaaminenkin on keksitty myös.

Archie

Well-known member
Mun puolesta turkistarhauksen voisi lopettaa.

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Olisi tietynlaista hurskastelua tuomita turkistarhaus, kun itse kuitenkin syö lihaa juurikaan tietämättä minkälaisissa olosuhteissa elukka on elämänsä viettänyt.

Mutta kyllä se melko absurdilta tuntuu silti, että turkiseläimiä kasvatetaan pikkuhäkeissä aivan sairaissa elinolosuhteissa ainoastaan siksi että joku saa päälleen kuolleesta eläimestä riivityn koltun.

En siis ehkä kehtaa sanoa, että turkistarhaus ei olisi hyväksyttävää. Hemmetin irvokasta se kyllä on.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
On se.

Tai miksei kiellettäis esim. koirien pitoa lemmikkeinä.

Se vielä menis läpi, että joku ansainta mielessä, mutta että ihan vaan huvin vuoksi pitää eläintä vangittuna. Vapaaksihan nekin on syntyneet :frank:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
On se.

Tai miksei kiellettäis esim. koirien pitoa lemmikkeinä.

Se vielä menis läpi, että joku ansainta mielessä, mutta että ihan vaan huvin vuoksi pitää eläintä vangittuna. Vapaaksihan nekin on syntyneet :frank:
Vähän nyt ontuva vertauskuva, vai tunnetko monta koiran pitäjää jotka tappavat koiransa kun kasvavat täysikasvuisiksi? Tai turkistarhaajaa joka pitää minkkejä lemmikkeinä ja käy niiden kanssa lenkillä?

WebSlave

Trackman
Minun puolestani ala voitaisiin ajaa vähitellen alas. Kielletään turkistarhojen perustaminen, ostaminen, lahjoittaminen ja periminen. Nykyiset yrittäjät harjoittakoon ammattiaan halutessaan eläkkeelle asti, eihän se heidän vikansa ole, että moraalinen ilmasto on heidän elinaikanaan muuttunut.

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Minun puolestani ala voitaisiin ajaa vähitellen alas. Kielletään turkistarhojen perustaminen, ostaminen, lahjoittaminen ja periminen. Nykyiset yrittäjät harjoittakoon ammattiaan halutessaan eläkkeelle asti, eihän se heidän vikansa ole, että moraalinen ilmasto on heidän elinaikanaan muuttunut.
En muista ostaneeni turkiksia, eikä mulla niitä mitään erityistä tarvetta ole jatkossakaan ostaa. En kuitenkaan katso sitä perustelluksi syyksi kieltää muilta turkisten käyttö. Mun käsittääkseni turkisten kysyntä on maailmanlaajuisesti ollut varsin vakaata ja hieman kasvussa.

Länsimaissa turkiseläinten kohtelu on aika tarkkaan valvottua, kehittyvissä maissa eläinten kohtelu on sitten mitä on.

Knoukka

Well-known member
Turkis- kuten kaikille tuotantoeläimille on taattava olot, joissa ne voivat hyvin ja lajinomaisesti. Mikäli näin ei ole niin iskut, mieluiten videoiden eikä vapauttaen, eivät ole pelkästään hyväksyttäviä vaan velvollisuus.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Vähän nyt ontuva vertauskuva, vai tunnetko monta koiran pitäjää jotka tappavat koiransa kun kasvavat täysikasvuisiksi? Tai turkistarhaajaa joka pitää minkkejä lemmikkeinä ja käy niiden kanssa lenkillä?
Tunnen.

Siis aivan skeida juttua jostain ihmeen minkkien oikeuksista. Onko joku kysynyt siltä naapurin muppelta jotain mielipidettä sen oikeuksista ja haluista häh. Se voi ihan yhtähyvin olla sitä mieltä, että kuolisi mielummin, kuin istuis päivät pitkät jossain saatanan kerrostalo yksiössä.

Jos ihminen haluaa elää, niin se käyttää eläimiä hyväkseen pärjätäkseen tässä pallolla. Ei olisi ihmistä nykymuodossa, jos se ei sitä olisi oppinut tekemään.

Se on sitten ihan sama, käyttääkö se niitä viihdykkeenä, ruokana tai vaatteina. Aivan sama

Mangelo

Well-known member
En usko, että turkiseläimillä paljon huonommin menee kuin muna- ja broilertilojen siivekkäillä.

Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Turkis- kuten kaikille tuotantoeläimille on taattava olot, joissa ne voivat hyvin ja lajinomaisesti. Mikäli näin ei ole niin iskut, mieluiten videoiden eikä vapauttaen, eivät ole pelkästään hyväksyttäviä vaan velvollisuus.
Nuo turkiseläinten vapautusiskut avut täysin järjetöntä puuhaa. Ensiksikin ne ovat selkeästi rikollista toimintaa ja toiseksi aiheuttavat täysin laillisesti toimivalle yrittäjälle suuret tappiot. Kolmanneksi suurin osa vapautetuista eläimistä ei tule luonnossa toimeen vaan kuolevat nälkään. Neljänneksi vapautetut eläimet aiheuttavat muulle eläimistölle esimerkiksi linnuille suuret tuhot.