Pyöräilykypäräpolli

Suhtautumisesi kypäräpakkoon?

  • En ole pyöräilijä. Riskiryhmien on käytettävä kypärää.

    Äänet: 0 0,0%
  • Olen heikko pyöräilijä. Kaikkien pyöräilijöiden on käytettävä kypärää.

    Äänet: 0 0,0%
  • Olen heikko pyöräilijä. Riskiryhmien on käytettävä kypärää.

    Äänet: 0 0,0%
  • Olen taitava pyöräilijä. Riskiryhmien on käytettävä kypärää.

    Äänet: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    15
  • Äänestys suljettu. .
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Pollataan nyt tämäkin pois.

:edit: Riskiryhmä on se, jolla on kohonnut riski iskeä päänsä (esim. heikko pyöräilijä, kilpapyöräilijä, autojen seassa pyöräilijä, ..)
 
Viimeksi muokattu:

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Sattuneesta syystä en ole pyöräilijä ja kypärän pitäminen pitää olla pakollista. Se ääliö, joka ei käytä ja satuttaa päänsä ja menettää lopunkin järkensä oman tai muun virheen takia pitäisi joutua maksamaan sairaalakulut kokonaan itse.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Olen sita mielta etta tuossa tulisi kayttaa samaa saantoa kuin saksan motarin ehdollisessa 130 km/h kattonopeudessa.

Turha on sakottaa kyparatta ajavaa, tai edes valvoa, mutta onnettomuuden sattuessa kyparatta ajava saisi itse korvata laakarikustannukset, ilman etta veronmaksajat joutuvat toisen tyhmyydesta karsimaan.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Itse olen mielestani suhteellisen taitava pyorailija ja kyparaa kaytan lahes aina (matkan ollessa yli parisataa metria ja aina lasten ollessa lasna).

Myos rullaluistellessa, retkiluistellessa ja lasketellessa kaytan aina kyparaa, ekassa pyorailykyparaa ja kahdessa vikassa laskettelukyparaa.
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Olen sita mielta etta tuossa tulisi kayttaa samaa saantoa kuin saksan motarin ehdollisessa 130 km/h kattonopeudessa.

Turha on sakottaa kyparatta ajavaa, tai edes valvoa, mutta onnettomuuden sattuessa kyparatta ajava saisi itse korvata laakarikustannukset, ilman etta veronmaksajat joutuvat toisen tyhmyydesta karsimaan.
Tuo on tosi loistava juttu.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Olen sita mielta etta tuossa tulisi kayttaa samaa saantoa kuin saksan motarin ehdollisessa 130 km/h kattonopeudessa.

Turha on sakottaa kyparatta ajavaa, tai edes valvoa, mutta onnettomuuden sattuessa kyparatta ajava saisi itse korvata laakarikustannukset, ilman etta veronmaksajat joutuvat toisen tyhmyydesta karsimaan.
Tämä voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uutispöytä
05.04.2005
Pyöräilijöiden kuolemat vähentyneet

Suomen pyöräilyturvallisuus on parantunut kahtena viime vuotena selvästi. Kun vuosituhannen vaihteessa liikenteessä kuoli vuosittain yli 50 pyöräilijää, vuonna 2003 heitä oli 39 ja viime vuonna enää 26. Parissa vuodessa pyöräilyturvallisuudessa on hivuttauduttu aivan Ruotsin tuntumaan.

Liikenneturvan toimitusjohtajan Matti Järvisen mielestä hyvän kehityksen taustalta ovat ennen kaikkea taajamissa laajalti käyttöön otetut alemmat nopeusrajoitukset. Myös liikenneympyrät ja pyörätiet ovat rauhoittaneet taajamaliikennettä. Näin autoilijoiden ja pyöräilijöiden kanssakäyminen on helpottunut.

Syytä ylenpalttiseen riemuun ei kuitenkaan ole. Vakavasti loukkaantuneiden määrä pysyttelee sitkeästi lähellä tuhannen pyöräilijän rajaa ja kaikkiaan loukkaantumisia sattuu noin 30 000 vuodessa. ”Vakavimmat pyöräturmat tapahtuvat risteyksissä. Vuosittain pyöräilyonnettomuuksissa kuolleista joka viides ja loukkaantuneista joka kymmenes on ollut humalassa”, Järvinen muistuttaa pyöräilyn vaaranpaikoista.


