Ralf puhuu: olisin kuollut sivuttaisosumasta.

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Formula ykkösten kuusinkertainen maailmanmestari Michael Schumacher varoittaa siitä, että kuninkuusluokassa saatetaan nähdä kuolonkolari, ellei autojen nopeuksia lasketa.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n julkaisemista tilastoista käy ilmi, että F1-kilpailujen kierrosajat ovat pudonneet kahdeksalla sekunnilla kuuden vuoden aikana.

Viimeisin vakava F1-kolari sattui kaksi viikkoa sitten, kun Ralf Schumacher mursi kaksi selkänikamaansa USA:n GP:n kovavauhtisessa ulosajossaan.

- Ellei autojen nopeuksia rajoiteta, saattaa sattua uusi kuolema. Tämä on varoitussignaali siitä, että meidän täytyy olla varovaisempia ja tehdä formula ykkösistä turvallisempia. Toivottavasti tämä tilaisuus käytetään, Schumacher sanoi.

- Jos en olisi törmännyt perä edellä, vaan sivuttain, niin olisin nyt kuollut, Ralf Schumacher kommentoi kolariaan.

(MTV3)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Mielestäni FIA on ihan hakoteillä - jälleen kerran - hakiessaan nopeuksien pudottamiseen muutoksia moottoreilla. Ratkaiseviahan ovat mutkanopeudet, koska suoralla ei yleensä ajeta ulos. Esim. Ralfin tapauksessa olisi ilmeistä, että ihan samanlainen mälli olisi tullut, vaikka autossa olisi ollut 100-200 heppaa vähemmän. Tehoilla ja kaarrenopeuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Kun miettii tätä, niin Michelin-pomo Dupasquerin ehdotus alkaa kuulostamaan todella järkevältä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Valde sanoi:
Esim. Ralfin tapauksessa olisi ilmeistä, että ihan samanlainen mälli olisi tullut, vaikka autossa olisi ollut 100-200 heppaa vähemmän. Tehoilla ja kaarrenopeuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Kyseisessä ulosajossa on koska ovaali-mutka ajetaan täysillä. Muuten kyllä samoilla linjoilla että moottoritilavuuden pienentäminen ei ole ainoa ratkaisu turvallisuusongelmiin.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Valde sanoi:
Mielestäni FIA on ihan hakoteillä - jälleen kerran - hakiessaan nopeuksien pudottamiseen muutoksia moottoreilla. Ratkaiseviahan ovat mutkanopeudet, koska suoralla ei yleensä ajeta ulos. . Tehoilla ja kaarrenopeuksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
No onhan sillä merkitystä. Nimenomaan suurilla tehoilla pystytään käyttämään isompia siipiä, mikä mahdollistaa järjettömät mutkanopeudet. Tehokkaat koneet jaksavat voittaa isojen siipien tuoman ilmanvastuksen suorilla huippunopeutta menettämättä. Tehoa pois --> pakko käyttää pienempiä siipiä, jotta suoranopeus säilyy kilpailukykyisen kierrosajan saamiseksi --> mutkanopeudet laskevat.

Mutta tämä nyt on vain osasyy, rengassodalla on tietysti kanssa iso merkitys.

Mutta tehdään mitä muutoksia tahansa niin se Indyn kaarre pysyy aina vaarallisena. Ellei FIA sitten rakenna tötteröshikaania keskelle sitä? :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Valde sanoi:
Mielestäni FIA on ihan hakoteillä - jälleen kerran - hakiessaan nopeuksien pudottamiseen muutoksia moottoreilla. Ratkaiseviahan ovat mutkanopeudet, koska suoralla ei yleensä ajeta ulos.
Pari viimeistä kuolemaan johtanutta onnettomuutta on tapahtunut nimenomaan mutkissa jotka ajetaan täysillä. Toisaalta moottoritehoa laskemalla ne ajettaisiin edelleen aivan helvetin kovaa. Toivottavasti FIA ei sorru samanlaiseen panikointiin kuin Sennan onnettomuuden jälkeen.

Henkka sanoi:

Mutta tehdään mitä muutoksia tahansa niin se Indyn kaarre pysyy aina vaarallisena. Ellei FIA sitten rakenna tötteröshikaania keskelle sitä? :eek!:
Älä manaa ;)
Selvisikö muuten johtuiko tuo onnettomuus renkaan puhkeamisesta vai mistä?
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Valde sanoi:
Formula ykkösten kuusinkertainen maailmanmestari Michael Schumacher varoittaa siitä, että kuninkuusluokassa saatetaan nähdä kuolonkolari, ellei autojen nopeuksia lasketa.

Ihme piipitystä. Kun muut kolaroi ja loukaantuu niin Sumi pitää autoja turvallisina. Sitten kun pikkuveljelle sattuu, niin heti pitää laskea vauhteja. Aika objektiivinen mielipide.
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
Re: Re: Ralf puhuu: olisin kuollut sivuttaisosumasta.

Jones sanoi:
Ihme piipitystä. Kun muut kolaroi ja loukaantuu niin Sumi pitää autoja turvallisina. Sitten kun pikkuveljelle sattuu, niin heti pitää laskea vauhteja. Aika objektiivinen mielipide.
Ehkä Schumikin on ihminen...
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Edelleenkin olen sitä mieltä, että turvallisuuteen vaikuttaa eniten se että ei ajella romun seassa. Ihan turha puhua kaarrenopeuksista, jos hiilikuidun palat puhkoo kumeja.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Vaikka autojen nopeus tiputettaisiin esim. vuoden 2000 tasolle (siis useita sekunteja per kierros), ei se mun mielestä paljoa auttaisi. Useamminhan on parempi törmätä seinään pienemmällä nopeudella, mutta jos nyt törmää seinään 210km/h ja autojen hidastamisen jälkeen 200km/h, niin paljon se sitten loppujen lopuksi vaikuttaa. Ja sama voidaan sitten hidastamisen jälkeenkin todeta, että hidastetaanpa taas, koska ajamalla seinään 190km/h on turvallisempaa kuin 200km/h. 180km/h, 170km/h, ... Suuri ansio vauhdeista takavuosiin verrattuna on myös luistonestolla, joka sinänsä ei paljoa heikennä turvallisuutta.
 
Ylös