Räikkönen ja Häkkinen - sekä Ron Dennis

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Huh-huh. McLaren joutui rengasasiassa seinää vasten, eikä halua joutua kuskien suhteen vastaavaan ahdinkoon. Niinpä Davidin sopimus on jo ollut valmis jonkin aikaa, Mikan vaatimat ehdot vielä pistävät nielemään mutta testaajia on hakusessa kaksikin.

Ja tosi on, että Räikkönen on ykkösehdokas! Ropertson on näitä neuvotteluja jo käynyt - muttä Räikköstä ei testivuosi kiinnosta. Ajatelkaapa millainen lottovoitto vielä viime vuonna Macin testisopimus olisi ollut! Ja nyt jo näkee, että Räikkönen on ajanut listalla Nickin ohi. Pelimarkkoina tai euroina näissä keskusteluissa on jopa Mersun moottorit.

Entistä kimurantimmaksi tilanteen tekee Todtin varoitukset. Hän vannottaa Peter Sauberia pysymään lujana. Vaikka Todt tietää, ettei Sauberin ja Haugin välit ole lämpimimmät - hän puuttuu arvovallallaan peliin. Sauberin moottoritoimittajana tämä arvovalta ei ole pieninpiä ja motiivikin on puhtaasti itsekäs: hekin katsastavat Kimiä! Ilmeiseti valmiuksia vastata tarjouskilpailuun ei ole tai ainakin lisäaika on tarpeen - siksi toppuuttelu.

Muuan Berniekin on jo Kimistä mielipiteensä lausunut ja yleisesti se tiedetään olevan lievästi punertava mielipide.

Toisaalta kaksi jäämies GP-kuskia samassa tallissa on mahdottomuus ( onhan ). David on jo kiinnitetty talliin. Ainoan ässänsä, Mikan paikka on auki sekä testipaikat. Ja Kimin tie kisoihin aukeaisi vasta Mikan lähdettyä. Toisaalta he jo lomailevatkin yhdessä??

Arpiainen - joka pääsee joskus Mikan juttusille hieman rauhallisempiinkin hetkiin ja on mm samoissa hyväntekeväisyyspippaloissa Kekenkin kanssa juttusillä nähty - niin, hän kertoi Mikan sopimusasian kangertelevan Keken laatimissa ehdoissa. Mika haluaa teknisen tiiminsä takaisin ja käsialalleen sopivan auton. Kovia ehtoja Ronin hallitsemalla hallinnon alueella.

Muuan pieni näyttö Mikan ja teknisen tiiminsä sekä Neweyn testityöstä nähtiin Silverstonessa. Sen alla juuri nämä voimat hioivat autoa yhdessä Mikan kanssa.

Joko Dennis tietää, että tämä onkin parasta jotta Ferrarille voidaan kampoihin laittaa ja pelaa vain aikaa. Lupaa muttei sido käsiään. Tai sitten hän todellakin on valmis isompaan remonttiin. Mutta voisin olla taivahan varma, ettei Dennis laske Davidin varaan. Se on nähty niin monta vuotta mitä siitä tulee.

Oma lukunsa on myös Neweyn ja kuskin yhteistyö. Ei liene salaisuus, että David ja Adrian viihtyvät eri motorhomeissa. Mika praattaa Neweyn kanssa. Tänä vuonna, kun Mika jo varhain menetti otteensa ja autoakin kaikestä päätellen yhdessä Davidin ja Würtzin kanssa räätälöitiin skotille - samassa ajassa myös Newey vittuuntui ja oli karata Jaguarille. Ja vaikka Rahal häntä juottikin, ei Newey niin kännissä ollut.

Muuten, Dennis oli vilpittömän iloinen ja ylisti Mikan kisasuoritusta. Davidin työstä hän antoi rutiinipalautteen. Kyllä tämänkin miehen olemuksesta paljon voi rivien välistä lukea. Mikan kisan nopeimmat peräti viis kierrosta ajettiin hänen teknisen tiiminsä viimevuonna laatimien säätöjen pohjalta.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Niin, tiedän. Turunsanomat hieman laimentavat tuota kilpainsinöörien merkitystä. Toisaalta aivan selvää on, ettei Mika ole tahtonut saada kalustoaan omalle käsialalle koko kautena. Mikä sittten on yhden insinöörin merkitys tässä - ehkä vain esimerkki siitä, ettei tallissa osata johdonmukaisesti kehittää autoa. Pahintahan kuskille tai tässä tapauksessa kuskeille on edestakainen tempoilu ja sen tuoma epävarmuus. Ei siis edelleenkään ihme, että Keke haluaa lisäpykäliä soppariin.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Ron Dennis sanoi tässä Unkarin jälkeen: Olen varma, että Mika on seuraavissa kisoissa erittäin kilpailukykyinen. Hänen sanomastaan kävi myös ilmi, ettei Davidin kakkostilaa tavoitella Mikan kustannuksella.

Vapaasti tulkiten siis: tämä kokeilu loppui tähän ja seuraavissa kisoissa Mikan autoon keskitytään Silverstonen lailla.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tämän aamun jutuista parasta antia on vastannut taas kerran Mikael. Hyvä.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Samille kiitos - vilpittömästi muttei ylpistyen. Noita OT rakkeja sun muita on nyt näinä aikoina niin liikkeellä että kuittaan tämän mieluusti.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Niin Mikael, mikä on totuus tässä insinöörien ja mekaanikoiden siirtymisessä tämän kauden alkupuolella Mikalta Davidille? Ei kai vaan ole niin että yksi kisainssi olisi yhden kisan ajaksi (Unkari) siirretty Davidille. Jos asia on näin, voin kertoa että asiassa voidaan nähdä vain positiivista, olihan Häkkinen saanut säädöt kohdalleen. Se mikä osasto kulloinkin häärii toisen auton kanssa ei vaikuta auton perusominaisuuksiin, jotka on luultavasti piirretty parhaiden kykyjen voimin, autojen säätöihin kylläkin. Jos siis väittää että autossa on perustavanlaatuinen vika, jonka takia sitä ei saada Häkkiselle sopivaksi, on aika turha moittia kisainsinöörejä. Varmuuden vuoksi teet molemmat.

Kohtelu kaksinkertaiselle maailmanmestarille tässä jalomielisessä brittitallissa piti olla
tasavertaista, mutta nyt selitetään ettei näin ole; lahjakkaammat inssit olisivatkin tehneet työtä Davidin auton eteen. Kai Mikael tajuat, että heität varjon Mikan saavutusten ylle väittämällä hänen suorituskykynsä olleen kiinni tallin organisoinneista, jotka ilmeisesti ovat 98 ja 99 olleet hänelle suotuisat, ts. hän oli ollut ykköskuski. Tietenkin voit perua juttusi ja yrittää muuten ymmärtää tämän kauden vaatimattomat saavutukset.

Se, mitä tallin päällikkö, tai Keke sanovat Mikan kilpailukyvystä ei välttämättä kerro mitään uutta. Kaikkihan nyt omiaan kehuvat ja toivovat parasta. Keke sanoi parin kisan jälkeen muistaakseni että Euroopassa nähdään parempaa Häkkistä. No lähtöruutuja on vähän sieltä täältä.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Vittorio hoi -

En hetkeäkään epäile, etteikö varmemman tuntuinen moottori ja osa anneta mestaruutta havittelevalle tai nopeammaksi osoittautuneelle kuskille. Näin on tehty Mikallekin. Mclarenin tallissa ero on siinä, että nopeus ja asema lunastetaan mm aika-ajoissa - ei sopimuksilla.

Tänä vuonna Mikan epäonni ja ote olivat sillä tolalla, että david sai nämä parhaat resulssit. Sekin on ymmärrettävää eikä edes tällä kertaa Mikan vika. Mutta selvästikin Mika ei onnistu kehittämään autoa mieleisekseen samalla kaavalla kuin on osannut ennen juuri syystä että kantavat voimat rakentavat sitä Davidin mieleen. Tottahan Mikakin voi ainakin puolet peilikuvastaan katsoa koska ei ole onnistunut pitämään testityössä puoliaan ( poikamies Davidille se on ollut helpompaa ). Kaksi vahvaa ( hyvähän se Davidikin aika-ajoin on ) kuskia on aina pienessä sotatilassa.

Mika tietää, ettei tällä kaavalla voi jatkaa koska jo renkaissa ja moottorissakin on annettu eteen kilpailijoille. Ainoa keino haastaa on saada myös Mclarenin tahto taakseen. Muuten kädet ylös - selvähän se on.

Mikan jonkinlainen heikkous on myös se luottamus minkä hän antaa tekniselle ryhmälle. Mika antaa palautteen ajosta ja luottaa tiiminsä työhön. Voisi myös kritisoida, ettei ole niin vihkiytynyt teknisistä detaljeista ja mielummin kuormittaa ajatuksiaan vain ajamiseen liityvällä keskittymisellä. No jos tiimi ei keskitykään entiseen tapaan Mikan puolesta eikä Mika heitä "piiskaa" Schumacherin lailla ( siitä tunnustus saksalaiselle ) - silloin harjoitukset voivat yllättää ja ollaan Mikan sanoin SYVÄLLÄ.

Omaa, en tiedä mitä, roolia tässä on esittänyt Neweykin. On nimittäin sanottava entisen aerodynaamisen gurun eksyneen Mikan lailla - tai ehkä Mikan kanssa. Enpä juurikaan ole nähnyt niitä naurettavia otsikoita tyyliin Newey vs Schumacher - hahhah. On siis selvää että jokin asemasota ja hieman sisärintamalla asti on käynnissä McLarenilla eikä Kekekään ole niistä tietämätön ehtoja rustatessaan. Mielumminhan Mika lopettaa kuin ajaa autolla jolla ei voi voittaa.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Kun muistaa, että Mika törmäsi jo toistamiseen siihen, että kaluston luotettavuus kauden alussa tappoi mestaruustaistoa - niin ei ihme että tiimin motivointi oli Mikallakin työn alla. Kun vielä Mesunkin johto myöntää pettäneensä Mikan mitä auton kilpailukykyyn tulee niin nousee kysymys mitä kuskilta sitten vielä pitäisi vaatia jotta saisi haluamansa teknisen tuen. Uskon vahvasti, että koska tallin motivaatio näyttää Neweytä myöden rakoilevan, ei kuskin - niin keke ja Mika haluavat näihin asioihin esin vastauksia ennen allekirjoituksia. ja koska kauniit Ronin sanat eivät enää riitä davidinkin jatkaessa - myös näyttöjä tahdostaan ja mustaa valkoiselle.

Kun kerran tallin motivaatio katoaa, ei sitä voi julkisuudessa puida vaikka kuskien suhteen sellaista satuukin. Vasta lähdettyäsi tallista voit kertoa miten asiat olivat jos silloinkaan viitsit enää - nyt Keke ja Mika vielä rakentavat jatkoa McLarenilla ja vuoto niin käsialasta kuin teknikoistakin on mahdollisesti Kekeltä tukea työnantajalleen lojaalille Mikalle.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
McLarenin ongelmien takan on Ron Dennis. Niin kuin Montezemolo asina ilmaisi, se on Ron Dennismiä. Zemolo suositteli Dennisille parhaan ystävänsä psykiatrin palveluja. :D
 
Ylös