Lähde: Tilastokeskus, *ennakkotieto
(Graafin data oheisessa liitetiedostossa)


Kypärän käyttö kannattaa

Lähes kaikki kuolemantapaukset viime vuonna sattuivat keski-ikäisille sekä iäkkäille pyöräilijöille. Näissä ryhmissä käytetään huonoimmin kypärää. Iäkkäiden pyöräilijöiden osuus kaikista pyöräturmissa kuolleista on noussut yli 60 prosenttiin. Loukkaantumisissa suurin ryhmä on 10 – 14 vuotiaat nuoret. Tässä iässä kypärän käyttö usein vähenee verrattuna lasten kypärän käyttöön.


Lähde: Liikenneturva
(Graafin data oheisessa liitetiedostossa)

Laki velvoittaa ja järkisyyt puoltavat kypärän käyttöä. Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien mukaan kypärän käyttö pelastaisi puolet pyöräilyn kuolonuhreista. Kypärä estää myös lähes kaikki päävammat. Silti pyöräilykypärää käyttää vain noin joka neljäs pyöräilijä.

Tarkkana risteyksissä

Lähipäivinä pyörät kaivetaan talviteloilta ja liikenteen kuva muuttuu yllättävästi. Pyöräilijän kannattaa noudattaa erityistä varovaisuutta risteyksissä ja muistaa, että liikkuvasta autosta pyöräilijän havaitseminen voi olla hankalaa. Pyöräilijän on syytä alentaa nopeuttaan risteystä lähestyessään ja tarkkailla huomaako autoilija häntä.
Pitäisikö pottaa käyttää myös niiden jotka eivät sitä tarvitse?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olen sita mielta etta tuossa tulisi kayttaa samaa saantoa kuin saksan motarin ehdollisessa 130 km/h kattonopeudessa.

Turha on sakottaa kyparatta ajavaa, tai edes valvoa, mutta onnettomuuden sattuessa kyparatta ajava saisi itse korvata laakarikustannukset, ilman etta veronmaksajat joutuvat toisen tyhmyydesta karsimaan.
Mun mielestä siitä ei voi mitenkään rankaista kypärätöntä pyöräilijää hoitolaskulla, jos hän syyttömänä tulee päälleajetuksi. Laskun pitäis tietenkin mennä päälleajajalle.

Ei tulisi mieleenikään rullaluistella ilman kypärää. Pyörällä ajamisen sen sijaan koen yhtä turvalliseksi kuin kävelyn tai autolla ajon. Järkevämmältä tuntuisi kypärän käyttö talviliukkailla kävellessä.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Mun mielestä siitä ei voi mitenkään rankaista kypärätöntä pyöräilijää hoitolaskulla, jos hän syyttömänä tulee päälleajetuksi. Laskun pitäis tietenkin mennä päälleajajalle.
Ei sita kyparaa pideta omien mokien suojelemiselta, vaan myos muiden. Se on sun valinta lahtea tuonne viidakkoon ajamaan ilman kyparaa. Jos siella tulee leijona paalle, ja sulle kay hassusti sen takia ettei sulla ole kyparaa, niin eikohan sulla ole osasyy tuohon, varsinkin sairaalakustannuksiin (olettaen etta kyseessa paavamma).

Jos et tuota tajua, niin kylla tuo itsekeskeisyys menee jo koomisuudenkin rajan yli, enemman inhon puolelle... :thumbfh:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei sita kyparaa pideta omien mokien suojelemiselta, vaan myos muiden. Se on sun valinta lahtea tuonne viidakkoon ajamaan ilman kyparaa. Jos siella tulee leijona paalle, ja sulle kay hassusti sen takia ettei sulla ole kyparaa, niin eikohan sulla ole osasyy tuohon, varsinkin sairaalakustannuksiin (olettaen etta kyseessa paavamma).

Jos et tuota tajua, niin kylla tuo itsekeskeisyys menee jo koomisuudenkin rajan yli, enemman inhon puolelle... :thumbfh:
Aika naurettavaa kyllä sanoa noin. Vuosittain muuten kuolee vajaa 100 automatkustajaa päähän kohdistuneeseen iskuun. Loukkaantuneet siihen päälle sitten vielä. Kukaan ei silti ole sanomassa, että kuolema tai loukkaantuminen johtui kypärän käyttämättömyydestä.

:thumbfh:
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Pakko tunnustaa, etten käytä kypärää, typerä kun olen.

Rastitin viimeisen vaihtoehdon, se kuulosti parhaimmalta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös