Kaikki ne, jotka pyöräilevät ilman kypärää.Mitkä ovat näitä riskiryhmiä?
Tuo on tosi loistava juttu.Olen sita mielta etta tuossa tulisi kayttaa samaa saantoa kuin saksan motarin ehdollisessa 130 km/h kattonopeudessa.
Turha on sakottaa kyparatta ajavaa, tai edes valvoa, mutta onnettomuuden sattuessa kyparatta ajava saisi itse korvata laakarikustannukset, ilman etta veronmaksajat joutuvat toisen tyhmyydesta karsimaan.
Tämä voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu.Olen sita mielta etta tuossa tulisi kayttaa samaa saantoa kuin saksan motarin ehdollisessa 130 km/h kattonopeudessa.
Turha on sakottaa kyparatta ajavaa, tai edes valvoa, mutta onnettomuuden sattuessa kyparatta ajava saisi itse korvata laakarikustannukset, ilman etta veronmaksajat joutuvat toisen tyhmyydesta karsimaan.
Pitäisikö pottaa käyttää myös niiden jotka eivät sitä tarvitse?Uutispöytä
05.04.2005
Pyöräilijöiden kuolemat vähentyneet
Suomen pyöräilyturvallisuus on parantunut kahtena viime vuotena selvästi. Kun vuosituhannen vaihteessa liikenteessä kuoli vuosittain yli 50 pyöräilijää, vuonna 2003 heitä oli 39 ja viime vuonna enää 26. Parissa vuodessa pyöräilyturvallisuudessa on hivuttauduttu aivan Ruotsin tuntumaan.
Liikenneturvan toimitusjohtajan Matti Järvisen mielestä hyvän kehityksen taustalta ovat ennen kaikkea taajamissa laajalti käyttöön otetut alemmat nopeusrajoitukset. Myös liikenneympyrät ja pyörätiet ovat rauhoittaneet taajamaliikennettä. Näin autoilijoiden ja pyöräilijöiden kanssakäyminen on helpottunut.
Syytä ylenpalttiseen riemuun ei kuitenkaan ole. Vakavasti loukkaantuneiden määrä pysyttelee sitkeästi lähellä tuhannen pyöräilijän rajaa ja kaikkiaan loukkaantumisia sattuu noin 30 000 vuodessa. ”Vakavimmat pyöräturmat tapahtuvat risteyksissä. Vuosittain pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista joka viides ja loukkaantuneista joka kymmenes on ollut humalassa”, Järvinen muistuttaa pyöräilyn vaaranpaikoista.
Lähde: Tilastokeskus, *ennakkotieto
(Graafin data oheisessa liitetiedostossa)
Kypärän käyttö kannattaa
Lähes kaikki kuolemantapaukset viime vuonna sattuivat keski-ikäisille sekä iäkkäille pyöräilijöille. Näissä ryhmissä käytetään huonoimmin kypärää. Iäkkäiden pyöräilijöiden osuus kaikista pyöräturmissa kuolleista on noussut yli 60 prosenttiin. Loukkaantumisissa suurin ryhmä on 10 – 14 vuotiaat nuoret. Tässä iässä kypärän käyttö usein vähenee verrattuna lasten kypärän käyttöön.
Lähde: Liikenneturva
(Graafin data oheisessa liitetiedostossa)
Laki velvoittaa ja järkisyyt puoltavat kypärän käyttöä. Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien mukaan kypärän käyttö pelastaisi puolet pyöräilyn kuolonuhreista. Kypärä estää myös lähes kaikki päävammat. Silti pyöräilykypärää käyttää vain noin joka neljäs pyöräilijä.
Tarkkana risteyksissä
Lähipäivinä pyörät kaivetaan talviteloilta ja liikenteen kuva muuttuu yllättävästi. Pyöräilijän kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta risteyksissä ja muistaa, että liikkuvasta autosta pyöräilijän havaitseminen voi olla hankalaa. Pyöräilijän on syytä alentaa nopeuttaan risteystä lähestyessään ja tarkkailla huomaako autoilija häntä.
Ja kuka niitä ei sitten tarvitse 107% varmasti? Sinäkö ja muut avaruusajattelijat?Pitäisikö pottaa käyttää myös niiden jotka eivät sitä tarvitse?
Mun mielestä siitä ei voi mitenkään rankaista kypärätöntä pyöräilijää hoitolaskulla, jos hän syyttömänä tulee päälleajetuksi. Laskun pitäis tietenkin mennä päälleajajalle.Olen sita mielta etta tuossa tulisi kayttaa samaa saantoa kuin saksan motarin ehdollisessa 130 km/h kattonopeudessa.
Turha on sakottaa kyparatta ajavaa, tai edes valvoa, mutta onnettomuuden sattuessa kyparatta ajava saisi itse korvata laakarikustannukset, ilman etta veronmaksajat joutuvat toisen tyhmyydesta karsimaan.
Ei sita kyparaa pideta omien mokien suojelemiselta, vaan myos muiden. Se on sun valinta lahtea tuonne viidakkoon ajamaan ilman kyparaa. Jos siella tulee leijona paalle, ja sulle kay hassusti sen takia ettei sulla ole kyparaa, niin eikohan sulla ole osasyy tuohon, varsinkin sairaalakustannuksiin (olettaen etta kyseessa paavamma).Mun mielestä siitä ei voi mitenkään rankaista kypärätöntä pyöräilijää hoitolaskulla, jos hän syyttömänä tulee päälleajetuksi. Laskun pitäis tietenkin mennä päälleajajalle.
Aika naurettavaa kyllä sanoa noin. Vuosittain muuten kuolee vajaa 100 automatkustajaa päähän kohdistuneeseen iskuun. Loukkaantuneet siihen päälle sitten vielä. Kukaan ei silti ole sanomassa, että kuolema tai loukkaantuminen johtui kypärän käyttämättömyydestä.Ei sita kyparaa pideta omien mokien suojelemiselta, vaan myos muiden. Se on sun valinta lahtea tuonne viidakkoon ajamaan ilman kyparaa. Jos siella tulee leijona paalle, ja sulle kay hassusti sen takia ettei sulla ole kyparaa, niin eikohan sulla ole osasyy tuohon, varsinkin sairaalakustannuksiin (olettaen etta kyseessa paavamma).
Jos et tuota tajua, niin kylla tuo itsekeskeisyys menee jo koomisuudenkin rajan yli, enemman inhon puolelle... :thumbfh: