Pysyykö MotoGP F1:n perässä?

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Niin,mitä luulette, kumpi vie ja kumpi vikisee jos radalle laitetaan Stoner Ducatilla ja Kimi Ferkun 2007 f1:llä? Onko toinen selkeästi nopeampi vai olisiko radalla väliä(esim Spa vs. Ahvenisto)? Netistä löytyi vain yksi video aiheesta ja sekin ilmeisesti enemmän näytösajotyyppinen..

Itse kyllä veikkaisin formulan pieksevän aika 10-0,mutkissa pystynee ajamaan selvästi kovempaa down forcen ansiosta ja pyörällä fyysiset rajat tulevat vastaan siinä että keulii kiihdytyksessä vaikka potentiaalia olisikin tehopainosuhteen puolesta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Suorilla pyörä pysyy aika hyvin matkassa, mutta mutkissa ykkönen menee menojaan.

Tänä vuonna ajettiin kahdella radalla, jotka olivat täysin samassa muodossa molemmissa kisoissa. Shanghaissa ja Barcelonassa radat ovat hieman erilaisia.

Istanbulissa paaluajat
Massa 1.27,329
Rossi 1.52,795

Ja Sepangissa vastavat
Massa 1.35,043
Pedrosa 2.01,877
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Bleu sanoi:
Suorilla pyörä pysyy aika hyvin matkassa, mutta mutkissa ykkönen menee menojaan.

Tänä vuonna ajettiin kahdella radalla, jotka olivat täysin samassa muodossa molemmissa kisoissa. Shanghaissa ja Barcelonassa radat ovat hieman erilaisia.

Istanbulissa paaluajat
Massa 1.27,329
Rossi 1.52,795

Ja Sepangissa vastavat
Massa 1.35,043
Pedrosa 2.01,877
Oho,en olisi uskonut eron olevan noin ylivoimainen formulalle. The fifth gearissahan Tiff Needell(rattimiehiä oikeastikin,tosin tietysti paaljon hitaampi kuin joku f1kuski)pääsi kokeilemaan BMW williamsilla toisen juontajan ajamaa 507 hv uutta BMW M5:sta vastaan (rataa en muista),mutta kierrosaikaerot olivat juurikin tuollaista puolen minuutin luokkaa.

Mutkanopeudet on kyllä siipiautoissa vaan ylivoimaiset.. Toisaalta jännä juttu että Toivonenhan ajoi joskus 80-luvun alkupuolella f1:n kanssa samoihin aikoihin Estorilin radalla B-ryhmän Lancialla! Okei,kyse oli kait jostain näytösajosta Henkan kohdalla ja olisiko radassakin ollut joiden metrien pituusero verrattuna siihen missä koostumuksessa sen vuoden formulat ajoivat siellä aika-ajot,mutta silti. Toisaalta noissa b-ryhmäläisissä oli kyllä jo melkein "siipiauton"härpäkkeet,mutta silti aika kovaa vauhtia koppiautolle!
 
Viimeksi muokattu:

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Ei ihme kun se ero on niin iso. Kaiken mahdollisen aerodynaamisten härpäkkeiden lisäksi ykkösissä on kolme(!) kertaa isompi moottori kuin MotoGP-pyörissä (800:2400). Ja kun on neljä pyörää alla - verraten moottoripyörien kahteen - niin ei ole syytä ihmetellä miksi niin paljon nopeampaa pääsee autoilla.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
pendellstock sanoi:
Toisaalta jännä juttu että Toivonenhan ajoi joskus 80-luvun alkupuolella f1:n kanssa samoihin aikoihin Estorilin radalla B-ryhmän Lancialla! Okei,kyse oli kait jostain näytösajosta Henkan kohdalla ja olisiko radassakin ollut joiden metrien pituusero verrattuna siihen missä koostumuksessa sen vuoden formulat ajoivat siellä aika-ajot,mutta silti. Toisaalta noissa b-ryhmäläisissä oli kyllä jo melkein "siipiauton"härpäkkeet,mutta silti aika kovaa vauhtia koppiautolle!
:)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pendellstock sanoi:
The fifth gearissahan Tiff Needell(rattimiehiä oikeastikin,tosin tietysti paaljon hitaampi kuin joku f1kuski)
No onhan Tiff Needell F1-kuski! Tosin MM-startteja on vain yksi ja toisesta hän karsiutui. Brittien vanhemmilla ykkösillä ajetussa Aurora-sarjassa Needell ajeli enemmänkin. Mutta toki tuosta on "hieman" aikaa (MM-sarjakokemukset ovat vuodelta 1980).
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Jason Voorhees sanoi:
Ei ihme kun se ero on niin iso. Kaiken mahdollisen aerodynaamisten härpäkkeiden lisäksi ykkösissä on kolme(!) kertaa isompi moottori kuin MotoGP-pyörissä (800:2400). Ja kun on neljä pyörää alla - verraten moottoripyörien kahteen - niin ei ole syytä ihmetellä miksi niin paljon nopeampaa pääsee autoilla.
Moottorin kokoa tärkempi seikka taitaa kuitenkin olla teho/painosuhde. Onhan esimerkiksi rekoissa julmetun kokoinen moottori, ja tehoakin aika reippaasti, mutta ei ne kiihdytyksissä henkilöautoja jätä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Antti82 sanoi:
Moottorin kokoa tärkempi seikka taitaa kuitenkin olla teho/painosuhde. Onhan esimerkiksi rekoissa julmetun kokoinen moottori, ja tehoakin aika reippaasti, mutta ei ne kiihdytyksissä henkilöautoja jätä.
Niin, eli F1-autoon saada parempi downforce? Vai käsitinkö väärin? :doubtful:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Ei pidä unohtaa jarrutusmatkoja jossa ykköset ovat aivan omaa luokkaansa. Taisin aloittaa joskus tuon Henkka ja Lancia toikin. Silloinkin sanoin että jos on livenä nähnyt Rallin ja Formulan niin ei juuri tarvitse spekuloida asialla. Näin viime kesänä Moto GP:n Le Mansissa. Eipä tarvinnut juuri kellottaa ja miettiä menisikö ykkönen kovempaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
No onhan Tiff Needell F1-kuski! Tosin MM-startteja on vain yksi ja toisesta hän karsiutui. Brittien vanhemmilla ykkösillä ajetussa Aurora-sarjassa Needell ajeli enemmänkin. Mutta toki tuosta on "hieman" aikaa (MM-sarjakokemukset ovat vuodelta 1980).
Enemmänhän Tiff on tunnettu urheiluautoluokista, tai ainakin kansainvälisesti. Mm. 3. sija vuoden 1990 Le Mansissa Derek Bellin kanssa.

2-pyöräisen vertaaminen 4-pyöräiseen siipiautoon on kyllä kaikkein absurdein vertailu mitä voi tehdä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
F1 oli Istanbulissa 22,6% ja Sepangissa 22,0% nopeampi.

Bleu sanoi:
Suorilla pyörä pysyy aika hyvin matkassa, mutta mutkissa ykkönen menee menojaan.

Tänä vuonna ajettiin kahdella radalla, jotka olivat täysin samassa muodossa molemmissa kisoissa. Shanghaissa ja Barcelonassa radat ovat hieman erilaisia.

Istanbulissa paaluajat
Massa 1.27,329
Rossi 1.52,795

Ja Sepangissa vastavat
Massa 1.35,043
Pedrosa 2.01,877
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Jason Voorhees sanoi:
Niin, eli F1-autoon saada parempi downforce? Vai käsitinkö väärin? :doubtful:
Auton kiihdyttämiseen tarvitaan voimaa, ja mitä painavampi auto on, sitä enemmän sitä voimaa tarvitaan. Mikäli unohdetaan ilmanvastukset, pito ynnä muut, millä tietysti on oikeassa elämässä merkitystä, niin kaavahan on F=MA, josta päästään siihen, että kiihtyvyys A saadaa kaavalla F/M, eli mitä pienempi massa M, sitä vähemmän voimaa F tarvitaan saavuttamaan sama kiihtyvyys.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Antti82 sanoi:
Auton kiihdyttämiseen tarvitaan voimaa, ja mitä painavampi auto on, sitä enemmän sitä voimaa tarvitaan. Mikäli unohdetaan ilmanvastukset, pito ynnä muut, millä tietysti on oikeassa elämässä merkitystä, niin kaavahan on F=MA, josta päästään siihen, että kiihtyvyys A saadaa kaavalla F/M, eli mitä pienempi massa M, sitä vähemmän voimaa F tarvitaan saavuttamaan sama kiihtyvyys.
Tämä nyt ei tosiaan millä tavoin liity tuohon formulan ja mopon väliseen paremmuuteen, niissä ero selittyy varmasti downforcella, ei moottorin koko- tai tehoerolla.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Antti82 sanoi:
Tämä nyt ei tosiaan millä tavoin liity tuohon formulan ja mopon väliseen paremmuuteen, niissä ero selittyy varmasti downforcella, ei moottorin koko- tai tehoerolla.
Taisin tajuta jotenkin.
 
Ylös