Projekti: F1 manageripeli

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Kesäloma lähestyy, ja tappava tekemisen puute iskee jälleen. Niinpä ajattelin että jospa ottaisin nyt työn alle jonkin ohjelmointiprojektin. Kokemusta kun löytyy muutamasta Visual Basic projektista ja myöhemmin yhdestä C++ projektista, niin ajattelin että Visual Basicilla olisi teknisesti kohtuullisen helppo tehdä mielenkiintoinen manageripeli. Listaan tässä ideoita joita olen vähän jo mietiskellyt:

  • vuosikymmenen valinta: -60, -70, -80, -90, -00 -luvut
  • manageri voi pelin aloituksessa valita, tekeekö itse pääsuunnittelijan ja/tai päämekaanikon tehtävät vai käyttääkö palkattuja "ammattilaisia"
  • jos ottaa pääsuunnittelijan tehtävät, jokaisen auton osan pystyy suunnittelemaan pitkälti itse
  • jos ottaa päämekaanikon tehtävät, täytyy suunnitella varikkotaktiikka ja harjoitella pysähdyksiä ja palkata miehistöä
  • kisan seuraaminen kierros kierrokselta reaaliaikaisesti (nopeutetussa tilassa)
  • ja loput onkin niitä perinteisiä juttuja

Kysynkin nyt siltä viisaimmalta päätöselimeltä eli "kansalta", että olisiko tämänkaltaiselle pelille tarvetta? Näitä managerejahan on jonkin verran olemassa, mutta tietääkseni missään ei esim. pääse itse suunnittelemaan osia tai palkkaamaan ja treenaamaan varikkostoppi miehistöä. Ja samalla saa antaa lisää eksoottisia ideoita. :thumbup:
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Hieno idea, ja itse tulisin varmasti pelaamaan.

90-luku olisi mielekäs! Oikeilla kuskeilla vai fantasia meinasit tehdä?
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
Aluksikin onnea projektin tekemiseen. Olisiko tämä verkossa toimiva tyyliin Pitwall vai standalone-versio?

Pari pointteria:
- arvioi aikataulu optimistisesti ja kerro se kolmella niin saat aika hyvän arvion sille paljonko tuohon tulee menemään aikaa.
- älä missään nimessä tee tuota Visual Basic:lla. Jos et halua tehdä sitä C++:lla, käytä tilanne hyväksesi oppiaksesi joku kunnon ohjelmointikieli. Ja tämän neuvon annan tuhlattuani yli 10 vuotta Visual Basic:n ja sen edeltäjän käyttämiseen.
 

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Jarto sanoi:
Aluksikin onnea projektin tekemiseen. Olisiko tämä verkossa toimiva tyyliin Pitwall vai standalone-versio?

Pari pointteria:
- arvioi aikataulu optimistisesti ja kerro se kolmella niin saat aika hyvän arvion sille paljonko tuohon tulee menemään aikaa.
- älä missään nimessä tee tuota Visual Basic:lla. Jos et halua tehdä sitä C++:lla, käytä tilanne hyväksesi oppiaksesi joku kunnon ohjelmointikieli. Ja tämän neuvon annan tuhlattuani yli 10 vuotta Visual Basic:n ja sen edeltäjän käyttämiseen.
Tuskinpa tälle aikataulua mietin, tavoitteena vain että koodaan vähintään puoli tuntia joka päivä. Ja, minä kyllä osaan C++:aa ja useita rajapintojakin, mutta teen siksi Visual Basicilla ettei tarvitse miettiä erikseen joka ruudun piirtämisiä ja nappien toimimisia. Visual Basicilla pääseen haluamaani tulokseen, joten en katso tarpeelliseksi tehdä tätä C++:lla.

Niin, ja toki kyse on ihan standalonesta, nettipeliin olisi huomattavasti työläämpi toteuttaa edellä mainitsemani ominaisuudet.
 

Jarto

Senior Member, VIP
Liittynyt
10.9.1999
Viestit
858
Sijainti
Vaasa
Tuomas_M sanoi:
Tuskinpa tälle aikataulua mietin, tavoitteena vain että koodaan vähintään puoli tuntia joka päivä. Ja, minä kyllä osaan C++:aa ja useita rajapintojakin, mutta teen siksi Visual Basicilla ettei tarvitse miettiä erikseen joka ruudun piirtämisiä ja nappien toimimisia. Visual Basicilla pääseen haluamaani tulokseen, joten en katso tarpeelliseksi tehdä tätä C++:lla.

Niin, ja toki kyse on ihan standalonesta, nettipeliin olisi huomattavasti työläämpi toteuttaa edellä mainitsemani ominaisuudet.
No en minakaan sita c++:lla tekisi mutta oletko harkinnut javaa tai delphia? Delphilla koodaat ihan yhta helposti kuin vb:lla mutta et joudu karsimaan vb:n alyvapaista rajoituksista. Delphille loytyy myos valtava maara valmiita komponentteja kun vb on silta osin varsin koyha. Ja Delphin oliomalli on aivan eri planeetalta kuin vb. Vb saattaa ennen projektin alkua tuntua kivalta ratkaisulta mutta se on todella vi**umainen kieli kun sen kanssa tormaa ongelmiin tai haluaa tehda vahankin haastavampia ominaisuuksia.
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Vai että manageripeliä...

Tuossa toisessa topicissa oli puhetta tekemästäni FormulaManagerista (ja tienasin sillä kyllä yli odotusten ;)). Periaatteessa voisin tuon koodin pistää ilmaisjakeluun pelin kanssa (öbaut 15 tuhatta omaa riviä ja monta kertaa enemmän koneen tekemää), mutta koska se on niin hanurista, niin voipi olla parempi, että sen poltan saunan takana... Itse väänsin tuota peliä lähes kolme vuotta. Tosin sillä erolla, että opettelin vasta koodailemaan.

Itseäkin kiehtoisi koodailla tuolle jatkoa... Tosin VB:hen en kyllä enää koske pitkällä tikullakaan! C++:stakaan en kyllä pidä, Javaa en osaa... PHP on meikän juttu, joten jos joskus päätän jotain virittää, niin nettiin kasaan niin ultimaattisen managerisimulaattorin, että ei oo toista olemassa *köh*... :D

Mutta onnea projektille ja jos tarvit testausapua, niin meikä ilmottautuu vapaaehtoiseksi ;)

...Niin ja jos VB:llä koodaat, jota en tietenkään suosittele, niin olethan samaa mieltä, että globaalit muttujat ja goto-lauseet ovat syntiä? ;)
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Gessle sanoi:
Vai että manageripeliä...

Tuossa toisessa topicissa oli puhetta tekemästäni FormulaManagerista (ja tienasin sillä kyllä yli odotusten ;)). Periaatteessa voisin tuon koodin pistää ilmaisjakeluun pelin kanssa (öbaut 15 tuhatta omaa riviä ja monta kertaa enemmän koneen tekemää), mutta koska se on niin hanurista, niin voipi olla parempi, että sen poltan saunan takana... Itse väänsin tuota peliä lähes kolme vuotta. Tosin sillä erolla, että opettelin vasta koodailemaan.

Itseäkin kiehtoisi koodailla tuolle jatkoa... Tosin VB:hen en kyllä enää koske pitkällä tikullakaan! C++:stakaan en kyllä pidä, Javaa en osaa... PHP on meikän juttu, joten jos joskus päätän jotain virittää, niin nettiin kasaan niin ultimaattisen managerisimulaattorin, että ei oo toista olemassa *köh*... :D

Mutta onnea projektille ja jos tarvit testausapua, niin meikä ilmottautuu vapaaehtoiseksi ;)

...Niin ja jos VB:llä koodaat, jota en tietenkään suosittele, niin olethan samaa mieltä, että globaalit muttujat ja goto-lauseet ovat syntiä? ;)
"Turhat" välijutut voisi jättää välistä. Ainaskin kerran vuoteen tuli niitä entisiä luokkakavereita pyytämään treffeille ja sitten mainostettiin halpaa makaronia (tms) vähän väliä :p
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Jos pelin haluaa nettiin ja on varaa sijoittaa hieman asp-webhotelliin, niin asp.netiä voisin suositella, koska silloin pystyy koodinkin puskemaan VB:llä ja graffat ja muut menee kans suht iisisti... :thumbup: Nettipeleissä on se hyvä puoli, että tekoälyissä sun muissa pääsee huomattavasti helpommalla. :thumbup:
 

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Gessle sanoi:
Vai että manageripeliä...

Itseäkin kiehtoisi koodailla tuolle jatkoa... Tosin VB:hen en kyllä enää koske pitkällä tikullakaan! C++:stakaan en kyllä pidä, Javaa en osaa... PHP on meikän juttu, joten jos joskus päätän jotain virittää, niin nettiin kasaan niin ultimaattisen managerisimulaattorin, että ei oo toista olemassa *köh*... :D

Mutta onnea projektille ja jos tarvit testausapua, niin meikä ilmottautuu vapaaehtoiseksi ;)

...Niin ja jos VB:llä koodaat, jota en tietenkään suosittele, niin olethan samaa mieltä, että globaalit muttujat ja goto-lauseet ovat syntiä? ;)
Hmm, minä juuri menetin PHP:n kanssa hermoni ja siirryin "standalone" kieliin. On niin samperin tuskaista aina lukea kaikki miljoonat muuttujat kirjautuessa tekstitiedostoista ja kirjoitellan niitä niin maan monesti uudelleen ja TÖÖT! Perinteisissä peleissä kun kaiken voi lukea heti kerralla muistiin ja sieltä kätevästi käyttää. Miksei PHP:lläkin mutta silti se on aika hikinen kieli.

Juuh, pitää ilmotella sitten kun kaipaan testaajaa. Siihen tosin menee vielä varmaan kuukausi pari, koska en aio pitää kiirettä tämän projektin kanssa, muuten menee hommasta maku.

Goto on syntiä, globaalit muuttujat eivät aina. Mutta olen silti ohjelmoinnin raamatun lukenut ja tiedän mikä on oikein ja mikä väärin. Silti oma ohjelmointityylini ei aina ole samaa mieltä raamatun kanssa. ;)

Ps. Aloitin jo koodaamisen, aluksi meinasi kiehahtaa kun en ole VB:tä käyttänyt puoleen vuoteen enkä tahtonut saada yhtä ongelmaa ratkaistua, mutta nyt pääsin vauhtiin ja hyvin edistyy.
 

Tuomas_M

Well-known member
Liittynyt
5.3.2006
Viestit
146
Ensimmäinen screenshotti, jonka ajattelin ehkä jonkin verran kiinnostavan:



Kuvassa auton etusiiven suunnittelusysteemi, joka tosin vielä on kesken. Pelissä jokatapauksessa on monille osille 3D näkymä ja liukusäätimet joilla niiden pääpiirteet voi suunnitella. Pienemmät hommat jäävät sitten "näkymättömille" insinööreille.
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Huoh... alkaa jo aivan kädet syyhyämään että pääsisi jo pelaamaan :D
Näyttää hyvältä! Valtavasti vaan on työtä tuossa se täytyy sanoa.

Onnea vaan projektille! :thumbup:
 

Häkäbest

Member
Liittynyt
7.2.2005
Viestit
23
Itselläni ainakin olisi mielenkiintoa, mutta kun kesä tulee niin ei se aika riitä minkäänlaiseen aktiivisuuteen. Idea on kerrassaan loistava! :ahem:
 

Häkä [CO]

Active member
Liittynyt
23.1.2005
Viestit
41
Minuunkin iski hirveä innostus tehdä jokin manageripeli :D
Pari A4:sta on jo tullu täytettyä kaikenmaailman tuherruksilla, mutta katotaan riittääkö taidot ja viitseliäisyys projektin loppunviemiseen. Delphillä koitan pärjätä, kun en muutakaan osaa :(
 
Ylös